به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 17,278
بازدید دیروز: 22,691
بازدید هفته: 101,620
بازدید ماه: 148,849
بازدید کل: 23,637,209
افراد آنلاین: 81
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۳۰ فروردین ۱٤۰۳
Thursday , 18 April 2024
الخميس ، ۹ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
189 - سید محمد امین‌آبادی: سنگر مشترک / آغاز شمارش معکوس برای آزادی مأرب، قلب اقتصادی یمن ۱۳۹۹/۱۲/۰۵

سنگر مشترک 

۱۳۹۹/۱۲/۰۵

مأرب؛ سنگر مشترک داعش، عربستان سعودی و آمریکا | خبرگزاری فارس

سید محمد امین‌آبادی
نبرد سرنوشت‌ساز «مأرب» به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و شمارش معکوس برای تسلط کامل نیروهای جان‌برکف یمنی بر این استان مهم و استراتژیک یمن آغاز شده است.
بر اساس گزارش رسانه‌ها  ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مرکز استان «مأرب» را تحت محاصره خود درآورده‌اند و تسلط کامل بر این شهر دیر یا زود صورت خواهد گرفت.
اما نکته بسیار مهم در نبرد «مأرب»، حضور همزمان نیروهای سعودی، مزدوران اجیرشده و تروریست‌های القاعده و داعش در یک جبهه مشترک می‌باشد. خبرگزاری‌ها طی روزهای اخیر گزارش دادند که نیروهای انصارالله در درگیری‌های «مأرب» با  ‌تروریست‌های القاعده نیز مواجه شده و در پاکسازی این استان بسیاری از آنها به هلاکت رسیده‌اند.
از سوی دیگر هفته گذشته نیز گروه تروریستی داعش صراحتاً اعلام کرد در نبرد «مأرب»  رو در روی انصارالله ایستاده است.
در بیانیه داعش در این‌باره آمده بود که در جنگ علیه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شهر مأرب مشارکت دارد و در کنار عناصر حزب «الاصلاح» (وابسته به اخوان) علیه نیروهای مردمی یمن مشغول جنگ است.
داعش پیش از این هیچ‌گاه در ظاهر حضور خود را در جنگ یمن و در کنار نیروهای سعودی علنی نمی‌کرد اما  حفظ «مأرب» از درجه‌ای از اهمیت برای ائتلاف سعودی و تروریست‌های سلفی تکفیری برخوردار بوده که آنها علناً به میدان آمده و تمام توان و نیروی خود را به کار گرفته‌اند تا از سقوط این منطقه به دست نیروهای جبهه مقاومت مردمی یمن جلوگیری کنند.
 اهمیت استراتژیک «مأرب» بر کسی پوشیده نیست؛ این استان از یک طرف به صنعا پایتخت یمن بسیار نزدیک است و از طرف دیگر بسیاری از منابع نفتی یمن در این استان قرار دارد.
ذخایر نفتی «مأرب» در کنار مناطق «الجوف» و«الشبوهًْ» تا حدی است که این منطقه را به دومین میدان نفتی بزرگ شبه‌جزیره عربستان بعد از مناطق شرقی عربستان تبدیل کرده است.
‌ترکیب قبیله‌ای این استان نیز بزرگ‌ترین و قوی‌ترین‌ ترکیب در کل یمن است و همچنین از لحاظ فرهنگی و تاریخی به‌دلیل وجود سد تاریخی «مأرب» در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.
آزاد‌سازی شریان اقتصادی یمن علاوه ‌بر اینکه خون تازه‌ای به اقتصاد این کشور بحران‌زده خواهد دمید، در عمل موجب می‌شود که انصارالله کنترل بیش از 90 درصد از سرزمین و جمعیت شمالی یمن را در دست بگیرد، آن هم در شرایطی که بیش از پیش، زمینه‌ها برای پایان جنگ و شروع مذاکرات سیاسی فراهم شده است.
طی نزدیک به 6 سال گذشته دولت سعودی تلاش داشت از طریق حملات هوایی و نابودی زیرساخت‌های اقتصادی و بهداشتی یمن از یک‌سو و پیشروی نیروهای مزدور خود در زمین، نیروهای انصارالله را وادار به تسلیم و آنها را عملاًً از صحنه سیاسی و اجتماعی یمن حذف کند اما تسلط کامل نیروهای مردمی یمن بر بیش از 90 درصد خاک این کشور و تکمیل محاصره مأرب و تسلط قریب‌الوقوع بر آن نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از رویاهای ولیعهد متوهم سعودی در یمن محقق نشده و در مذاکرات سیاسی احتمالی هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز این انصارالله خواهد بود که قواعد بازی را تعیین
خواهد کرد.

  آغاز شمارش معکوس برای آزادی مأرب، قلب اقتصادی یمن

باخبران | شهر مارب

یک خبرگزاری روسی گزارش داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مرکز استان «مأرب» را تحت محاصره درآوردند و در صدد تسلط کامل بر این شهر هستند.

یک منبع میدانی شامگاه دوشنبه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به زودی بر استان مأرب کاملا مسلط می‌شوند. این منبع گفت: «ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ساعات گذشته و پس از گذشت حدود دو هفته عملیات نظامی مستمر،... محاصره شهر [مأرب] را از همه جهت‌ها به اتمام رساندند و خط ارتباطی میان این استان و استان حضرموت (شرق مأرب) نیز زیر آتش قرار دارد.»
این منبع در ادامه افزود: «پس از سیطره کامل بر همه بلندهای مشرف بر شهر مأرب، پاک‌سازی مأرب از عناصر سازمان القاعده و دیگر مزدوران متجاوز، تنها مسئله زمان مطرح است».
این اظهارات پس از آن صورت گرفت که منابع خبری از تسلط ارتش یمن بر برخی بلندی‌های راهبردی استان مأرب خبر داده بودند.
استان مأرب در مرکز یمن و شرق استان صنعاء قرار دارد و با توجه به اینکه مقدار زیادی از نفت و گاز یمن در این استان مرکزی استخراج می‌شود، بسیار حائز اهمیت است و به همین خاطر، آن را قلب اقتصاد یمن می‌نامند.
سقوط مرکز این شهر به دست نیروهای دولت نجات ملی (صنعاء)، ضربه سختی به دولت «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌دولت مستعفی یمن، وارد خواهد کرد. منصور‌هادی از حمایت ریاض برخوردار است.
دو هفته قبل و در پی جدی شدن آزاد ‌سازی شهر مارب، گروه‌های تروریستی داعش و القاعده رسما اعلام کرده بودند که در مارب علیه انقلابیون و ارتش یمن وارد نبرد خواهند شد.
دستپاچه شدن غربی‌ها و شورای همکاری
کشورها و سازمان‌های غربی پس از مشاهده پیشروی گسترده انصارالله در مارب، خواستار توقف جنگ در مارب شدند! جنبش انصارالله نیز در مقابل، این موضع غرب را ترفندی برای توقف پیشروی انقلابیون اعلام کرده است.
پیشروی انصارالله در مأرب، صدای شورای همکاری خلیج‌فارس را هم درآورد. به گزارش خبرگزاری فارس، «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، شامگاه دوشنبه گفت که باید حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شهر مأرب متوقف شود.
 الحجرف افزود، جامعه بین‌الملل باید به «حوثی‌ها» (جنبش انصار‌الله) اعمال فشار کند تا حملات خود را به مأرب متوقف کنند. وی بدون اظهارنظر درباره جنایات ائتلاف متجاوز سعودی و عناصر «الاصلاح» در مأرب، ادعا کرد که این شورا از یمن و برقراری امنیت و ثبات در آن حمایت می‌کند.
این مسئول شورای همکاری در تماس
«احمد عوض بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن، این اظهارات را مطرح کرد و طرفین مدعی شدند که تلاش برای «پیشبرد راهکار سیاسی برای حل بحران یمن» را
بررسی کردند.