به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,846
بازدید دیروز: 5,718
بازدید هفته: 2,846
بازدید ماه: 23,816
بازدید کل: 23,685,638
افراد آنلاین: 23
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۴ - آموزه‌های فاطمی(3)(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۹/۱۰/۱۰

آموزه‌های فاطمی(3)

(پرسش و پاسخ)

استان اصفهان در سوگ حضرت فاطمه زهرا(س)، غرق در ماتم است - ایرنا

پرسش:حضرت فاطمه(س) به‌عنوان مادر امامان معصوم از چه خصائص و آموزه‌هایی برخوردار هستند لطفا اهم آنها را به نحو اجمال بیان کنید؟

پاسخ:در دو بخش قبلی پاسخ به این سوال به نه مورد از آموزه‌های فاطمی شامل: 1- پشت‌سر امام باید حرکت کرد 2- پاداش صبر در تعلیم 3- نگرانی از احوال قیامت 4- تقدم همسایه و دیگران در دعا 5- شیعه واقعی عملی است نه زبانی 6- تعریف عملی ایثار 7- قناعت و سادگی 8- تقسیم کار منزل 9- پاسدار حریم عفت و حیا پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می‌گیریم.
10- جلب رضایت پدر
شیخ صدوق نقل می‌کند: رسول گرامی(ص) هرگاه به مسافرت می‌رفت، با فاطمه(س) خداحافظی می‌کرد و هنگام بازگشت نیز ابتدا به دیدار دختر گرامیش می‌شتافت. در یکی از مسافرت‌های پیامبر(ص) حضرت زهرا(س) دو دستبند نقره و یک جفت گوشواره برای خود و یک پرده برای درب منزل خرید. رسول خدا(ص) پس از مراجعت از سفر به دیدار دخترش شتافت. حضرت پس از مشاهده پرده و زیورآلات ساده فرزندش، توقف کوتاهی نمود و سپس به مسجد رفت. حضرت زهرا(س) با خود فکر کرد که پدر ناراحت است، فوری دستبند و گوشواره و پرده را درآورد و آنها را برای پدر فرستاد و پیام داد: دخترت بر تو سلام می‌رساند و بهتر است اینها را هم در راه خدا انفاق کنید. پیامبر اکرم(ص) پس از مشاهده رفتار فاطمه(س) سه بار فرمود: «فداها ابوها» پدرش فدای او باد.(پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، مجله مبلغان، اسفند 86، شماره 88)
11- کمک به رزمندگان جبهه
در جنگ خندق که مدینه در محاصره بود، حضرت فاطمه(س) نیز نان می‌پخت و بخشی از نیازمندی‌های رزمندگان اسلام را در جبهه تامین می‌کرد. در یکی از روزها که برای فرزندان خود نان تازه آماده کرده بود نتوانست بدون پدر از آن استفاده نماید. لذا به خط ‌مقدم جبهه نزد پدر رفت و گفت: قرص نانی که می‌بینید برای غذای بچه‌هایم آماده کردم، اما دلم آرام نگرفت. ناچار آن را خدمت شما آوردم. پیامبر گرامی(ص) فرمود: این اولین غذایی است که پس از سه روز، پدرت بر دهان می‌گذارد.(فرهنگ سخنان فاطمه(س)، ص79)
12- مادر پدر(ام‌ابیها)
حضرت فاطمه(س) در تمام مشکلات زندگی، یار و غمخوار پدر بود و همواره تلاش می‌کرد غم از چهره پدر پاک کند. او همانند مادر برای پیامبر گرامی(ص) بود از این‌رو پیامبر(ص) کنیه‌ای درباره او فرمود: «ام‌ابیها»؛ ان النبی کان یحبها و بکنیها بامّ ابیها» پیامبر(ص) حضرت فاطمه(س) را خیلی دوست می‌داشت و او را کنیه ام‌ابیها نامید.(کشف‌الغمه، ج1، ص462)
13- ابراز محبت به همسر
نشان دادن محبت قلبی به همسر، امری تاکید شده در روابط میان زن و شوهر است. بنیان خانواده‌های به دور از محبت‌ورزی، بسیار سست و شکننده است. گفتن و شنیدن کلمات محبت‌آمیز لازمه موفقیت در زندگی زناشویی است. حضرت فاطمه(س) در خطابی محبت‌آمیز به امام علی(ع) می‌فرماید: «روح من فدای روح تو بُوَد، و جان من سپر بلای جان تو باشد.(کوکب‌الدری، مهدی حائری مازندرانی، ج1، ص 196)
همچنین از امام علی(ع) نقل می‌کنند که فرمود: هرگاه به فاطمه(س) می‌نگریستم همه ناراحتی‌ها و غم‌هایم برطرف می‌شد. سوگند به خدا من هرگز زهرا را به خشم نیاوردم و او را به کاری مجبور نساختم. تا اینکه مرا در فراقش گرفتار ساخت و متقابلا او نیز مرا خشمگین نساخت. و هیچ وقت نافرمانی نکرد، و هرگاه من با او دیدار می‌کردم، غم‌ها و غصه‌هایم از دلم برطرف می‌شد.(بحارالانوار، ج43، ص134) حتی حضرت فاطمه(س) در وقت شهادت برای مشکلات آتی امام علی(ع) گریه می‌کرد که حضرت با تعجب پرسید: ای سرور من چرا گریه می‌کنی؟ فاطمه(س) جواب داد: برای آن مشکلاتی که بعد از من با آنها مواجه خواهی شد. امام علی(ع) فرمود: تو گریه نکن همه اینها برای من آسان است.(همان، ص 218)
14- حضور تاثیرگذار در جامعه به هنگام ضرورت
حضرت فاطمه(س) پس از هجران پدر، حمایت از پدر، حمایت از امامت را وظیفه خویش می‌دانست و در این راه از هیچ فداکاری و جانبازی دریغ نکرد و بارها و بارها در اجتماع ظاهر شد و در جمع مردم خطبه‌هایی بی‌نظیر ایراد فرمود. خطبه‌هایی در اوج فصاحت و بلاغت که فصیحان و بلیغان عرب را به شگفتی و شیفتگی واداشته است. همان زهرایی که می‌فرماید: «برای زن بهتر آن است که نه او هیچ مردی را ببیند و نه هیچ مردی او را» اما آنگاه که مصالح کلی جامعه اسلامی را در خطر می‌بیند به سوی مسجد می‌شتابد و در حضور جمع کثیری از مردان مهاجر و انصار، غاصبان خلافت را به محاکمه می‌کشاند، چنین صحنه‌هایی از سیره رفتاری آن حضرت تاییدگر این حقیقت است که فرموده فعل ایشان یک امر رجحانی است که در شرایط ایده‌آل مصداق می‌یابد.