به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 109
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 11,148
بازدید ماه: 16,938
بازدید کل: 23,505,310
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۲۷ - کامران پورعباس : احیا و تقویت فرهنگ عاشورا در ایران و جهان توسط امام خمینی و امام خامنه‌ای ۱۴۰۰/۰۵/۳۱

 احیا و تقویت فرهنگ عاشورا در ایران و جهان

توسط امام خمینی و امام خامنه‌ای 

۱۴۰۰/۰۵/۳۱

تداوم اصل عزتمندی و اقتدار در اندیشه و عمل امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری

کامران پورعباس
امام حسین(ع) و شهدای کربلا حماسه جاویدان عاشورا و پیروزی تاریخی خون بر شمشیر را رقم زده و امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(ع) و کربلاییان این حماسه مقدس و نورانی را حفظ و حراست و پاسداری نمودند و به این ‌ترتیب نهضت حسینی الهام‌بخش مبارزان آزاده و ضدظلم و عدالت‌طلب در طول تاریخ بوده و هست و خواهد بود. نهضت حسینی برای همگان در تمامی قرون و اعصار درس‌آموز و عبرت‌آموز و نجات‌بخش است.
احیای فرهنگ عاشورا
امام خمینی(ره) در مبارزات‌شان در دوران طاغوت به امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا اقتدا نمودند.
امام راحل در دوران طاغوت مکرراً ابعاد قيام سیدالشهدا را برای مردم تشريح و از آنان خواستند به آن حضرت اقتدا نموده، در برابر ظلم و ستم سکوت نکرده و در برابر طاغوت قيام نمایند.
امام خمينی در ماه محرم سال 42 پيروی‌شان از حضرت سيدالشهدا و از جان گذشتگی در راه نهضت را با اين جملات علنی نمودند:
«ما افتخار مى‏كنيم كه مانند سيدالشهدا روز عاشورا كشته شويم، و بچه‏هاى ما را اسير كنند و اموال‌مان را غارت نمايند. در عوض اسم ما تا ابد باقى خواهد ماند..»
اين بيانات و سایر رهنمودهای امام خمينی در محرم سال 42 زمينه‌ساز قيام 15 خرداد 42 گردید.
حضرت امام عصر عاشورای سال 1383 هجری قمری(مصادف با 13 خرداد 1342 شمسی) در مدرسه فيضيه نطق تاريخیشان را كه آغازی براي قيام 15 خرداد بود ايراد نمودند. امام در این بيانات نتايج زيانبار عملکرد سلسله شاهنشاهی را تشريح و روابط پنهانی شاه و اسرائيل را افشا نمودند.
رژيم نتوانست روشنگری‌های امام خمینی را تحمل کند و واکنش نشان داد. جمع زيادی از ياران امام در شامگاه 14 خرداد دستگير شدند و در سحرگاه پانزده خرداد 42 نيز خود امام دستگير و بازداشت گرديدند. خبر دستگيری امام خمينی به سرعت در شهر قم و مناطق اطراف پخش شد. تظاهرات گسترده‌ای در تهران و قم و شهرهای ديگر در اعتراض به این دستگيری برپا شد و رژيم هم که دستپاچه شده بود جواب معترضان را با گلوله داد. جلادان و دژخيمان رژيم طاغوت در 15 خرداد 42 در بسياری از شهرهای ايران حمام خون راه انداختند و به اين ‌ترتيب قيام 15 خرداد 42 در ماه محرم و با فاصله چند روز از عاشورای حسينی رخ داد و مقدمه‌ساز پيروزی خون بر شمشير در قرن بيستم در ايران گرديد.
نهضت خمينی پرتوی از نهضت حسينی
امام خمينی قبل از انقلاب، اغلب در آستانه محرم هر سال پيام صادر و همه را به استفاده از فرصت محرم دعوت نموده و از همگان می‌خواستند در عزاداری‌ها از جنايات رژيم پرده برداشته و از طاغوت و پشتيبانانش تبرّی جويند. علاوه بر اين مکرراً در محرم و غيرمحرم مردم انقلابی را به مبارزه و فداکاری تا آخرين قطره خون با حکومت ظلم به تبعيت از سيّد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله‌الحسين دعوت می‌نمودند.
در محرم 57 مبارزه شديدتر شد و راهپيمايي‌های گسترده و ميليونی که در روز تاسوعا و عاشورا در تهران و ديگر شهرها برگزار شد به رفراندوم غيررسمی ‌مردم عليه سلطنت شاه شهرت يافت و سرانجام نيز با اقتدای مردم به نهضت خمينی که پرتوی از نهضت حسينی بود انقلاب اسلامی ايران در 22 بهمن 57 به پيروزی رسيد.
اقتدار حسینی
امام خمینی نهضت انقلابیشان را به نهضت حسینی گره زدند و پیروزی انقلاب را رقم زدند.
با این اوصاف می‌توان ادعا کرد پيروزی انقلاب اسلامی در ايران يکی ازبرکات نهضت حسينی است.
از زمان پيروزی انقلاب تا کنون نيز ايران اسلامی پايگاه عاشقان و دلسوختگان حسينی بوده است و معرفی و صدور و پيروی از حقايق و معارف معصومين رويه هميشگی ايرانيان بوده و هست و ان‌شاءالله خواهد بود.
امام خمينی تا پايان عمر بر بزرگداشت محرم و پيروی از نهضت حسينی تأکيد ورزيدند.
بنیانگذار انقلاب در سخنانشان مردم را به شرکت فعال در مجالس تعزيه و روضه، طرح مسائل سياسی- اجتماعی در مجالس عزاداری، فداکاری در راه اسلام به پيروی از امام حسين و امر به معروف و نهی از منکر به تبعيت از سيد‌الشهدا دعوت نمودند و ملت قهرمان و شهیدپرور ایران اسلامی نيز عاشقانه لبيک گفته و پيوسته در تمامی صحنه‌های حساس و سرنوشت‌ساز انقلاب حاضر بودند و هر جا لازم بود جان و مال و فرزندان را فدا کردند.
اقتداری که امروز داريم مرهون اقتدای مردم و نظام‌مان به مکتب حسينی است.
پیام عاشورا شهادت‌طلبی و ایثارگری در راه خدا و ایستادگی تا آخرین قطره خون برای دین خدا بود.
امام خمینی فرهنگ عاشورا را احیا و مردم به رهبری حضرت امام در قبل و بعد از انقلاب به امام حسین و فرهنگ عاشورا اقتدا و در برابر دشمنان اسلام با بذل جان و مال ایستادگی کرده، انقلاب و نظام اسلامی بر پا و با اقتدا به فرهنگ عاشورا تا کنون از نظام جمهوری اسلامی پاسداری و حراست نموده‌اند.
احیا و تقویت فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت
امام خمینی فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت یعنی همان فرهنگ عاشورا را پس از قرن‌ها، احیا و تقویت نمودند.
در جریان مبارزات ضدطاغوت به رهبری امام خمینی، فرهنگ ایثار و شهادت در سطحی گسترده تجلی یافت و پس از انقلاب نیز در عرصه‌های مختلف داخلی همچون مبارزه با ضدانقلاب تدوام پیدا کرد و در طول هشت سال دفاع مقدس از نمود و تجلی بی‌نظیری برخوردار گردید.
روشنگری‌ها و بیدارگری‌های امام خمینی و حمایت و پشتیبانی‌های بی‌وقفه و کم‌نظیرشان از جهاد و ایثار و شهادت و مجاهدان و شهدا و ایثارگران، عامل احیا و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در کشورمان گردید.
عظمت جایگاه ایثار و شهادت
حضرت امام خمینی بارها حقایق و معارفِ بازگوکننده عظمتِ جایگاه ایثار و شهادت را تشریح فرموده‌اند و مکرر در مکرر از شهدا و جانبازان و ایثارگران و خانواده‌هایشان تقدیر و ستایش و با عظیم‌ترین تعابیر از این اقشار یاد نموده‌اند.
خاطرات متعددی نیز از گرامیداشت ویژه و توأم با احترام و ارادت عمیق در سیرت عملی امام و در دیدارهای مکرر ایشان با خانواده‌های شهدا و ایثارگران نقل گردیده است.
امام خمینی در گرامیداشت برخی اسوه‌های شهادت در عصر حاضر اهتمام داشته و به مطالعه وصیت‌نامه‌های شهدا سفارش
نموده‌اند.
عظمت شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و مدافع حرم
امام خامنه‌ای نیز روشنگری‌های گسترده‌ای در عرصه ایثار و شهادت داشته‌اند.
ایشان پیوسته و مدام بر ضرورت افتخار به شهدا تأکید و همگان را به افتخار به شهدا امر نموده‌اند.
ایشان بارها حقایق و معارفِ بازگوکننده عظمت جایگاه ایثار و شهادت را تشریح فرموده‌اند.
ایشان درباره عظمت شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی می‌فرمایند:
«همه شهيدان عزيزند. در همه زمان‌ها، شهيد ذى‌قيمت است؛ اما بعضى از شهيدان عزيزترند.
شهيدان عزيزتر چه كسانى هستند؟ آن كسانى كه در مقاطع حساس به داد اسلام رسيدند و خودشان را فدا كردند.
اگر اين حساب درست باشد، به‌نظر من شهيدان انقلاب اسلامى و جنگ تحميلى، از جمله عزيزترين شهداى طول تاريخند.
چرا؟ چون در اين زمان، اسلام از هميشه غريب‌تر شد. دشمنان اسلام، ابرقدرت‌ها و مستكبران، دنياطلبان و وحشى‌صفتان، در طول سال‌هاى متمادى به جان اسلام و مسلمين افتادند؛ همه ابزارها را براى كوبيدن اسلام به كار بردند.»30/05/1370
رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها از جایگاه اعلا و عظمت مقام شهدای مدافع حرم سخن گفته‌اند.
ایشان در دیدارهای خانواده‌های شهدای مدافع حرم با عظیم‌ترین تعابیر از مقام شهدای مدافع حرم یاد نموده‌اند.
برکات عظیم خون شهدا
رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در رهنمودهایشان از شهدا و جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های آنان تقدیر و ستایش و با عظیم‌ترین تعابیر از این اقشار یاد نموده‌اند و خاطرات متعددی نیز از گرامیداشت ویژه و توأم با احترام و ارادت عمیق در سیرت عملی امام خامنه‌ای در دیدارهای مکرر ایشان با خانواده‌های شهدا و ایثارگران نقل گردیده است.
ایشان بارها دستاوردها و برکات خون شهدا و ایثارگری‌های ایثارگران را برشمرده و تبیین فرموده‌اند.
برخی از این دستاوردها عبارتند از:
عزت نظام جمهورى اسلامى و ملت ايران، امنيت، حركت عظيم کشور به سمت سازندگى، پيشرفت علمى و فناورى، بيدارى عمومى كشور و ملت، تحسین ملت ايران و به چشم عظمت نگاه کردن به نظام جمهورى اسلامى در همه كشورهاى اسلامى، سربلند نگهداشتنِ پرچم برافراشته اسلام و عزیز کردنِ اسلام و معنويت در همه اقطار عالم و...
ایشان مکرر در گرامیداشت برخی اسوه‌های شهادت در عصر حاضر سخن و پیام داشته و بارها همگان را به مطالعه وصیت‌نامه شهدا دعوت نموده‌اند.
پاسداري از راه شهیدان
امام خمینی بارها به ادامه راه شهیدان و پاسداری از خون شهدا امر و مصادیق پاسداری از خون شهدا را نیز تعیین نموده‌اند.
ایشان تفرقه در صفوف را هدر رفتن خون شهدا، حمایت از منافع مستضعفین را جلوگیری از هدر رفتن خون شهدا و اصلاح فرهنگ را پاسداری از خون شهدا می‌دانند.
امام خامنه‌ای نیز همواره به گرامیداشت یاد شهدا، پاسداری از خون شهدا و ادامه راه شهیدان امر فرموده‌اند.
برخی مصادیق ادامه راه شهیدان و پاسداری از خون شهدا از دیدگاه رهبر انقلاب عبارت است از:
حراست از دستاوردهای انقلاب، اسلامی‌تر کردنِ مملکت و تسليم نشدن در برابر دشمنان اسلام، تلاش و مجاهدت و صبر در راه اسلام و انقلاب اسلامی و حفاظت از اهداف شهدا.
تداومِ خط سرخ شهادت و فرهنگ عاشورا
رهنمودهای امام خمینی پس از پایان جنگ تحمیلی و حماسه هشت سال دفاع مقدس حکایت از آن دارد که خاتمه جنگ هشت ساله به معنای پایان خط جهاد و شهادت نیست.
از جمله در پيام ایشان به مناسبت قبول قطعنامه 598 آمده است:
«بغض و كينه انقلابى‏تان را در سينه‏ها نگه داريد؛ با غضب و خشم بر دشمنانتان بنگريد و بدانيد كه پيروزى از آن شماست.»
این فراز و سایر رهنمودهای امام راحل نشان می‌دهد که مبارزه ما با دشمنان و جهانخواران و سردمداران کفر و شرک جهانی پس از جنگ نیز ادامه دارد بنابراین خط جهاد و ایثار و شهادت نیز همچنان تداوم دارد؛ کما اینکه همین‌گونه هم بوده است و فرهنگ عاشورا و این خط نورانی و حسینی با مراقبت‌های مقام معظم رهبری تا کنون تداوم یافته و تقویت گردیده است؛ نه تنها در ایران اسلامی تداوم یافته و تقویت گردیده است بلکه به اقصی نقاط جهان و به‌ویژه کشورهای اسلامی صادر گردیده و محور مقاومت و گروه‌های جهادی با الگو گرفتن از فرهنگ حسینیِ انقلاب اسلامی ایران با سلاح ایمان و شهادت به مصاف سردمداران کفر و شرک جهانی و دنباله‌هایشان در منطقه رفته و پیروزی‌های مقتدرانه پی‌در‌پی کسب نموده و به قدرت اول منطقه تبدیل شدند.
پس از پایان جنگ تحمیلی تقابل نظامی ما با دشمن بعثي خاتمه یافت اما تقابل با مستكبران و اذناب آنان و در جبهه‌های دیگر همچون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اعتقادی و حتی نظامی در عرصه پشتیبانی از محور مقاومت در منطقه با شدتی افزون‌تر ادامه یافت. لذا فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت باید تقویت می‌گردید که رهبر معظم انقلاب پرچمدار این فرهنگ در ایران و جهان گردیده و در سطحی گسترده این فرهنگ را تقویت نموده و اعتلا بخشیدند.
معجزات ایثارگری‌ها و خون‌های پاک
ملت ایران نیز بعد از پایان جنگ تحمیلی تا کنون در عرصه‌های گوناگون در مبارزه با دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی یعنی استکبار جهانی و اذناب‌شان، در سطحی گسترده حماسه‌آفرینی و مجاهدت و جانفشانی کرده و شهدای عاشورایی و کربلایی بسیار و بی‌شماری تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نموده‌اند.
یاد و خاطرات شاگردان ممتاز و پیشتاز نهضت حسین و مکتب عاشورا، شهید شهریاری‌ها، احمدی‌روشن‌ها، حججی‌ها، قاسم سلیمانی‌ها و... هنوزم که هنوز است درخشان و نورافشان و افتخارآفرین و پرثمر هست و خواهد بود.
این ایثارگری‌ها و این خون‌های پاک عزت، امنیت، پیشرفت و اقتدار عظیم و بی‌نظیر ایران اسلامی را محقق و تضمین نموده‌اند.