به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,488
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 4,425
بازدید ماه: 119,931
بازدید کل: 23,781,728
افراد آنلاین: 40
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
469 - تیم ظریف از شرط تضمین کلی اجرای برجام هم عقب‌نشینی کرده بود دولت بایدن آن را هم نپذیرفت ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
ادعای عجیب بنیانگذار نایاک
 
تیم ظریف از شرط تضمین کلی اجرای برجام
 
هم عقب‌نشینی کرده بود دولت بایدن آن را هم نپذیرفت
 
   ۱۴۰۰/۰۷/۳۰

آشنایی با تریتا پارسی مشاور احتمالی بایدن! - سایت تیتربرتر | TitreBartar.com

بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکایی (NIAC) اخیرا در مقاله‌ای مدعی شده: تیم مذاکره‌کننده ایرانی در آخرین دور مذاکرات به طرف آمریکایی می‌‌گویند تضمین کلی نمی‌خواهیم، فقط تضمین بدهید در دوره خود بایدن به توافق برجام عمل خواهید کرد که دولت بایدن آن را هم نپذیرفته و حتی اروپایی‌ها نیز شوکه شده‌اند.

تریتا پارسی، بنیانگذار نایاک و معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی در مقاله‌ای برای پایگاه تحلیلی این مؤسسه نوشت: «تأخیر ایران در پیوستن مجدد به مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته‌ای مهم سال 2015، به گمانه‌زنی‌ها و روایت‌ها مبنی براینکه بی‌میلی ابراهیم رئیسی به این اختلاف دامن زده است را تقویت کرد و این بن‌بست به این دلیل است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، متعهد به لغو تحریم‌ها علیه ایران تا پایان دوره خود نشد، حتی اگر ایران دوباره به برجام بپیوندد و به توافق هسته‌ای پایبند باشد.»
وی در ادامه در ادعایی عجیب می‌افزاید: «یک نقطه عطف مهم در مذاکرات در ماه مه سال جاری رخ داد. ایرانیان بر تعهدات الزام‌آور قانونی پافشاری کرده بودند که ایالات متحده در صورت احیای برجام به امضای آن احترام بگذارد و از برجام خارج نشود. اگرچه تیم آمریکایی درخواست ایران را قابل درک دانست، اما اصرار داشت که نمی‌تواند دست دولت بعدی را ببندد و همچنین تضمین نمی‌کند که دولت آینده متخاصم در قبال برجام آن را رها نکند.»
این در حالی است که حسن روحانی رئیس دولت قبل یک ماه مانده به پایان عمر دولتش عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را به گردن مجلس و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها انداخته و مدعی شده بود «اگر مصوبه ۱۱ آذر نبود تحریم‌ها اسفند برداشته می‌شدند»!
با توجه به اهمیت موضوع لازم است مسئولان دولت قبل به‌ویژه اقای ظریف و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره چنین ادعایی موضوع‌گیری کرده و شفاف‌سازی کنند.
به ادعای‌تریتا پارسی، همچنین در جریان سفر انریکه مورا، مذاکره‌کننده اصلی اتحادیه اروپا به تهران علی باقری کنی مذاکره‌کننده اصلی ایران با تأکید بر اینکه تعهد سه یا چهار ساله ایالات متحده دیگر کافی نیست، تأکید کرده که تهران موضع تیم مذاکره‌کننده قبلی را پس گرفته است.
شواهدی از غنی‌سازی مخفیانه اورانیوم
توسط ایران وجود ندارد
خبر دیگر اینکه «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی‌تصریح کرد شواهدی از غنی‌سازی مخفیانه اورانیوم توسط ایران وجود ندارد. مدیرکل آژانس که بامداد جمعه با «مرکز استیمسون» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به این سؤال که آیا اطمینان دارد که ایران به‌صورت مخفیانه اورانیوم غنی‌سازی نمی‌کند، گفت: «هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه آنها چنین کاری انجام می‌دهند در اختیار ندارم.»
وی اضافه کرد: «بنابراین، همزمان با اینکه نشانه‌هایی مبنی بر اینکه آنها چنین کاری انجام می‌دهند وجود ندارد من تمام اماکنی که آنها در آنجاها غنی‌سازی انجام می‌دهند را مورد بررسی قرار می‌دهم.» گروسی سپس در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه سطح اطمینانش درباره اطلاعاتی که از ایران دارد چه اندازه است گفت: «[اطمینانم به چنین اطلاعاتی] بسیار بالا است. می‌خواهم خیلی دقیق حرف بزنم. اگر به ما اجازه بازرسی داده شود من به توانایی سیستم بازرسی‌ام برای سر درآوردن از اتفاقاتی که در حال وقوع است اعتماد بسیار بالایی دارم.»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد درباره مذاکره با ایران بایستی این نکته را مدنظر داشت که هر روز، حائز اهمیت است. او گفت: «فکر می‌کنم وقتی که روند مذاکرات و رایزنی‌ها با ایران را در نظر می‌گیریم، هر روز حائز اهمیت است... چیزی که من الان سعی دارم روی آن تمرکز کنم بلافاصله‌ترین چالش‌های پیش رویمان است.» رافائل گروسی مذاکرات آژانس اتمی‌ با ایران را «بسیار چالش‌انگیز» توصیف کرد، اما تأکید کرد که این گفت‌وگوها تنها راه برای از میان برداشتن اختلافات است.
ایران به‌رغم عقب‌نشینی از برجام از خطوط قرمز عبور نکرده است
از سوی دیگر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رایزنی با «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در جریان یک نشست طی هفته گذشته و بحث درباره توافق هسته‌ای ایران و تبعات خروج آمریکا از برجام در دولت «دونالد ‌ترامپ» خبر داد. بر اساس گزارش جروزالم پست، پلوسی که در نشست مجازی «بنیاد پلاشرز» صحبت می‌کرد با‌ اشاره به اختلافات واشنگتن و تل‌آویو درباره برجام گفت، ما روابط خوبی با متحدمان اسرائیل داریم. اسرائیل یکی از دوستان خوب ماست اما آنها هنوز درباره اینکه ما چه کاری باید بکنیم صحبت می‌کنند.
پلوسی درباره خط قرمز علیه ایران نیز گفت: به‌نظر نمی‌رسد که عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای باعث عبور ایرانی‌ها از خطوط قرمز شده باشد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین از تلاشهای بی‌وقفه اسرائیل علیه سیاست‌های آمریکا در زمینه برجام و لابیگری نهادهای وابسته به تل‌آویو در این زمینه انتقادکرد.
گفت‌وگوی برجامی وزیر خارجه سعودی با مقام اتحادیه اروپا
خبر دیگر اینکه خبرگزاری رسمی ‌عربستان سعودی اعلام کرد وزیر امور خارجه این کشور با «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام رایزنی کرده است.
مطابق گزارش خبرگزاری سعودی، «فیصل بن فرحان» با مورا درباره آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد. هدف فرحان، اطمینان خاطر از عدم عدول تهران از توافقات مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور بود.
طبق روایت سعودی‌ها، فرحان و انریکه اهمیت تقویت همکاری‌ها جهت مقابله با اقدامات ایران در منطقه را مورد تأکید قرار دادند.
دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.