به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,002
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 4,939
بازدید ماه: 120,445
بازدید کل: 23,782,242
افراد آنلاین: 42
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
477 - وزیر خارجه لبنان خطاب به آل سعود: عذرخواهی بی‌عذرخواهی! ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

 

وزیر خارجه لبنان خطاب به آل سعود: عذرخواهی بی‌عذرخواهی!

۱۴۰۰/۰۸/۱۲
وزیر خارجه لبنان خطاب به همتای سعودی: حزب الله رکن اساسی لبنان است -  خبرگزاری فارس | خبر فارسی


وزیر خارجه لبنان تاکید کرده دولت میقاتی به خاطر اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی این کشور قصدی برای عذرخواهی از عربستان ندارد.
«جورج قرداحی» مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیراً به عنوان وزیر اطلاع ‌رسانی در دولت «نجیب میقاتی» انتخاب شد. چندی پیش و قبل از اینکه وزیر شود در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقفِ «تجاوز وحشیانه ائتلاف آل‌سعود به یمن» تأکید کرده بود پس از انتشار اظهارات قرداحی، منابع رسانه‌ای نزدیک به سعودی در لبنان به وی حمله کردند و مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد و همین مسئله آغاز دور جدیدی از فتنه‌گری سعودی‌ها در لبنان بود. در ادامه عربستان، امارات و بحرین سفرای خود را از بیروت فراخواندند.
بر اساس جدیدترین گزارش‌ها دولت لبنان تاکنون در مقابل فشارها برای برکناری وزیر اطلاع‌رسانی این کشور ایستادگی کرده است. دیروز نیز شبکه خبری«روسیا الیوم» به نقل از «عبدالله بوحبیب»، وزیر خارجه لبنان اعلام کرد: «دولت لبنان از اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی خبر نداشت. عذرخواهی دولت از اظهارات وی مطرح نیست چرا که دولت اشتباه نکرده و اظهارات وی قبل از تشکیل دولت بوده است». به گزارش ایسنا «بوحبیب» گفته: «ما می‌خواهیم روابط خوب و حتی مستحکمی با عربستان داشته باشیم اما باید کاملاً به صورت مشخص بدانیم که چه می‌خواهند و آیا ما توانایی برآورده کردن این خواسته‌ها را داریم یا خیر. ما مذاکره را بر دیکته کردن ترجیح می‌دهیم. ما دو کشور مستقل هستیم و همکاری در طول تاریخ داشته‌ایم». وی درباره امکان استعفای قرداحی هم این طور موضع گرفت: «معلوم نیست که استعفای وی اختلافات با عربستان را در این مرحله حل کند هر چند که برای دیگر طرف‌ها در شورای همکاری خلیج‌فارس کافی است.»
نمایش سعودی‌ها
سردبیر روزنامه «رأی الیوم» نیز با انتشار یادداشتی به بررسی دلیل اصلی نمایش تشدید تنش ریاض علیه بیروت به بهانه اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان و تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی از شکست نهایی و قریب‌الوقوع در مأرب پرداخت. به گزارش فارس در بخشی از یادداشت «عبدالباری عطوان» آمده: اگر هدف عربستان سعودی از طرح موضوع  اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درخصوص بیهوده بودن جنگ یمن، منحرف کردن انظار از خسارات وارده به ریاض و همپیمانانش در نبرد راهبردی استان مأرب است، باید بگوییم که آن‌چه رخ می‌دهد، دقیقاً برعکس است. زیرا رسما موجب برجسته کردن این نبرد  و دوخته شدن چشم‌ها به آن و روشدن شکاف‌ها و چند دستگی‌های زیاد در صفوف اردوگاه مخالف جنبش «انصارالله» و متحدان آن شد و این به آن معناست که چیزی تا سقوط شهر مأرب باقی نمانده است. به اعتقاد عطوان، دو تحول ناگهانی بزرگ در این صحنه، منعکس‌کننده موقعیت ناامیدکننده ائتلاف سعودی و دولت «مشروع» یمن است که می‌تواند نشانه‌ای از نزدیک شدن به پایان جنگ، اگر نه در تمام یمن، دست‌کم در بخش شمالی آن باشد. نخست: بیانیه‌ای که برای اولین بار از سوی شش حزب اصلی یمن صادر شد و ائتلاف سعودی و دولت‌هادی را به ناتوانی در مدیریت نبرد در مارب از نظر سیاسی، نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای متهم کرد و آنها را مسئول کامل آن‌چه را که از این اهمال شرم آور حاصل می‌شود، دانست.دوم: جنبش «انصارالله» پس از کنترل منطقه الجوبه، منطقه العبدیه را به کنترل خود درآورد، به این معنی که اکنون قلب شهر مأرب از سه طرف توسط نیروهای دولت صنعاء محاصره شده است. لذا پایان این نبرد به نفع انصارالله بسیار قریب‌الوقوع است.
عطوان در پایان نوشت: «برای بار دوم تاکید می‌کنیم که وزیر قرداحی فقط یک قربانی بود و اظهارات وی به عنوان یک بهانه دستاویز قرار گرفته است. ناامیدی عربستان و  نشان دادن خشمش با خارج کردن سفرا از لبنان، فقط نوک کوه یخ او بود نه بیشتر نه کمتر. آخرین چیزی که رهبران سعودی انتظار داشتند این بود که پس از سه دور مذاکره با ایرانی‌ها در عراق کشف کنند که اگر می‌خواهند از تله جنگ در یمن خارج شوند، باید به «سید» در ضاحیه جنوبی بیروت مراجعه کنند.»
از سوی دیگر خبر رسیده، منصور‌هادی، رئیس‌جمهوری فراری یمن که در هتلی واقع در ریاض زندگی می‌کند گفته، در حمایت از عربستان، سفیر خود را از لبنان فراخوانده است. این موضع‌گیری تبدیل به سوژه خنده کاربران فضای مجازی با این مضمون شده که، رئیس‌جمهوری که آواره است، سفیرش را به کجا فراخوانده؟!