به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 109
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 22,278
بازدید ماه: 113,141
بازدید کل: 23,774,942
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۶۹ - در نشست وبیناری اندیشمندان عرب مطرح شد؛ سردار سلیمانی پرچمدار دیپلماسی جهادی ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
در نشست وبیناری اندیشمندان عرب مطرح شد؛
 
 سردار سلیمانی پرچمدار دیپلماسی جهادی
 
۱۳۹۹/۱۰/۱۰
 
 
در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، اندیشمندان عرب از لبنان، سوریه، مصر، یمن، و عراق بر نشستی مجازی بر نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در مبارزه و تقویت وحدت جبهه مقاومت تأکید کردند.
برخی اندیشمندان عرب در نشست «ویژگی‌های الگوی راهبردی از نگاه شهید سلیمانی، از مقاومت با اشغالگران تا محدود کردن هژمونی» تاکید کردند، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در مبارزه با استکبار و استعمار جریان‌ساز بود و آموزه‌ها و تجربیات او باید در دانشگاه‌ها و آکادمی‌های نظامی تدریس شود.
این نشست سه‌شنبه شب در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و با همکاری مرکز لبنانی مطالعات، مشاوره و اسناد به صورت وبیناری برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این نشست متفکران، اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته سیاسی و فرهنگی از کشورهای فلسطین، لبنان، سوریه، یمن، عراق، ایران و آمریکا شرکت داشتند.
سردار سلیمانی پرچمدار دیپلماسی جهادی
درابتدای این نشست «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان در سخنان خود ضمن تجدید عهد با راه و سیره سردار سلیمانی به بررسی ابعاد شخصیتی وی پرداخت و گفت: سردار سلیمانی مهم‌ترین شخصیتی بود که نقشه آمریکا و اسرائیل را در خاورمیانه و منطقه به چالش کشید و این همان ویژگی اندیشه راهبردی ایشان بود که با ایجاد نظام مقاومت در منطقه چرخ توافقنامه سایکس پیکوی دو و پیمان بالفور دو را از حرکت بازنگهداشت و موازنه قدرت را در مقابله با صهیونیست‌ها که قصد تقسیم منطقه را داشتند، بر هم زد.
وی افزود: حاج قاسم اندیشمندی راهبردی و طراحی هوشمند در منطقه بود. مکتب نظامی او برای چندین دهه به عنوان الگو مطرح بود و بسیاری از کارشناسان نظامی بر این باورند که مکتب نظامی وی باید در دانشگاهها و دانشکده‌های افسری مورد تدریس قرار بگیرد.
رایزن فرهنگی کشورمان همچنین از سردار سلیمانی به عنوان پرچمدار دیپلماسی جهادی یاد کرد و گفت: این نوع از دیپلماسی که طراحش نیز خود ایشان بود همزمان با مقاومت و جهاد در میدان، با هوشمندی تمام پیگیر حل مسائل سیاسی بود و در کردستان عراق یک نمونه است.
او افزود: ایشان از کتابخوانی غافل نبود و حتی در میدان جنگ نیز به مطالعه کتاب و حتی مرور دیوان اشعار می‌پرداخت و به هنگام شهادت دیوان یکی از شعرا نیز همراهش بود. تاکنون حدود پانصد تا ششصد کتاب زیر نظر سردار سلیمانی در رابطه با مسائل منطقه تألیف و به چاپ رسیده است.
الگوی راهبردی سردار سلیمانی در میادین سخت
«عبدالحلیم فضل‌الله» رئیس مرکزلبنانی مطالعات، مشاوره و اسناد در سخنان خود ضمن بیان این نکته که «بررسی الگوی راهبردی فرماندهی سردار سلیمانی به دلیل جایگاه والای این سردار در میادین سخت نبرد و نقش تاریخی و جهادی که ایفا نمود، امری سخت است»، گفت: دلیل این امر تجربه و موفقیت‌ها و پیروزی‌هایی است که این سردار در میادین مختلف به دست آورد، آن هم در برابر دشمنانی که از هیچ اقدامی در جنایت‌های خود فروگذار نکردند.
نظامی و دیپلمات عارف
«انیس نقاش» هماهنگ کننده «شبکه امان» از لبنان ضمن اعتراف به سخت بودن معرفی تمام ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی، گفت: او همزمان یک نظامی به تمام معنای کلمه، یک عارف و یک دیپلمات بود. شخصیتی بود که تمام محاسبات مختلف را می‌شد درباره او داشت، لذا دشمن در جنگ ۲۰۰۶ م هرگز محاسبات درستی از وضعیت مقاومت نداشت، اما پس از آن محاسبات فرق کرد و حتی پس از جنگ منطقه «القصیر» نیز محاسبات دشمن با پیش از آن تفاوت کرد، و هر لحظه طرحی دیگر وجود داشت. لذا شخصیت رفتاری حاج قاسم سلیمانی از تمام جوانب و ابعاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی افزود: همین مسئله کردستان عراق و زمزمه جدایی آن از عراق مسئله بسیار مهمی بود که قدرت‌های جهانی پشت آن قرار گرفته بودند، اما این شهید یک شبه و با حضور در آنجا توانست با دیپلماسی و گفت وگو تمام معادلات را بر هم بزند. او همچنین با حضور در عراق به همراه تعداد اندکی از فرماندهان ارشد خود، توانست توطئه تکفیری‌ها را خنثی کند، آن هم زمانی که هنوز الحشد الشعبی شکل نگرفته بود.
انیس نقاش خاطرنشان کرد: تمام اقداماتی که او انجام داد و در حال انجام آن بود و یا قصد انجام آن را داشت باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد چرا که او در این راستا مکتبی را خارج از معادلات کلاسیک کنونی جهان ایجاد کرد.
سردار سلیمانی در اوج قله انسانیت و جهاد
«منیر شفیق» اندیشمند و پژوهشگر فلسطینی هم گفت: شناخت مستقیمی با ایشان نداشتم اما پس از شهادت وی با تعدادی از فرماندهان جنبش جهاد و حماس دیدار داشتم و آنها درباره این شخصیت بزرگ مطالبی را بیان داشتند که نشان از اوج انسانیت و توانایی بالای جهادی او بود.
وی افزود: با هر فردی که ملاقات کردم، از ویژگی‌های شخصیت سردار سلیمانی اظهار شگفتی می‌کرد، از اخلاق، حسن رفتار و تعامل با دیگران، تواضع و ساده زیستی، وفای به عهد، استقامت و پایداری در میدان و گشاده‌رویی او سخن می‌گفتند.
این اندیشمند و پژوهشگر فلسطینی اظهارداشت: تلاش سردار سلیمانی برای رساندن سلاح به نوار غزه و توانمندسازی نظامی ساکنان آنها در مقابله با صهیونیست‌ها در سه جنگ مهم را نمی‌توان از یاد برد. لذا ارتش رژیم صهیونیستی تا پیش از سردار سلیمانی نوعی از برتری نسبی را داشت اما پس از حضور وی در جبهه‌های مقاومت، این ارتش با شکست‌های پی در پی روبرو شد و ترس بر آنها مستولی شد، لذا ترور قاسم سلیمانی توسط ترامپ بر همین اساس شکل گرفت و می‌دانست چه کسی را به صورت علنی و بر خلاف قوانین بین‌المللی ترور خواهد کرد.
منیر شفیق تاکید کرد: فقدان شهید سلیمانی نه تنها خسارت بزرگی به شمار می‌رود بلکه در شرایط کنونی ما به شدت نیازمند فرماندهی چون او هستیم تا بتوانیم در جنگ بسیار سخت آینده از فرماندهی او بهره لازم را ببریم. اما نباید فراموش کرد که از او می‌توانیم درس‌های زیادی را بگیریم و استفاده کنیم.
«زیاد الحافظ» دبیرکل سابق کنفرانس قومی عربی از لبنان، «بسام ابوعبدالله» پژوهشگر مسائل بین‌المللی از سوریه، «عبدالخالق فاروق» استاد دانشگاه و پژوهشگر مصری، حجت‌الاسلام «محمد زراقط» استاد حوزه از لبنان، «حمید رزق» نویسنده مسائل سیاسی از یمن، «معن بشور» مدیر مرکز عربی بین‌المللی «التواصل و التضامن» از لبنان، «محمد صادق هاشمی» مدیر مرکز مطالعات ازعراق از دیگر سخنرانان این وبینار بودند که بر نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در مبارزه و تقویت وحدت جبهه مقاومت تأکید کردند.
یک مقام افغان: عزت و جلال سردار سلیمانی از سوی خدا بود
اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در مقر کنسولگری سفارت جمهوری اسلامی ایران در هرات افغانستان با حضور شماری از سیاستمداران و مقامات افغان برگزار شد.
در این مراسم «محمدصدیقی فر» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش سردار سلیمانی درامر مبارزه با تروریسم گفت: هیچ کس نمی‌تواند منکر نقش شهید قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم شود.
وی افزود: دشمنان هرگز نمی‌توانند رشادت‌های سردار سلیمانی در کشورهای همسایه و منطقه و کمک‌هایی که در امر مبارزه با تروریسم در افغانستان کرد و مبارزاتی که در عراق و سوریه با داعش انجام داد را انکار کنند.
صدیقی‌فر اضافه کرد: سردار شهید قاسم سلیمانی یک استراتژیست متفکر و با نبوغ نظامی بسیار بالا و در عین حال دیپلمات بسیار ورزیده و شخصیتی سلحشور و مردمی بود.
وی خاطرنشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران عاملان و مباشرین این جنایت را به پای میز عدالت در دادگاه‌های بین‌المللی خواهد کشاند و انتقام خون شهید سردار سلیمانی را خواهد گرفت. همچنین «سیروس علاف» مشاور سابق رئیس جمهوری افغانستان در امور تجاری نیز طی سخنانی در این مراسم گفت که از خبر شهادت سردار سلیمانی تمام مردم جهان متأثر شدند و حتی روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که کوشش می‌کردند شخصیت ایشان را منفی جلوه بدهند، نتوانستند در برابر عزت و جلالی که خداوند به او داده بود مقاومت کنند.
مجتبی نوروزی سرپرست مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز در این مراسم گفت که بخاطر برخی محدودیت‌های کرونایی، مراسم اولین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی را با حضور مقامات هرات در قالب نمایشگاه و عکس در مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار کرده‌اند.
وی گفت که این نمایشگاه عکس تنها گوشه‌ای از زندگی و ویژگی‌های شخصیتی آن شهید والا مقام است که ما خواستیم از این طریق چهره و شخصیت فردی و مبارزاتی ایشان را به مردم هرات معرفی کنیم.
تصویر شهید سلیمانی در بین ۱۰ عکس برتر مجله تایم
تصویری از عزاداری زنان برای سردار سلیمانی در بین ۱۰ عکس برتر خبری مجله تایم قرار گرفت. اینستاگرام هفته‌نامه آمریکایی تایم نوشت: این عکس یکی از بیست عکس برتر مجله تایم در سال ۲۰۲۰ است. این عکس در تاریخ ۵ ژانویه (۱۵ دی ۹۸) در مراسم عزاداری سردار سلیمانی گرفته شده است. همچنین عکاس این عکس درباره آن نوشته است «غم و عصبانیت آنها واقعی بود. آن‌ها احساس صدمه دیدن داشتند و خواستار انتقام بودند. در داخل، جو سنگین بود. من مدتها بدنبال چگونگی ضبط این صحنه گشتم و این صحنه را یافتم، لحظه‌ای آرام در میان گرداب مردم. زنی که مشت خود را بالا می‌برد در حالی که پوستر را در دست داشت، دیگران در اندیشه خودشان بودند. آن‌ها با احساسات خود بودند.»