به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6,183
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 19,830
بازدید ماه: 40,800
بازدید کل: 23,702,621
افراد آنلاین: 11
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
85/ 31 - روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - رفراندوم ۴۰ میلیونی ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - 85/ 31

رفراندوم ۴۰ میلیونی

۱۴۰۰/۰۹/۱۶

بیانات منتشرنشده امام‌خامنه‌ای درباره فتنه 88 + فیلم- اخبار سیاسی تسنیم |  Tasnim

گزیده سخنان کلیدی رهبر انقلاب درباره فتنه 88
ادامه فصل پنجم: از 22 بهمن 1388 تا امروز مردم پخته و ورزیده شده‌اند | يکى از واقعيّت‌هاى مهم، پختگى و مجرّب شدن سياسى مردم است. مردم، امروز مجرّب شدند، جريانات را مي‌شناسند؛ جوان‌هاى ما، نوجوان‌هاى ما، حرکات جهانى را مي‌فهمند، حرکات داخلى را مي‌فهمند، تشخيص مي دهند؛ مجرّب شده‏اند. اگر يک‌وقتى يک چيز شبهه‏ناکى هم بتواند نظر آنها را به يک سمتى متوجّه و منعطف بکند، به‌سرعت شما مى‏بينيد بعد از آنى که فهميدند اشتباه کردند و مي‌فهمند اشتباه کردند، به‌‎سرعت عوض خواهد شد؛ وجهه و چهره عوض خواهد شد. که اين‌ها را شما در همين قضاياى فتنه‏ سال 88 و در قضاياى گوناگون مشاهده کرديد. تشخيص مي دهند. تجربه‏ سياسى، مردم را پخته کرده است. اين حوادث و اين شلّاق‌هایى که پى‌درپى وارد شده، اين‌ها را ورزيده کرده، اين ذهن‌ها را ورزيده کرده. جوان‌هاى ما امروز قدرت تحليل دارند. (23 تیر 1389)
مردم ایستاده‌اند | مردم ایستادند. همان کسانی که به کسان دیگری غیر از منتخَب رأی داده بودند، همان‌ها هم در مقابل آنها ایستادند. لذا دیدید در9 دی، در 22 بهمن، همه شرکت کردند؛ همه آمدند.
این نشان‌دهنده‌ این است که فتنه‌گران و فتنه‌انگیزان یک اقلّیّت معدودند؛ منتها دروغ گفتند، خواستند مردم را دنبال خودشان بکشانند؛ اوّلِ کار موفّق هم شدند؛ بعد که چهره‌شان آشکار شد، نقاب‌شان در خلال حرف‌ها و کارهای گوناگون افتاد، مردم از اینها رو برگرداندند. بنابراین، مردم ایستاده‌اند. (25 شهریور 1389)
زنگ بیدارباش فتنه | اگر ما اینجا خواب برویم، جبهه‌ دشمن، پشت سنگر خودش معلوم نیست خواب رفته باشد؛ او بیدار است، علیه ما توطئه خواهد کرد. به نظر من، فتنه‌ سال ۸۸ هم همین بود؛ برای ما یک زنگ بود، یک زنگ بیدارباش بود. بعد از آنی که در یک انتخاباتی، 40 میلیون شرکت می‌کنند و همه‌ ما تا آخر شب، خوشحال، خرسند که پای صندوق‌های رأی مردم جمع شدند و تا آخر شب رأی دادند _ و البتّه هنوز عدد گفته نشده بود، همه هم لذّت می‌بردند _ ناگهان از یک گوشه‌ای، فتنه‌ای شروع می‌شود؛ ما را بیدار می‌کند؛ می‌گوید: به خواب نروید، غفلت نکنید، خطرهایی در مقابل شما وجود دارد و آن خطرها اینها است. به نظر من، همه‌ حوادث را این‌جوری باید نگاه کرد. (25 شهریور 1389)
ناکامی دشمن | این روشن‌بینی مردم در زمینه‌ مسائل سیاسی سابقه نداشته است. بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال 88 به‌وسیله‌ یک عدّه تحریک‌شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز 9 دی توی خیابان‌ها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند. دست‌های دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینی عقب بنشاند، بلکه روزبه‌روز این احساسات تندتر و این معرفت عمیق‌تر شده است. بدون تردید دشمن در جدا کردن مردم از نظام اسلامی شکست خورده است. سال گذشته در انتخابات، 40 میلیون مردم کشور پای صندوق‌های رأی رفتند؛ در واقع یک رفراندوم 40 میلیونی به نفع نظام جمهوری اسلامی و به نفع انتخابات انجام گرفت. همین بود که دشمن را عصبانی کرد. خواستند با فتنه اثر آن را از بین ببرند، امّا این را هم نتوانستند انجام دهند. مردم در مقابل فتنه هم ایستادند. فتنه‌ سال 88 کشور را واکسینه کرد؛ مردم را بر ضدّ میکروب‌های سیاسی و اجتماعی‌ای که می‌تواند اثر بگذارد، مجهّز کرد؛ بصیرت مردم را بیشتر کرد. (27 مهر 1389)
فتنه‌ 88 را جوان‌ها خواباندند | در میدان سیاسی، فتنه‌ سال 88 را جوان‌های ما خواباندند. بیش از عوامل گوناگون دیگر، جوان‌های ما، همین شما دانش‌آموزها، همین شما دانشجوها نقش داشتید؛
و َالّا فتنه، فتنه‌ بزرگی بود. من به شما عرض کنم؛ چند سالی که بگذرد، آن‌وقت قلم‌های بسته‌شده‌ آگاهان بین‌الملل روان خواهد شد، باز خواهد شد، خواهند نوشت؛ ممکن است من آن روز نباشم، امّا شماها هستید؛ خواهید شنید، خواهید خواند که چه توطئه‌ بزرگی پشت فتنه‌ سال 88 بود. این فتنه خیلی چیز مهمّی بود، قصدشان خیلی قصد عجیب و غریبی
بود؛ در واقع می‌خواستند ایران را تسخیر کنند. اینهایی که عامل فتنه بودند _ توی خیابان، یا بعضی از سخنگویان‌شان _ اغلب ندانسته وارد این میدان شده بودند؛ امّا دست‌هایی اینها را هدایت می‌کرد، نمی‌فهمیدند. حالا اینکه چطور بعضی‌ها وارد این میدان شدند، چطور ندانسته به دشمن کمک کردند، خودش تحلیل‌های دقیق روان‌شناختی دارد؛ امّا واقعیّت قضیّه این است که عرض کردم. این مسئله خیلی کار بزرگی بود؛ این کار را شما جوان‌ها به سامان رساندید.
(12 آبان 1389)
ترقّی و اعتلاء ملّت ایران بعد از فتنه‌ 88 | در سال گذشته ملّت ایران از یک امتحان عبور کرد، از یک فتنه عبور کرد. این معنایش فقط این نیست که حالا همه فهمیدند ملّت ایران قوی است؛ بلکه معنای مهم‌تر آن این است که با این حرکت، با این قدرت
بر عبور از فتنه و محنت، این ملّت یک وضع جدیدی پیدا کرد؛ یک توانایی تازه‌ای در او به‌وجود آمد. تمام طول عمر انسان، قدم به قدم امتحان‌ها است. اگر ما بتوانیم بر هوای نفس خود غالب بیاییم، بتوانیم بصیرت خود را به‌کار بگیریم، بتوانیم موقع را بشناسیم، بدانیم کار لازم چیست و آن را انجام دهیم، این در ما یک مرتبه‌ جدیدی از حیات به‌وجود می‌آورد. این یک تعالی است، یک ترقّی است. (26 آبان 1389)
فتنه با حضور مردم جمع شد | فتنه یعنی کسانی شعارهای حق را با محتوای صددرصد باطل مطرح کنند، بیاورند برای فریب دادن مردم؛ امّا ناکام شدند. هدف از ایجاد فتنه، گمراه کردن مردم است. شما ملاحظه کنید؛ مردم ما در مقابله با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دی در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنه‌گران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت یک حرکت خودجوش بود. این خیلی معنا دارد؛ این نشانه‌ این است که این مردم بیدارند، هوشیارند. دشمنان ما باید این پیام را بگیرند. آن کسانی که خیال می‌کنند می‌توانند میان نظام و میان مردم جدایی بیندازند، ببینند و بفهمند که این نظام، نظام خود مردم است، مال مردم است. امتیاز نظام ما به این است که متعلّق به مردم است. آن کسانی که با همه‌ وجود نظام جمهوری اسلامی را و اسلام را و این پرچم برافراشته را در این کشور نگه داشته‌اند،
در درجه‌ اوّل خود مردمند. دشمنان ما این را بفهمند. (8 دی 1389)
این هنر مردم است | دشمنان ما تصوّر می‌کردند با رحلت امام، آغاز فروپاشی این نظام مقدّس کلید زده خواهد شد؛ آنها خیال می‌کردند امام که رفت، به تدریج این شعله خاموش خواهد شد، این چراغ خاموش خواهد شد. بعد، مراسم تشییع جنازه‌ امام، آن احساسات مردم، آن حرکت عظیم مردم در حمایت از کاری که خبرگان کردند، اینها را مأیوس کرد. یک برنامه‌ریزی 10 ساله کردند _ این تحلیل من است، این به معنای اطّلاع نیست؛ تحلیلی است که قرائن آن را برای ما اثبات می‌کند _ 10 سال بعد امیدوار بودند که نتیجه بدهد. سال 78 که آن حوادث پیش آمد، آن کسی که این حوادث را خنثی کرد، مردم بودند. روز بیست‌وسوّم تیر سال 78 مردم آمدند در خیابان‌ها، توطئه‌ دشمن را که سال‌ها برایش برنامه‌ریزی کرده بودند، در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت. موج دوّم، باز یک برنامه‌ریزی 10 ‌ساله بود تا سال 88. به نظرشان فرصتی به دست می‌آمد؛ به خیال خودشان زمینه‌ها را آماده کرده بودند. مطالباتی هم مردم داشتند _ مردمی که وابسته به نظامند، وفادار به نظامند _ فکر کردند از این مطالبات بتوانند استفاده کنند؛ لذا آن قضایای سال 88 به‌وجود آمد. دو سه ماه تهران را متلاطم کردند _ البتّه فقط تهران را _ دو سه ماه توانستند دل‌ها و ذهن‌ها را به خودشان مشغول کنند.
اینجا هم مردم آمدند توی میدان. بعد از آنکه باطن‌ها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که اینها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواسته‌هایشان تا کجا است، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسه‌ 9 دی را به راه‌انداختند. نه فقط در تهران، بلکه در سراسر کشور، میلیون‌ها نفر در روز نهم دی، بعد هم بلافاصله در بیست‌ودوی بهمن آمدند توی میدان، غائله را ختم کردند. این، هنر مردم است. درود به مردم ایران؛ درود به ملّت مؤمن و مبارز و بصیر و آگاه ایران.
(14 خرداد 1390)