به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,614
بازدید دیروز: 18,753
بازدید هفته: 1,614
بازدید ماه: 1,614
بازدید کل: 23,663,445
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 20 April 2024
السبت ، ۱۱ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۵ - مراسم گرامیداشت علامه ۵۵ - مصباح یزدی از سوی رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد ۱۳۹۹/۱۰/۱۶

 

مراسم گرامیداشت علامه مصباح یزدی

از سوی رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد 

۱۳۹۹/۱۰/۱۶

آیین بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی از سوی رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شدMagiran | روزنامه کیهان (1399/10/17): مراسم گرامیداشت علامه مصباح یزدی از سوی  رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد

مراسم ترحیم و گرامیداشت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با حضور آیت‌الله نوری همدانی و دیگر شخصیت‌های برجسته حوزوی، مسئولان کشوری و اقشار مختلف مردم برگزار شد.
گفتنی است علاوه‌بر شخصیت‌های برجسته حوزوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس‌دفتر رهبر معظم انقلاب به نمایندگی از ایشان، در این مراسم گرامیداشت حضور داشت.
به گزارش خبرنگار کیهان از قم، قرائت قرآن کریم توسط قاریان بین‌المللی و ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) توسط حاج علی مالکی از جمله برنامه‌های مراسم ترحیم آیت‌الله مصباح یزدی از سوی دفتر رهبر انقلاب بود.
آیت‌الله سید احمد خاتمی، نایب‌رئیس‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم به تشریح شخصیت علمی، انقلابی و اخلاقی آیت‌الله مصباح یزدی پرداخت.
وی با بیان اینکه عمیق‌ترین و واقع‌بینانه‌ترین سخن درخصوص علامه مصباح یزدی، پیام رهبر انقلاب است، گفت: رهبر انقلاب در این پیام علامه مصباح را به صفاتی مانند ربانی، فقیه، حکیم، مجاهد، متفکر و مدیر برجسته، معلم بزرگ، دارای استقامت در صراط مستقیم، حاضر در میدان مورد نیاز، موفق به سلوک در معرفت توحیدی، دارای زبان گویا در بیان حق متصف کردند.
نایب‌رئیس‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ‌اشاره به اینکه رهبر انقلاب پیام تسلیت خودشان، دو بار علامه مصباح یزدی را مجاهد نامیدند، بیان داشت: کلمه جهاد کلمه بسیار مقدس است و چهل و یک بار در قرآن ذکر شده است؛ جهاد در فرهنگ قرآن کریم به معنای تلاش در راه دین است.
صفر و صد نشریه انتقام در دوران شاهنشاهی
 توسط علامه مصباح تهیه می‌شد
آیت‌الله خاتمی به انتشار نشریه انتقام قبل از انقلاب توسط علامه مصباح‌اشاره کرد و گفت: صفر و صد این نشریه در دوران شاهنشاهی توسط علامه تهیه می‌شد و پس از انقلاب این قضیه برای دیگران روشن شد.
علامه مصباح از ارکان اصلی
مبارزات پیش از انقلاب بود
وی با بیان اینکه علامه مصباح از ارکان اصلی مبارزات پیش از انقلاب بود، ابراز داشت: برخی به گونه‌ای مطرح می‌کنند که انگار علامه هیچ وقت درگیر مبارزات نبود در حالی که در کمترین بیانیه‌ای پیدا می‌شود که زیر پای آن نامی از آیت‌الله مصباح یزدی نباشد.
نایب‌رئیس‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه علامه از سرداران برجسته جهاد فرهنگی بود، بیان داشت: علامه در برابر کسانی که دچار استحاله فرهنگی شده بودند، ایستادگی و هزینه آن را نیز پرداخت کرد و همانند آیت‌الله مطهری راه مبارزه با التقاط در پی گرفت.
آیت‌الله خاتمی با‌اشاره به حضور پررنگ علامه در عرصه تولید اندیشه دینی، گفت: این عالم بزرگ دریافت که دشمن فرهنگ دینی را مورد هدف قرار داده و با اقدامات خود در موسسه امام‌خمینی(ره)، موسسه در راه حق، بنیاد فرهنگی باقرالعلوم و طرح ولایت در مقابل تهاجم دشمن ایستاد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در طول تاریخ انقلاب هیچ عالمی مانند آیت‌الله بهشتی و علامه مصباح یزدی مورد هجمه قرار نگرفته است؛ اما این دو مرد بزرگ مجاهد فی سبیل‌الله بودند و از سرزنش، سرزنش‌کنندگان هیچ ترسی نداشتند.
تسلیت آیت‌الله شبیری زنجانی
در پی ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی
به گزارش رسا، آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید در تماس تلفنی با فرزندان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، فقدان این عالم بزرگ را به خانواده ایشان تسلیت گفت.
گفتنی است، رهبر معظم انقلاب، حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، سبحانی، جوادی آملی، علوی گرگانی، حسین مظاهری و شخصیت‌های برجسته حوزوی، کشوری و لشکری نیز در پیام‌های جداگانه ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی را به بازماندگان محترم ایشان تسلیت گفته‌اند.
خودافشاییِ دین‌ستیزان
 مخفی شده در پس نقاب «نواندیشی دینی»،
حسن رحیم‌پورازغدی طی یادداشتی خاطرنشان کرد: رحلت آیت‌الله مصباح، اتفاق مهمی در حوزه معرفت است و گرچه مردان معرفت، «بی زمان» و بیشتر، مسئله آینده مایند تا گذشته، اما بر ماست تا داغ او تازه است، به آورده‌های ذهن خلاق آن نظریه‌پرداز بزرگ، ادای احترام کنیم. ملایی اهل معنا و فرهنگ‌ساز در معرکه‌های فلسفی و علوم انسانی، بی‌پروا در مواضع علمی بدون چرتکه اندازی‌های رائج، نکته‌سنج، فریب ناپذیر و متخصص در آسان کردن سخت‌ترین معقولات و جراح غده‌های بدخیم و پیچیده در تحریف دین که شاید اگر فداکاری و پایمردی او نبود، موج یک انحراف خطیر در فکر دینی و حاکمیت سیاسی به‌ویژه در دهه هفتاد با پوشش تقلبی «نواندیشی دینی» و با القای سکولاریزم در لباس «عرفان»، و تزریق «لیبرال دمکراسی» در پرده «جامعه مدنی»، در کار تخریب مبانی انقلاب خمینی، حتی بدست معممین درس نخوانده‌ای که به‌تدریج از گرداب فروپاشیده چپ، به مرداب عفن راست لیبرال در غلتیدند، به‌ثمر می‌نشست. آن مقاومت‌ها بود که کینه‌ها برانگیخت اما هنر «فریب نخوردن» و «دقیق بودن» را به جامعه علمی و سیاسی کشور آموخت و بساط شعبده با دین را برهم زد، دین‌سازان را رسوا ساخت تا پس از سال‌ها عوام‌فریبی با افاضات پوششی و عناوین انحرافی در باب «نسبیت معرفت دینی» و «دین منهای معرفت و شریعت و عدالت»، آنان را بی‌لباس و بدون‌گریم و چهره‌پردازی، انگشت‌نما کرد، پس معلوم باشد چرا بی‌بی سی و صدای آمریکا بر پیکر او، جشن گرفته و نقل و نبات می‌پاشند! بپاشند اما کار از کار گذشت و با عینکی از جنس منطق که مصباح بر چشم نخبگان نهاد، کار ایشان بشد.
وی افزود: آن افشای معرفتی اگر نبود، دین‌ستیزان مخفی شده در پس نقاب «نواندیشی دینی»، تن به خود افشایی نمی‎دادند که پس ازسال‌ها رنگ و نیرنگ، خود به‌صراحت، به همان چه مصباح می‌گفت اعتراف کرده، و انکار کلمه الله، و تحریف وحی و نفی عصمت و رد خطاناپذیری رسول (ص) و طرد ولایت خدا و اولیاءاش، و باقی فاضلاب فروخورده دهه هفتاد را عاقبت در دهه نود، بالا آوردند و قرآن کریم را نیز ساخته محمد(ص) و دیوان شعر او خواندند.  پس از دو دهه نبرد مظلومانه دوباره باید به هزاران برگ تفکر نوبرانه این مرد، نگاهی خیره‌تر داشت.
نقطه‌زنی آیت‌الله مصباح
 در فلسفه‌های مضاف و علوم انسانی
رحیم‌پور ازغدی ابراز داشت: اهمیت کار مصباح و نقطه زنی او در فلسفه‌های مضاف و علوم انسانی را همه می‌توانستند از شدت کینه‌ورزی‌ها حدس بزنند حتی اگر آشنا به ده‌ها نظریات جدیدی نباشند که در ذهن خلاقش در فلسفه، کلام، عرفان نظری، اصول فقه، معرفت شناسی، فلسفه حقوق و فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی و فلسفه علم به ویژه علوم اجتماعی و نوآوری‌های متدیک در تفسیر قرآن و طبقه‌بندی سنت به تناسب آخرین پرسش‌های جهانی شکفت و روئید و پاسخ گفت و گفت و سوخت و سوخت. شاید در جهاتی، غرب شناس‌ترین میان شاگردان علامه طباطبایی بود. نمونه بن‌بست شکنی‌هایش در فلسفه‌های مضاف و علوم انسانی، شنیدنی است و شاید در آینده بدان بپردازم اما نقدا به مخالفانش پیشنهاد می‌کنم حال که خیالشان از رفتن او راحت و شاید کینه‌ها کمی آرام گرفته باشد، آثار و نظریات او را پس از همه افترائاتی که به او بستند، بخوانند و فلسفه موضع‌گیری‌های او را دریابند گرچه همچنان منتقد شیوه یا سلیقه ایشان به‌ویژه در سیاست‌ورزی باشند.