به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 147
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 2,084
بازدید ماه: 117,590
بازدید کل: 23,779,387
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1572 - کدخدایی: اگر قانون اصلاح شود دلیل ردصلاحیت‌ها را می‌گوییم ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
کدخدایی: اگر قانون اصلاح شود دلیل ردصلاحیت‌ها را می‌گوییم
 
    ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
کدخدایی :شورای نگهبان کسی را به دلیل زن یا مرد بودن محدود نکرده/سند تخلفات  قالیباف به ما نرسیده /ممکن است مردم یک قاتل را انتخاب کنند | صلح پایدار
سخنگوی شورای نگهبان با ‌اشاره به دلایل رد صلاحیت‌ها در شورای نگهبان گفت: قانون می‌گوید پرونده افراد محرمانه است و اگر قانون اصلاح شود و این بار از روی دوش ما برداشته شود ما می‌توانیم دلیل ردصلاحیت‌ها را بگوییم.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با ایلنا با تأکید بر اینکه « انتخابات ما آزاد است» گفت: محدودیت‌های قانونی در هیچ نظام سیاسی نافی آزاد بودن و آزادی عمل کردن مردم نیست.
شورای نگهبان مظلوم است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره برخی انتقادها به ردصلاحیت‌ها گفت: شورای نگهبان همیشه مظلوم است؛ از شما به عنوان رسانه می‌خواهم مقایسه استقرایی نسبت به همین رد و تأیید صلاحیت‌هایی که در مجلس یازدهم انجام شد، داشته باشید. مشکل ما این است که از لحاظ قانونی و شرعی نمی‌توانیم دلایل رد صلاحیت‌ها را برای مردم اعلام کنیم. اما خود فرد را به شورای نگهبان دعوت می‌کنیم و مسائل را به او می‌گوییم اما فرد می‌رود می‌گوید شورای نگهبان سیاسی برخورد کرده است. در همین دور از انتخابات مجلس برخی از همین نمایندگان که حسب ظاهر اصولگرا بودند بعد از اینکه رد صلاحیت شدند، در مجلس و حتی جا‌های دیگر علیه شورای نگهبان و من حرف زدند.
وی افزود: آیا این رد صلاحیت‌ها هم سیاسی بود؟ اگر شورای نگهبان می‌خواست سیاسی عمل کند چرا آنها را رد کرد؟ حتی برخی از آنها افراد برجسته‌ای در مجلس بودند، اما شورای نگهبان با هیچ کسی تعارف نکرد. باید به پرونده‌ها بازگردیم؛ هیچ کس به دلیل اینکه اصلاح‌طلب است در شورای نگهبان رد نشده و نخواهد شد. مثل این است که بگویید چرا مردم به حدود ۱۱۷ نفری که شورای نگهبان آنها را تأیید کرده بود، رأی ندادند؛ آیا اصلاح‌طلب بودند؟ بروید ببینید که چه طیفی بودند. افرادی بودند که شورای نگهبان آنها را تأیید کرده بود اما در نهایت شورای نگهبان باید هزینه آن را بدهد.
قانون اصلاح شود، دلیل رد صلاحیت‌ها را می‌گوییم
کدخدایی با‌اشاره به دلایل رد صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و چرایی عدم اعلام آن در رسانه‌ها گفت: قانون این اجازه را به ما نمی‌دهد. قانون می‌گوید پرونده افراد محرمانه است، بنابراین ما با درخواست فرد هم نمی‌توانیم آن را مطرح کنیم. اگر قانون اصلاح شود و این بار از روی دوش ما برداشته شود ما می‌توانیم این جلسات را در حضور رسانه‌ها برگزار می‌کنیم.  
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درخصوص اصلاحیه قانون انتخابات در مجلس هم گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات که دو بخش را بر عهده شورای نگهبان گذاشته بودند، تعیین شاخص‌های رجل سیاسی و رجل مذهبی و مدیر و مدبر بودن بر عهده شورای نگهبان گذاشته شد و شورای نگهبان بررسی‌های مثبتی انجام داد و به یک جمع‌بندی رسید و آن جمع‌بندی را برای مجلس ارسال کرد و در رسانه‌ها منتشر کرد.
شورای نگهبان با کسی رودربایستی ندارد
وی افزود: نگاه شورای نگهبان همان جمع‌بندی است چون فراتر از آن نیز شورای نگهبان نمی‌توانست کاری انجام دهد.
اگر بخواهد در چارچوب قانون تعریفی داشته باشیم و شرایطی را مدنظر قرار دهیم، مستلزم این است که مجلس این را وضع کند، اگر مصوب نهایی مجلس در چارچوب همان سیاست‌ها و نظر شورای نگهبان باشد، طبیعتاً ‌اشکال ندارد اما اگر خارج از آن باشد، شورای نگهبان با کسی رودربایستی ندارد و ایراد خواهد گرفت.
کدخدایی در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها درخصوص تغییر درباره مدت زمان برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی اظهار داشت: هرگونه تغییر درباره مدت زمان برگزاری انتخابات نیازمند قانون است.
هیچ مشکلی برای بازنگری در قانون اساسی نداریم
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره موضع شورای نگهبان درباره اصلاح قانون اساسی و اظهارات اخیر رئیس‌جمهور گفت: ما هیچ مشکلی برای بازنگری در قانون اساسی نداریم. چرا که هر قانونی نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. قوانین انسان ساخته هستند و در زمانی با یک خرد جمعی تدوین می‌‌شوند، اما ممکن است در زمان دیگری افراد دیگری نظر دیگری داشته باشند.
وی افزود: در قوانین اساسی راه بازنگری را باز گذاشتند. از جمله در قانون اساسی خودمان که این موضوع در اصل ۱۷۷ مطرح شده است. پس مسئله خیلی مهمی نیست.