به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,605
بازدید دیروز: 18,753
بازدید هفته: 1,605
بازدید ماه: 1,605
بازدید کل: 23,663,436
افراد آنلاین: 9
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 20 April 2024
السبت ، ۱۱ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
32 - پنجمین سالگرد رحلت حاج حسن شایانفر: برگی از دفتر مجاهدت‌های سردار جنگ نرم ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
پنجمین سالگرد رحلت حاج حسن شایانفر:
 
برگی از دفتر مجاهدت‌های سردار جنگ نرم  
 
۱۴۰۰/۰۸/۲۸

«آنچه در پیش رو دارید نخستین محصول تلاش «دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان» در عرصه بازشناسی نقش و سیمای واقعی عده‌ای از اعضای کلوب‌های روتاری در ایران است. عناصر و افرادی که از آبشخور غرب سیراب می‌شدند و با اینکه اکثرا صاحب عالی‌ترین مدارج دانشگاهی و علمی بودند، به دلیل آلودگی به فرهنگ «اومانیستی» غرب، کاری جز ضربه زدن به بنیان‌های دینی و اعتقادی مردم انجام ندادند...»1
این اولین جملات مرحوم حاج حسن شایانفر در مقدمه‌ای بود که بر نخستین جلد از مجموعه کتاب‌های «معماران تباهی» (سیمای کارگزاران کلوب‌های روتاری در ایران) نوشت و در واقع پیش درآمدی بر مجموعه کتاب‌های «نیمه پنهان» شد. مجموعه‌هایی که تقریبا همه از یک جریان نفوذی و وابسته و ضربات آنها به کشور و مردم در طول تاریخ معاصر ایران سخن می‌گفتند.
حاج حسن شایانفر در مقدمه اولین جلد مجموعه «نیمه پنهان» تحت عنوان «سیمای کارگزاران فرهنگ و سیاست» که در مهرماه 1378 منتشر شد، در این باره نوشته است:
«... «نیمه پنهان» در حقیقت ادامه «معماران تباهی» است. زیرا هر دو مجموعه به بررسی و کالبد‌شکافی یک موضوع، یعنی جریان روشنفکری وابسته در عرصه سیاست و فرهنگ می‌پردازد. جریانی که بنا به فرموده رهبر و مقتدای ما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ابتدا بیمار متولد شده است...»2
مرحوم شایانفر در توضیح خصوصیات و ویژگی‌های جریان فوق و مسیری که در طول تاریخ معاصر ایران طی کرده، این گونه نوشت:
«... مطالعه جریان‌های فرهنگی و سیاسی 150 سال اخیر ایران، این نکته را اثبات می‌کند که استعمار بیشترین بهره‌ها را عمدتا از همین عناصر دانشگاهی تحصیل کرده در غرب، برده است و با سازماندهی آنان در لژهای فراماسونی و کلوپ‌های روتاری، از توان و انرژی آنها در جهت مطامع خود بهره‌برداری کرده و با توزیع آنان در حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد و سیاست، جامعه ما را به سمت اهداف خود کشانده است...»
مرحوم شایانفر برای شناساندن این جریان مرموز و ظاهر فریب تاریخ معاصر ایران، علی‌رغم در اختیار نداشتن بسیاری از اسناد و مدارک و شواهد تاریخی اما با سعی و تلاش مستمر و خستگی‌ناپذیر و استفاده از منابع در دسترس و با به کار‌گیری هوش و استعداد وافر خود و همچنین تجارب و حافظه دقیقش، 5 جلد کتاب تحلیلی و جریان شناسانه همراه تصاویر و اسناد منحصر به فرد در مورد کلوب‌های روتاری‌(که در رژیم گذشته اغلب مراکز سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی کشور را در اختیار داشتند)، طی سال‌های 1376 تا 1378 منتشر نمود که به دلیل استقبال فراوان و حیرت‌انگیز مخاطبان و علاقمندان ناگفته‌های تاریخ معاصر در‌اندک زمانی و در همان اولین سال‌های انتشار به چاپ‌های چهارم و پنجم رسید.
یادمان باشد که آن سال‌ها، دوران غوغای جریان مدعی اصطلاحات بود که در کنار خود، طیفی از همین دست شبه روشنفکران و تحصیل کرده‌های وابسته به کانون‌های سلطه را وارد عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی جامعه کرد و مرحوم حاج حسن با تشخیص دقیق ابعاد گسترده این فتنه و تهاجم، وظیفه اصلی خود و دفتر نوپای پژوهش‌های موسسه کیهان را در افشای این جریان به میدان آمده و تبارشناسی تاریخی آن و نتایج و دستاوردهایش تعریف کرد. او به درستی جریان مدعی اصلاحات را خلف راستین دولت به اصطلاح سازندگی ارزیابی کرده و همچنانکه معتقد بود آن دولت تحت عنوان بازگشت نخبگان، دروازه‌های کشور را برای فراریان ضد انقلاب و عناصر جریان نوماسونی و روتارین‌های تغییرشکل داده باز کرد، براین باور هم بود که مدعیان اصلاحات نیز دستگاههای قانون‌گذاری و اجرایی و اقتصادی و به خصوص حیطه‌های فرهنگی را در اختیار این گروه جدید معماران تباهی قرار می‌دهد.
از همین روی برای آنکه جامعه و به خصوص نسل جوان نسبت به ماهیت و اهداف این (به قول مرحوم جلال آل احمد) «لشکریان جرار استعمار» آگاه شود، حرکتی جهادی را در جهت نشر اسناد و مکتوبات افشاگر این مزدوران که به تدریج در گوشه‌های پنهان و آشکار مراکز تصمیم‌گیری نظام نفوذ می‌کردند، تحت عنوان مجموعه «نیمه پنهان» به راه‌انداخت.
در جریان این حرکت جهادی، خودش بود و دو سه نفر دیگر همراهش و ایستادگی حاج حسین شریعتمداری به عنوان سرپرست موسسه در کنارش و علی‌رغم همه فشارها و توصیه‌ها و تهدیدها و تطمیع‌های ریز و درشت خصوصا از سوی برخی دوستان که روح و روان هر فردی را آزرده کرده و از ادامه کار خسته‌اش می‌کرد اما حاج حسن شایانفر ایستاد‌، اگر‌چه کاری بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بود اما ایستاد و مجموعه «نیمه پنهان» را در طی 17 سال به 60 جلد رساند و در طی آن مجلدات، تقریبا به تمام طیف‌های رنگ به رنگ و گوش به فرمان مستشاران غرب پرداخت و پته همه آنها را روی آب ‌انداخت.
او دلیل این رویکرد را چنین بیان کرد:
«... از آنجا که حضور این افراد و عناصر وابسته را به عنوان یک خطر بالقوه‌ای که به کجراهه کشیدن انقلاب را مدنظر دارد، ارزیابی می‌کنیم، به افشای برخی از آنها مبادرت کرده‌ایم تا با شناساندن سیمای واقعی آنان به مردم، از نفوذ بالفعل آنان در ارگان‌های کلیدی جامعه جلوگیری‌ نماییم...»3
مرحوم حاج حسن برای اولین بار به افشای این جریان رنگارنگ استعماری اقدام کرد و در مورد هر یک به انتشار یک یا چند کتاب ماندگار دست زد، از کارگزاران فرهنگ و سیاست رژیم شاه گرفته که برخی از به اصطلاح عناصر فرهنگی‌شان هم در دولت‌های به اصطلاح سازندگی و اصلاحات مشغول کار ضد فرهنگی شدند تا بازرگان و طیف مدعی ملی مذهبی و عناصر وابسته آن در دولت موقت تا چریک‌های پشیمان مدعی اصلاحات که پس از زمینه‌سازی در دولت سازندگی در اواخر دهه 70 ستون‌های دولت و مجلس جدید شدند تا فرقه‌های درویشی‌گری مدعی تصوف و فرقه ضاله بهاییت (که با انتشار خاطرات افراد جدا شده از آن فرقه، موج آگاهی نسبت به این پایگاه رسمی صهیونیسم در جامعه بوجود آمد)، تا نفوذ شبه‌روشنفکران در دوران مختلف برای تخریب هویت ایرانی اسلامی مردم این سرزمین تا روایت‌های جدیدی از سانسور در دوران قبل و بعد از انقلاب و حضور روزنامه‌نگاران جاسوس در مطبوعات، تا وهابی‌ها و آل‌سعود و گلدکوییست و حکایت صهیونیسم در تاریخ سینما با افسانه‌ای به نام هلوکاست تا افشای تبلیغات دروغین تبلیغات منافقین و اربابان آنها درباره زندان‌های ایران تا بررسی مداخلات آمریکا در ایران و تا شوالیه‌های ناتوی فرهنگی و ارتش سری روشنفکران وابسته و...
کتاب‌هایی که ویژگی منحصر به فرد آنها، مستند بودن و ارائه مدارک و سندهای تردیدناپذیر برای هر روایت و حکایت و ماجرایی بود که در هر کدام از آنها مطرح می‌شد. علی‌رغم اینکه خود مرحوم حاج حسن حافظه عجیب و شگفتی درباره بسیاری از عناصر یاد شده داشت ولی شیوه‌اش این بود که تا اسناد مکتوب یا شفاهی قابل قبولی به‌دست نمی‌آورد، به افشای آنها نمی‌پرداخت.
اما او بیش از هر کس دیگری آگاه بود که کتاب‌های مجموعه «نیمه پنهان»، نیاز به اسناد بیشتر و کامل شدن دارد. حاج حسن می‌گفت: «... دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان در حد بضاعت خود وارد این عرصه شده و به این نکته وقوف دارد که آنچه در این کتاب‌ها و مجلدات بعدی خواهد آمد، تمام واقعیت و ماجرا نیست. زیرا آنچه را که این دفتر درباره این افراد و عناصر مطرح ساخته، عمدتا از زبان خودشان و یا برگرفته از اسناد و مدارک مطبوعاتی و بسیار قلیل موجود در آرشیو روزنامه کیهان است و با استناد به این مدارک و مطالب ‌اندک، هرگز نمی‌توان به تمام واقعیت و ماجراها دست یافت.»4 مرحوم شایانفر برای به‌دست آوردن اسنادی که می‌دانست وجود دارند ولی در اختیار مراکز و موسسات دیگر هستند، تلاش مجاهدانه‌ای به خرج داد و از هر راهی می‌شناخت و مقدور بود، وارد شد تا آن اسناد را به‌دست آورد و در همین مسیر، آرشیو نسبتا غنی از اسناد و مدارک تاریخی برای دفتر پژوهش‌های موسسه فراهم آورد اما آن را کافی نمی‌دانست.
آن مرحوم براین باور بود، افشای اسنادی که ماهیت و اهداف و برنامه‌های نیروهای نفوذی و وابسته به بیگانه را برملا می‌کنند، موجب آگاه شدن مردم و به خصوص جوانان امروز شده و راه آن رخنه و نفوذ که اغلب به واسطه ناآگاهی صورت گرفته و می‌گیرد را سد خواهد کرد. از همین روی به طور جدی همیشه خواستار افشا و چاپ و انتشار این اسناد از سوی مراکز و سازمان‌های مختلف اسنادی کشور بود.
حاج حسن در این باره نوشته است:
«... مردم و به ویژه جوانان ما چشم براهند که انتشار اینگونه اسناد در دستور کار این سازمان‌ها قرار گیرد تا محققان عرصه تاریخ در روزگار ما، توانایی نگارش و تدوین و نشان دادن و ثبت گوشه‌هایی از ماجراها و چگونگی ستم‌هایی که براین سرزمین رفته است را داشته باشند و این توقعی غیر اصولی نیست. این اسناد و مدارک باید در زمانه ما که شوق و همت برای بررسی و تحلیل آنها وجود دارد... منتشر شود و الّا افشای آنها در مثلا صد سال آینده، راه به جایی نخواهد برد و بسیاری از اسناد و مدارک را که در شرایط کنونی کاربرد دارند و می‌توانند در روشن کردن برخی از گوشه‌های تاریک، مفید و کارساز باشند، تبدیل به کوهی از کاغذ باطله خواهد کرد که حتی به کار موزه‌ها هم نخواهد خورد...»5 بسیاری از کتاب‌های مجموعه «نیمه پنهان» نتیجه پژوهش و نوشتار خود حاج حسن بود و برخی دیگر را هم با استفاده از اسناد و مدارک مستند، تصحیح و بازنویسی کرده بود اما اهل اسم و رسم نبود و به جز ذیل تعدادی از مقدمه‌ها، نامش در هیچ کجای این کتاب‌ها دیده نمی‌شود.
میراث گرانقدری که مرحوم حاج حسن شایانفر در مجموعه «نیمه پنهان» برجای گذارد، در سال‌های بعد از فقدان او نیز تداوم یافت و کتاب‌های دیگری از آن مجموعه در همان مسیر و با همان چراغی که او برافروخته بود و می‌خواست خاموش نشود، چاپ و منتشر شد. کتاب‌هایی که بعضا تحقیقات و نوشتارش در زمان خود آن مرحوم انجام گرفته بود.
__________________________________
1- معماران تباهی (سیمای کارگزاران کلوب‌های روتاری در ایران)– جلد اول– مقدمه – دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان – چاپ چهارم– تابستان 1378– صفحه 7 2- نیمه پنهان– جلد اول– سیمای کارگزاران فرهنگ و سیاست– دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان – چاپ ششم– مرداد 1387– صفحه 7 و 8 3- معماران تباهی (سیمای کارگزاران کلوب‌های روتاری در ایران)– جلد اول– پیشین– صفحه 9 4- همان- صفحه 9 5- همان صفحه 10