به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 941
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 2,878
بازدید ماه: 118,384
بازدید کل: 23,780,181
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
438 - مروری بر داستان خرید نفت از ایران برای لبنان: ابتکار حزب‌الله انفعال آمــریکا و شکست صهیونیست‌ها ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مروری بر داستان خرید نفت از ایران برای لبنان:
 
ابتکار حزب‌الله انفعال آمــریکا و شکست صهیونیست‌ها
 
  ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

امین الاسلام تهرانی
ماجرا از آنجا شروع شد که «سید حسن نصرالله» در سخنرانی عاشورای خود از حرکت کشتی‌های سوخت خریده شده از ایران به سمت لبنان خبر داد و تهدید کرد هر تعرضی به این کشتی‌ها پاسخ خواهد گرفت. در پی این سخنان، بحثی داغ در لبنان و حتی سراسر جهان به راه افتاد تا جایی که یکی از کارشناسان شبکه فرانس 24 از «طوفان ژئوپلتیک» در منطقه گفت. بالاخره محموله کشتی اول که چند روز پیش در سوریه پهلو گرفته بود، در میان شوق و شور مردم لبنان وارد خاک این کشور شد؛ ورودی که تمام محاسبات و سیاست‌های تحریم حدأکثری آمریکا علیه ایران، سوریه و لبنان و تمام تهدیدات رژیم صهیونیستی را یکسره به هم زد و این دو رژیم را تحقیر کرد. این اقدام در همان ابتدا منجر به سقوط نرخ دلار در برابر پول ملی لبنان شد و هر دلار از 19 هزار لیر به 13 هزار و 700 لیر کاهش پیدا کرد.
نیویورک تایمز: حزب‌الله بر آمریکا پیروز شد
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» پیرامون این مسئله در یادداشتی نوشت، حزب‌لله لبنان توانست در رقابت با آمریکا پیروز شود. در این یادداشت آمده است: «گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد یک میلیون گالن گازوئیل از طریق مرزهای سوریه به این کشور وارد کرده است.» نیویورک‌تایمز می‌نویسد، «لبنانی‌ها خشمگین کردن آمریکا از یک‌سو و تأمین نیازهای مبرم کشوری که به‌خاطر کمبود سوخت تقریباً فلج شده است را جشن گرفتند.»
در ادامه این یادداشت آمده است، در حالی که لبنان از یکی از بدترین فروپاشی‌های اقتصادی تاریخ معاصر رنج می‌برد، حزب‌الله توانسته است در نقش یک منجی ملی ظاهر شده و به میدانی گام بگذارد که دولت لبنان و حامیان غربی‌اش در آن شکست خورده بودند.
«جروزالم پست» اسرائیل نیز اعلام کرد هدف ایران بیرون کردن آمریکا از لبنان است.
استقبال لبنانی‌ها
منابع لبنانی، صبح روز پنجشنبه دو هفته پیش، از ورود کامل کاروان حامل سوخت ایران به خاک این کشور خبر دادند؛ شبکه «المنار» نیز ضمن تأیید این خبر،‌ گزارش داد که ۲۰‌تانکر حامل سوخت ایران وارد خاک لبنان شده‌ است. تصاویر مختلف از شهرهای لبنان نشان از استقبال مردمی از این کاروان دارد، چنان‌که با ورود این کاروان مردم شهر بعلبک در میان جوی امنیتی و حفاظتی به شادی پرداخته و دور هم جمع شدند و در کل شهر شیرینی پخش کردند، در نقاط دیگر نیز این اتفاق افتاد. گفتنی است، این کاروان زمانی وارد لبنان شده است که بحران سوخت به اوج خود رسیده و قطعی‌های طولانی برق و درگیری بر سر سوخت در پمپ بنزین‌های لبنان، مردم این کشور را به ستوه آورده بود.
اسرائیل جرأت حمله به محموله را نداشت
علیرغم ابراز نگرانی و اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره واردات سوخت ایران به لبنان و تلاش برای امنیتی کردن این موضوع، تل‌آویو اما، آن‌طور که رسانه‌های صهیونیستی پوشش دادند جرأت اقدام علیه این کاروان را نداشت. به گزارش فارس، یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی روز جمعه اذعان کرد که هرگونه اقدام علیه کاروان سوخت صادراتی ایران به لبنان، تنش‌زایی غیرضروری بوده و تل‌آویو هیچ تمایلی به انجام آن نداشت.
پیام ورود این‌تانکرها
در همین ارتباط روزنامه «الاخبار» در مطلبی این اقدام حزب‌الله را تحلیل می‌کند و 3 پیام عمده این پیروزی را شرح می‌دهد: اول؛ اثبات معادله بازدارندگی در مقابل دشمن صهیونیستی. رژیم صهیونیستی جرأت نکرد جلوی ورود کشتی‌های ایرانی به سواحل سوریه را بگیرد همانطور که جرأت نکرد جلوی ورود‌تانکرهای حامل سوخت ایران از سوریه به لبنان را بگیرد. اثر معادله بازدارندگی با یادآوری این گفته «مایک پمپئو» وزیر خارجه پیشین آمریکا در ژوئن ۲۰۲۰ بیشتر می‌شود: « آنچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم ایران قادر به ادامه فروش نفت خام در هیچ جایی از جمله فروش نفت به حزب‌الله نخواهد بود.» پمپئو در واقع با این اظهارات بر تلاش واشنگتن برای فروپاشی لبنان جز به واسطه اقدامات آمریکا در مقابل امتیازات سیاسی تأکید کرد. دوم؛ این اقدام حزب‌الله علیرغم اینکه به بُعد اقتصادی محدود می‌شود اما درها را به روی امکان همکاری با ایران، سوریه و دیگر کشورها باز کرد. سوم؛ پس از آنکه نصرالله حدود یک ماه پیش خبر این کشتی‌های حامل سوخت را رسانه‌ای کرد، سفیر آمریکا در لبنان «دوروتی شیا» فوراً اعلام کرد، لبنان اجازه واردات گاز و برق از مصر و اردن از طریق سوریه را دارد . پس از آن خانم سفیر به هیئت لبنانی اجازه سفر به دمشق به همین منظور را داد. چیزی که در آن زمان در گفته‌های وی به آن توجه نشد این بود که شیا گفت، کشتی‌های حامل سوخت در سواحل لبنان حضور دارند. این گفته وی نشان می‌داد که لبنان از بحرانی واقعی رنج نمی‌برد [بلکه یک بحران ساختگی با عاملیت آمریکا و همپیمانان داخلی اوست].
پیام نصرالله
دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در شامگاه چهارشنبه، در آستانه ورود‌تانکرهای حامل سوخت به لبنان، ضمن تشکر از مردم، برای حفظ سلامت آنها و تسهیل روند ورود کاروان‌ حامل سوخت خواستار عدم تجمع مردمی شد. او در پیام مذکور گفت: «از زمینه‌سازی مردم و رسانه‌ها در منطقه بعلبک الهرمل به منظور استقبال از ورود کاروان‌تانکرهای حامل سوخت در روز پنجشنبه باخبر شدم. من از میزان همراهی عظیم و صادقانه مردم شریف‌مان با این گام باخبرم.»
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس فلسطینی در جهان عرب نیز در این مورد گفت که بزرگ‌ترین برنده در قضیه واردات سوخت به لبنان، حزب‌الله و محور مقاومت در لبنان، یمن، فلسطین، ایران، سوریه و عراق و در همه مناطق هستند و حزب‌الله، آمریکا را به چالش کشید و شکست داد و نفتکش را به بانیاس و سوخت را به بیروت رساند.
قدردانی وزیر لبنانی از ایران
«علی حمیه» وزیر امور عمومی و حمل‌ونقل لبنان در واکنش به رسیدن سوخت ایران به لبنان تاکید کرد، تصمیم واردات سوخت از ایران یک تصمیم مستقل، حاکمیتی و مبتنی بر اهتمام به شهروندان و همه لبنان است. او در ادامه گفت: «ما از جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خامنه‌ای و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به دلیل حمایت‌هایشان از لبنان و مردم آن تشکر می‌کنیم.»
دفتر اطلاع‌رسانی جنبش حزب‌الله لبنان، روز جمعه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دومین کشتی حامل سوخت ایران شامگاه پنجشنبه در بندر بانیاس سوریه پهلو گرفته است. به گزارش فارس از شبکه «المنار»، این کشتی با مازوت بارگیری شده و ساعت ۲۲ شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) در بندر بانیاس پهلو گرفته است. این در حالی است که شبکه «المیادین»، شامگاه چهارشنبه، به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که پنجمین کاروان حامل مازوت ایران از محموله کشتی اول وارد خاک لبنان شده است.
احتمال خاموشی سراسری در لبنان
انتشار خبر پهلو گرفتن کشتی دوم سوخت ایرانی در حالی است که بحران سوخت در لبنان در اوج خود است. همزمان با تشدید بحران سوخت در این کشور، سازمان برق این کشور ضمن اعلام به پایان رسیدن بخش عظیمی از ذخایر سوختی این کشور، از احتمال فرورفتن تمام شهرها در خاموشی خبر داد. سازمان برق لبنان اعلام کرد که خطر بزرگ خاموشی سراسری تا پایان ماه جاری میلادی (تا 5 روز دیگر) تمام مناطق این کشور را تهدید می‌کند. این خبر اهمیت واردات سوخت ایران را نشان می‌دهد.
تهدید بی‌رمق آمریکا
در حالی که بحران سوخت در لبنان به اوج خود رسیده و قطعی‌های طولانی برق و درگیری بر سر سوخت در پمپ بنزین‌های لبنان، مردم این کشور را به ستوه آورده است و مردم لبنان به سوخت ایرانی نیاز دارند؛ وزارت امور خارجه آمریکا که تحریم‌های آن یکی از عوامل اصلی بحران سوخت در لبنان بوده است، در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد: «واردات نفت از ایران و افزایش فعالیت‌های حزب‌الله، لبنان را در معرض خطر قرار می‌دهد.» این مقام آمریکایی درباره احتمال اعمال تحریم‌های آمریکا علیه لبنان گفت: «تحریم‌های آمریکا، هرگونه تعامل و تجارت غیرقانونی با کشورهای موجود در فهرست تحریم‌ها از جمله ایران را هدف قرار می‌دهد و این بر هیچ کس پوشیده نیست که فعالیت‌های حزب‌الله نهادهای لبنانی را تضعیف کرده و ممکن است لبنان را در معرض تحریم‌ قرار دهد.» گفتنی است، او هیچ‌اشاره‌ای به علل بحران سوخت از این کشور نکرد.
بحث را با سخنان معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، شیخ «نعیم قاسم»، ادامه می‌دهیم که می‌تواند پرتوی بر این واقعیت بیندازد که این ابتکار عمل حزب‌الله چگونه آمریکا را در موضع انفعال قرار داد.. نعیم قاسم در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه المنار به بررسی کمک ایران و انتقال سوخت به این کشور و ارتباط این جنبش با ایران پرداخت. وی گفت: رضایت حزب‌الله در سطح رهبری و در میان هواداران و منطقه حضور، مشهود است، زیرا به وظیفه خود عمل کرده است. حزب‌الله اصول و قواعد ثابتی دارد که بر اساس آن از وطن، حاکمیت، آزادی، استقلال، کرامت، عزت و ضرورت همزیستی مسالمت‌آمیز و آسوده مردم لبنان حفاظت می‌کند. اعتبار و پشتوانه حزب‌الله در سطح کشور بسیار قوی است و حزب‌الله در میان همه طرف‌ها و گروه‌های حتی غیرشیعه لبنان متحد و هم پیمان دارد. مشکل مخالفان حزب‌الله با ما این است که حزب‌الله یک الگوی مقاومتی ارائه داده و عملکرد سیاسی و اجتماعی موفقی داشته است.
انفعال آمریکا
شیخ نعیم قاسم افزود: مشکل اساسی لبنان در نبود برنامه اقتصادی است و فساد و تحریم‌های آمریکا باعث رسیدن کشور به این اوضاع شده است. مازوت خریداری شده از ایران که با میانجی‌گری حزب‌الله از طریق خاک سوریه وارد لبنان شد و مهم‌ترین محاصره در تاریخ لبنان را شکست. منظورم محاصره آمریکا است که باعث گرسنگی لبنانی‌ها شده است و آنان را محتاج بنزین و مازوت می‌کند.
نعیم قاسم تاکید کرد: آمریکا تلاش می‌کند تا با اعمال برخی فشارها، بین حزب‌الله و طرف‌های مختلف مشکل ایجاد کند و به مردم لبنان چنین القا کند که علیه حزب‌الله بایستند تا محاصره علیه آنان را لغو کند. هنگامی که حزب‌الله تصمیم گرفت مازوت ایران را به لبنان وارد کند، گشایشی در کشور حاصل شد که پیشتر وجود نداشت. انتقال مازوت ایران به لبنان، آمریکا را وادار کرد با انتقال گاز مصر از طریق سوریه و انتقال برق از اردن به لبنان موافقت کند. انتقال مازوت ایرانی به لبنان، چهار وزیر خارجه را در اردن سر یک میز جمع کرد تا فورا مقدمات انتقال برق به لبنان را فراهم کنند. طبق اطلاعاتی که من دارم سفیر آمریکا یک روز پس از سخنان جناب سید در عاشورا مبنی بر انتقال کاروان سوخت از ایران، اعلام کرد گاز از طریق سوریه می‌تواند وارد لبنان شود و آنها در قانون سزار یک مستثنی قائل می‌شوند تا برق از اردن به لبنان منتقل شود.
معاون دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد: در صورتی که شرکت‌ها و بانک مرکزی لبنان برای فراهم کردن نیازمندی‌های کشور به سوخت وارد عمل نشوند، ما وارد کردن فرآورده‌های نفتی را ادامه خواهیم داد. ما برای ورود چهار کاروان حامل سوخت از ایران برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ تا کنون دو کاروان وارد لبنان شده و قرار است کاروان سوم حامل بنزین و کاروان چهارم حامل مازوت باشد. در صورت اتخاذ تصمیم برای وارد کردن کاروان پنجم، باید شرایط میدانی را بررسی کنیم تا در مورد آن تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد. از این‌رو کاروان انتقال سوخت ایران به لبنان معادلات را در لبنان بیشتر از آنچه گفته و مشاهده می‌شود، تغییر داده است. طبق نظرسنجی‌ها، پس از اظهارات جناب سید درباره انتقال مازوت ایران به لبنان در دهم محرم، مشخص شد۶۰ درصد مردم لبنان موافق انتقال مازوت از ایران هستند، ۱۷.۶ مردم موضع بیطرفانه دارند و ۱۲.۳ مخالف این اقدام هستند.
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه تصریح کرد: مساحت ایران حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع و مساحت لبنان حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع است. از این رو لبنان به اندازه یک شهر ایران است. ایران نیازی به لبنان ندارد و هیچ طمعی به لبنان نیز ندارد. این ما لبنانی‌ها هستیم که از ایران خواسته ایم کمک مان کند و ما با ایران سیاست‌های مشترکی داریم. ما، ولی فقیه را رهبر و امام عصر خود می‌دانیم. این یک موضع دینی است. اما اینکه ایران برای لبنان برنامه‌ریزی کند و از آن دستاورد کسب کند، خیر این گونه نیست. ایران فقط به لبنان کمک کرده است. سرزمینی که به واسطه کمک‌های ایران آزاد شده است، لبنانی است و این فرزندان لبنان هستند که شهید شده‌اند. عده‌ای می‌گویند چرا شما با ایران تعامل دارید؟ پاسخ ما این است که هر کشور حاشیه خلیج‌فارس و یا هر کشور دیگری اعلام کند به لبنان کمک می‌کند، ما از آن استقبال می‌کنیم. حتی وقتی آمریکا ادعا کرد به ارتش لبنان کمک می‌کند، ما گفتیم مشکلی در این خصوص نداریم، هر چند اهداف آنها از این کمک، بد و منفی باشد. ما به صورت علنی اعلام می‌کنیم متحد ایران هستیم و ایران آشکارا از ما حمایت می‌کند و از این مسئله هیچ ترسی نداریم و از آن احساس شرم نمی‌کنیم، بلکه برعکس به آن افتخار می‌کنیم.
شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: می‌خواهم از کسانی که دَم از ضرورت حفظ حاکمیت لبنان می‌زنند، درباره چگونگی وارد شدن کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا، فرانسه و کشور‌های اروپایی برای برخی طرف‌ها و انجمن‌های غیر‌دولتی سؤال کنم؟ آیا این کمک‌ها به صورت رسمی و با موافقت دولت وارد شده یا با ارتباط مستقیم با این گروه‌ها صورت گرفته است. آیا این نقض حاکمیت لبنان نیست؟ اما ما حاضریم مازوت ایران را از طریق گذرگاه‌های مرزی شناخته شده وارد کنیم، این در حالی است که برخی‌ها در داخل کشور از آمریکا و تحریم‌های آن هراس دارند. وی درباره موضع نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان درخصوص انتقال کاروان سوخت ایران از طریق سوریه به لبنان گفت: اگر من جای میقاتی بودم از این اقدام ناراحت نمی‌شدم، بلکه شاد می‌شدم، زیرا انتقال مازوت نشان داد در لبنان مردمان شریفی حضور دارند که مقابل آمریکا ایستادند و به این کشور گفتند ملت ما نباید گرسنه باشد و حق دارد مازوت را تحویل بگیرد. مازوت وارد شده به لبنان، یک حق و سهم ملی است و جناب سید از همان ابتدا گفتند که هر کسی خواهان این مازوت باشد، می‌تواند آن را تحویل بگیرد.
شکست صهیونیست‌ها
اما یکی از نکات قابل‌توجه در واکنش‌های دوست و دشمن به سخنان سید حسن نصرالله، موضع صهیونیست‌ها و نگرانی ایجادشده میان آنها درخصوص واردات سوخت از ایران به لبنان و همچنین هشدارهای دبیرکل حزب‌الله به آمریکا و اسرائیل است.
کارشناسان معتقدند که رژیم صهیونیستی در زمان حاضر در معرض آزمایش سختی قرار گرفته است؛ به‌طوری که از یک سو قصد دارد جلوی شکسته شدن محاصره لبنان را بگیرد و از سوی دیگر قادر به انجام هیچ حرکتی علیه کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به‌سمت لبنان نیست، بر این اساس تل‌آویو احساس می‌کند باید مانع از رسیدن کشتی‌های ایرانی به لبنان شود اما از طرف دیگر عواملی وجود دارد که صهیونیست‌ها را وادار به عقب‌نشینی می‌کند، چرا که علاوه‌بر پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به هرگونه تعرض به کشتی‌های این کشور این امر با واکنش شدید حزب‌الله نیز که خطوط قرمز خود را درباره کشتی‌های ایرانی برای آمریکا و اسرائیل مشخص کرده است مواجه خواهد شد.
در این میان یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های ابتدایی برای این معضل رژیم صهیونیستی سکوت و امتناع از هر گونه تهدید است؛ اما سکوت نمی‌تواند این معضل را از بین ببرد و اسرائیل تنها دو گزینه دشوار پیش‌ِروی خود می‌بیند: تعرض به کشتی‌ها یا عقب‌نشینی از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز.
البته رژیم صهیونیستی در محور خصمانه خود علیه لبنان و نیز معضلی که گرفتار آن شده است تنها نیست و در واقع یکی از اجزای تشکیل‌دهنده این محور به‌سرکردگی ایالات متحده است. البته هرچند مقامات رسمی رژیم صهیونیستی هنوز واکنشی به حرکت کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به‌سمت لبنان نشان نداده‌اند، اما نگرانی ایجادشده میان محافل صهیونیستی در موضع رسانه‌های اسرائیلی کاملاً مشخص شده است که درباره پیامدهای منفی حل بحران سوخت لبنان توسط ایران، برای اسرائیل صحبت می‌کنند.
اما اهمیت هشدارهای سید حسن نصرالله درباره هرگونه تعرض به کشتی‌های ایرانی در آنجاست که اسرائیل را از هرگونه ارزیابی‌اشتباه در این زمینه بازمی‌دارد، در همین زمینه وب‌سایت «اسرائیل دیفنس» متخصص در امور امنیتی و نظامی در مقاله‌ای اعلام کرد که «نصرالله اسرائیل را در باتلاق قرار داده است، اگر ارتش اسرائیل به کشتی‌ها تعرض کند از نظر مردم لبنان به‌عنوان طرفی شناخته می‌شود که از ایجاد راه‌حل برای بحران سوخت لبنان از طریق حزب‌الله جلوگیری می‌کند و این به‌معنای آن است که حزب‌الله چهره خود را به‌عنوان یک گروه در حال مبارزه با اسرائیل بازیابی می‌کند.»
بنابراین هرگونه تحرک از جانب رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه کشتی‌های ایرانی پروژه‌های محور آمریکایی ـ صهیونیستی برای از بین بردن محبوبیت مردمی حزب‌الله و معرفی کردن مقاومت به‌عنوان عامل بحران‌های اقتصادی لبنان را از بین می‌برد. از طرف دیگر رسیدن کشتی‌های سوخت ایران به لبنان این نگرانی را برای صهیونیست‌ها به‌دنبال دارد که جمهوری اسلامی ایران از طریق حزب‌الله مشروعیت بیشتری میان لبنانی‌ها پیدا کند.
برخی نتایج
کارشناسان معتقدند که وارد کردن سوخت از ایران برای لبنان آثار و نتایج مهمی دارد که در وهله نخست در سطح داخلی لبنان قابل مشاهده است. اولین نتیجه آن به خروج لبنان از دایره وابستگی صرف به غرب و آمریکا برمی‌گردد که طی دهه‌های گذشته با سیطره بر اقتصاد لبنان بازار داخلی این کشور را به روشی که طبق نظر خودشان بود مدیریت می‌کردند و خواسته‌ها و شرایط مردم لبنان مطرح نبود. اما اکنون لبنانی‌ها متوجه شدند می‌توان دروازه‌ای برای ورود کشورهایی همچون چین و روسیه و ایران به بازار اقتصادی لبنان باز کرد؛ کشورهایی که در ازای فروش کالا به لبنان شروط غیرمنطقی همچون غربی‌ها ندارند.
سخنان سید حسن نصرالله قواعد بازی غربی‌ها در لبنان را تغییر داده و ثابت کرد در زمانی که لبنان از خلاء سیاسی رنج می‌برد و دولت این کشور قادر به حل بحران‌هایی همچون بحران سوخت نیست مقاومت همانطور که در جنبه نظامی از مردم لبنان در برابر تجاوزات دشمن صهیونیستی دفاع می‌کند در حل بحران‌های معیشتی نیز با عمل حسن نیت خود را نسبت به ملت کشورش نشان می‌دهد.
کمک ایران به لبنان برای خروج از بحران در شرایطی که آمریکا و ابزارهای آن علنا برای غرق کردن لبنانی‌ها در بحران‌های بیشتر تلاش می‌کنند برای مردم این کشور روشن می‌کند که دوست و دشمن واقعی آنها چه کسی است.
از سوی دیگر این موضوع ثابت کرد که شکست محاصره غربی و آمریکایی ضد کشورهای کوچک کار غیرممکنی نیست. حتی آمریکایی‌ها مجبور شدند به منظور جلوگیری از ورود سوخت ایران به لبنان با ارائه پیشنهاد انتقال گاز از طریق خط لوله‌های سوریه به لبنان، این کشور را از محدودیت‌های مربوط به قانون سزار (تحریم‌های جدید آمریکا علیه سوریه) معاف کنند که می‌تواند دریچه‌ای برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بیروت و دمشق باشد.
در نهایت و بعد از رسیدن کشتی‌های حامل سوخت ایران به بیروت، برخلاف برنامه‌ریزی‌های چندساله آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان عرب آنها برای از بین بردن مقاومت، حزب‌الله بار دیگر به عنوان عامل نجات‌دهنده لبنانی‌ها شناخته می‌شود که حتی مخالفان آن در داخل نیز نمی‌توانند این موضوع را انکار کنند.