به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,453
بازدید دیروز: 2,464
بازدید هفته: 11,051
بازدید ماه: 11,051
بازدید کل: 23,672,879
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۰۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 24 April 2024
الأربعاء ، ۱۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۶۹ - حاج حسن ایرلو مدافع مردم مظلوم یمن به دو برادر شهیدش پیوست: ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
حاج حسن ایرلو مدافع مردم مظلوم یمن به دو برادر شهیدش پیوست:
 
 امیرعبداللهیان:
 
کارشکنی عربستان باعث شهادت سفیر ایران در یمن شد 
 
   ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
«حاج حسن ایرلو» دیپلمات باسابقه کشورمان و از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس پس از گذشت نزدیک به یک سال از انتصابش به عنوان سفیر
تام‌الاختیار ایران در یمن، بر اثر ابتلا به کرونا و تشدید عوارض شیمیایی به یاران شهیدش پیوست.
شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و به رغم بکارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه دیروز سه‌شنبه (30 آذر ) به فیض شهادت نائل آمد.
حسن ایرلو متولد ۱۳۳۷ شهرری و از دیپلمات‌های با سابقه وزارت خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه جزیره بود.
مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در یمن، هماهنگ‌کننده کمک‌های انساندوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیماهای کمک‌رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک‌رسانی با هماهنگی سازمان ملل و...) از دیگر فعالیت‌های ایرلو بوده است. او همچنین پیش از تصدی این سمت، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بوده است.
«حسن ایرلو» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در یمن ششم آبان ماه ۱۳۹۹ رونوشت استوارنامه خود را تقدیم «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی کرد. وی پس از آن استوارنامه خود را نیز به «مهدی مشاط» رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن تقدیم کرد.
پس از اعلام انتخاب شهید ایرلو به عنوان سفیر جدید ایران در یمن یکی از رسانه‌های رسمی کشور در مطلبی اولویت‌های سفیر جدید ایران در یمن را به این شرح منتشر کرد:»همکاری با مراکز رسمی و حکومتی یمن، تلاش برای تقویت آشتی ملی در یمن و پایان دادن به جنگ ظالمانه علیه مردم یمن از طریق مجامع جهانی، حکومت یمن و جریان‌های سیاسی مختلف یمنی و کشورهای علاقه‌مند، تلاش از طریق مجامع جهانی و کشورهای دوست در جهت کاستن از محاصره ظالمانه و برطرف کردن نیازمندی‌های حیاتی مردم یمن، تاکید بر تمامیت ارضی و حکومت وحدت ملی و مخالفت با تجزیه و مداخله خارجی و استعماری در یمن، تلاش برای جلوگیری، کاستن و توقف فجایع جنگی، کشتار و ویرانی در یمن از طریق مجامع جهانی و تشویق قبایل و گروه‌های سیاسی به حل مشکلات درونی از طریق گفت‌وگو در مذاکرات یمنی- یمنی، تاکید بر ضرورت برقراری امنیت و ثبات در یمن و پایان دادن به ابزار مداخله‌گری نظامی و تحمیل اهداف استعماری در یمن، تلاش در مسیر اقدامات انسان دوستانه غذایی، دارویی، بهداشتی و پزشکی از طریق مجامع جهانی، مجامع مردم نهاد و کشورهای دوست.»
مجاهدت‌های خانواده شهیدان ایرلو؛ از دجله و فکه تا یمن 
وی در دوره تصدی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا، در تقویت پایداری مردم یمن و مقاومت آنها در برابر ائتلاف متجاوز سعودی مشارکت داشت و با مشارکت فعالانه در برنامه‌های مختلف مردم یمن، از مظلومیت ملت یمن حمایت کرد. ایرلو در چارچوب محور مقاومت گام‌های مهمی در حمایت از ملت یمن برداشت. این نقشی است که ملت یمن آن را ارج می‌نهند و شهادت وی را فداکاری در راه مقاومت تلقی می‌کنند که در کنار دیگر مسئولان از مسائل امت اسلامی پشتیبانی کرد.
این شهید سرافراز و خانواده‌اش در مسیر انقلاب اسلامی از هیچ مسئله‌ای فروگذار نکردند. نمونه این مسئله شهادت دو برادر وی حسین و اصغر ایرلو در دوران دفاع مقدس است.
سردار شهید تخریبچی «حسین ایرلو» در بیست و پنجم اسفند ماه سال ۱۳۶۳ در شرق دجله هنگام بازگشت از یک عملیات سنگین به شهادت رسید. دیگر شهید این خانواده اصغر ایرلو است که در تاریخ دوازدهم اردیبهشت 65 در حالی که جانشین گردان 
حضرت علی اصغر‌(ع) بود، در منطقه فکه به شهادت رسید. هر دو برادر جزو شهدای گمنام هستند و پیکرشان مفقود است.
پاسخ به شایعات پیرامون شهادت شهید ایرلو 
تنها چند ساعت پس از اعلام شهادت حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن، برخی رسانه‌های خارجی و رسانه‌های غیر رسمی داخلی اقدام به نشر اطلاعات و گمانه‌زنی‌هایی درخصوص نحوه شهادت وی مطرح کردند، اما واقعیت ماجرا چیست؟
برخی رسانه‌ها با انتشار شایعاتی ادعا کردند که شهید حسن ایرلو بر اثر بمباران جنگنده‌های ائتلاف سعودی در یمن زخمی شده و پس از انتقال به ایران در تهران به شهادت رسید. ادعایی که از اساس کذب است و اطلاعات موثقی که از منابع حاضر در بیمارستان محل بستری وی رسید حاکی از آن است این شهید بزرگوار به هیچ عنوان توسط بمباران‌های ائتلاف سعودی زخمی نشده بوده و علت شهادت ایشان ابتلا به کرونا و تشدید عوارض شیمیایی بوده است. 
«ایرلو» مدافع و صدای رثای حقانیت  و مظلومیت مردم یمن بود
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با صدور پیامی شهادت حسن ایرلو سفیر کشورمان در یمن را تسلیت گفت.
در پیام وزیر امور خارجه آمده است: «ایشان به عنوان جانباز شیمیایی سرافراز دفاع مقدس، عمر با برکت خویش را در مسیر حفظ و اعتلای نظام اسلامی گذراند و در این راه پر افتخار برای منافع کشور و نظام اسلامی مجاهدت نمود و به لقاءالله پیوست. حاج حسن ایرلو تمامی تلاش خود در عرصه‌های مختلف را صرف خدمت صادقانه در دفاع از اهداف جمهوری اسلامی ایران نمود و در مأموریت اخیر خویش، مدافع و صدای رثای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود.»
امیر عبداللهیان در پیام خود تصریح کرد: «اینجانب عروج آن مجاهد فی سبیل الله و عنصر ارزشمند و پر تلاش عرصه دیپلماسی را به خانواده معزز ایشان، به خصوص همسر مکرمه و کلیه بستگان و همه همکاران ایشان در وزارت امور خارجه و نمایندگی صنعا، تبریک و تسلیت می‌گویم و برای روح آن عزیز سفر کرده علو درجات و همجواری با صلحا و شهدا و برادران شهیدش مسئلت دارم.»
سردار ایرلو؛ مهاجری که تمام عمر خود را  وقف خدمت به جبهه مقاومت کرد
در پی شهادت سفیر ایران در یمن شهید حاج حسن ایرلو، همچنین سردار حاج اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در پیامی شهادت این مهاجر فی سبیل الله را به خانواده او تسلیت گفت.
در پیام سردار قاآنی آمده است: «خدمات پر افتخار ایشان در طول سال‌های گذشته برگ زرّینی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده و به خصوص در سال‌های اخیر که به عنوان سفیر و خدمتگذار در خدمت مردم مظلوم و مجاهد یمن بود و تلاش‌های زیادی در کاهش درد و آلام مردم ستمدیده و زجر کشیده آن دیار و جبهه مقاومت داشت که صحنه‌های به یادماندنی در ارتباط با مردم مظلوم یمن و ارائه خدمات به آنها از خویش باقی گذاشته است.شهادت آرزوی دیرینه این شهید بزرگ بود و سرانجام در این مسیر الهی به دوستان و برادران شهیدش پیوست. شهادت این اسوه تقوی و مجاهد را به مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، خدمت خانواده محترم و اُمّت شهیدپرور ایران اسلامی، اُمّت اسلام و همه آزادی‌خواهان جهان، وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور تبریک و تسلیت عرض می‌نماییم.» 
مقامات یمنی شهادت «حسن ایرلو» را تسلیت گفتند
سخنگوی جنبش «أنصارالله» شهادت «حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن را تسلیت گفت.
بر اساس این گزارش، عبدالسلام گفت: «درگذشت» حسن ایرلو را خالصانه به مقامات و مردم ایران تسلیت می‌گوییم. وی همچنین ضمن تسلیت به خانواده سفیر ایران در یمن، رحمت واسعه الهی برای حسن ایرلو را خواستار شد.
از سوی دیگر، «حسین العزی» معاون وزیر خارجه یمن تأکید کرد: درگذشت حسن ایرلو را به رهبران جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور تسلیت می‌گویم. همچنین این ضایعه را به خانواده مجاهد وی تسلیت می‌گویم.
این شخصیت سیاسی یمن افزود: ما یک دوست بسیار خوب را از دست دادیم؛ دوستی که الگوی یک دیپلمات موفق و متمایز بود.
ظلمی که درحق سفیر شهید ایران شد را فراموش نمی‌کنیم
همچنین مراسم تشییع شهید «حسن ایرلو»، سفیر ایران در یمن عصر دیروز در محوطه باغ ملی وزارت امورخارجه برگزار شد. در این مراسم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران حضور داشتند. همچنین تعدادی از سفرای خارجی در این مراسم تشییع حضور داشتند.
وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در این مراسم گفت: امروز همه ملت ایران، همکاران ما در وزارت امور خارجه، دستگاه‌های ذیربط در جمهوری اسلامی ایران و خانواده معظم این شهید، فرزندی غیور، بی‌ادعا، پرکار و مجاهدی نستوه را تقدیم ملت کردند. شهید ایرلو در سال‌های گذشته حتی یک روز هم به مرخصی نیامد و برای رساندن پیام مظلومیت مردم یمن از هیچ کوششی فروگذار نکرد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در مجموعه وزارت امور خارجه همکاران ایشان در سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا و همه عزیزانی که با شهید ارتباط داشتند، ویژگی‌های منحصر به فرد شهید ایرلو را به خوبی به یاد دارند.
وی تصریح کرد: شهید ایرلو عاشق خدمت کردن بود. سه شب پیش دختر ایشان با من تماس داشت و گفت شرایط خیلی سختی داریم و فیلم و عکسی از وضعیت پدر نداریم.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: این در شرایطی بود که همه ما و همکاران تلاش می‌کردند از آن طرفی که ۶ سال است مردم مظلوم یمن را بمباران می‌کند برای انتقال سفیر محترم و پرتلاش کشورمان مجوز گرفته شود تا بتوانیم به موقع ایشان را به تهران منتقل کنیم و مراحل درمانی‌شان تکمیل شود اما آنها کوتاهی کردند و این ظلمی را که در حق این شهید بزرگوار انجام شد، فراموش نخواهیم کرد.
اعتراض ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی درباره شهید ایرلو
امیرعبداللهیان افزود: ایشان از طرفداران جدی راه‌حل سیاسی در یمن بودند. در تمام مصاحبه‌ها و در تمام جلساتی که حضور پیدا می‌کردند همواره از راه‌حل سیاسی در یمن سخن می‌گفتند و در جایگاه شایسته یک دیپلمات، واقعیت‌های صحنه‌ یمن و نقشی که یمن می‌تواند در امنیت منطقه ما داشته باشد را یادآور می‌شدند.
وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت چند روز پیگیر بودیم تا مجوزی از طریق یک کشور ثالث بگیریم تا یک فروند هواپیما را از ایران یا کشور دیگری بفرستیم و ایشان را به بیمارستانی مجهز در ایران منتقل کنیم، ولی متأسفانه طرف سعودی در این موضوع خیلی دیر تصمیم گرفت و برخی از دستگاه‌های اجرایی عربستان سعودی تعلل کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اعتراض خود را از طریق کنوانسیون‌های بین‌المللی به طور رسمی اعلام خواهیم کرد.
 
 
سفیر یمن در تشییع باشکوه پیکر شهید حاج حسن ایرلو:
 
هنگامی که سفرا از یمن فرار می‌کردند ایرلو در کنار مردم یمن ماند 
 
  ۱۴۰۰/۱۰/۰۱

مراسم تشییع پیکر شهید حسن ایرلو سفیر ایران در یمن دیروز چهارشنبه (1 دی ماه) با حضور مقامات لشکری و کشوری از جمله سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و اقشار مختلف مردم از مقابل مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی برگزار شد.
سردار علی فدوی جانشین فرمانده سپاه پاسداران سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌، «ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در تهران، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و دیگر فرماندهان و مسئولان لشکری و کشوری نیز در مراسم تشییع پیکر شهید ایرلو شرکت کردند. همچنین «محمد فتحعلی» معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه و «علیرضا عنایتی» دستیار وزیر و مدیرکل خلیج‌فارس وزارت خارجه در این مراسم به نمایندگی از حسین امیرعبداللهیان که دیروز به باکو سفر کرده نیز در این مراسم حضور داشتند.
شهادت ایرلو بزرگ‌ترین سند جنایت‌های رژیم سعودی در یمن است
«ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در ایران طی سخنانی در این مراسم گفت: من رابطه نزدیکی با شهید ایرلو داشتم و فکر نمی‌کردم روزی در مراسم تشییع این شهید بزرگ شرکت کنم.
وی شهید ایرلو را بهترین نماینده برای کشور ایران در یمن دانست و افزود: مردم حضور او در کنار خود و رشادت‌هایی را که انجام داد، فراموش نمی‌کنند.
سفیر یمن در کشورمان تاکید کرد: این مرد بزرگ از ماست و از زمانی که همه سفرا از یمن فرار می‌کردند، در کنار مردم یمن ماند و در همه سختی‌ها و دشواری‌ها دوشادوش مردم یمن حضور داشت.
دیلمی ادامه داد: این شهید یک مرد واقعی و مجاهد الهی بود که جا دارد به خانواده بزرگوار این شهید تسلیت بگویم که در این سال‌ها دوری و نبودش را صبورانه پذیرفتند.
وی گفت: شهادت این بزرگ مرد بزرگترین سند بر جنایت‌های رژیم سعودی در یمن و جنایاتی است که در این سال‌ها علیه مردم بی‌گناه مردم یمن انجام می‌شود. از خداوند متعال می‌خواهیم که او را در بهشت برین جا دهد.
محاصره خبیثانه یمن اجازه تردد سفرا را هم نمی‌دهد
سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم نزدیک به 43 سال است که جبهه حق انقلاب اسلامی که با پیروزی به رهبری امام راحل در سال 1357 رخ داد، به جبهه باطل شیطان و پیروان آنها حمله کرد. قرن‌ها حاکمان نالایق بر کشور ما حاکم بودند ولی وقتی انقلاب اسلامی رخ داد، فکر کردند روال جدیدی برقرار شده در حالی که اسلام ناب محمدی تبلور پیدا کرد و به کوری چشم شیطان بزرگ و دنباله‌رو‌های آنان، چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب را با عظمت جشن می‌گیریم.
وی افزود: انقلاب اسلامی در این مدت با سرعت زیادی حرکت و پیشرفت کرده است؛ ما از نظر مادی با دشمن قابل مقایسه نیستیم و آنها از این نظر جلوترند ولی خداوند فرموده شما به تکالیف مصّر باشید و نمی‌گذارم در بن بست بمانید و می‌بینیم که چه برتری‌های داشته‌ایم. هفت سال است در یمن که نفَس انقلاب اسلامی به آنها رسید و به مثابه دلدادگان انقلاب در یمن عمل کردند و مانند جنگ تحمیلی از آمریکا تا اروپا و کشورهای عرب در این جنگ دخیل هستند و مستأصل شده‌اند و التماس می‌کنند ما را با آبرومندی از این وضعیت نجات دهید.
جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: آنان در فرصتی که برای انتقال سفیر کشورمان که مریض شده بود و به لحاظ محاصره‌ای که از هر نظر انجام شده، امکان انتقال عادی وی نبود، این فرصت را هم نفهمیدند و در انتقال سفیر کشورمان هم برای نجات از این وضعیت بدی که دارند، کاری نکردند. ملت مظلوم یمن در محاصره کامل هستند ولی طبق قاعده الهی عمل کرده و به پیروزی رسیده‌اند و به پیروزی نهایی هم خواهند رسید. سردار فدوی گفت: دلدادگان انقلاب اسلامی حدود 43 سال است اصرار دارند که ثابت کنند که در حزب خدا هستند و خداوند وعده داده است که من اراده کرده‌ام که حزب خدا پیروز باشد، ما باید مواظبت کنیم که همه تلاش‌های خود را صرف کنیم که مطمئن باشیم در حزب خدا هستیم. در این 43 سال علی‌رغم اتحاد جبهه باطل شیطان بزرگ و دنباله‌روهای آنان، به پیروزی‌ای دست نیافتند.
وی بیان کرد: دشمنان می‌دانستند که به‌خاطر آثاری که از دفاع مقدس در بدن شهید ایرلو وجود دارد، در برابر هر بیماری با سختی مواجه می‌شود و در مقابله با بیماری کرونا نیز علی‌رغم اینکه برای انتقال وی به ایران کاری نکردند، ضمن تلاش مکرر پزشکان، وی به شهادت رسید‌.
جانشین فرمانده کل سپاه در پایان گفت: از خداوند متعال حسن عاقبت و عاقبت بخیری را طلب می‌کنیم که بهترین عاقبت بخیری، شهادت در راه خداست.
گفتنی است فرمانده کل سپاه پاسداران‌، سران قوای مجریه و مقننه‌، معاون اول رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت در پیامهایی جداگانه شهادت حاج حسن ایرلو سفیر کشورمان در یمن را تسلیت گفتند.

 
Image result for ‫گل لاله‬‎