به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,919
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 5,856
بازدید ماه: 121,362
بازدید کل: 23,783,159
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
368 - رسانه‌های خارجی: ایران با خط لوله گوره - جاسک راه فلج کردن بخش نفت خود را بست ۱۴۰۰/۰۵/۱۳

رسانه‌های خارجی:

 ایران با خط لوله گوره - جاسک

راه فلج کردن بخش نفت خود را بست  

  ۱۴۰۰/۰۵/۱۳

 واکنش رسانه‌های خارجی نسبت به ساخت خط لوله انتقال گوره به جاسک - بورس امروز
 
پایگاه تخصصی نفتی اویل پرایس نوشت: راه‌های بارگیری و ارسال نفت ایران اهداف آشکار و آسانی برای آمریکا برای فلج کردن بخش نفت ایران و در نتیجه اقتصادش بود که با احداث خط لوله گوره - جاسک این راه بسته شد. هم‌چنین تهران می‌تواند از تهدید بستن تنگه هرمز به دلایل سیاسی بدون از بین بردن کامل درآمد خود از صادرات نفت استفاده کند.

سی و یکم تیرماه طی مراسمی با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق طرح خط انتقال نفت از گوره به جاسک به صورت رسمی افتتاح شد.
به گزارش فارس، پروژه‌ای که گفته می‌شود، ایرانی‌ترین پروژه صنعت نفت در دل تحریم‌ها بوده و بیش از اینکه به لحاظ اقتصادی برای ایران اهمیت داشته باشد، جنبه استراتژیک و امنیتی آن دارای اهمیت بوده است.
دو روز پس از افتتاح رسمی این پروژه، فرانس 24 نیز طی گزارشی نوشت، پایانه جدید نفتی ایران اقدامی استراتژیک برای دور زدن تنگه هرمز و تقویت فروش نفت است و به ایران توانایی استراتژیک می‌بخشد که نفت خود را در تنش‌های شدید به بازار عرضه کند.
اهمیت پایانه جاسک و خط لوله گوره- جاسک اغراق آمیز نیست
در همین راستا پایگاه تخصصی اوپل پرایس نوشت، پایانه نفتی جاسک ایران اکنون به طور کامل آماده بارگیری مقادیر زیادی نفت خام برای خریداران بزرگ جهان از طریق خلیج عمان است و نخستین محموله 100 هزار تن نفت قرار است طی چند روز آینده از این پایانه بارگیری و ارسال شود.
به سختی می‌توان در مورد اهمیت این پایانه جدید اغراق کرد چراکه به ایران اجازه می‌دهد تا نفت و محصولات پتروشیمی خود را از میادین اصلی‌اش از طریق گوره به بندر جاسک انتقال دهد.
به صورت خلاصه، احداث خط لوله 42 اینچی گوره - جاسک و پایانه نفتی جاسک، به ایران اجازه خواهد داد تا تحریم‌های آمریکا علیه خود را دور بزند و در عین حال همزمان به ایران این امکان را می‌دهد تا در عرضه سایر منابع نفتی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند (حدود 35 درصد کل نفت در جهان) اختلال ایجاد کند.
تا زمان تکمیل تاسیسات عظیم نفتی جاسک و با توجه به اینکه پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام در ماه می‌2018، تحریم‌ها علیه ایران همچنان پابرجاست، تهران برای تداوم و افزایش صادرات نفت خام خود به ویژه به چین، به اقدامات آزمایش شده برای دور زدن تحریم‌ها متکی بود.
با توجه به احداث خط لوله گوره- جاسک و پایانه نفتی جاسک، حجم نفتی که ایران قادر خواهد بود به چین و سایر مشتریان هدف در آسیا، آزادانه انتقال دهد، به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.
ایران راه فلج کردن بخش نفت خود توسط آمریکا را بست
یک منبع ارشد صنعت نفت و گاز که با وزارت نفت ایران همکاری نزدیک دارد، گفت: «باریکی بیش از حد تنگه هرمز بدان معناست که نفتکش‌ها باید بسیار آرام از آن عبور کنند؛ بنابراین هزینه‌های تزانزیت بالا می‌رود و جریان درآمد با تاخیر انجام می‌شود. برعکس، ایران می‌خواهد بتواند از تهدید - یا واقعیت - بستن تنگه هرمز به دلایل سیاسی بدون از بین بردن کامل درآمد خود از صادرات نفت استفاده کند.»
50 میلیارد دلار درآمد اضافی با افزایش نرخ بازیابی میادین نفتی
در وهله اول، نفتی که از گوره می آید از دسته میادین نفتی غنی منطقه غرب کارون نظیر میادین عظیم آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران استخراج می‌شود. این میادین به صورت ویژه، مرکز تمرکز برنامه ایران، برای افزایش نرخ میانگین بازیابی سایت‌های مهم نفتی‌اش، از حدود 4 درصد فعلی به حداقل 12 درصد، طی دو سال آینده است.
به گفته یک منبع آگاه ایرانی، به ازای هر یک درصد رشد نرخ بازیابی غرب کارون، ذخایر قابل بازیافت 670 میلیون بشکه افزایش می‌یابد. اگر متوسط قیمت نفت برنت 70 دلار در هر بشکه باشد، این میزان معادل 50 میلیارد دلار درآمد اضافی برای ایران به ازای هر یک درصد افزایش است.
با توجه به اینکه هزینه استخراج هر بشکه نفت خام در ایران در سطح پایین جهان مانند عربستان سعودی (یک تا دو دلار) است – نشان دهنده سهولت استخراج مشابه است- چنین افزایشی در نرخ بازیابی (میادین نفتی) ایران، کاملا منطقی است. متوسط نرخ بازیابی میادین نفتی عربستان حداقل 50 درصد است. عربستان در تلاش است تا این رقم را در دو سال آینده به 75 درصد برساند.
به محض اینکه نفت به پایانه جاسک می‌رسد، در 20‌تانک ذخیره‌سازی با ظرفیت هر کدام 500 هزار بشکه نفت در فاز اول ذخیره می‌شود (در مجموع 10 میلیون بشکه) تا بعدا در نفتکش‌های بسیار غول پیکر(VLCCs) بارگیری شده و از خلیج عمان به سوی دریای عرب و پس از آن به سوی اقیانوس هند حرکت کند.
در فاز دوم، ظرفیت ذخیره‌سازی به 30 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. این نفتکش‌های بسیار غول پیکر(VLCCs) در تاسیسات کشتیرانی مستقر خواهند شد که در فاز نخست حدود 200 میلیون دلار هزینه داشته است. هرچند برنامه این است که ظرفیت حمل‌ونقل منظم بیشتر محصولات مختلف نفتی و پتروشیمی به ویژه در آسیا افزایش یابد.
بعلاوه، سیستم بارگیری پهلوگیری تک نقطه‌ای (SPM) با ظرفیت 7 هزار مترمربع در هر ساعت ظرفیت بارگیری اخیرا وارد عسلویه در جنوب ایران شده است که به این کشور اجازه می‌دهد تا ظرفیت بارگیری میعانات گازی در میدان گازی بسیار عظیم و بزرگ پارس جنوبی را افزایش دهد.
این سیستم (SPM) امکان جابه‌جایی محموله‌های مایع، مانند فرآورده‌های نفتی را برای کشتی‌های نفتکش فراهم می‌کند.
منبع آگاه ایرانی گفت: «چند دستگاه دیگر در ماه‌های آینده در جنوب، در خلیج عمان نصب می‌شوند زیرا در مناطقی که امکانات اختصاصی برای بارگیری یا تخلیه بار مایع در دسترس نیست، بسیار مفید هستند.»
سیستم‌های بارگیری پهلوگیری تک نقطه‌ای (SPMs) همانند دستگاه‌هایی که در عراق هستند، فعالیت می‌کنند، به این معنی که آنها در کیلومترها دورتر از امکانات خشکی مستقر خواهند شد و با مجموعه‌ای از خط لوله زیر بستر دریا به آنها متصل می‌شوند و می‌توانند بزرگ ترینVLCC‌ها را تامین کنند.
با توجه به روابط گسترده و عمیق میان ایران و چین، این مسیرها و طرح‌ها، کاملاً با پروژه «یک کمربند- یک جاده» چین هماهنگ است.