به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 114
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 30,716
بازدید ماه: 51,686
بازدید کل: 23,713,507
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1 ۰۳/۰۲/۱۲
(0 بازدید)


1 ۰۳/۰۲/۱۲
(0 بازدید)


۳۲۷ - خاطره ای از سردار شهید احمد مایلی : نابغـــه آســــما نــی ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
 
 خاطره ای از سردار شهید احمد مایلی :
 
نابغـــه آســــما نــی  
 
  ۱۴۰۰/۰۵/۳۰

چگونه نبوغ شهید حاج احمد مایلی در «بارریزی هوایی» به کمک جبهه مقاومت آمد؟ -  مشرق نیوزپوستر طراحی شده از استاد خلبان شهید حاج احمد مایلی

سردار شهید احمد مایلی، فرمانده یگان ویژه هوایی صابرین و قرارگاه هوایی قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. وی جزء نخبگان و رکوردداران پرش چتربازی (سقوط آزاد) در سطح نیروهای مسلح محسوب می‌شد و متخصص در علوم و فنون هوایی، بارریزی سنگین هوایی،هلی برن، غواصی، دفاع شخصی و کاراته بود. همچنین شهید حاج احمد مایلی جزء اساتید در رشته‌های چتربازی تاکتیکال، چتربازی اتوماتیک، چتربازی سقوط آزاد، بارریزی هوایی، تدارکات هوایی، پاراگلایدر، پاراموتور، کایت موتوردار ، جایروکوپتر و هواپیماهای فوق‌سبک به‌شمار می‌رفت.
به مناسبت فرا رسیدن پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج احمد مایلی در شب تاسوعا، به مرور زندگی و مجاهدت‌ها و سبک زندگی این شهید می‌پردازیم:
حاج احمد مایلی متولد سال ۱۳۳۵ در محله امامزاده حسن (ع) تهران بود؛ وی تحصیلات دوران ابتدایی خود را در مدرسه ارونقی کرمانی و دوران متوسطه را در دبیرستان آذرمهر و دیپلم خود را از هنرستان دریافت کرد.
مایلی از همان دوران قبل از انقلاب به دلیل علاقه به ورزش‌های هوایی و هیجانی، به آموختن چتربازی در کلوپ پرواز شاهنشاهی پرداخت و به عنوان یکی از بهترین شاگردان در این رشته محسوب می‌شد.
سالهای شروع مبارزات انقلاب اسلامی مصادف بود با دوران سربازی ایشان و به این دلیل که حاج احمد مایلی با نفس حضرت امام خمینی(رحمهًْ الله علیه) به انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن علاقه‌مند گشته بود، اولین جرقه حرکت انقلابی ایشان با ترک پادگان به دستور امام انجام شد. از همان دوران در تمامی راهپیمایی‌ها و دیگر فعالیت‌ها علیه رژیم پهلوی حضوری موثر داشت و دوستان و هم‌محلی‌های خود را نیز به این امر دعوت می کرد.
وی پس از پیروزی انقلاب نیز به همراه دوستان و دیگر جوانان در مساجد و کمیته‌ها به برقراری نظم و امنیت در محلات می‌پرداخت و همچنان با جریان‌های ضدانقلاب و منافقین مبارزه می‌کرد و از معدود افرادی بود که در محل کسب خود عقاید خود را به‌صورت آشکار بیان می‌کرد و همچنین به دفاع از آن‌ها می‌پرداخت.
با آغاز جنگ تحمیلی و شنیدن خبر حمله به خرمشهر، حاج احمد در قالب نیروهای جنگ‌های نامنظم برای دفاع از کشور عازم خرمشهر شد. پس از آن مدتی به سوی جبهه‌های غرب رفت و مدتی در اسلام‌آباد و دهلران به جهاد خود ادامه داد. همچنین ایشان در منطقه عملیاتی موسیان حضور داشتند.
حاج احمد مایلی در دوران جنگ ایران و رژیم بعث عراق در عملیات‌های والفجر، مرصاد و خیبر شرکت داشت. این شهید زمانی را هم که در جبهه نبودند، به آموزش نیروهای نظامی و انقلابی می‌پرداخت که یکی از عمده فعالیت‌های ایشان بود. وی در دوران دفاع مقدس نیز به صورت رسمی به استخدام سپاه پاسداران درآمد. داود برادر کوچکتر شهید حاج احمد مایلی نیز در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.
سردار حاج احمد مایلی، بعد از جنگ تحمیلی در بیشتر عملیات‌های مبارزه با اشرار و قاچاقچیان در مناطق عملیاتی کردستان و مناطق مرزی سیستان و بلوچستان حضور داشته و در دفاع از حریم اهل بیت و آموزش نیروهای جهان اسلام از جمله حزب الله لبنان نقش مهم و تاثیرگذار داشتند و با راه اندازی گشت‌های هوایی در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان در ایجاد امنیت این منطقه استراتژیک بسیار موثر بودند. حاج احمد مایلی همزمان با شب تاسوعای حسینی سال ۱۳۹۵ استاد خلبان سردار حاج احمد مایلی در بازگشت از یک عملیات شناسایی در نقطه صفر مرزی ایرانشهر به درجه رفیع شهادت نائل شد.
پرواز برفرار آسمان آزادی
هر سال ۲۲ بهمن آسمان برج آزادی درخشش خاصی داشت و به‌راحتی شهید «احمد مایلی» را بین آن همه چترباز می‌توانستی با آن پرچمی که با خود حمل می‌کرد بشناسی.
شهید احمد مایلی، پرچم ۱۵۰ متری را که در آسمان با خود حمل می‌کرد، نشان از علاقه او به برافراشته بودن پرچم ایران در آسمان‌ها داشت. با اینکه حمل این پرچم با این متراژ خطر‌های زیادی برای یک چترباز داشت، اما او که برای برافراشته ماندن پرچم ایران در چهارگوشه‌ این آب و خاک جان‌فشانی‌ها کرده بود، از این‌رو به خطر انداختن جانش برای این کار جای تعجب نداشت.
حمل این پرچم با این متراژ در نوع خود رکوردی بود که فقط از حاج احمد که رکورددار سقوط آزاد بود برمی‌آمد. البته این همه‌ رکورد او نبود، در همین سقوط آزاد ۲۲ بهمن آنقدر در ارتفاع پایین چتر را باز می‌کرد که برخی گمان می‌کردند نزدیک به سقوط است، اما او این کار را با شجاعت و تبحر خاصی انجام می‌داد؛ و چقدر جای سردار شهید حاج احمد مایلی در این ۲۲ بهمن برای سومین سال خالی بود تا نگاه ما را به آن پرچم بلند بر فراز برج آزادی خیره کند تا یادمان باشد که باید پرچم این انقلاب را در سرتاسر گیتی به اهتزاز دربیاوریم.
خدمات و نبوغ شهید مایلی
محمدآقا روحی، از همرزمان شهید محمد مایلی در مصاحبه‌ای گفت: ما در دانشکده علوم و فنون پیاده نیروی زمینی در معیت افرادی، چون حاج احمد مایلی آمدیم شیوه نوین بارریزی هوایی را طرح‌ریزی و اجرا کردیم. در شیوه غربی وقتی بار از هواپیما رها می‌شود، از همان ابتدا چتر باز می‌شود. در جایی که آلوده به نیروی دشمن باشد، بار تا بخواهد به زمین برسد روی هوا منهدمش می‌کنند، اما ما شیوه سقوط آزاد را تست و روی چتر هم سیستم بازشونده اتوماتیک تنظیم کردیم تا چتر در ارتفاعی که ما تنظیم کرده‌ایم باز شود. در این شیوه بار ابتدا به صورت سقوط آزاد رها می‌شود و با سرعت به سمت منطقه هدف فرود می‌آید، بعد چترش در ارتفاع ۳۰۰ متری (یا هر ارتفاعی که خودمان تنظیم کرده‌ایم) باز می‌شود و تا دشمن به خودش بیاید، بار در منطقه هدف فرود می‌آید. این ابتکار حاج‌احمد و تیمش در بسیاری از مواقع راهگشای رزمنده‌ها شد. خیلی از بچه‌های نیروی قدس از این شیوه که مستقیم یا غیرمستقیم از حاج احمد آموخته بودند در کمک‌رسانی به مناطق محاصره شده سوریه مثل فرودگاه دیرالزور، شهرک‌های نبل و الزهرا، فوعه، کفریا و… استفاده کردند. حاج احمد اولین نفری بود که پرواز با پاراگلایدر و خصوصاً استفاده از پاراموتور را به سپاه وارد کرد. آن زمان که اواسط دهه ۷۰ بود، پاراگلایدر در کل جهان یک ورزش جدید محسوب می‌شد. ایشان با هزینه شخصی خودش یک پاراموتور مدل «ادونچِر ۱۴ اسب بخار» خریداری کرد و بدون اینکه آموزش خاصی ببیند، با امکانات محدود آن زمان با پاراموتورش که قدرت کمی داشت پرواز کرد و سپس خلبانی با پاراگلایدر و پاراموتور را به دیگران آموزش داد. فرماندهان که مهارت‌های حاج احمد و ما که نیرو‌های آموزش‌دیده ایشان بودیم را دیدند، تصمیم گرفتند برای بالا بردن اعتماد به نفس نیرو‌های ویژه سپاه، دوره‌های آموزشی پاراگلایدر و پاراموتور را برای یگان «صابرین» در نظر بگیرند. ما تقریباً از سال ۱۳۷۸ آموزش یگان ویژه صابرین را آغاز کردیم و خیلی از بچه‌های صابرین دوره‌های خلبانی با پاراگلایدر و پاراموتور را از شهید مایلی آموختند. بعد که یگان ویژه صابرین استقرار پیدا کرد با توجه به قابلیت‌های پرندگان فوق سبک مثل کایت موتوردار و جایروپلن، این پرندگان نیز در یگان صابرین به کار‌گیری شدند. مزیت‌های هواپیما‌های فوق سبک این است که سبک و قابل حمل و ارزان هستند و آموزش ساده‌ای هم دارند. یک جایروپلن یک صدم قیمت یک بالگرد تهاجمی مثل کبرا را دارد، در صورتی که بچه‌های ما روی جایروپلن لانچر نصب و قابلیت موشک‌اندازی را هم به آن اضافه کرده‌اند. نیرو‌های یگان صابرین از این کایت‌های پرنده و جایروپلن‌ها برای گشت‌زنی نزدیک، پشتیبانی رزمی و کنترل مرزی استفاده می‌کنند. حاج احمد از اساتید این هواپیما‌های فوق سبک بود و آن را به دیگر نیرو‌ها آموزش می‌داد.
حاجی دنیا را سه طلاقه که هیچ هفت طلاقه کرده بود. با آنکه می‌توانست بهترین نوع زندگی را داشته باشد، اما همیشه لباس‌های ساده‌ای می‌پوشید و ماشین قدیمی که داشت را تا آخر عمر عوض نکرد. هدفش فقط خدمت بود. تا آخرین لحظه عمرش به جوان‌ها آموزش داد و هرچه بلد بود به دیگران منتقل کرد. چندین سال پیش ایشان مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان پول که آن موقع رقم بالایی بود را برای ازدواج فرزندانش کنار گذاشته بود. یک روز این پول را آورد و گفت پسر‌های من فعلاً قصد ازدواج ندارند. من این پول را می‌گذارم هر کس نیاز مالی دارد از آن استفاده کند. حاجی صندوقی درست کرد و آن مبلغ را در صندوق گذاشت. خیلی‌ها قرض گرفتند و رفتند مشکلشان را حل کردند و بعد آن مبلغ را مثل قرض‌الحسنه دوباره به صندوق برگرداندند. آن پول برکت داشت و مشکل خیلی‌ها را حل کرد.
چگونه نبوغ شهید مایلی به یاری مقاومت آمد؟
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا وکیل‌پو نیز در یادداشتی نوشت:
شهید احمد مایلی عمر خود را به آموزش‌های تخصصی جبهه مقاومت سپری کرد و از بنیانگذاران بارریزی هوایی در ایران بود و بسیاری از جوانان رزمنده بالاخص در یگان ویژه صابرین زبده شدن خود را مدیون این استاد می‌دانند. کسی که نه فقط برای این جوانان فرمانده و استاد، بلکه رفیق و همدم بود. فرمانده شجاعی که در محله خود معروف به حاج احمد بود، حاج احمدی که اگر در محل کار خیری پیش می‌آمد، نام او به عنوان اولین خیر به ذهن می‌آمد.
ولایت‌مداری و بصیرت او زبانزد دوستان و آشنایان بود، تا جایی که همه اذعان داشتند که اولویت زندگی او امام خامنه‌ای است. بالا رفتن سن، شوق شهادت را در او کم نکرده بود؛ بلکه همیشه به دنبال شهادت بود و مأموریت‌های سخت و طولانی را برای رسیدن به هدفش با جان و دل پذیرا بود. ارتفاعات جاسوسان در شمال غرب، دفاع از حرم عمه سادات حضرت زینب کبری(س) در سوریه و حضور مجاهدانه در دشت‌های سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور همه محلی برای جهاد و رسیدن به آرزویش محسوب می‌شد. آرزویی که وعده‌اش را از علامه حسن‌زاده آملی شنیده‌ بود، وعده‌ای که به فرموده آیت‌الله احدی او را آرام کرد و سرانجام این دلاورمرد رشید اسلام در شب تاسوعای حسینی در حالی که لباس مشکی بر تن داشت، به آرزوی دیرینه خود رسید. سردار شهید حاج احمد مایلی، فرمانده یگان ویژه هوایی صابرین و یگان ویژه هوایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او از اعضای سابق هوابرد نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بود. شهید حاج احمد مایلی از نخبگان و رکوردداران پرش چتربازی(سقوط آزاد) در سطح نیروهای مسلح بود و متخصص در علوم و فنون هوایی و از بنیانگذاران و نوابغ بارریزی هوایی ایران محسوب می‌شد.
حسن عباسی در رابطه با نقش شهید مایلی در دانش تخصصی بارریزی هوایی، جلوه‌ای از علوم اقتدارآفرین در تاکتولوژی می‌گوید: جلوه‌ای از علوم اقتدار آفرین، دانش تخصصی بارریزی هوایی ا‌ست. تجربه‌ نوع متفاوت و پیچیده این دانش، پیش‌تر در نیروهای مسلح ما نبود؛ و این را مدیون شهید حاج احمد مایلی و همرزمان ایشان هستیم. این‌گونه بارریزی هوایی یک برگ برنده در تاکتیک نظامی است؛ با ویژگی‌های بی‌نظیری چون:
یک- در ارتفاع 18000 پا، که ارتفاع بسیار زیادی برای این کار است.
دو- خطای فرود بار از این ارتفاع، تنها بین 100 تا 600 متر با نقطه هدف است.
سه- چترها تولید داخل هستند.
چهار- هزینه‌ این بارریزی کمتر از یک پنجم هزینه‌ بارریزی استاندارد است.
نیروهای جبهه مقاومت به همین روش طی سه سال محاصره‌ دو شهرک شیعه‌نشین فوعه و کفریا، غذا، دارو و سایر امکانات اولیه مورد نیاز را به اهالی مظلوم و مقاوم این دو شهر ‌می‌رساندند. در شهرهای تحت محاصره در سوریه و عراق، برابر چشم آمریکایی‌ها و در مقابل تهدید جنگنده‌های آمریکایی و ترکیه‌ای و رژیم صهیونیستی، صدها تن غذا، آب، دارو، سوخت، مهمات و دیگر ملزومات به مردم مظلوم این مناطق توسط هواپیماهای آنتونوف و ایلیوشین، رسانده می‌شد.

Image result for ‫گل لاله‬‎