به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,743
بازدید دیروز: 2,123
بازدید هفته: 9,930
بازدید ماه: 15,721
بازدید کل: 23,504,093
افراد آنلاین: 68
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۹ فروردین ۱٤۰۳
Thursday , 28 March 2024
الخميس ، ۱۸ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۲۲۹ - استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی:دریافت سود سرمایه ۱۴۰۰/۰۳/۲۸

 استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی:

دریافت سود سرمایه 

۱۴۰۰/۰۳/۲۸

دریافت سود سرمایه
س) من می‌خواهم سرمایه‌ای را به شخصی بدهم تا با آن کار کند و یک مبلغ ثابت ماهانه سود بدهد، آیا دریافت سود، حکم ربا را دارد؟
ج) اگر به عنوان قرض باشد و شرط کنید که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به شما بپردازد، قرض ربوی و حرام است و اگر به عنوان وکالت باشد، یعنی دریافت‌کننده را وکیل مطلق کنید تا با پول شما برای شما کار کند و مقداری از سودهای حاصله را به شما بپردازد و مابقی را برای خود بردارد، ‌اشکال ندارد.
خدمات اعتباری کارگزاری
س) کارگزاری‌های بورس خدمات اعتباری‌ای دارند به این صورت که مثلا با پرداخت مبلغ مشخصی چند برابر آن مبلغ اعتبار برای خریدن سهام به مشتریان می‌دهند به مدت محدود، البته بدیهی است که این خدمات بر اساس قوانین و مقررات کشور است.
آیا اعتبار دادن به این شکل حلال است؟
ج) اگر کارگزاری به خاطر فعالیت سرمایه‌گذار امتیازی را برای او قائل شود و این امتیاز به صورت اعطای اعتبار باشد – نه به عنوان قرض - ‌اشکالی ندارد.
بلعیدن باقی مانده غذا در حال نماز
س) با توجه به اینکه خوردن و آشامیدن در نماز، مبطل نماز است، بلعیدن غذای لای دندان یا مکیدن شیرینی باقی مانده در دهان جایز است؟
ج)فرو دادن خرده‌های غذا که در گوشه و کنار دهان باقی مانده یا مکیدن خرده‌های قند یا شکری که اندکی از آن در دهان هست، موجب بطلان نماز نمی‌شود.
خمس خانه‌ای که در آن ساکن نیستم
س) شخصی مسکن مورد نیاز تهیه کرده و به عللی نمی‌تواند در آن سکونت کند و یا مدتی آن را اجاره داده است، سپس از سکونت در آن منصرف می‌شود و آن را می‌فروشد، بر فرض که در این مدت، سال خمسی بر آن گذشته باشد، حکم خمس آن چگونه است؟
ج) سکونت شرط نیست و همین که مورد نیاز و در شأن او باشد، با گذشت سال خمسی بر آن، مؤونه محسوب شده و خمس ندارد حتی پس از فروش.
مسئول خرید
س) اگر مأمور خرید، جنسی را برای شرکتی که درآنجا کار می‌کند بخرد و از فروشنده تخفیف بگیرد، آیا می‌تواند مقدار تخفیف را برای خود لحاظ کند و قیمت بدون تخفیف را به شرکت اعلام کند؟
ج) مقدار تخفیف متعلق به شرکت است و مأمور خرید نمی‌تواند بیش از مبلغی که خریده است با شرکت محاسبه کند.
شرایط قربانی مستحب
س) در قربانی مستحب، مثل عقیقه، آیا سن خاصی شرط است؟
ج) در قربانی مستحب، سن خاصی شرط نیست.