به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,358
بازدید دیروز: 22,654
بازدید هفته: 65,010
بازدید ماه: 112,239
بازدید کل: 23,600,600
افراد آنلاین: 78
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۲۹ فروردین ۱٤۰۳
Wednesday , 17 April 2024
الأربعاء ، ۸ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۲۱ - پیام نظامیان در 19 بهمن1357 : ما قطره‌ای از ارتش تو هستیم، خمینی ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
پیام نظامیان در 19 بهمن1357 :
 
 ما قطره‌ای از ارتش تو هستیم، خمینی
 
  ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
 
عکس دیدار همافران با امام خمینی در جریان انقلاب، یکی از معروف‌ترین تصاویری بود که در روزهای منتهی به فروپاشی رژیم پهلوی منتشر شد. مرحوم حسین پرتوی، عکاس پیشکسوت انقلاب، با عکسی که روز 19 بهمن ماه 1357 از دیدار همافران با امام خمینی گرفت، نامش برای همیشه در تاریخ عکاسی ایران به ثبت رسید.این عکس جدا از جنبه خبری خود، جنجال‌های بسیاری به وجود آورد و به عنوان یک سند برای یکی از مهم‌ترین اتفاقات انقلاب در تاریخ عکاسی ماندگار شد.

ماجرا از این قرار بود که روزنامه کیهان روز 19 بهمن ماه 1357 خبر دیدار و بیعت پرسنل نیروی هوایی با امام را به همراه عکسی از این دیدار در صفحه اول خود منتشر کرد. در شرح این عکس در صفحه 1 کیهان آمده بود : «با وجود اینکه اعلام شده بود آیت‌الله العظمی امام خمینی به علت برنامه راهپیمایی امروز برنامه دیدارهای خویش را لغو کرده‌اند، معذالک امروز هزاران تن از افراد نیروهای مسلح در خیابان ایران و اقامتگاه آیت‌الله العظمی امام خمینی به طرفداری از مهندس بازرگان رژه رفتند. در این مراسم از همه نیروها و همچنین همافران شرکت داشتند و مراسم ابراز وفاداری به صورت رژه انجام گرفته است و شعاری داده نشد. نیروهای مسلح در این رژه عکسهای امام خمینی را دست در دست داشتن و پلاکاردهایی که نشان دهنده رسته و نیروی مربوط بود حمل می‌کردند»
همچنین خبرنگار کیهان فضای بیرونی این مراسم را اینگونه شرح داده بود : «ساعت ۱۰:۳۰ نزدیک به دو هزار تن از همافران و درجه داران و خلبانان نیروی هوایی از حوالی میدان فوزیه (امام حسین علیه‌السلام) گذشته‌اند و از طریق خیابان روشندلان به سیل راهپیمایان در خیابان روشندلان پیوستند. افراد نیروی هوایی لباس نظامی به تن دارند و شعارهایی به نفع [آیت‌الله]خمینی می‌دهند. اطراف افراد نیروی هوایی، مردم زنجیره تشکیل داده‌اند و به شدت مواظب هستند کسی از آنها عکسبرداری نکند. در این میان مردمی که در حاشیه خیابان و در داخل پیاده‌روها ایستادند افراد نیروی هوایی را به شدت تشویق می‌کنند و عده‌ای از آنان نیز‌گریه می‌کنند. در میان افراد نیروی هوایی نزدیک به صد درجه دار نیروی زمینی با یونیفرم نظامی دیده می‌شوند. این گروه شعار می‌دهند «درود بر خمینی رهبر آزادگان». این گروه همچنین پلاکاردهای پارچه‌ای با خود حمل می‌کردند «ما قطره‌ای از ارتش خمینی هستیم». ریزش نم نم باران در این ساعت ۱۱ صبح شروع شده است و گروه کثیری از راهپیمایان که با خود چتر آورده‌اند چتر‌های خود را باز کرده‌اند. جمعیت هم‌اکنون به نزدیک میدان ۲۴ اسفند (انقلاب) رسیده است.»
انتشار این خبر، واکنش دولت بختیار را در پی داشت. دولت در آستانه سقوط او خبر را تکذیب کرد، عکس را دستکاری و مونتاژ شده دانست و دستور دستگیری حسین پرتوی صادر کرد.
رادیو ایران هم در بخش خبری ساعت 2 بعدازظهر روز 20 بهمن، خبری به این شرح پخش کرد: «سخنگوی ستاد بزرگ ارتشتاران اعلام کرد: در صفحه یکم روزنامه کیهان مورخ پنجشنبه 19 بهمن‌ماه 1357 عکس بزرگ و مونتاژ شده و غیرواقعی تحت عنوان «امروز هزاران نظامی رژه رفتند»، چاپ شده است که غیرواقعی بودن آن برای هر کس که به اصول اولیه مونتاژ عکاسی آشنایی داشته و به مقاصد شوم تفرقه‌اندازان و آن‌هایی که می‌خواهند در صفوف بهم پیوسته و مستحکم ارتش رخنه نموده و از این راه به آمال و آرزوهای خود برسند کاملاً آشکار است. ستاد بزرگ ارتشتاران با جلب توجه هم‌میهنان عزیز این‌گونه اعمال ناجوانمردانه، دست‌اندرکاران را به اتهام جعل و نشر اکاذیب به منظور تحریک و اهانت به مقام ارتش که مبرا از دخالت در امور سیاسی است برابر مقررات قانون دادرسی و کیفر ارتش مورد تعقیب قرار خواهد داد». این خبر همچنین تا فردای آن روز بار‌ها از رادیو و تلویزیون پخش شد.
بعد از اعلام این موضع از سوی سخنگوی ستاد ارتشتاران بود که کمیته تبلیغات دفتر امام خمینی، با انتشار اعلامیه‌ای صحت عکس کیهان را تایید کرد.
روزنامه کیهان روز شنبه 21 بهمن ماه با انتشار مجدد این عکس در صفحه 1 خود نوشت: «تبلیغات دفتر امام خمینی صبح امروز با انتشار اعلامیه صحت عکس کیهان پنجشنبه (19 بهمن) را تایید کرد. سخنگوی کمیته اعلام کرد: دیروز و دیشب به دنبال انتشار اعلامیه ستاد بزرگ ارتشتاران درباره جعلی بودن عکس کیهان مربوط به رژه نظامیان از برابر امام خمینی گروه‌های بی‌شماری از طریق تلفن و حضور واقعیت را جویا شدند. بنابراین با انتشار اعلامیه زیر نظر کمیته تبلیغات درباره عکس جنجال برانگیز کیهان اعلام می‌کنیم روز پنج شنبه ۱۹ بهمن ماه ساعت ۸:۳۰ صبح در حضور هزاران نفر تماشاچی در خیابان‌های اطراف محل سکونت امام و نیز در منزل، نظامیان به رژه پرداختند و آنچه کیهان نوشته و عکسی که در صفحه اول آن چاپ شده کاملاً صحیح و مورد تایید ما می‌باشد.کمیته تبلیغات دفتر امام خمینی.
بعد‌ها روز 19 بهمن به پاس اقدام شجاعانه پرسنل نیروی هوایی در 19 بهمن 57 از سوی امام خمینی(ره) به عنوان روز «نیروی هوایی» نامگذاری شد.