به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,043
بازدید دیروز: 2,474
بازدید هفته: 1,043
بازدید ماه: 116,549
بازدید کل: 23,778,348
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 18 May 2024
السبت ، ۱۰ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۴۹ - اژه‌­ای: برای رسیدگی به ترک فعل برخی مسئولان به تدوین قانون نیاز داریم ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
 
در نشست مشترک رئیس‌قوه قضائیه با نمایندگان مجلس

اژه‌­ای: برای رسیدگی به ترک فعل ب

رخی مسئولان به تدوین قانون نیاز داریم  

  ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
رئیس قوه قضاییه: دولت سیزدهم با همه توان به دنبال رفع گرفتاری‌ها است - ایرنا

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در این جلسه گفت: مجلس یازدهم به کمک دولت آمد و با تأسی از شهید مدرس در مقابل زیاده‌خواهان و شیطان بزرگ و کسانی که می‌خواستند با ظلم و فساد مردم را تحت فشار قرار دهند ایستاد و با وضع قانون مسیر را عوض کرده و برای کشور قدرت و اقتدار آفرید.
محسنی اژه‌ای با اشاره به وظایف و اختیارات مجلس در وضع قانون و نظارت بر اجرای قوانین و سؤال واستیضاح از دولتمردان افزود: مجلس می‌تواند منشأ قدرت در نظام باشد و هم‌خودش جلوی بیگانگان بایستد و هم سایر قوا را در ایستادگی مقابل فشارهای دشمنان و انحرافات یاری دهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امروز دولت سیزدهم و در رأس آن شخص رئیس‌جمهور با دلسوزی و خیرخواهی و با تمام توان و قدرت و با وقت گذاشتن به دنبال ارتقای نظام و رفع مشکلات و گرفتاری‌‌ها هستند. قوه قضائیه نیز در جهت تحقق اهداف نظام و ارزش‌های الهی و جلوگیری از انحرافات و برقراری و توسعه عدالت و برخورد بدون تبعیض با همه مظاهر فساد و مفسدین تلاش مضاعف دارد.
رئیس‌دستگاه قضا خاطرنشان کرد: امروز سه قوه باید در تعامل و همکاری با همدیگر آسیب‌شناسی‌های جدی داشته باشند و راه‌حل‌های مناسب برای مشکلات پیدا کنند و در یک هم‌افزایی بیش‌تر نقشه‌های دشمنان و گرفتاری‌هایی که مستکبران غرب و سایر طواغیت برای مردم ایجاد کرده‌اند را خنثی کند.
اژه‌ای با بیان اینکه امت اسلامی و مردم غیور شهیدپرور ایران می‌تواند تحریم‌های دشمنان را خنثی کنند، گفت: اگر سه قوه دست به دست هم دهند و از ظرفیت مردم استفاده کنند قطعاً می‌توانند علاوه‌بر خنثی کردن تحریم‌ها از مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده یا به خاطر برخی سوءمدیریت‌های به وجود آمده عبور کرده و به قله و اهداف متعالی نظام برسند.
وی لازمه این مسئله را درک شرایط و دستیابی به اشتراک نظر درباره مشکلات و راه‌حل‌های متناسب با آن و حرکت هماهنگ قوا و همیاری مردم دانست.
رئیس‌قوه قضائیه با بیان اینکه در مورد برخی موضوعات خلاء قانونی وجود دارد از آمادگی عدلیه و دستگاه قضا برای ارائه لایحه و همکاری برای رفع این خلاء‌ها خبر داد اما این نکته را هم متذکر شد که مجلس و قوه قضائیه باید با همدیگر هم‌اندیشی کنند تا لوایح در صحن مجلس معطل نماینده و یا با پیشنهادات مختلف تغییرات فوق‌العاده پیدا نکند و هم زودتر به نتیجه برسد و هم قانون دقیق‌تر و جامع‌تری تصویب شود.
اژه‌ای درخصوص مطالبات مردم و نمایندگان ملت درباره رسیدگی به ترک فعل برخی مسئولان در انجام وظایف قانونی‌شان، گفت: طبق قانون هر ترک فعلی جرم نیست و در این زمینه نیاز به قانون وجود دارد.
وی با اشاره به همگرایی سه قوه اظهار داشت: امروز فرصت خوبی برای خدمت به مردم فراهم شده که اگر از این فرصت استفاده نکنیم و از دست برود در پیشگاه خدا، مردم و وجدان خود جوابگو نخواهیم بود.
رئیس‌قوه قضائیه در ادامه به بیان چند مسئله مهم همچون «کاهش اطاله دادرسی و کوتاه کردن فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی» و رسیدگی «عالمانه، عادلانه، به موقع و دقیق» پرداخت و از مجلس خواست که عدلیه را در تحقق این اولویت‌ها یاری دهد.
محسنی اژه‌ای گفت: امروز تلاش قوه قضائیه این است که هرچه می‌شود هزینه کم‌تر برای مردم ایجاد کند و یکی از چیزهایی که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد توسعه رسیدگی‌های الکترونیکی است که این کار نیز نیازمند تخصیص بودجه مناسب است که تا کنون با وجود تصویب ارقامی برای آن در قانون بودجه پرداخت نشده است.
وی افزود: در تلاشیم برای مردم به خصوص کسانی که نه پای آمدن، نه زبان گفتن و نه قلم نوشتن دارند و نه پول وکیل و هزینه دادرسی و کارشناسی دارند کاری کنیم که به حق خود برسند. تحقق این مسئله نیازمند نیرو، امکانات و بودجه مناسب است که از مجلس می‌خواهیم به این مسئله توجه داشته باشد چرا که اکنون با این بودجه‌ای که برای قوه قضائیه در نظر گرفته شده انجام تکالیفی که قانون بر دوش همکاران ما قرار‌داده‌امکان‌پذیر نیست.