به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,315
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 23,973
بازدید ماه: 90,046
بازدید کل: 23,751,851
افراد آنلاین: 19
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
11/ 31 - روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - آغوش باز شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات نامزدها ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - 11/ 31

 آغوش باز شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات نامزدها  

     ۱۴۰۰/۰۲/۳۱

در جلسه رهبر انقلاب با سران فتنه چه گذشت؟

[سخنان نماینده‌ شورای نگهبان]
آقای عبّاسعلی کدخدایی: بسم الله الرحمن الرحیم. تشکّر می‌کنم از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار‌دادید که گزارش مختصری را خدمت حضرتعالی و بقیّه‌ حضّار عرض کنم. من مختصراً عرض بکنم وظایف شورای نگهبان بر اساس قانون _ به‌هرحال آنچه که مقرّر شده است _ طبق قانون انجام شده است و دوستان ما در استا‌ن‌ها و شهرستان‌های مختلف وظایف نظارتی‌شان را به خوبی انجام دادند. ما حضور ناظرین را داشتیم سر صندوق‌ها که بین سه نفر تا پنج نفر در واقع ناظر بودند و بر تمام مراحل نظارت می‌کردند. از قبل از آن‌هم هیئت‌های نظارت ما حضور داشتند در استان‌ها و شهرستان‌ها در جهت استقرار صندوق‌ها، چاپ و توزیع تعرفه‌ها و....
علاوه‌بر این‌ها ما امسال دو اقدام دیگر هم یا شاید اقداماتی دیگر را در این جهت انجام دادیم که من خدمتتان عرض می‌کنم. اوّلین اقدام این بود که این تعرفه‌هایی که در دوره‌های قبل بود و فقط یک محلّ مهر داشت، تحت عنوان مهر انتخابات، مهر نظارت را هم ما پیش‌بینی کردیم که اطمینان بیشتری در این جهت ایجاد بشود. بازرسین ویژه‌ای را از تهران برای برخی از حوزه‌ها، برای برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها اعزام کردیم که در روز اخذ آراء حضور داشته باشند. همچنین دعوت کردیم از نمایندگان داوطلبین محترم که در شورای نگهبان هم حضور داشته باشند. اگرچه شورای نگهبان وظیفه‌ نظارتی دارد و در واقع نظارتی بر شورای نگهبان مقرّر نشده است و ما تکلیف قانونی هم در این جهت نداریم امّا جهت اعتماد‌سازی و اطمینان بیشتر بزرگواران داوطلب، درخواست کردیم نمایندگان شان حضور داشته باشند؛ و حضور داشتند. گزارش‌هایی را به ما می‌دادند در روز اخذ آراء، آنها را ما بررسی می‌کردیم؛ البتّه نتیجه‌اش را بعداً در پایان رسیدگی‌ها منتشر خواهیم کرد. بعد هم که شمارش آراء شروع شد، سایتی را در اختیارشان قرار‌دادیم که ناظر باشند بر تجمیع آراء.
تذکّرات لازم هم ارائه شد به دوستان مان در وزارت کشور که همکاری خوبی هم داشتند. مثلاً درخصوص همین کمبود تعرفه‌ها که جناب آقای دکتر دانشجو اشاره کردند، ما هم در برخی از این استان‌ها متوجّه شدیم [در] همان ساعات اوّلیّه و پیگیری کردیم، خوشبختانه اقدام شد. بعد از آن‌هم به‌هرحال در فرصت قانونی‌ای که ما داریم، اعلام کردیم که شکایاتی اگر هست، اعتراض‌هایی اگر هست، مستدل برای ما ارسال بکنند، ما پیگیری می‌کنیم. فرصت سه روزه‌ای را که داشتیم تا پایان وقت اداری دیروز، آقایان داوطلبین محترم، اعتراض‌هایشان را ارائه کردند. البتّه اعتراض‌ها همان‌جوری که الان هم اشاره فرمودند نمایندگان محترم شان، بعضاً کلّی هست که شاید در صلاحیّت شورای نگهبان نباشد که بخواهد بررسی بکند؛ امّا آن مواردی را که مستند باشد، عینی باشد، ما خدمتشان عرض کردیم که آماده هستیم با حضور نمایندگان خود داوطلبین محترم بررسی بکنیم و اگر تخلّفی هست، با آن تخلّف برخورد بکنیم. امروز هم دعوت کردیم از نمایندگان داوطلبین محترم تشریف آوردند در شورای نگهبان، جلسه‌ خوبی داشتیم؛ مطالب _ مفصّل‌تر از این چیزی که الان خدمت حضرتعالی عرض شد _ آنجا مطرح شد؛ ما هم نحوه‌ رسیدگی را، اختیارات مان را مطرح کردیم و قرار شد که ماحصل جلسه‌ امروز، فردا در جلسه‌ عمومی شورای نگهبان مطرح بشود و نظر شورای نگهبان ان‌شاءالله اعلام بشود که چگونه این رسیدگی‌ها را ادامه خواهد داد. متشکّر هستم از حضرتعالی.
رهبر انقلاب: ان‌شاءالله موفّق باشید.
آقای الویری: حاج آقا اجازه می‌فرمایید یک پیشنهاد بکنیم؛ یا همین الان یا بعد از فرمایش جنابعالی، برای برون‌رفت از این وضعیّت در حدّ نیم دقیقه هرکدام از آقایان پیشنهادی بدهند برای برون‌رفت از این وضعیّت، بعد جنابعالی جمع‌بندی بفرمایید.
رهبر انقلاب: این را بگذارید برای وقت اضافی؛ بگذارید حالا بحث مان را بکنیم. ان‌شاءالله اگر وقت اضافی ماند، به آن‌هم می‌رسیم.
***
بسم الله الرحمن الرحیم‏. من اوّل باید عذرخواهى کنم از اینکه با صداى گرفته با دوستان صحبت می‌کنم؛ دو سه روزى است براثر سرماخوردگى صداى من گرفته است، تحمّل کنید. مطلب اساسى و اصلى‏اى که من می‌خواهم به همه‌ دوستانى که در اینجا حضور دارند _ چه نمایندگان ستادهاى نامزدهاى محترم و چه نمایندگان دستگاه‏هاى مسئول _ عرض بکنم این است که انتخابات در کشور ما برخلاف بعضى از کشورهاى دیگر، همیشه مظهر وحدت ملّت و نمایشگر عزّت ملّى بوده؛ چون هرکسى که پاى صندوق رأى مى‏آید و رأى به صندوق مى‏اندازد، در واقع رأى به جمهورى اسلامى را و نظام اسلامى را دارد تکرار می‌کند؛ لذا همیشه دیده‌اید مسئولین کشور و خود بنده اصرار داشتیم بر افزایش آحاد شرکت‌کننده‌ در رأى دادن؛ تشویق می‌کردیم، ترغیب می‌کردیم مردم را، مردم هم هوشیارانه وارد قضایا می‌شدند در مواقع حسّاس؛ در مواقعى که کشور احتیاج داشته به اینکه فریاد رسا و بلندى را در مقابل مخالفان خود و بدخواهان خود در دنیا مطرح بکند، آمده‏اند پاى صندوق‌هاى رأى و رأى داده‌اند. بنده در چند تا از پیام‌هاى تبریک انتخابات، این جمله را تکرار کردم: «مردم هوشمند و زمان‌شناس» که هم این دفعه این تعبیر را من آوردم، هم بعضى از دفعات قبل این را ذکر کردم. علّت این است که حضور مردم پاى صندوق‌هاى رأى، همیشه نشانه‌ حضور مردم در صحنه و آگاهى آنها و رأى آنها به نظام جمهورى اسلامى تلقّى می‌شده؛ لذا انتخابات ما ازاین‌جهت همیشه مظهر وحدت ملّى و عزّت ملّى بوده. ما باید سعى کنیم، دقّت کنیم که انتخابات مایه‌ انشقاق نشود. این حرف اصلى من است.
اینکه ما تصوّر کنیم که یک گروه مثلاً 24 میلیونى یک طرفند، یک گروه 14 میلیونی یک طرفند، به نظر من یک خطاى بسیار بزرگى است؛ قضیّه این‌جور نیست. همه در یک طرف قرار دارند؛ آن کسانى که به رئیس‌جمهور منتخب این دوره‌ از انتخابات رأى دادند، همان‌قدر وابسته‌ به انقلاب و کشور و نظامند که آن کسانى که رأى ندادند. مجموعه‏هاى مردمى، فرزندان این کشورند، فرزندان این ملّتند. این خطا است که ما این دو مجموعه‌ رأى‌دهنده را _ که یک عدّه‏اى رأى به یک شخص نامزدی دادند، یک عدّه‏اى رأى به آن نامزد ندادند _ متخاصم و متقابل فرض کنیم؛ نه، در یک مسئله‏اى، در یک گزینشى، این‌ها سلیقه‏شان یک‌جور نبوده، لکن در اصل قضیّه، در اعتقاد به نظام، در پشتیبانى از جمهورى اسلامى، همه‌ اینها باهم یکى هستند. ما نگاه کنیم به رأى قریب 40 میلیونى مردم در این دوره؛ این مهم است. من معتقدم همه‌ ما وظیفه داریم این را پاسدارى کنیم؛ یعنى این اتّحاد ملّى را در گفتن و اعلام صریحِ حمایت از نظام اسلامى دست‏کم نگیریم. این چیز بسیار مهمّى است.