به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 972
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 2,909
بازدید ماه: 118,415
بازدید کل: 23,780,212
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1563 - قالیباف در نخستین جلسه کمیسیون تلفیق: مجلس با همکاری دولت، اصلاحات بودجه1400 را به نفع معیشت مردم ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
قالیباف در نخستین جلسه کمیسیون تلفیق:
 
 مجلس با همکاری دولت،
 
اصلاحات بودجه1400 را به نفع معیشت مردم اعمال خواهد کرد
 
   ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
 
 
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز معیارهای رجل سیاسی و مذهبی را برای کسانی که داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری هستند مشخص کرد، همچنین نخستین جلسه کمیسیون تلفیق عصر دیروز تشکیل شد و قالیباف در این جلسه گفت که مجلس با همکاری دولت بودجه را به نفع معیشت مردم تغییر می‌دهد.
جلسه علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف در حالی آغاز شد که رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌ جمهوری در دستور کار قرار داشت.
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، محسن زنگنه پیشنهاد داد که ماده ۲ که مربوط به نحوه تشخیص رجل سیاسی و مذهبی است، از این قانون حذف شود.
در ادامه جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد محسن زنگنه مبنی بر حذف این ماده از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کردند.
دیگر اینکه مهرداد ویس‌کرمی در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری پیشنهاد داد که «اشتهار به ثبات در اعتقاد به امامت و ولایت و همچنین التزام عملی به آن در گفتار، نوشتار و رفتار سیاسی به عنوان معیارهای رجل مذهبی در قانون انتخابات در نظر گرفته شود».
در ادامه جلسه هر دو پیشنهاد نماینده مردم خرم‌آباد به رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که وکلای ملت با آن مخالفت کردند.
اصلاح آیین­‌نامه داخلی مجلس
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان پیرامون طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: ما قبل از اینکه مصوبه کمیسیون را درباره طرح‌ها و لوایح به رأی بگذاریم، ابتدا پیشنهادات نمایندگان را بررسی می‌کنیم و نهایتاً اگر پیشنهادات آنان رأی نیاورد، نظر کمیسیون را به رأی می‌گذاریم. در حال حاضر و در عمل می‌بینیم انصافاً چقدر وقت مجلس گرفته می‌شود و بعضاً برخی از نمایندگان هم به این موضوع معترض هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: چندی پیش اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس مربوط به ماده ۱۴۹ در صحن علنی، مطرح شد و اعضای کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس هم زحمات زیادی در این‌باره کشیدند و پیشنهادشان آن بود که ما ابتدا نظر کمیسیون را درباره طرح‌ها و لوایح به رأی بگذاریم و اگر رأی نیاورد وارد پیشنهادات شویم که به هر دلیلی نمایندگان به این اصلاح آئین‌نامه رأی ندادند.
قالیباف اظهار داشت: اما امروز واقعاً نگاه کنید که چقدر با بررسی این پیشنهادات وقت مجلس گرفته می‌شود و خواهش بنده از رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس آن است که بحث اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس را مانند گذشته والبته با انگیزه بیشتری دنبال کنند.
معیارهای رجل سیاسی و مذهبی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با ۱۵۵ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه ماده ۲ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را به تصویب رساندند.
در ماده ۲ این طرح آمده است: یک ماده به ‌شرح ذیل به‌عنوان ماده (۳۵) مکرر ۱ به قانون الحاق می‌شود:
ماده ۳۵ مکرر ۱- احراز شروط جز (۱) بند (الف) ماده (۳۵) این قانون از طریق بررسی معیارهای زیر انجام می‌شود:
الف) معیارهای رجال مذهبی:
۱- اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه  
۲- ثبات و استواری در اعتقاد و التزام به عقاید، احکام و اخلاق اسلامی از جمله انجام واجبات و تقید به ترک محرمات و اشتهار به آن
۳- بهره‌مندی از اطلاعات لازم در حوزه اعتقادات و اصول دین و مذهب تشیّع در حد اثبات حقانیت دین اسلام و مذهب تشیّع
۴- احساس مسئولیت نسبت به امور دینی مردم و ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی در جامعه، از جمله اعتقاد قلبی، اشتهار و التزام عملی به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر و بزرگداشت شعائر دینی
۵- صداقت در گفتار و عدالت در رفتار با بررسی سوابق از جمله در گزارش‌های مرتبط با سمت‌ها و مسئولیت‌ها و ارائه آمارهای مرتبط
ب) معیارهای رجال سیاسی:
۱- بهره‌مندی از اطلاعات لازم و قدرت تحلیل در خصوص مبانی شکل‌گیری نهضت امام خمینی(ره) و نظام اسلامی و استمرار آن
۲- تعهد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، انقلاب اسلامی و قانون اساسی و همچنین درک و آشنایی نسبت به اصول این قانون و حدود صلاحیت‌ها و جایگاه قوای سه‌گانه و سایر نهادهای اساسی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، شوراها و نیروهای مسلح
۳- داشتن مواضع روشن و عملکرد شفاف راجع به جریان‌های غربگرا و واگرا و طرفداران نظام سلطه در کشور و تهدیدات و فتنه‌های بعد از انقلاب اسلامی
۴- شناخت و آگاهی عمیق نسبت به امور داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز قدرت تحلیل مسائل جاری و آتی مبتنی بر مبانی و معیارهای انقلابی از قبیل حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور، عدم تعهد و گرایش به قدرت‌های سلطه‌گر، حمایت از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین و دفاع از حقوق همه مسلمانان
۵- سابقه تلاش همه‌جانبه در تأمین و حفظ حقوق شهروندی و آزادی‌های قانونی و مشروع، وحدت ملی و تقویت آن، مصالح نظام اسلامی، منافع ملی و ترجیح آن بر منافع شخصی، گروهی، قومی و حزبی
تبصره- اخذ یا داشتن تابعیت و یا اقامت دائم از کشورهای بیگانه توسط داوطلب، والدین، همسر و فرزندان از مصادیق عدم التزام و تعهد به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.
تعیین معیار ایرانی‌­الاصل بودن
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز ماده ۳ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را اصلاح و سپس تصویب کردند.
بر اساس این مصوبه، مقصود از «ایرانی‌الاصل» مذکور در جزء ۲ بند الف ماده ۳۵ قانون انتخابات مصوب سال ۱۳۶۴، شخصی است که از پدر و مادر ایرانی که تابعیت اصلی ایرانی دارند، متولد شده باشد و منظور از «تابع ایران» مذکور در بند فوق، شخصی است که تابعیت اصلی ایرانی داشته باشد.
همچنین در ادامه جلسه وکلای ملت تبصره ماده ۳ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح کردند که بر اساس آن اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را در گذشته و حال دارند و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را کسب کرده‌اند، نمی‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند.
تغییرات بودجه به نفع معیشت مردم
محمدباقر قالیباف که عصر دیروز در اولین جلسه کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ حضور یافته بود تاکید کرد: امیدوارم با تلاش اعضای کمیسیون تلفیق بودجه و دیگر کمیسیون‌ها، گزارش بودجه سال آینده به صحن علنی ارائه شود و ما بتوانیم یک گام جدی و اساسی برای رفع مشکلات اقتصادی در این شرایط سخت کشور برداریم.
وی تاکید کرد: لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس دارای اشکالات جدی و اساسی است، به ویژه آنکه بودجه را به صورت انبساطی دیده شده که باعث تورم و گرانی می‌شود. همچنین بر مبنای این بودجه انبساطی هزینه زیادی هم در نظر گرفته شده است. البته برخی هزینه‌ها مانند حقوق را باید حفظ کرد به گونه‌ای که افزایش لازم را داشته باشد چون یکی از اهداف اساسی ما در مجلس توجه جدی به معیشت مردم و قدرت خرید توسط اقشار مختلف است.
قالیباف گفت: همچنین یکی دیگر از اشکالات جدی بودجه سال آینده، ارقامی است که برای صادرات نفت و درآمدهای نفتی توسط دولت در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد، تحقق آن یا سخت است یا امکان‌پذیر نیست و لذا می‌تواند باعث کسری بودجه شدید و تورم شود که در این شرایط اقتصادی، فشار مضاعف به مردم خواهد بود و ما در مجلس باید جلوی فشار تورمی بر مردم را با اصلاح بودجه بگیریم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ضمن تاکید بر اینکه ویژگی‌های تغییرات اساسی در بودجه سال آینده باید در کمیسیون تلفیق مشخص شود، اظهار کرد: باید میزان درآمدها و هزینه‌ها و همچنین مسائل و محورهای اصلی مدنظر نمایندگان برای این تغییرات در بودجه در کوتاه‌ترین زمان بررسی و تعیین شود.
وی خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تاکید کرد: شما از روز شنبه تا سه شنبه هفته آینده روزهای پرکاری را در دو نوبت صبح و بعدازظهر دارید و پیشنهاد می‌کنم رأی‌گیری درباره کلیات این بودجه را به جای روز یکشنبه در روز سه شنبه انجام دهید و طی این چند روز پیشنهادات نمایندگان و دولت را به خوبی شنیده، بررسی و سپس درباره کلیات رأی‌گیری کنید.
قالیباف تاکید کرد: هر جلسه‌ای را که ضرورت حضور من در آن وجود داشته باشد، حاضر خواهم شد، به‌ویژه اگر بحث اصلاح ساختار بودجه در میان باشد تا بتوانیم اصلاحات اساسی مورد نیاز در ساختار بودجه به نفع معیشت مردم انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: اولویت کنونی مجلس بررسی بودجه ۱۴۰۰ است و بر این اساس ما هم در صحن علنی و هم در کمیسیون تلفیق بودجه، زمان کافی برای بررسی آن اختصاص خواهیم داد تا بودجه سال آینده با دقت کامل بررسی و به نحوی که به شرایط اقتصادی کشور و معیشت مردم کمک کند، تصویب شود.