به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,132
بازدید دیروز: 2,942
بازدید هفته: 11,150
بازدید ماه: 77,223
بازدید کل: 23,739,033
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۱۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 7 May 2024
الثلاثاء ، ۲۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
87/ 31 - روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - انتخاب به عهده مردم است۱۴۰۰/۰۹/۲۱

 

روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - 87/ 31

 انتخاب به عهده مردم است

۱۴۰۰/۰۹/۲۱

بیانات منتشرنشده رهبر انقلاب درباره فتنه ۸۸

گزیده سخنان کلیدی رهبر انقلاب درباره فتنه 88
روایت دوم: رهبر
فصل یکم: از یکم فروردین 1388
تا روز برگزاری انتخابات
حمایت رهبری از خدمتگزاران، موضع انتخاباتی نیست | درباره‌ موضع رهبری درمورد انتخابات، گمانه‌زنی و شایعه و این‌ها همیشه بوده و خواهد بود. بنده یک رأی دارم، آن را در صندوق می‌اندازم. به یک نفری رأی خواهم داد، به هیچ‌کس دیگر هم نخواهم گفت که به کی رأی بدهید، به کی رأی ندهید؛ این تشخیص خود مردم است. بنده گاهی از دولت حمایت می‌کنم، دفاع می‌کنم؛ بعضی سعی می‌کنند برای این کار معنای نادرستی جعل و ابداع کنند... من طرف‌دار اِعمال انصافم؛ من می‌گویم باید منصف باشیم؛ رفتارها را نگاه کنیم. این ربطی به انتخابات ندارد، بحث انصاف و بی‌انصافی است. حمایت کردن از خدمتگزاران در کشور، وظیفه‌ای است که هم من دارم، هم همه دارند؛ این مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نیست.(1 فروردین 1388)
رأی رهبری را کسی نمی‌داند؛‌ انتخاب با مردم است | بنده در این انتخابات یک رأی بیشتر ندارم، آن رأی را هم به نظرم می‌رسد که کسی به‌طور مشخّص نمی‌داند، حالا ممکن است کسانی حدس بزنند. من به کسی نمی‌گویم، نگفته‌ام و نخواهم گفت به چه کسی رأی بدهید، به چه کسی رأی ندهید؛ رأی من مربوط به خود من است. این مال ملّت است. آنچه که من از مردم می‌خواهم، عبارت است از اینکه همه با همه قوا، با همه‌ توان، با همه‌ نشاط، در روز بیست‌ودوی خرداد پای صندوق‌های رأی حاضر بشوند و رأی بدهند. خدای متعال با آن ملّتی است که می‌اندیشد، تصمیم می‌گیرد، انتخاب می‌کند، و برای خدا و در راه خدا به آن انتخاب عمل می‌کند.(14 خرداد 1388)
تکذیب شایعات پیامکی | من دیدم دیروز و دیشب _ در این پیامک‌های فراوانی که دست مردم هست _ شایعاتی را از قول من نقل می‌کردند که دروغ محض بود و واقعیّت نداشت. آدم‌های خوش‌نیّت و سالم این کارها را نمی‌کنند؛ آدم‌های ناسالم از این کارها می‌کنند؛ توی همه‌ بخش‌ها و همه‌ گروه‌ها هم کم‌وبیش ممکن است آدم ناسالم _ که سوءنیّت داشته باشند و حسن نیّت نداشته باشند _ پیدا بشود. به این شایعات هم توجّه نکنند. امروز هم ممکن است باز شایعاتی _ نسبت به بخش‌های مختلف انتخابات _ بین مردم وجود داشته باشد. ما اعتمادمان در درجه‌ اوّل _ در اوّل و آخر _ به لطف خدا و به کمک الهی است و از خدای متعال استعانت می‌کنیم و کمک می‌خواهیم، و در درجه بعد به آگاهی و رشد و هوشیاری مردم است.
(22 خرداد 1388)
فصل دوّم: از شنبه پس از انتخابات تا نماز جمعه‌ 29 خرداد
اعتماد شخصی رهبری، مانع رسیدگی نیست | من خودم شخصاً در این انتخابات هم مثل همه‌ انتخابات‌هاى گذشته _ همه شماها مسئولین هستید، بوده‏اید و ممشاى بنده را می‌دانید _ به مسئولین کشور، به وزارت کشور، به شوراى نگهبان، اعتماد کردم؛ درحالى‌که می‌دانید در موارد متعدّد، مسئولین از سلایق مختلف بودند، امّا من به مقام مسئولى که می‌شناسم و قاعده‌ کار او را می‌دانم اعتماد می‌کنم. در این نوبت هم همین‌جور است، من اعتماد می‌کنم؛ امّا این اعتماد من موجب نمی‌شود که اگر چنانچه شبهه‏اى در ذهن کسانى هست، این شبهه دنبال نشود و تعقیب نشود و بررسى نشود و حقیقت قضیّه آشکار نشود؛ نه، شبهات را برطرف کنید. (26 خرداد 1388)
از راه قانونی اعتراض کنید؛ پایش می‌ایستم تا قضیّه حل شود | شما بدانید، یقین کنید، صد درصد بنده این را رد می‌کنم؛ اگر همه هم جمع بشوند بگویند ابطال، من قبول نخواهم کرد. ابطال، یعنی زدن توی دهن مردم. 40 میلیون آدم آمدند پای صندوق رأی دادند، من بگویم شما غلط کردید رأی دادید؛ چنین چیزی مگر ممکن است؟ مطلقاً من این را قبول نخواهم کرد. مسئله‌ مرجع خلافِ قانون و فرایِ قانون هم جایش اینجا نیست؛ اینجا مرجع قانونی وجود دارد؛ راه قانون وجود دارد. من به شورای نگهبان و وزارت کشور توصیه کردم و بازهم می‌کنم؛ الان هم آقایان حضور دارند، به ایشان می‌گویم: به‌دقّت رسیدگی کنند؛ حتّی اگر لازم شد صندوق‌هایی را بازشماری کنند، حتماً بکنند. شماها هم بروید حضور داشته باشید نگاه کنید. همان مواردی که مورد شبهه است بروید نگاه کنید. اگر چنانچه نتیجه‌ بازشماری‌ها خلاف آن چیزی درآمد که الان در آمار رسمی وجود دارد، حتماً آن را دخالت بدهند. البتّه من مطمئنّم، یقین دارم که امکان ندارد که نتایج انتخابات را عوض کند؛ نتایج عوض نخواهد شد. [امّا] راه همین است؛ راه، راه قانونی است. من به آقای مهندس موسوی هم گفتم. ایشان هم قبول کرد از من که راه، راه قانونی است. از همان طریق قانونی مشی کنند، من هم قرص و محکم پشتش می‌ایستم. شما بدانید من با آقایان شورای نگهبان و با آقایان وزارت کشور رودربایستی ندارم. می‌ایستم پایش تا اینکه این قضیّه حل بشود.(26 خرداد 1388)
تشخیص رهبری به مردم نه گفته شد، نه لازم بود مراعاتش کنند | چهار نفری که وارد عرصه‌ این انتخابات جدّی شدند، همه‌شان جزو عناصر نظام و متعلّق به نظام بودند و هستند... همه‌شان را من از نزدیک می‌شناسم، افکارشان را می‌دانم، سلایق‌شان را می‌دانم، خصوصیّات رفتاری‌شان را می‌دانم، با همه‌شان از نزدیک من کار کردم. البتّه بنده همه‌ دیدگاه‌های این آقایان را قبول ندارم؛ بعضی از نظرهایشان و عملکردهایشان از نظر من بدون شک قابل‌انتقاد است؛ بعضی را برای خدمت به کشور مناسب‌تر از بعضی دیگر می‌دانم؛ امّا انتخاب به عهده مردم بوده و هست. مردم انتخاب کردند. خواست من، تشخیص من، نه به مردم گفته شد، نه مردم لازم بود آن را مراعات کنند. (29 خرداد 1388)
اعاده‌ حیثیّت از جناب آقای‌ هاشمی رفسنجانی | بنده در نماز جمعه هیچ‌وقت رسمم نبوده است از افراد اسم بیاورم؛ امّا اینجا چون اسم آورده شده است، مجبورم اسم بیاورم. به‌طور خاص از آقای‌ هاشمی رفسنجانی، از آقای ناطق نوری من لازم است اسم بیاورم و باید بگویم. آقای‌ هاشمی از اصلی‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود؛ از مبارزین جدّی و پیگیرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پیروزی انقلاب از مؤثّرترین شخصیّت‌های جمهوری اسلامی در کنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز. این مرد بارها تا مرز شهادت پیش رفته. قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب می‌کرد و به مبارزین می‌داد. این‌ها را جوان‌ها خوب است بدانند. بعد از انقلاب ایشان مسئولیّت‌های زیادی داشت: 8 سال رئیس‌جمهور بود؛ قبلش رئیس‌مجلس بود؛ بعد مسئولیّت‌های دیگری داشت.
در طول این مدّت هیچ موردی را سراغ نداریم که ایشان برای خودش از انقلاب یک ‌اندوخته‌ای درست کرده باشد. این‌ها یک حقایقی است؛ این‌ها را باید دانست. در حسّاس‌ترین مقاطع ایشان در خدمت انقلاب و نظام بوده.(29 خرداد 1388)
شفّاف‌‌سازی درمورد اختلاف‌نظر با جناب آقای ‌هاشمی رفسنجانی | من البتّه در موارد متعدّدی با آقای ‌هاشمی اختلاف‌نظر داریم، که طبیعی هم هست؛ ولی مردم نباید دچار توهّم بشوند، چیز دیگری فکر کنند.
البتّه بین ایشان و بین آقای رئیس‌جمهور از همان انتخاب سال ۸۴ تا امروز اختلاف‌نظر بود، الان هم هست؛ هم در زمینه‌ مسائل خارجی اختلاف‌نظر دارند، هم در زمینه‌ نحوه‌ اجرای عدالت اجتماعی اختلاف‌نظر دارند، هم در برخی مسائل فرهنگی اختلاف‌نظر دارند؛ و نظر آقای رئیس‌جمهور به نظر بنده نزدیک‌تر است. (29 خرداد 1388)
زیر بار بدعت‌های غیر قانونی نخواهم رفت |
بنده این را گفتم، شورای محترم نگهبان هم همین را قبول دارند که اگر کسانی شبهه دارند و مستنداتی ارائه می‌دهند، باید حتماً رسیدگی بشود؛ البتّه از مجاری قانونی؛ رسیدگی فقط از مجاری قانونی. بنده زیر بار بدعت‌های غیر قانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوب‌های قانونی شکسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیّت نخواهد داشت. بنده از شورای محترم نگهبان خواستم که اگر مواردی خواستند صندوق‌ها را بازشماری بکنند، با حضور نمایندگان خود نامزدها این کار را بکنند. خودشان باشند، آنجا بشمرند، ثبت کنند، امضا کنند. بنابراین، هیچ مشکلی در این جهت وجود ندارد.(29 خرداد 1388)