به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 976
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 2,913
بازدید ماه: 118,419
بازدید کل: 23,780,216
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
441 - فارین پالیسی: سیاست‌ «فشار حداکثری» آمریکا کاملا شکست خورد ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
فارین پالیسی:
 
 سیاست‌ «فشار حداکثری» آمریکا کاملا شکست خورد 
 
  ۱۴۰۰/۰۷/۰۹

دنیس راس، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» با‌اشاره به سیاست‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در غرب آسیا (خاورمیانه) و خروج این کشور از افغانستان تصریح کرد: ایرانی‌ها به وضوح دیگر هراسی از ما ندارند که این به خودی خود به مفهوم آن است که ما در حقیقت نه در موضوع هسته‌ای و نه در منطقه، دیگر سطحی از بازدارندگی نداریم.
راس سیاست‌های‌اشتباه ایالات متحده در پیشبرد کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی را نتیجه وضعیت فعلی دانست که در برنامه هسته‌ای ایران به وجود آمده است.
وی در این خصوص ادامه داد: ایران در حال حاضر نوعی از رویکرد فشار حداکثری را در قبال ایالات متحده در پیش گرفته است و رویکرد ترامپ را در قبال ما به کار گرفته است و این انتظار وجود دارد که ما قبول خواهیم کرد.
نشریه آمریکایی فارین پالیسی در گزارش خود با‌اشاره به اظهارات راس نوشت، در سال ۲۰۱۸، ترامپ با حمایت مشتاقانه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفت که شامل وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران نیز می‌شد به این امید که ایران را مجدداً برای پذیرش توافق مورد قبول ایالات متحده، به میز مذاکره بازگرداند که این تلاش کاملاً شکست خورد و شرط‌بندی نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران تحت فشار تحریم‌ها سقوط خواهد کرد یا ترامپ مجبور به حمله نظامی به ایران می‌شود،‌اشتباه از کار درآمد.
این نشریه آمریکایی به بخشی‌ از تلاش‌های آمریکا برای ادامه مداخله در منطقه غرب آسیا نیز‌اشاره کرد و نوشت که روز دوشنبه هفته گذشته، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا برای رسیدگی به مسئله جنگ ریاض در یمن به عربستان سعودی رفت که نشان می‌دهد که واشنگتن قصد دارد همچنان در منطقه تعامل و مشارکت داشته باشد.
ناتوانی آمریکا در منزوی کردن ایران
فارین پالیسی در ادامه به توانمندی‌های هسته‌ای ایران‌اشاره کرد و نوشت، خواه ایران به نقطه ساخت آشکار یک سلاح اتمی برسد یا خیر، نگرانی مهم‌‌تری وجود دارد و آن این است که همچون ژاپن، دانش و اورانیوم غنی‌شده را برای ساخت سریع سلاح اتمی داشته باشند و این امر توازن قدرت در منطقه را به طرز چشمگیری تغییر می‌دهد.
این گزارش در حالی از سلاح اتمی سخن به میان آورده است که ایران بارها تأکید کرده که به هیچ عنوان به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.
این نشریه آمریکایی سپس به افزایش بی‌اعتمادی صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و دیگر همپیمانان آمریکا همچون امارات به واشنگتن‌اشاره کرد و به نقل از «عاموس هارل» ستون نویس روزنامه «هاآرتص» نوشت:‌ «نگرانی زیادی درباره آنچه در افغانستان رخ داد، وجود دارد و برای اسرائیلی‌ها روشن شد که اولویت‌های آمریکا در حال حاضر، چین و کووید و تغییرات اقلیمی هستند و ایران جزء سه اولویت برتر نیست».
هارل در مصاحبه‌ای به خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران‌اشاره کرد و گفت از آنجایی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم را برای اقدام نظامی علیه ایران آماده نکرده است، کارشناسان امنیتی رژیم صهیونیستی با عجله در حال بحث درباره گزینه‌های جدید از جمله اقدامات خرابکارانه‌ای چون ترور دانشمندان هسته‌ای ایران هستند.
فارین پالیسی سپس به ناکارآمدی آمریکا در منزوی کردن ایران در جامعه بین‌الملل نیز‌اشاره کرد و کشورهای مهمی که زمانی به ائتلاف تحت رهبری آمریکا پیوسته بودند، هم‌اکنون در حال همکاری با ایران هستند مثل چین که برای تجارت مجدد با تهران ابراز آمادگی کرده است و خرید نفت از ایران را از سرگرفته است.  
از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران ارسال سوخت به حزب‌الله لبنان از طریق سوریه را از سرگرفته است و در روزهای گذشته، درخواست تهران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای نیز پذیرفته شده است.
آژانس، بازیچه گروه‌های تروریستی
محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور دیدار با مقامات هسته‌ای روسیه به مسکو سفر کرده بود،  در گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: از اول با صدای بلند گفته‌ایم، هیچ برنامه نظامی نداریم. این اتهامات و حرف‌های پرتکرار و مشمئز‌کننده هیچ جایگاهی ندارد.به خاطر تخریب ذهن مردم دنیا نسبت به برنامه هسته‌ای ایران متأسفیم؛ انرژی هسته‌ای برای همه کشورها یک حق است و سلاح هسته‌ای برای همه کشورها باید ممنوع باشد، جای تعجب است که کشوری موضوع هسته‌ای ایران را پیگیری می‌کند که خودش دارای سلاح هسته‌ای است و NPT را امضا نکرده است.
اسلامی با بیان این‌که مردم ایران از زبان زور استقبال نمی‌کنند؛ تصریح کرد: ما صادقانه رفتار کردیم و این دشمنی‌ها بر مردم ایران تاثیری نخواهد گذاشت. راه غلط در پیش گرفته توسط طرف آمریکا و اروپایی‌ها باید متوقف شود و بیش از این به منافع مردم ایران لطمه نزنند.
وی افزود: با ترفندهای فتنه آمیز و کاغذ و عکس ماهواره‌ای که اصالتی ندارد و با شواهد غیر‌مستدل اتهام وارد می‌کنند که این رفتارها نخ نما شده است؛ آژانس نباید بازیچه گروه‌های تروریستی قرار بگیرد.
پکن: با تحریم‌های آمریکا علیه ایران
به شدت مخالفیم
یک مقام پکن ضمن دفاع از روابط چین با ایران در زمینه‌های مختلف، مخالفت چین با تحریم‌های یکجانبه آمریکا را تکرار کرد.
هوآ چوانیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری با سؤالی درباره گزارش رویترز با موضوع درخواست واشنگتن از پکن درباره کاهش خرید نفت ایران مواجه شد.
بنا بر گزارش گلوبال تایمز چین، این مقام پکن در پاسخ به این سؤال اعلام کرد که همکاری چین با ایران طبق مقررات حقوق بین‌المللی و قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد، چین و ایران همواره با رعایت اصول برابری و منفعت متقابل، رابطه برد-برد و تجاری‌سازی همکاری کرده‌اند.
 وی افزود: چین قاطعانه با هرگونه تحریم یک جانبه مخالف است و از ایالات متحده می‌خواهد تا در اسرع وقت از اعمال قوانین داخلی خود (درخصوص تحریم‌های یکجانبه ایران) بر نهادها و‌اشخاص طرف ثالث دست بردارد.
فرافکنی آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بدون اعتنا به عدول کشورش از تعهدات برجامی خود مدعی شده درخصوص این توافق توپ در زمین ایران است.
به نوشته خبرگزاری فرانسه آنتونی بلینکن که برای شرکت در گفت‌وگوهای تجاری اروپا-اتحادیه اروپا در پیتسبرگ حضور داشت گفت: توپ کماکان در زمین آنها است، اما نه برای مدت طولانی.
وی اضافه کرد: فرصت محدودی در این خصوص وجود دارد و این فرصت در حال کوتاه شدن است.
آنتونی بلینکن در ادامه بدون‌اشاره به اینکه دولت آمریکا تا کنون به تعهداتش برای بازگشت به برجام عمل نکرده مدعی شد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تمایل دارد به توافق هسته‌ای برجام بازگردد.
بلینکن گفت: در یک مقطع با توجه به پیشرفت‌های ایران، بازگشت صرف به مفاد توافق هسته‌ای برای به دست آوردن مزایای این توافق کافی نخواهد بود.
بلینکن ماه پیش هم همین موضع را تکرار کرده و گفته بود که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ممکن است کار را به نقطه‌ای برساند که بازگشت به توافق اولیه، همان منافع توافق قبلی را نصیب آمریکا نمی‌کند.
درخواست فرانسه از چین
وزارت امور خارجه فرانسه از دولت چین درخواست کرد از سر گرفته شدن مذاکرات احیای برجام را تسهیل کند.
به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه از چین درخواست کرد از «استدلال‌های متقاعد‌کننده» خود استفاده کند تا تهران هرچه سریع‌تر به مذاکرات وین بازگردد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای گفت، آمریکا برغم این سابقه و با همان منطقی که ترامپ در مقابل ایران رفتار می‌کرد به وین آمده، یعنی آن چیزی که ترامپ با تحریم دنبال می‌کرد، دولت جدید آمریکا با وعده رفع تحریم مطرح کرده است.
وی بیان کرد: دولت جدید آمریکا باید تصمیم بگیرد، یا می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا می‌خواهد میراث آقای بایدن را بسازد، این یک تصمیم سیاسی است، تا امروز به نظر می‌رسد آنها به تحریم همچنان به عنوان ابزار و اهرم فشار می‌نگرند.
خطیب‌زاده تصریح کرد: ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد.
به گزارش فارس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز امیدواری برای ازسرگیری هرچه سریعتر مذاکرات وین، گفت می‌داند که ایران نیز برای بازگشت به گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای آماده است.
این اظهارنظر مقام اروپایی در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند.
خبرگزاری آلمان گزارش داد که وزیر امور خارجه فرانسه به همراه مدیر سازمان اطلاعات این کشور با ولی ‌عهد سعودی به‌زودی دیدار خواهند داشت و درباره مسائل مختلفی از جمله پرونده لبنان، یمن و موضوع هسته‌ای ایران با او گفت‌و‌گو خواهند کرد.