به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,953
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 3,890
بازدید ماه: 119,396
بازدید کل: 23,781,193
افراد آنلاین: 45
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1565 - مجید تخت‌روانچی: در چهار سال گذشته آمریکا بیش از ۱۵۰۰ تحریم علیه ایران اعمال کرده است ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
مجید تخت‌روانچی:
 
 در چهار سال گذشته آمریکا بیش از ۱۵۰۰ تحریم علیه ایران اعمال کرده است
 
   ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
 
 
نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: در چهار سال گذشته، آمریکا بیش از ۱۵۰۰ تحریم علیه ایران اعمال کرده است.
مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب در مورد «عدم‌اشاعه: اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» طی سخنانی در نشست مجازی شورای امنیت ملل متحد با‌اشاره به اینکه در چهار سال گذشته، آمریکا بیش از ۱۵۰۰ تحریم علیه ایران اعمال کرده و تمامی بخش‌های اقتصاد ایران را هدف قرار داده و تقریباً تمامی عواید ایران از برجام را از بین برده است، افزود: چنین تحریم‌هایی که انتظار می‌رود تعداد آنها حتی تا آخرین دقایق حضور دولت کنونی آمریکا در قدرت نیز افزایش یابد، در واقع یک جنگ تمام عیار است که در آن، ابزار اقتصادی جایگزین سلاح شده است.
تخت روانچی افزود: برای حفظ برجام، ایران هزینه گزافی پرداخته و بیش از سهم منصفانه‌اش تلاش کرده است. بنابراین، هیچ کس نمی‌تواند از ما انتظار بیشتری داشته باشد. در واقع، آن دسته  از اعضای برجام که سالها تعهداتشان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را نقض کردند باید مسئولیت بیشتری تقبل کنند.
وی در ادامه گفت: برجام  را نمی‌توان با هیچ موضوع دیگری پیوند زد؛ چرا که دستورکار مذاکرات برجام از ابتدا مسئله هسته‌ای بود. ما تصمیم گرفتیم اجازه ندهیم مسائل دیگر، مذاکرات پیشاپیش دشوار را پیچیده‌تر کند. این یک تصمیم بسیار عاقلانه بود که توسط تمام اعضای برجام اتخاذ شد. بنابراین، در حال حاضر هرگونه تلاش برای پیوند زدن آینده برجام به مسائل غیرمرتبط و متفرقه محکوم به شکست است.
نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت: خویشتنداری حداکثری ایران یا به اصطلاح «فشار حداکثری» آمریکا و تحریم‌های غیرقانونی روزافزونش و همچنین ناتوانی مطلق سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا در اجرای تعهداتشان مواجه شد، اظهار داشت: تحت این شرایط، چاره‌ای برای ما جز برداشتن گام‌های جبرانی در انطباق کامل با بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام باقی نماند که براساس آنها، در صورت «اعمال تحریم‌های جدید یا اعمال مجدد تحریم‌های قبلی»، ایران حق «توقف اجرای تعهداتش به صورت کلی یا جزیی» را دارد.
متن ضعیف برجام
آقای تخت‌روانچی در لفافه اینگونه القاء کرده که صرفا در دولت ترامپ تحریم‌های ضدایرانی تصویب و اعمال شده است.
این در حالی است که اولا دولتمردان تاکید کرده بودند که به واسطه متن بسیار قوی برجام، اصلا دولت آمریکا نمی‌تواند از اجرای تعهدات سرپیچی کند؛ برای نمونه، روحانی- ۲۷ دی ۹۴- در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران گفته بود:«تعهدی که امروز آمریکا در رابطه با برجام به ما داده، تعهد دولت آمریکاست، نه این دولت و آن دولت. این تعهدات استمرار پیدا می‌کند و فرقی ندارد که چه دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، هر دولتی که باشد به این چارچوب متعهد است».
ظریف نیز در اظهارنظری مشابه تاکید کرده بود که دولت بعدی آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود. اما در نهایت به دلیل متن بسیار ضعیف توافق هسته‌ای، دولت ترامپ بدون هیچ هزینه‌ای از توافق خارج شد.
رکوردزنی تحریم‌ها در دولت اوباما
ثانیا برجام هم در دولت اوباما و هم دولت ترامپ بارها به صورت فاحش نقض شده و به عبارتی لگدمال شد.
براساس گزارش‌های منتشر شده در 40 سال اخیر، رکورد بیشترین تحریم‌های ضدایرانی در دولت‌های آمریکا متعلق به دولت اوباما است. همان دولتی که در آن جو بایدن معاون اول رئیس‌جمهور بود.
برجام در دی ماه 94 در اولین روز اجرای تعهدات 1+5 توسط دولت اوباما به صورت فاحش نقض شد و این عهدشکنی در دولت ترامپ نیز استمرار پیدا کرد.
تخت‌روانچی تاکید کرده است که در 4 سال اخیر حدود 1500 تحریم ضدایرانی توسط آمریکا علیه ایران اعمال شده است. در حقیقت این تحریم‌ها در پسابرجام علیه کشورمان اجرا شده است.
دولت روحانی به واسطه برجام در صنعت هسته‌ای محدودیت‌های گسترده ایجاد کرد، اما در مقابل نه تنها تحریم‌ها لغو نشد، بلکه دامنه گسترده‌تری پیدا کرد.
چندی پیش عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه تاکید کرد که پایبندی به برجام به افزایش تحریم‌ها منجر شد.
سگ زرد برادر شغال
حالا برخی دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات علیرغم کارنامه سیاه دولت اوباما در اجرای برجام، مدعی هستند که معاون اول دولت اوباما- جو بایدن- قرار است تعهدات آمریکا در برجام را اجرا کند.
این در حالی است که بایدن و اعضای ارشد تیم وی صراحتا با تکرار یاوه‌گویی‌های ترامپ و پمپئو مدعی شده‌اند که اولا ایران باید در ابتدا به اجرای کامل برجام بازگردد و ثانیا باید محدودیت‌های هسته‌ای ایران دائمی شده و خسارت محض برجام به حوزه‌های دیگر از جمله موشکی و منطقه‌ای نیز تعمیم پیدا کند.
دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در دشمنی با مردم ایران با یکدیگر وحدت استراتژیک داشته و صرفا در تاکتیک‌های رسیدن به هدف مشترک دارای اختلاف نظر هستند؛ به عبارت دیگر سگ زرد برادر شغال است.