به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 948
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 11,987
بازدید ماه: 17,777
بازدید کل: 23,506,149
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۱۶۳ -پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی: ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی:
 
  این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله چهره‌های نادر و فاخری بود
 
که نمونه‌های معدودی دارند
 
   ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
رهبر معظم انقلاب شامگاه یکشنبه با حضور در کنار پیکر مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی، ضمن اقامه نماز میت و قرائت کلام‌الله مجید با آن عالم ربّانی و سالک توحیدی وداع کردند.

آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی که به دلیل بیماری ریوی در بیمارستان امام رضا(ع) آمل بستری بود، شنبه شب - 3 مهرماه- به لقاءالله پیوست.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیت‌الله آقای حسن‌زاده‌ آملی رحمهًْ‌الله‌علیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوالفنون از جمله‌ چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشآت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. اینجانب به همه‌ دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان به‌ویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۴ مهر ۱۴۰۰

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله حسن‌زاده آملی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای شامگاه یکشنبه با حضور در کنار پیکر مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی، ضمن اقامه نماز میت و قرائت کلام‌الله مجید با آن عالم ربّانی و سالک توحیدی وداع کردند.
در این مراسم جمعی از نزدیکان مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی نیز حضور داشتند.
آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله نوری همدانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس مجلس خبرگان رهبری،
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس شورای اسلامی،
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل سپاه پاسداران ، فرمانده کل ارتش، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل و دیگر مقامات کشوری و لشکری با صدور پیام‌های جداگانه ارتحال اندوهبار عارف حکیم، علامه حسن‌زاده آملی را تسلیت گفتند.
وداع با شکوه مردم مازندران با پیکر علامه مراسم تشییع پیکر علامه حسن‌زاده آملی صبح روز گذشته همزمان با اربعین حسینی از میدان ۱۷ شهریور آمل با حضور باشکوه مردم آغاز شد و شرکت‌کنندگان در این مراسم با فریاد «علامه ذوالفنون الوداع الوداع» و «ای آبروی ایران خدانگهدارتان» به این عالم پارسا ادای احترام کردند.
به گزارش رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران، حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی، علی لاریجانی، علما و اساتید حوزه علمیه قم و مازندران و همچنین جمع کثیری از مسئولان لشکری و کشوری در این مراسم حضور داشتند.
بر اساس این گزارش، خیابان‌های منتهی به میدان۱۷ شهریور آمل مملو از حضور مردم  از نقاط مختلف استان مازندران بود و جمعیت بسیار زیادی از عاشقان و دلدادگان به ساحت روحانیت و فقاهت در این مراسم حضور داشتند.
پیکر مطهر علامه حسن‌زاده آملی در زادگاه ایشان در روستای ایرا به خاک سپرده شد.
زندگینامه
آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی در سال 1307 شمسی در روستای ایرا از توابع بخش لاریجان آمل دیده به جهان گشود. ایشان مشهور به علامه حسن‌زاده، فیلسوف و عارف شیعه ایرانی است که آثار بسیاری در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی دارد. همچنین برخی از مهم‌ترین آثار فلسفی و عرفانی، چون اشارات، شفا و شرح فصوص‌الحکم را تصحیح کرده و بر آنها شرح و حاشیه نگاشته است.
ایشان در 6 سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال 1323ش دروس حوزوی را آغاز کرد.
آیت‌الله حسن‌زاده آملی همزمان با اتمام دروس مقدماتی حوزه، لباس روحانیت پوشید و در 22 سالگی، در شهریور 1329ش برای ادامه تحصیل، وارد تهران شد. سید احمد لواسانی، یکی از اساتید او در تهران بوده و حسن‌زاده، بخش‌هایی از کتاب‌های شرح لمعه و قوانین‌الاصول را از وی آموخت. حسن‌زاده، سال‌های طولانی در درس علامه شعرانی شرکت کرد و کتاب‌های بسیاری در علوم مختلف را از او آموخت.
ایشان 11 سال نزد مهدی الهی قمشه‌ای، حکمت «منظومه» سبزواری، مبحث نفس اسفار و حدود نصف «شرح خواجه بر اشارات» ابن‌سینا را فرا گرفت. همچنین در جلسات تفسیر قرآن او حاضر شد. الهی قمشه‌ای، همچنین بر دیوان شعر حسن‌زاده مقدمه نوشته است.
آیت‌الله محمدتقی آملی، استاد درس خارج فقه و اصول حسن‌زاده در تهران بوده است.
علامه حسن‌زاده آملی شرح قیصری بر فصوص الحکم و قسمتی از اوائل طبیعیات شفای شیخ الرئیس را در درس شیخ محمدحسین فاضل تونی شرکت کرد. همچنین بخشی از شفای ابوعلی سینا را نزد میرزا احمد آشتیانی خواند.
آیت‌الله حسن‌زاده آملی در سال 1342ش از تهران به قم رفت و به مدت 17 سال در دروس علامه طباطبایی و برادر علامه سید محمدحسن الهی حاضر شد. در این مدت، بخش‌هایی از کتاب بحارالانوار محمدباقر مجلسی و تمهید القواعد را نزد علامه طباطبایی خواند. همچنین در دروس فلسفی و عرفانی سید محمدحسن الهی شرکت کرد. حسن‌زاده از این دوره به نیکی یاد کرده و بخش‌هایی از تأثیرپذیری اخلاقی را به این دوره نسبت داده است. استاد دیگر او سید مهدی قاضی طباطبایی، فرزند سید علی قاضی بود که در علوم غریبه و حکمت و عرفان، شهره بود.
ایشان پس از سکونت در قم، 14 دوره شرح منظومه، 4 دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه، و 4 دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرده است. شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. او همچنین حدود 17 سال دروس ریاضیات، هیئت، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفهًْ الوقت و القبلهًْ» محصول آن درس‌هاست.
آیت الله حسن‌زاده آملی، قرآن را سرچشمه معارف الهی می‌داند. از نظر او نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اصول کافی، بحارالانوار و دیگر جوامع روایی از قرآن سرچشمه گرفته‌اند و مرتبه نازل قرآن هستند. به باور او، گفتار‌های امامان معصوم بازگشت به قرآن دارد.
بخشی از آثار علامه حسن‌زاده آملی، درباره عرفان است؛ از جمله «الهی نامه»، «رساله لقاءالله»، «رساله إنه الحق»، «شرح فصوص‌الحکم»، «عرفان و حکمت متعالیه»، «تصحیح رساله مکاتبات»، «رساله مفاتیح‌المخازن» و «رساله‌ای در سیر و سلوک».
بخشی دیگر از آثار حسن‌زاده آملی، تألیفات ادبیِ فارسی و عربی است؛ از جمله «تصحیح کلیله و دمنه»، «تصحیح گلستان سعدی»، «مصادر اشعار منسوب به امیرالمؤمنین(ع)»، «تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب‌الصبیان»، «دیوان اشعار»، «ده رساله فارسی»، «هزار و یک نکته» و «الهی‌نامه».
آیت‌الله حسن‌زاده آملی، به تصحیح بسیاری از آثار مهم و همچنین حاشیه‌نگاری بر آنها پرداخته است؛ از جمله «تصحیح نهج‌البلاغه»، «تصحیح تفسیر خلاصهًْ‌المنهج»، «تصحیح کتاب شفا»، «تصحیح اسفار اربعه»، «تصحیح کتاب کشف‌المراد»، «تصحیح و حاشیه بر تمهید القواعد صائن الدین» و «شرح بر فصوص قیصری» او همچنین کتاب الخزاین احمد نراقی در علوم غریبه را به همراه علی اکبر غفاری تصحیح و حاشیه زده است.
به گزارش تسنیم، علامه حسن‌زاده آملی چنانکه خود گفته، پیش از تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در سال 1342ش، به قم رفته و با وی بیعت کرده است. ایشان همچنین در سفر آیت‌الله خامنه‌ای به آمل در سال 1377ش، کتاب «انسان در عرف عرفان» را با نوشتن مقدمه‌ای، به آیت‌الله خامنه‌ای تقدیم کرد. آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در سال 1391ش، با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، از آیت‌الله حسن‌زاده آملی عیادت کرد.
استاد حسن‌زاده آملی فقیهى مسلم، فیلسوفى صاحب‌نظر، عارفى متشرع، حکیمى ریاضی‌دان و ادیبى توانا بودند.
علامه حسن‌زاده آملی: گوش رهبر انقلاب به فرمان حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) است
جمله مهم و قابل تأملی از علامه حسن زاده آملی مشهور و معروف شده است؛ ایشان فرموده‌اند: گوش‌ شما باید به فرمان رهبر باشد، چون گوش ایشان به فرمان حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) است.
مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی از سوی رهبر انقلاب
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی،رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب از برگزاری مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی از سوی رهبر معظم انقلاب در مدرسه فیضیه قم خبر داد.
به گزارش رسا، این مراسم امروز بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور علما، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، شخصیت‌های حوزوی، استانی، اساتید، طلاب و مردم ولایتمدار و مومن قم در مدرسه فیضیه برگزار می‌شود.