به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,643
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 18,895
بازدید ماه: 18,895
بازدید کل: 23,680,718
افراد آنلاین: 50
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
199 - ریچارد نفیو معاون رابرت مالی شد: پیوستن معمار تحریم‌های ایران به تیم بایدن دست جریان تحریف را رو کرد ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
ریچارد نفیو معاون رابرت مالی شد:
 
پیوستن معمار تحریم‌های ایران به تیم بایدن
 
دست جریان تحریف را رو کرد 
 
  ۱۳۹۹/۱۲/۱۲


اندیشکده آمریکایی بروکینگز از انتخاب «ریچارد نفیو» به عنوان معاون «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران خبر داد. نفیو از معماران  شبکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» و نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها» است.
این مذاکره‌کننده پیشین ایالات متحده با ایران، محقق ارشد در دانشگاه کلمبیا و تحلیلگر ارشد بروکینگز است.
او از چهر‌‌ه‌‌های اصلی تیم پشتیبانی مذاکره‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران در امور تحریم‌ها در وین بوده است.  نفیو در کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» به تشریح چارچوب فکری و عملی خود در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش تأثیر و موفقیت آنها پرداخته است.
تحمیل درد به مردم
ریچارد نفیو، بیش از ۱۰ سال مدیریت تحریم‌ها را در وزارت خزانه‌داری آمریکا بر عهده داشته است. او که به معمار تحریم‌ها شهرت دارد در کتابی با عنوان «هنر تحریم‌ها» که اواخر سال ۱۳۹۶ منتشر کرده است به چگونگی تحریم‌ها و اهداف متفاوت آن می‌پردازد. او در مصاحبه‌ای که به مناسبت انتشار کتابش انجام داده است، با این سؤال خبرنگار رو‌به‌رو می‌شودکه «منظور شما از واژه تحمیل درد که در جای جای کتابتان آورده‌ای چیست؟ این درد را باید حکومت‌ها تحمل کنند یا مردم»؟
ریچارد نفیو در پاسخ می‌گوید: «این بستگی به آن کشوری دارد که تحریم شده است و اینکه مردم کشور چه نقش و جایگاهی در نظام حکومتی کشورشان دارند. در برخی از کشورها مثل کره‌شمالی و حتی روسیه باید درد را به دولت وارد کرد اما در مورد ایران {که حاکمیت آن مردمی است} باید مردم را هدف قرار‌داد».

باید به مسائل بشردوستانه بی‌توجه باشیم!
نفیو در بخش دیگری از کتاب «هنر تحریم ها» صراحتا اعلام می‌کند که نباید از ترس مسائل بشردوستانه و تحت فشار قرار گرفتن مردم کشور هدف، فشار تحریم‌ها را در برخی موارد کم کرد چرا که اساساً هدف تحریم ایجاد درد است و با دغدغه‌های اینچنینی تضاد دارد.
وی می‌نویسد: «هدف غایی از اعمال تحریم‌ها، درد و تغییر در سیاست‌های کشور هدف است و اگر بخواهیم بعضی از این دردها و فشارها را از برنامه تحریم برداریم ممکن است جنبه تبلیغاتی بهتری پیدا کند، اما هدف تحریم‌ها و کارایی و اثرگذاری آن در جنبه عملی از بین خواهد رفت و اگر تحریم‌کننده بخواهد مسائل بشردوستانه را نیز مد نظر قرار دهد عملاً دردی که از تحریم‌ها به‌وجود می‌آید را نیز کاهش داده است».
تمام شدن رادیو داروهای ایران که در درمان بیماری سرطان کاربرد دارد و ممانعت غربی‌ها از دادن سوخت ۲۰ درصد برای تولید رادیو دارو به ایران یکی از این نمونه‌های دردآور و البته عبرت‌آموز است. ماجرایی که در نهایت با مجاهدت علمی و گمنام دکتر شهریاری منجر به خودکفایی کشور در این زمینه شد و دشمن را چنان عصبانی و خشمگین کرد که پاسخ این دانشمند بزرگ و مخلص را با ترور دادند.
نفیو در کتاب مذکور، تحریم را به هنرهای رزمی ‌تشبیه می‌کند و می‌گوید؛ «درست مانند یک ورزشکار ماهر در هنرهای رزمی‌ که باید نقاط ضربه زدن به حریف را دقیقاً شناسایی کرده و امکان دفاع را از او بگیرد».
جانمایه اصلی کتاب نفیو آن است که پیچیدگی و ظرافت ابزاری به نام تحریم را ترسیم کند. ابزاری که ظاهری اقتصادی دارد اما در واقع شاخص‌ها و مسائل اقتصادی تنها گوشه‌ای از این میدان است. نفیو تحریم را به هنرهای رزمی ‌تشبیه می‌کند اما شاید شطرنج تشبیه مناسب‌تری باشد. یک رویارویی استراتژیک و پیچیده با استفاده از مهره‌ها و حرکت‌های مختلف و بی‌نهایت حالت ممکن. در این نبرد پیچیده تنها چند مهره ماهیت اقتصادی دارند و سرنوشت نهایی بازی فراتر از حرکت و سرنوشت این مهره‌هاست. مهره‌های اقتصادی در شطرنج تحریم، تنها جزئی از یک طراحی بزرگ‌تر و در خدمت آن هستند.
معمار تحریم‌ها، از دولت بوش تا بایدن
نکته قابل توجه اینجاست که ریچارد نفیو- مشهور به معمار تحریم‌های ضدایرانی- هم در دولت‌های دموکرات حضور داشته است و هم دولت‌های جمهوری‌خواه.
نفیو کار خود را در دولت بوش پسر از حزب جمهوری‌خواه آغاز کرد و با روی کار آمدن باراک اوبامای دموکرات، وی جزو معدود مدیرانی بود که تغییر نکرد و به‌قول خود آمریکایی‌ها این پیامی برای ایران بود که سیاست فشار تغییر نکرده است.
حالا وی مجددا در دولت بایدن به عنوان معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انتخاب شده است.
رهبر معظم انقلاب- 26 آذر 99- فرمودند:«به دشمن اعتماد نکنید، این توصیه‌ قطعی من است. به دشمن اعتماد نکنید. برای مسیر رفع مشکلات مردم، برای درست شدن آینده‌ کشور به وعده‌ این و آن اعتماد نکنید، این توصیه‌ به مسئولین است. این وعده‌ها وعده‌ خوبان نیست؛ وعده بَدان و ‌اشرار است امّا آن هم از هر صدتایش یکی وفا نکند! دشمنی‌ها را از یاد نبرید. دشمنی کردند. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. [البتّه] این فقط مال ترامپ نیست که حالا مثلاً فرض کنید چون ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملّت ایران بدی کرد و سه کشور اروپایی هم همین جور. این سه کشور اروپایی نهایت بدعملی را انجام دادند و لئامت را و دورویی و نفاق را در مقابل ملّت ایران نشان دادند».
دشمنی مشترک دموکرات‌ها و جمهوری خواهان با ایران
ریچارد نفیو به عنوان معاون رابرت مالي، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انتخاب شده است. رابرت مالی پسر یک روزنامه نگار چپ گرا، يهودي و متولد کشور مصر است.
نکته قابل توجه اینجاست که گزینه‌های بایدن برای هدایت وزارت امور خارجه و وزارت دفاع و به ویژه پست‌های ارشد اطلاعاتی، تقریباً هیچ مخالفتی از سوی جمهوریخواهان را در پی نداشته است.
جریان تحریف و بایدن خیالی
اما پیوستن معمار تحریم‌های ایران به تیم بایدن دست جریان تحریف را رو کرد. جریان تحریف پیش از این با توصیفات خود از «بایدن خیالی» مدعی بود که اگر جو بایدن به کاخ سفید راه یابد، بلافاصله به برجام بازگشته و مسیر تعامل با ایران را در پیش می‌گیرد.
این در حالی است که جو بایدن در شهریور 99 در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان، با عنوان «راه‌های هوشمندانه‌تری براى سختگیرى علیه ایران وجود دارد» با‌اشاره به شکست سیاست ترامپ در رسیدن به توافقی بهتر از برجام با ایران، نوشت:«وقتی ترامپ ریاست‌جمهوری را به‌ دست گرفت؛ وعده یک توافق بهتر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را داد و متعهد شد که به تهران برای مهار رفتار تهاجمی‌اش در سراسر خاورمیانه فشار وارد می‌کند. مثل خیلی از وعده‌های رئیس‌جمهور ترامپ، مشخص شد که این وعده‌ها فقط شعارهای تو‌خالی است».
بایدن در ادامه نوشت:«من هیچ تردیدی درباره چالش‌ها و مشکلاتی که رژیم ایران بر منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکای ما و بر مردم خودش تحمیل می‌کند، ندارم. اما همان‌گونه که راه ترامپ وجود دارد، همزمان راه هوشمندانه و حساب شده دیگری نیز برای سخت‌گیری علیه ایران هست».
جو بایدن در یادداشت مذکور به صراحت اعلام می‌کند در پی توافقی جدید با ایران است «ما با متحدان‌مان برای تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد و همزمان به دیگر نگرانی‌ها نیز توجه خواهیم کرد. ما به تلاش‌ها برای عقب‌راندن ایران از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد... ما همچنین به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از تروریسم و برنامه موشک‌‌های بالستیک ادامه خواهیم داد».
بایدن در این یادداشت تاکید کرد که در پی آن است تا سیاست شکست خورده ترامپ تحت عنوان «فشار حداکثری» را در قالبی جدید با عنوان «فشار هوشمند» اجرا کند.
جو بایدن و مقامات ارشد دولت وی در هفته‌های گذشته بارها اظهارات ترامپ و پمپئو علیه مردم ایران را تکرار کرده‌اند.
همان‌طور که پیش از این نیز ‌اشاره شد، پیوستن معمار تحریم‌های ایران به تیم بایدن دست جریان تحریف را رو کرد. دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در هر مسئله‌ای با یکدیگر اختلاف داشته باشند، در دشمنی با مردم ایران با یکدیگر اختلاف ندارند.
جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در مسئله ایران دارای هدف واحد بوده و فقط در روش‌های رسیدن به این هدف با یکدیگر اختلاف تاکتیکی دارند.
رهبر معظم انقلاب- 10 مرداد 99- فرمودند:«به موازات تحریم یک جریان تحریف هم هست.تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیّات؛ چه واقعیّات کشور ما، چه واقعیّات مرتبط با کشور ما؛ این هم یکی از کارهایی است که آنها انجام می‌دهند. هدف از این تحریف دو چیز است، دو کار را می‌خواهند انجام بدهند: یکی، ضربه به روحیه‌ی مردم است...یکی [هم] آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است. این تحریف در این زمینه‌ها است و با این دو هدف دارد انجام میگیرد. پول زیادی هم دارند خرج میکنند برای اینکه این حقایق را تحریف کنند».
ایشان در ادامه تاکید کردند: «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد؛ زیرا که عرصه، عرصه‌ی جنگ اراده‌ها است؛ وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراده‌ی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر اراده‌ی دشمن فائق می‌آید و پیروز خواهد شد».