به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,427
بازدید دیروز: 2,123
بازدید هفته: 9,614
بازدید ماه: 15,404
بازدید کل: 23,503,777
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۹ فروردین ۱٤۰۳
Thursday , 28 March 2024
الخميس ، ۱۸ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۵۳ - رهبر انقلاب بر پیکر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی نماز اقامه کردند ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
تشییع و خاکسپاری فردا در قم
 
رهبر انقلاب بر پیکر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی نماز اقامه کردند 
 
۱۳۹۹/۱۰/۱۳
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله مصباح یزدی
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای سحرگاه روز گذشته با حضور در کنار پیکر آیت‌الله مصباح یزدی، ضمن اقامه نماز و قرائت فاتحه با آن حکیم مجاهد وداع کردند. پیکر آن علامه بصیر و حکیم انقلابی فردا در قم تشییع و تدفین می‌شود.

شامگاه جمعه، رحلت علامه مجاهد، بصیر و انقلابی، آیت‌الله مصباح یزدی، داغ دیگری را همزمان با سالگرد شهادت سردار دلها بر قلوب مؤمنان و شیفتگان اسلام و انقلاب اسلامی نشاند. ایشان مدافع راستین اصل مترقی ولایت‌فقیه و روشنگر و مبارز علیه انحرافات و مورد بغض و هجمه معارضان داخلی و خارجی انقلاب بود. اندیشه و منش آن حکیم فرزانه سرمشقی ارزشمند است برای اندیشمندان، پژوهشگران و دلبستگان انقلاب.
جمعی از دانشجویان، طلاب و مردم، جمعه شب، با حضور در مقابل بیمارستان محل بستری آیت‎الله مصباح یزدی با این فیلسوف مجاهد وداع کرده و به یاد رئیس‌فقید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شمع روشن کردند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای سحرگاه روز گذشته با حضور در کنار پیکر آیت‌الله مصباح یزدی، ضمن اقامه نماز و قرائت فاتحه با آن حکیم مجاهد وداع کردند.
آیین وداع با پیکر مطهر آیت‌الله مصباح یزدی، صبح روز گذشته با حضور آیت‌الله محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و علما و روحانیان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.
به گزارش رسا، پیکر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی عصر روز گذشته به مشهد مقدس منتقل و در حرم مطهر رضوی طواف داده، تشییع محدود شد و نیز صبح دوشنبه در قم تشییع و تدفین می‌شود.
آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در یازدهم‌ بهمن‌ ماه‌ سال‌ هزار و سیصد و سیزده‌، برابر با هفدهم‌ ربیع‌الاول‌ هزار و سیصد و پنجاه‌ و سه‌ قمری‌، در خانواده‌ای‌ مذهبی‌ در شهر یزد به‌ جهان‌ چشم‌ گشود.
رؤیای‌ ورود به‌ حوزه‌، در سال‌ تحصیلی
۲۶ ـ ۱۳۲۵ که‌ دوره‌ ابتدایی‌ ایشان‌ پایان‌ یافته‌ بود، متحقّق‌ شد.
پس‌ از حضور در قم‌، به‌ درس‌ «مکاسب‌» مرحوم‌ حاج‌ آقا مرتضی‌ حائری‌ رفت‌. همچنین‌ جلد دوم‌ کفایه‌ را نیز نزد ایشان‌ خواند. جلد اول‌ «کفایه‌ الاصول‌» را نزد «شیخ‌ عبدالجواد جبل‌ عاملی‌» آموخت‌. برای‌ فراگیری‌ درس‌ خارج‌ اصول‌، به‌ درس‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) می‌رفت‌ و در درس‌ خارج‌ فقه‌ آیت‌ الله بروجردی‌ حاضر می‌شد.
در همین‌ سال‌ها، با شخصیت‌ «علامه‌ طباطبایی‌» (ره‌) انس‌ فراوانی‌ پیدا کرده‌ بود و در مجالس‌ درس‌ عمومی‌ و خصوصی‌ ایشان‌ حضور می‌یافت‌.
به گزارش رجا، علامه مصباح یزدی تدریس‌ منظم‌ خود را، در مدرسه‌ علمیه‌ حقانی‌ آغاز کرد. در آغاز به‌ تدریس‌ مباحث‌ قرآنی‌، تفسیر و مباحث‌ اخلاقی‌ و تربیتی‌ پرداخت.
از جمله‌، کتاب‌ «فلسفتنا» نوشته‌ «آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر» را برای‌ اولین‌ بار در حوزه‌ تدریس‌ کرد. در مؤسسه‌ «در راه‌ حق‌» نیز به‌ تدریس‌ «فلسفتنا»، «اقتصادنا» نوشته‌ شهید صدر، و «نهایه‌ الحکمه‌»، نوشته‌ علامه‌ طباطبایی‌ مشغول‌ بود. درس‌ «اسفار اربعه‌» و «شفا» نیز از دروسی‌ بود که‌ حضرت علامه، به‌ علاقه‌مندان‌ به‌ فلسفه‌، می‌آموخت‌.
نظر به‌ گستردگی‌ و فراوانی‌ کتاب‌های‌ ایشان‌ به‌ چند کتاب‌ مهم ایشان ‌‌اشاره‌ می‌کنیم‌: خداشناسی‌؛ کیهان‌شناسی‌؛ انسان‌شناسی‌؛ راه‌ و راهنماشناسی‌؛ قرآن‌شناسی‌؛ اخلاق‌ در قرآن‌؛ جامعه‌ و تاریخ‌ از دیدگاه‌ قرآن‌؛ حقوق‌ و سیاست‌ در قرآن‌؛ آموزش‌ فلسفه‌؛ شرح‌ نهایه‌ الحکمه‌؛ شرح‌ جلد اول‌ اسفار الاربعه‌؛ شرح‌ جلد هشتم‌ اسفار الاربعه‌؛ دروس‌ فلسفه‌ اخلاق‌؛ خودشناسی‌ برای‌ خودسازی‌؛ بر درگاه‌ دوست‌؛ نقدی‌ فشرده‌ بر اصول‌ مارکسیسم‌؛ آموزش‌ عقاید؛ قرآن‌ در آیینه‌ نهج‌ البلاغه‌؛ نگاهی‌ گذرا به‌ نظریه‌ ولایت‌فقیه‌؛ و ده‌های‌ کتاب‌ دیگر.
رزمنده‌ دلیر دفاع از مبانی‌ اسلام‌ و انقلاب
علامه مصباح‌، با مشاهده‌ توطئه‌های‌ اعتقادی‌ دشمنان‌ در آغاز انقلاب‌، بر آن‌ شدند که‌ برای‌ حفظ‌ و نگهداری‌ از نهال‌ نوپای‌ انقلاب‌، گروهی‌ از طلاب‌ را به‌ اقصی‌ نقاط‌ کشور گسیل‌ دارند و خود نیز درس‌ رسمی‌ حوزه‌ را تعطیل‌ کردند تا برای‌ پاسداری‌ از دستاوردهای‌ انقلاب‌، بتواند در مراکز گوناگون‌ به‌ سخنرانی‌ و پاسخ‌ به‌ شبهات‌ بپردازند.
همچنین‌ نظر به‌ ضرورت‌ امور دانشگاه‌ها در آن‌ سال‌های‌ حساس‌، علامه مصباح‌ در طرحی‌، تأسیس‌ مرکزی‌ به‌ نام‌ «دفتر همکاری‌ حوزه‌ و دانشگاه‌» را پیش‌ نهادند که‌ به‌ تصویب‌ ستاد انقلاب‌ فرهنگی‌ رسید و ثمرات‌ آن‌ تا هم‌ اکنون‌، در میان‌ دانشگاه‌ها آشکار است‌.
دیگر از خدمات‌ آیت‌ الله مصباح‌ یزدی‌، تأسیس‌ «بنیاد فرهنگی‌ باقرالعلوم‌» بود که‌ فارغ‌التحصیلان‌ مؤسسه‌ در راه‌ حق‌ را برای‌ گذراندن‌ دوره‌های‌ تخصصی‌ علوم‌ انسانی‌ به‌ خود فرامی‌خواند.
این‌ مرکز، در یازده‌ رشته‌ به‌ خدمات‌ می‌پرداخت‌ که‌ عبارت‌ بودند از: علوم‌ قرآنی‌، اقتصاد، تاریخ‌، کلام‌ و دین‌شناسی‌، روان‌شناسی‌، علوم‌ تربیتی‌، مدیریت‌، علوم‌ سیاسی‌، فلسفه‌، حقوق‌ و جامعه‌شناسی‌.
با توسعه‌ مؤسسه‌ در راه‌ حق‌ و بنیاد باقرالعلوم‌، و نیز گسترش‌ روزافزون‌ طلاب‌، نیاز به‌ فضایی‌ گسترده‌تر با امکانات‌ بیشتر، محسوس‌ بود، تا اینکه‌ با تدبیر علامه مصباح‌ و عنایت‌ ویژه‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و حضرت آیت‌ الله‌ خامنه‌ای‌، «مؤسسه‌ آموزشی‌ و پژوهشی‌ امام‌ خمینی‌» بنا شد.
تاریخ‌ زندگی‌ علامه محمدتقی مصباح‌ یزدی، بیانگر حساسیت‌ ایشان‌ در برابر جریان‌های‌ انحرافی‌ بوده‌ است‌.
هر گاه‌ جریانی‌ سعی‌ در تحریف‌ اسلام‌ یا انقلاب‌ اسلامی‌ داشته‌ است‌، ایشان‌ چون‌ رزمنده‌ای‌ دلیر به‌میدان‌ آمده‌، از مبانی‌ اسلام‌ و انقلاب‌ دفاع‌ کرده‌ است‌.
در زمانه کنونی نیز جامعه‌ ما شاهد تلاش‌ علامه مصباح‌ یزدی، برای‌ حفظ‌ دستاوردهای‌ انقلاب‌ و مبارزه‌ با جریان‌های‌ انحرافی‌ بود که‌ به‌ تحریف‌ مبانی‌ اسلامیت‌ و جمهوریت‌ نظام‌ ما می‌پردازند.
بی‌ سبب‌ نیست‌ که‌ ر‌هبر معظم انقلاب، حضرت‌ آیت‌ الله العظمی‌ خامنه‌ای‌ درباره ایشان‌ می‌فرمایند: «اگر خدای‌ متعال‌ به‌ نسل‌ کنونی‌ ما، این‌ توفیق‌ را نداد که‌ از شخصیت‌هایی‌ مانند علامه‌ طباطبایی‌ و شهید مطهری‌ استفاده‌ کند، اما به‌ لطف‌ خدا، این‌ شخصیت‌ عزیز و عظیم‌القدر، خلأ آن‌ عزیزان‌ را در زمان‌ ما پر کرده است.»
مراجع تقلید با صدور پیام‌هایی رحلت آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند.
تفکر ولایی و مبارزه با بدعت‌ها
آیت‌الله صافی گلپایگانی در پیامی خاطرنشان کرد: تأسیس مراکز علمی و مذهبی و مشارکت در تشکیل آنها، مانند مرکز فرهنگی مذهبی وزین «در راه حق»، سخنرانی‌های ایشان از نیم قرن پیش در حوزه علمیه قم، و تفکر ولایی و مبارزه با بدعت‌ها در آن زمان و بعد از آن، همه نشان از شدت ارادت به نشر معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام و روحیه حماسی و جهادی او دارد.
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز با صدور پیامی ابراز داشت: خبر رحلت عالم ربانی، مجاهد خستگی‌ناپذیر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح موجب تأثر و تاسف گردید. عالمی فرزانه، فاضل و با تقوا که همواره از نظام اسلامی دفاع نمود. شاگردان فاضلی تربیت کرد و سخنرانی‌های بسیار سودمندی داشت و زندگی او سراسر خدمت به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بود.
همچنین، آیت‌الله علوی گرگانی طی پیامی خاطرنشان کرد: تألیف کتب متعدد در زمینه قرآنی، کلامی، فلسفی، اخلاقی و اعتقادی و تربیت شاگردان وارسته همچنین مبارزه با خط انحراف اعتقادی در جامعه و تبیین معارف اسلام و انقلاب و حمایت از ولایت فقیه و حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری و مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام گوشه‌ای از خدمات ارزشمند ایشان است.
جامع معقول و منقول
آیت‌الله جوادی آملی هم در پیامی تصریح کرد: ارتحال عالم مجاهد جامع معقول و منقول استاد مسلّم حوزه‌هاى علميّه آيت‌الله حاج محمد تقى مصباح يزدى را به رهبرى معظّم انقلاب و مراجع عظام تقليد و شاگردان و عموم علاقمندان تسليت، علوّ درجه آن متفكّر راحل و صبر جميل و اجر جزيل بيت مكرّم ايشان از خداى سبحان مسئلت
مى‌شود.
الگوی ارزنده
آیت‌الله نوری همدانی نیز با صدور پیامی ابراز داشت: تربیت شاگردان فراوان و تأسیس مرکز علمی و پژوهشی امام خمینی(ره) و آثار قلمی متعدد و بیان مناظره‌های مستدل و محکم از خصوصیات ویژه ایشان بود و در بیان دیگر، مرحوم آیت‌الله مصباح سراسر عمر با ارزش خود را در راه ترویج مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام سپری کرد و از هیچ کوششی دریغ نکرد و می‌تواند به‌عنوان یک الگوی ارزنده برای طلاب محترم باشد.
مسئولان لشکری و کشوری، اندیشمندان و نهادهای حوزوی و دانشگاهی نیز با صدور پیام‌هایی رحلت آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند.
مدح و ذم دیگران در او تأثیری نداشت
به گزارش فارس، آیت‌الله جنتی، رئیس‌مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان در پیامی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های بارز ایشان این بود که به مصداق آیه شریفه «إنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» بی‌واهمه بر اعتقاد و باوری که داشت می‌ایستاد و مدح و ذم دیگران در او تأثیری نداشت.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز در پیامی ابراز داشت: درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، از استادان برجسته حوزه علمیه و بنیان‌گذار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) موجب تأثر و اندوه گردید. اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان، علاقمندان و به‌ویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند رحمان برای ایشان رحمت و مغفرت، و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.
همچنین، آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام طی پیامی خاطرنشان کرد: شاگردی در محضر عالمان برجسته و عارفان وارسته همچون حضرت امام خمینی و آیت‌الله بهجت و علامه طباطبایی رحمت‌الله علیهم اجمعین و همراهی با مقام معظم رهبری از ایشان شخصیتی بی‌بدیل ساخته بود، ایشان با عنایت الهی سراسر عمر با برکت خود را در خدمت به اسلام ناب و انقلاب و خدمت به حوزه‌های علمیه و ترویج فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام سپری نمودند. فقدان ایشان ضایعه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه  است.
تجهیز هزاران جوان دغدغه‌مند
به سلاح دفاع از ارکان معرفتی انقلاب
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی، رئیس‌قوه قضائیه نیز در پیامی ابراز داشت: شأن و رتبه عالی آیت‌الله مصباح یزدی در حکمت، فقه، عرفان و اخلاق که به تعبیر رهبر معظم انقلاب خلأ علامه طباطبایی و شهید مطهری را در دوران ما پر می‌کند، موجب نشد تا این معلم بزرگ به درس و بحث بسنده کند بلکه آنچه را در مقام علم آموخته بود، در مقام عمل در دفاع از انقلاب اسلامی و رکن رکین ولایت فقیه بذل کرد، به نحوی که در مقابله با هجمه فکری غرب و غربگرایان، در کنار تربیت شاگردانی مهذب، هزاران هزار جوان دغدغه‌مند را به سلاح دفاع از ارکان معرفتی انقلاب اسلامی مجهز و به سدی محکم در برابر این هجوم مبدل کرد.
همچنین، محمد باقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی خاطرنشان کرد: خدمات ایشان که حقیقتاً مطهری زمان بودند، علاوه‌بر توجه به تعالی و تکثر در علوم دینی و معارف حوزوی و پرورش استعدادهای بالنده در زمینه ترویج نظریه‌های دین و اسلام، در بخش‌های متعدد سیاسی از جمله نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی، اهتمام در اسلامی کردن متون درسی دانشگاه‌ها و دفتر همکاری‌ها و ارتباطات مبانی حوزه و دانشگاه، ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تلاش داشتند و خدمتگزاری صدیق و متعهد بودند و بدون شک فقدان این فقیه عالی مقام خسارتی جبران‌ناپذیر برای کشور و حوزه‌های اندیشگاهی و دین‌شناسی خواهد بود.
به گزارش فارس، علی لاریجانی، مشاور رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی خاطرنشان کرد: آن عالم بزرگوار در طول عمر پر برکت خود در وادی تألیف، تحقیق و تعلیم گام‌هایی ارزنده برداشتند و آثار علمی با ارزشی پدید آوردند. نگاه فلسفی ایشان به مسائل اسلامی، در شمار حسنات علمی و فکری دوران حاضر است.
همچنین، سرلشکر باقری، رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی ابراز داشت: بی‌تردید مجاهدت‌های آن عالم برجسته و جلیل‌القدر طی عمر پربرکت خود در تبیین و اعتلای اسلام عزیز با زبانی گویا و نافذ و خلق آثار و تالیفات برجسته و مرجع در فلسفه و معارف اسلامی و ارائه نظریه سیاسی اسلام و تربیت شاگردان و اساتید ممتاز، متعهد، انقلابی و ولایی و برخوردار از بصیرت در حوزه و دانشگاه و ایفای نقش‌ها و خدمات ماندگار در مجلس خبرگان رهبری و اتخاذ مواضع هوشمندانه و انقلابی در تبیین و صیانت از اصول، مبانی و گفتمان انقلاب اصیل اسلامی که از وی شخصیتی برجسته و دارای جایگاه والا و منحصر بفرد نزد آحاد مردم به‌ویژه نخبگان و برجستگان جامعه در بزنگاه‌های حساس در دهه‌های اخیر ساخته بود، برای همیشه زنده و راهنمای نسل‌های دلسوز و علاقمند به عزت و سربلندی اسلام و ایران عزیز از جمله در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها خواهد بود.
در رویارویی با فتنه‌ها و انحرافات واهمه‌ای از هجمه‌ها نداشت
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم طی پیامی ابراز داشت: امروز جهان اسلام در سوگ متفکری بزرگ و سالکی سترگ است که حیات علمی خود را صرف عمق‌بخشی به معرفت دینی و دعوت همگان به حرکت در صراط مستقیم  نمود. حیات پربرکت ایشان آکنده از کوشش برای تحقق اسلام ناب و پیرایش آن از کژی‌ها بود. پارسایی والای ایشان در پروای از خداوند متعال و نهراسیدن از غیرخدا، از آن بزرگوار شخصیتی ممتاز در ساحت انقلاب اسلامی ساخته بود که با شجاعتی ستودنی چون کوهی استوار، در دفاع از نظام اسلامی می‌ایستاد و در رویارویی با فتنه‌ها و انحرافات واهمه‌ای از هجمه‌ها نداشت.
غلامعلی حداد عادل، رئیس‌شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز در پیامی ابراز داشت: بی‌گمان میراث فکری، علمی، موسسات آموزشی و پژوهشی و شاگردان به یادگار مانده از ایشان سرمایه‌ای برای جهان اسلام و توشه اُخروی برای آن بزرگوار خواهد بود. مواضع شجاعانه در دفاع از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه امتیاز بزرگی بود که علامهٌ فقید مصباح یزدی از آن برخوردار بود.
فرمود ارزش انسان‌ها به تبعیت
از اوامر الهی است
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در مطلبی نوشت: چند سالی بود توفیق دیدار و گفت‌وگوی از نزدیک با ایشان را نداشتم. در روز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۸ توفیق حاصل شد، ساعت ۱۹. بسیار تکیده و رنجور به نظر می‌رسیدند. از همان آغاز و مانند همیشه من را مبهوت کلام الهی خود کردند و اینکه ارزش انسانها به تبعیت از اوامر الهی است.
وی ابراز داشت: آیت‌الله مصباح یزدی عالمی وارسته بود که دل در گرو دنیا نداشت و در جهت روشنگری معارف اسلامی یک لحظه از پای ننشست. امید آنکه افکار بلند او در حوزه معارف دینی برای مردم به خوبی تبیین شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.
همچنین، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور پیامی خاطرنشان کرد: از بزرگ‌ترین برکات وجودی آن شخصیت ممتاز تربیت عالمان و صاحب نظران بصیر و انقلابی در سطوح عالی و تعامل حکیمانه با دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی برای تربیت دانشجویان متفکر، متدین و انقلابی و ولایی بود که بسیاری از آنان در جای جای میهن اسلامی افسران جنگ نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی و به‌عنوان مدافعانی توانمند از مرزهای فکری و اعتقادی و آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی می‌کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس‌نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز با صدور پیامی خاظرنشان کرد: آیت‌الله مصباح را باید معمار فضای عقیدتی و سیاسی بسیاری از نیروهای انقلاب دانست، باقیات‌الصالحات طرح ولایت نقش پررنگی در بالندگی فضای فکری تشکل‌های دانشجویی داشت و ان‌شاءالله خواهد داشت. ایشان در عرصه سیاست هم مشی و مرام حق‌طلبی را پیشه خود ساختند و در دوره هجمه سنگین برخی از سیاسیون و به اصطلاح روشنفکران در دهه هفتاد و هشتاد با جان و دل از انقلاب صیانت کردند، حمایت ایشان از جریان انقلاب در سال ۸۴ سبب نشد که چشم بر انحرافات برخی عناصر معلوم‌الحال در دولت دهم ببندند و شجاعانه ضمن مرزبندی با فتنه با انحراف هم مبارزه کردند.
آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی رئیس‌جامعه روحانیت مبارز، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس‌شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، جامعه مدرسین حوزه علميه قم، آیت‌الله اعرافی رئیس‌حوزه‌های علمیه کشور، بسیج استادان دانشگاه آزاد اسلامی، جمعی از دانشجویان «طرح ولایت»، انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، رئیس‌دانشگاه مذاهب اسلامی، بسیج دانشجویی کشور و بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، اتحادیه‌های دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس، بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت،  بسیج دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز از جمله نهادهایی بودند که در پیام‌های جداگانه‌ای رحلت فقیه انقلابی و فیلسوف مجاهد حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی را تسلیت گفتند.
حزب‌الله لبنان، حزب‌الله عراق،  شورای علمای شیعه افغانستان، جنبش نُجَباء عراق و سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در پیام‌های جداگانه ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند.

 

قدردانی دفتر آیت‌الله مصباح یزدی از رهبر انقلاب  

  ۱۳۹۹/۱۰/۱۴

قدردانی دفتر آیت‌الله مصباح یزدی از عنایت خاص رهبر معظم انقلاب
دفتر آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) از رهبر معظم انقلاب اسلامی قدردانی کرد.

دفتر آیت‌الله مصباح یزدی شامگاه شنبه در اطلاعیه‌ای آورده است: «عنایت خاص مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(ادام‌الله‌ظله) نسبت به یار دیرین انقلاب، حکیم مجاهد و فقیه ژرف‌اندیش، نظریه‌پرداز عرصه‌های مختلف علوم انسانی، پاسدار سنگرهای ایدئولوژیک، مفسر معارف قرآن و مربی بزرگ اخلاق، حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(قدس‌سره) در اقامه نماز بر پیکر مطهر آن عزیز سفر کرده  تجلی یافت و پیام تسلی بخش ایشان، تحمل غمی را که بر قلب‌هایمان سایه افکنده بود؛ آسان ساخت».
اطلاعیه افزود: «وظیفه خود می‌دانیم که به سهم خود، مراتب قدردانی خویش از الطاف و توجهات ولی امر مسلمین(ادام‌الله‌ظله) به آن تلاشگر با اخلاص و خستگی‌ناپذیر عرصه فرهنگ و اندیشه ناب اسلامی را ابراز داشته، تأییدات هرچه بیشتر و دوام عمر با عزت آن رهبر فرزانه تا ظهور حضرت بقیهًْ‌الله الاعظم(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را از خداوند متعال مسألت نماییم».
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر جمعه ۱۲ دی‌ماه پس از یک دوره بیماری، دار فانی را وداع گفت.