به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,189
بازدید دیروز: 4,463
بازدید هفته: 15,250
بازدید ماه: 15,250
بازدید کل: 23,677,076
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 25 April 2024
الخميس ، ۱۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۳ - آموزه‌های فاطمی(۲) (پرسش و پاسخ) ۱۳۹۹/۱۰/۰۸

آموزه‌های فاطمی(۲)

  (پرسش و پاسخ)

استان اصفهان در سوگ حضرت فاطمه زهرا(س)، غرق در ماتم است - ایرنا
 

پرسش:حضرت فاطمه(س) به عنوان مادر امامان معصوم(ع) از چه خصائص و آموزه‌هایی برخوردار هستند لطفا اهم آنها را به نحو اجمال بیان کنید؟

پاسخ:در بخش نخست پاسخ به این سوال به 5 مورد از آموزه‌های فاطمی شامل: 1- پشت سر امام باید حرکت کرد 2- پاداش صبر در تعلیم 3- نگرانی از احوال قیامت 4- تقدم همسایه و دیگران در دعا 5- شیعه واقعی عملی است نه زبانی به نحو اجمال پرداختیم. اینک در ادامه دنباله مطلب را پی‌می‌گیریم.
6- تعریف عملی ایثار
عرب تازه مسلمانی در مسجد مدینه از مردم کمک خواست. پیامبر(ص) به اصحاب خود نگریست که چه کسی او را یاری می‌کند، سلمان برخاست و بیرون رفت تا مشکل آن شخص را برطرف کند، اما دست خالی بازگشت.
در راه نگاهش به فاطمه(س) افتاد و با خود گفت: فاطمه(س) سرچشمه نیکوکاری است. درب خانه فاطمه(س) را به صدا درآورد. فاطمه(س) بیرون آمد و سلمان قصه نیازخواهی عرب تازه مسلمان را برای آن حضرت بازگو کرد. فاطمه(س) فرمود: ای سلمان سوگند به خداوند که محمد(ص) را به پیامبری برانگیخت سه روز است که غذایی نخورده‌ایم، و حسن و حسین (علیهما‌السلام) از شدت گرسنگی بی‌قرار شده بودند و هم‌اکنون به خواب رفته‌اند. اما من نیکوکاری را که در خانه‌ام را کوبید، رد نمی‌کنم. فاطمه(س) پیراهن خود را به سلمان داد تا در مغازه شمعون یهودی گرو بگذارد و مقداری خرما و جو قرض بگیرد. سلمان می‌گوید: پس از گرفتن خرما و جو، به سوی منزل فاطمه(س) به راه افتادم و خدمت آن بانوی بزرگوار رسیدم و گفتم:‌ مقداری از این خرما و جو را برای فرزندان گرسنه خویش بردارید. فاطمه(س) فرمود: ای سلمان! ما این کار را فقط برای رضای خدا انجام دادیم و چیزی از آن را برای خویش برنمی‌داریم. (مستدرک الوسائل، ج 13، ص 41‍7)
7- قناعت و سادگی
سلمان می‌گوید: روزی حضرت فاطمه(س) را دیدم که چادری ساده بر سر داشت. باتعجب پرسیدم: عجبا! دختران پادشاهان ایران و قیصر روم بر کرسیهای طلایی می‌نشینند و پارچه‌های زربافت و اشرافی به تن می‌کنند، اما دختر رسول خدا(ص) که عظمت و جلالش از همه آنها بالاتر و بیشتر است، نه چادرهای گرانقیمت بر سر دارد و نه لباس‌های فاخر و زیبا! حضرت زهرا(س) فرمود: ای سلمان! خداوند (بزرگ) لباس‌های (زینتی) و تخت‌های (طلایی) را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است. (پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، مجله مبلغان، خرداد و تیر 86، شماره 92)
8- تقسیم کار منزل
امام باقر(ع) فرمود: امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای همدلی و تفاهم بیشتر در نظام خانواده به حضور رسول گرامی(ص) رفتند تا رهنمودی بگیرند. رسول خدا(ص) حضرت فاطمه(س) را به کارهای درون خانه گماشت و کارهای بیرون را به علی(ع) واگذار کرد. بعد از این رهنمود شایسته حضرت زهرا(س) با خوشحالی اظهار داشت: جز خداوند متعال کسی نمی‌داند که از این تقسیم کار چقدر خوشحال شدم.
زیرا رسول خدا(ص) مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است بازداشت. (همان)
9- پاسدار حریم عفت و حیا
روزی مردی نابینا برای ورود به منزل امام علی(ع) اجازه خواست، حضرت زهرا(س) با ورود وی به پشت پرده رفت و حجاب خود را کامل کرد. رسول خدا(ص) که در آنجا حضور داشت پرسید: دخترم! او که نابینا است و تو را نمی‌بیند. پس چرا پشت پرده رفتی و حجاب خود را کامل کردی؟ حضرت فاطمه‌(س) پاسخ داد: اگر او مرا نمی‌بیند، من که او را می‌بینم، و او بوی (زن نامحرم) را حس می‌کند. رسول خدا(ص) فرمود: «اشهد انک بضعه منی» شهادت می‌دهم که تو پاره تن من هستی. (همان)