به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,498
بازدید دیروز: 2,464
بازدید هفته: 10,096
بازدید ماه: 10,096
بازدید کل: 23,671,924
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۰۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 24 April 2024
الأربعاء ، ۱۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۷۲ - ارتحال عبدالامیر قبلان رئیس‌مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ۱۴۰۰/۰۶/۱۴

ارتحال عبدالامیر قبلان رئیس‌مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان 

  ۱۴۰۰/۰۶/۱۴

رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان به دیار باقی شتافت


سید «حسن نصرالله» ضمن تسلیت ارتحال این عالم شیعی گفت، شیخ قبلان تا آخرین نفس پشتوانه‌ای محکم برای مقاومت بود.
رسانه‌های لبنان شنبه شب گزارش دادند که شیخ «عبدالامیر قبلان»، رئیس‌مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، بعد از تحمل سال‌ها بیماری در سن ۸۵ سالگی دارفانی را وداع گفته است. مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نخستین مؤسسه رسمی شیعه در این ابعاد در جهان است که به همت امام «سید موسی صدر» در سال ۱۹۶۹ میلادی پایه گذاری شد. امام موسی صدر از ابتدای تشکیل تا زمان ربوده شدنش در سال ۱۹۷۸، ریاست آن را بر عهده داشت. به دنبال ناپدید شدن امام موسی صدر، شیخ
«محمد مهدی شمس‌الدین» ریاست این شورا را بر عهده گرفت و در ۱۳۷۲ هجری خورشیدی به طور رسمی به عنوان رئیس‌مجلس اعلای شیعیان لبنان انتخاب شد. پس از درگذشت وی در سال ۱۳۷۹ شیخ عبدالامیر قبلان که در دوره ریاست شیخ مهدی شمس الدین نائب رئیس‌این مجلس بود رهبری آن را برعهده گرفت تا کنون.
شیخ عبدالامیر قبلان در سال ۱۹۳۶ میلادی در جنوب لبنان متولد شد. پدرش «محمد علی قبلان» و جدش «موسی قبلان» از علمای برجسته منطقه بودند. قبلان در نجف تحصیلات حوزوی خود را کامل کرد و به درجه اجتهاد رسید. او شاگرد استادان و علمای بزرگی، چون حضرات آیات خویی، صدر و حکیم بود. شیخ قبلان یکی از حامیان جدی جریان مقاومت در لبنان بود.
سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی درگذشت شیخ عبد الامیر قبلان را تسلیت گفت و در پیامی نوشت که «رئیس‌مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان پس از عمر بابرکتی که در راه دعوت به خداوند تعالی و جهاد در راهش، خدمت به فقرا و مستضعفان و تلاش برای ایجاد وحدت، همبستگی و همکاری در جهان شیعه، اسلام و کشور صرف کرد، ما را ترک کرده و به خانه ابدی خود رفت، ایشان مدافع جدی مسئله فلسطین، حقوق مشروع فلسطینی‌ها و مقاومت دلاورانه آنها بود و همین‌طور تا آخرین نفس پشتوانه‌ای مستحکم برای مقاومت در لبنان بود و همواره دعوت‌کننده به آن، حامی، مؤید و مدافع آن بود.»
آیت‌الله سید «علی سیستانی» مرجعیت عالی‌قدر شیعیان نیز روز یکشنبه، با صدور بیانیه‌ای، درگذشت رئیس‌مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان را تسلیت گفت. در بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیستانی آمده است: «با‌اندوه و تاسف فراوان، خبر درگذشت علامه حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالامیر قبلان (رئیس‌مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان) را دریافت کردیم. کسی که روح پاکش پس از عمری پر برکت و سرشار از بخشش و تلاش در راه دین،کشورش و خدمت به مردم، برآوردن نیازهای آنها و اصلاح امور میان آنها‌، به سوی خالق خود شتافت.»
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، سفیر ایران، رئیس‌جمهور لبنان، رئیس‌پارلمان لبنان، هیئت علمای بیروت، «حسان دیاب» و
«سعد حریری» هر کدام در پیام‌های جداگانه‌ای در گذشت رئیس‌مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و رئیس‌هیئت شرعی جنبش امل را تسلیت گفتند.