به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,385
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 19,637
بازدید ماه: 19,637
بازدید کل: 23,681,460
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵ / ۴۳ - مهدی جبرائیلی تبریزی : ماهیت‌شناسی کالای ایرانی و ارکان آن با تاکید بر نظرات رهبر انقلاب -۱۴۰۰/۰۹/۲۱
ماهیت‌شناسی کالای ایرانی و ارکان آن با تاکید بر نظرات رهبر انقلاب - ۵ / ۴۳ ۴

بایدها و نبایدهای حمایت از کالاهای داخلی 

   ۱۴۰۰/۰۹/۲۱

بایدها و نبایدهای حمایت از کالای ایرانی

بایدها و نبایدهای حمایت از کالای داخلی را از منظر امام خامنه‌ای
در دو بعد داخلی و خارجی می‌توان بررسی کرد. در بعد داخلی مواردی همچون؛ مدیریت واردات، توسعه مهارت مرغوب‌‌سازی کالا، اصلاح مناسبات اقتصادی و اجتماعی، ایجاد امنیت برای عوامل تولید، برخورد با اخلال‌های اقتصادی و ارتقای کیفیت و استانداردسازي توليدات داخلي اهمیت زیادی دارند.

موضوع «حمایت ازکالای داخلی» همانند تمامی مسائل و اهداف اجرایی نیازمند پیش‌نیازها و ملزوماتی است که بدون لحاظ آنها در فرایند برنامه‌ریزی و اقدام برای نیل به آن هدف، امکان‌پذیر نخواهد بود. چرا که برای کسب موفقیت در این زمینه باید همه جوانب کار با دقت کامل مورد توجه قرارگیرد و هماهنگی لازم در تمام ابعاد و نیز سطوح مختلف حمایت و در تمام مراحل به وجود آید. از ضابطه‌گذاری و قانون‌گذاری، اقدام و عمل مخصوصاً جهادی، همیاری و همکاری متقابل مردم و مسئولین، ورود هماهنگ دستگاه‌های دیپلماسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی، استفاده بهینه و حداکثری از منابع و نیروهای درونی، رصد و پایش و سایر الزامات کار باید با دقت و مهندسی شده عمل شود.
بایدها و نبایدهای حمایت از کالای داخلی را از منظر امام خامنه‌ای در دو بعد داخلی وخارجی می‌توان بررسی کرد:
الف) بعد داخلی
بایدها
الف- مدیریت واردات

مدیریت واردات مقوله‌ای عام است که شامل جلوگیری از قاچاق، اجناس مشابه خارجی تولید داخل، کالای قابل تولید در داخل و کالاهای لوکس و غیرضروری است.
آیت‌الله خامنه‌ای در این مورد بیان داشتند:
«یکی از الزامات، مدیریّت جدّی واردات ازسوی دولت است. اجناسی که در داخل تولید می‌شود یا قابل تولید شدن است، باید حتماً [از] خارج [وارد] نشود».1
ب- توسعه مهارت‌ها
کارآموزی و کشف و افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های نیروی انسانی داخلی از یک طرف و بسط وگسترش بسترهای تولید داخل با کیفیت و به روز از وظایف دولت و دستگاه‌های حکومتی است: «يكي از [وظایف]‏ مسئولين دولتي توسعه‏ مهارت‌هاست. اين هنرستان‌هاي فني و صنعتي، اين دانشگاه‏هاي علمي ـ كاربردي، اين فني ـ حرفه‏اي‏ها، آموزشكده‏هاي فني ـ حرفه‏اي، بايد توسعه پيدا كند».2
ج- مرغوب‌سازي كالا
کیفیت هر کالایی از اولین و مهم‌ترین عناصر اقبال مصرف‌کننده به کالای داخلی است:
«نكته‏ اساسي‏اي كه در باب كار وجود دارد و كارآفرينان بايد به آن توجه كنند، مسئله مرغوبيت توليد داخلي است؛ كيفيت توليد داخلي است؛ اين خيلي مهم است. البته بخشي از اين، ارتباط پيدا مي‌كند به همان قضاياي مالي و... مقررات و...، و پشتيباني‏هاي دولت؛ اما بخشي هم ارتباط پيدا مي‌كند به عزم و اراده مسئولين، كارآفرين و كننده كار».3
د- اصلاح مناسبات اقتصادي و اجتماعي
«مناسبات اقتصادي و اجتماعي سلامت پيدا كند؛ اين، هم برعهده‏ مسئولان است و هم بر عهده آحاد مردم است. مناسبات اقتصادي و اجتماعي يعني رواج قاچاق، رباخواري، مصرف‏گراييِ افراطي و گرايش به تفاخر در استفاده از مصنوعات خارجي در مقابل نمونه‏هاي داخلي آن».4
ه- ايجاد امنيت براي عوامل توليد
«مسئله ايجاد احساس امنيت؛ هم براي كارگر، هم براي سرمايه‌گذار- يعني برنامه‌ها، قوانين و مقررات بايد جوري باشد كه هم كارگر و هم سرمايه‌گذار احساس امنيت كنند».5
و- برخورد با اخلال‏هاي اقتصادي
«اخلال‌هاي اقتصادي مانند قاچاق، سوءاستفاده‌هاي گوناگون از سرمايه‌هاي ملي و ذخایر متعلق به مردم در بانك‌هاي كشور که كساني با يك نامي از تسهيلات استفاده اما در جاي ديگري مصرف مي‌كنند؛ اين خيانت است، اين دزدي است. با اين اخلال‌ها بايد مواجهه بشود».6
«جلوی قاچاق باید گرفته بشود. و مردم هم جنس قاچاق را، جنسی را که می‌فهمند این جنس قاچاق است، مقیّد باشند متعصّبانه این جنس را مصرف نکنند تا قاچاقچی برایش صرفه نداشته باشد که این کار را انجام بدهد. یک آماری را به بنده دادند که فلان مقدار واردات، چقدر شغل را در کشور از بین می‌برد».7
ز- ارتقاء کیفیت و استانداردسازي توليدات داخلي
کیفیت هر محصولی عامل مهم و موثر در جذب مصرف‌کننده دارد. رهبرانقلاب در موقعیت‌های گوناگون در این مورد تاکید وسفارش داشته‌اند:
«افزايش پوشش استاندارد براي كليه محصولات داخلي و ترويج آن».8
«تولید داخلی بهبود کیفیّت پیدا کند».9 «هم در زمينه صنعت، هم در زمينه كشاورزي؛ بايد به كيفيت [تولیدات] اهميت بدهيم، كيفيت اين‌ها را بالا ببريم. بايد جوري باشد كه مصرف‏كننده احساس كند آنچه كه در كشورش توليد مي‏شود، از لحاظ كيفيت، يا بهتر از نوع خارجي است يا لااقل همسطح
آن است».10
پانوشت‌ها:
1- 1415= http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid
2- 10077= https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id
16/06/1389.
3- همان.
4- ۳۲۴۰= https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id
۱۵/۰۴/۱۳۸۳.
-5 https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=19516&nt=2&year=1391 1391/02/10.
6- همان.
7- 1415= http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid
-8 https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=25370
ابلاغیه سياست‌هاي كلي «اقتصاد مقاومتي»، 1392/11/29.
9- 1415= http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid
-10 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9054 1389/01/01.