به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,155
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 5,092
بازدید ماه: 120,598
بازدید کل: 23,782,395
افراد آنلاین: 45
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
461 - عاملان جنایت بیروت به دنبال چه بودند؟/ تک‌تیرانداز جنایت بیروت مأمور سفارت آمریکا از آب درآمد! ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
 
عاملان جنایت بیروت به دنبال چه بودند؟ 
 
  ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

پنجشنبه خونین لبنان به گفته مقاومت این کشور به عاملیتِ گروهِ غربگرای «القوات اللبنانیه» به رهبری «سمیر جعجع» و با راهبری آمریکا صورت گرفته است؛ اما این عاملان دنبال چه بوده‌اند؟
سیاسی عمل کردن «طارق بیطار» بازپرس قضایی لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت، صدای بسیاری را در این کشور درآورده و معترضان می‌گویند وی بنا به دستورات خارجی دنبال هدف گرفتن گروهی خاص در ماجرای انفجار بزرگ بیروت است. لبنانی‌های معترض به عملکرد بازپرس پرونده انفجار بیروت در منطقه «الطیونه» بیروت به سمت دادگستری در حال حرکت بودند که ناگهان تیراندازی‌ به سمت آنها شروع شد. این تیراندازی‌ها منجر به شهادت7 تن و زخمی شدن حدود 60 تن شد.

عاملان
حزب‌الله و جنبش امل پس از حوادث منطقه «الطیونه» خیلی زود در بیانیه‌ای اعلام کردند: «تعرض مسلحانه علیه اعتراض مسالمت‌آمیز را گروه‌های وابسته به حزب
«القوات اللبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع) انجام داده‌اند. این گروه‌ها در محله‌های مجاور و بر بام ساختمان‌ها مستقر شدند و تیراندازی مستقیم را آغاز کردند.»
شیخ «علی دعموش» معاون رئیس‌شورای اجرایی حزب‌الله در خطبه نماز جمعه در واکنش به این جنایات اعلام کرد: «آنچه روز پنجشنبه در بیروت اتفاق افتاد یک اقدام جنایتکارانه عمدی است که توسط حزب نیروهای لبنانی و با تحریک آمریکا برای انتقام از کسانی که پروژه توطئه‌آمیز این کشور ضد لبنان را خنثی کرده بودند و نیز برای انتقام از مقاومت و متحدان آن و همچنین کسانی که میزان سیاسی‌کاری در پرونده انفجار بیروت را فاش کردند، صورت گرفت.»
جالب توجه است که سمیر جعجع نیز یک روز قبل از تجمع هواداران مقاومت لبنان در مقابل کاخ دادگستری در یک کنفرانس خبری در منطقه «معراب» از هواداران خود خواسته بود تا برای مقابله با حزب‌الله به خیابان‌ها بریزند و برای رویارویی آماده‌باشند. او همچنین در پاسخ به بیانیه حزب‌الله و جنبش امل ضمن اینکه تلاش کرد تا هواداران خود را از تیراندازی به سوی تجمع‌کنندگان منطقه الطیونه مبری کند، بار دیگر مدعی شد که خود حزب‌الله عامل اصلی آن رویداد بود و ادعا کرد که اگر حزب‌الله به تحریکات خود ادامه نمی‌داد چنین حادثه‌ای رخ نمی‌داد. گفتنی است، این واکنش او خود تأیید ضمنی برخورد نیروهای نزدیک به اوست، او تأکید می‌کند که اگر معترضین، اعتراض مسالمت‌آمیز نمی‌کردند هرگز کشته نمی‌شدند!
از آن سو نیز خیلی زود دُمِ خروسِ «فتنه» بیرون آمد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه شب در واکنش به این حوادث بدون توجه به اینکه جنایت‌کار و قربانیِ ماجرا کیست، اتهامات همیشگی واشنگتن علیه جنبش حزب‌الله لبنان را تکرار کرد: «تأکید می‌کنم که ما با ارعاب، تهدید و خشونت علیه نهاد قضایی هر کشوری مخالفیم و از استقلال قضایی در لبنان نیز حمایت می‌کنیم. قضات باید از تهدید و خشونت و ارعاب از جمله از سوی حزب‌الله در امان باشند»! روشن است وقتی آمریکا از استقلال قضایی و قاضی پرونده دفاع می‌کند در واقع از کسانی دفاع می‌کند که بر تظاهرکنندگان آتش گشودند، چرا که این معترضین تظاهرات کرده بودند تا از این قاضی و مستقل نبودنش شکایت کنند و کسانی که با آنان مخالف بودند (یعنی احیاناً حامیان این قاضیِ پرحاشیه) شلیک به این تظاهراتِ مسالمت‌آمیز را آغاز کردند (نه بالعکس).
همچنین به گزارش تسنیم، «ویکتوریا نولاند» معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا که از روز چهارشنبه در بیروت به سر می‌برد به موازات حوادث مشکوکی که در لبنان اتفاق می‌افتد با مقامات لبنانی و همچنین نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی در این کشور ملاقات کرد.
انگیزه
اما بالاخره پاسخ به پرسشِ پیش‌گفته باید اشاره کرد که همه راه‌ها به قاضی پرونده انفجار بیروت ختم می‌شود. هم در سخنان عامل داخلی این فتنه سمیر جعجع و هم سخنان سخنگوی کاخ سفید مفادش دلالت بر دفاع از قاضی پرونده می‌کند. همه این‌ها در حالی است که یک روز پیشتر از جنایات بیروت این خبر منتشر می‌شود: در پی پافشاری وزرای نزدیک به جنبش أمل، جریان المردة و حزب‌الله، دولت لبنان جلسه‌ای را به منظور اتخاذ تصمیم قاطع درباره قاضی «طارق البیطار» بازپرس قضایی در پرونده انفجار بندر بیروت، برگزار ‌کرد. حالا با توجه به این شواهد می‌توان حدس زد که نیروهایی از تغییر بازپرس پرونده و روشن شدن پشت پرده انفجار سال گذشته بند بیروت متضرر می‌شوند که میلی به تغییر آن بازپرس ندارند و شاید از حضور آن استفاده سیاسی بهتری می‌توانند برای کوبیدن جبهه مقاومت انجام دهند؛ این ضررهای رفتن و فواید ماندن این قاضی نیز آن‌قدر سنگین هست که برای دفع اولی و حفظ دومی حاضرند جنگ داخلی به راه‌اندازند.
همچنین می‌توان با اشاره‌ای به بیانیه مجلس اعلای شیعیان لبنان مبنی بر این‌که جنایت پنجشنبه برای ایجاد هرج و مرج در این کشور بود، تحلیلی دیگر نیز برای انگیزه‌های جنایت ارائه کرد. دور از ذهن نخواهد بود که بگوییم عاملان این جنایت قصدشان ایجاد هرج و مرج برای وارد کردن مقاومت لبنان به یک درگیری داخلی نیز بوده است.
در پایان باید اضافه کرد که «ابراهیم حطیط»، سخنگوی خانواده‌های قربانیان انفجار بندر بیروت در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، با اشاره به اینکه آنچه رخ داده، نشان‌دهنده سیاسی شدن پرونده است، از قاضی طارق البیطار، بازپرس تحقیقات، خواست از این پرونده کناره‌گیری کند. حطیط گفته است: «ما خون‌هایمان را نزد شما امانت گذاشتیم اما آنچه رخ داد، حاکی از سیاسی‌کاری و منفعت‌اندیشی (مصلحت‌طلبی) آشکار است و شرایط به ریخته شدن خون انسان‌های بی‌گناه رسیده، بنابراین از شما می‌خواهیم کناره‌گیری کنید تا فضا برای بازپرس دیگری که امانتدار خون‌هایمان باشد، باز شود.»

 

 تک‌تیرانداز جنایت بیروت مأمور سفارت آمریکا از آب درآمد!

«حسین مرتضی» خبرنگار سرشناس لبنانی در صفحه توئیتر خود به افشای هویت یکی از تک تیراندازانی که به سوی هواداران حزب‌الله و جنبش امل در مقابل کاخ دادگستری شلیک می‌کرد را افشا کرد. به گزارش فارس، او با درج تصویری از این فرد نوشت که «شکری ابو صعب» از نیروهای امنیتی سازمان امنیت لبنان و همزمان از کارمندان سفارت آمریکا است که در جنایت «الطیونه» در بیروت با سلاحِ تک‌تیراندازی به سمت مردم شلیک می‌کرد.
گفتنی است، «هاشم صفی‌الدین» رئیس‌شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان نیز در جریان تشییع پیکر شهدای الطیونه همچون بسیاری از دیگر سیاستمداران لبنانی تصریح کرده بود که: «آنچه شاهدش بودیم، یک قسمت از اقداماتی بود که سفارت آمریکا در لبنان آن را مدیریت می‌کند و برخی طرف‌های عربی آن را تأمین مالی می‌نمایند.»