به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,504
بازدید دیروز: 4,463
بازدید هفته: 12,565
بازدید ماه: 12,565
بازدید کل: 23,674,393
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 25 April 2024
الخميس ، ۱۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
91/ 31 - روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - دنبال اصلح بگردید ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - 91/ 31

 دنبال اصلح بگردید 

  ۱۴۰۰/۰۹/۳۰

بیانات منتشرنشده امام‌خامنه‌ای درباره فتنه 88 + فیلم- اخبار سیاسی تسنیم |  Tasnim
 
 
گزیده سخنان کلیدی رهبر انقلاب درباره فتنه 88
روایت سوّم: نامزدها، نخبگان 
و کارگزاران سیاسی
فصل یکم: از یکم فروردین 1388 تا روز برگزاری انتخابات
دعوت نامزدها به انصاف | کسانی که برای انتخابات خود را نامزد می‌کنند، بدانند که انتخابات یک وسیله‌ای است برای بالا بردن توان کشور، برای آبرومند کردن ملّت؛ انتخابات فقط ابزاری برای قدرت‌طلبی نیست. اگر بنا است این انتخابات برای اقتدار ملّت ایران باشد، پس نامزدها بایستی به این اهمّیّت بدهند و این را در تبلیغات‌شان، در اظهارات‌شان و در حضورشان رعایت کنند. مبادا نامزدها در اثنای فعّالیّت‌های انتخاباتىِ خودشان جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بیندازند. رقابت‌ها را منصفانه کنند، حرف‌ها را منصفانه کنند، از جادّه‌ انصاف خارج نشوند. 
(1 فروردین 1388)
تضمین سلامت انتخابات | انتخابات به فضل الهی و به حول و قوّه‌ الهی انتخابات سالمی است. من می‌بینم بعضی‌ها در انتخاباتی که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده‌اند به خدشه کردن. این چه منطقی است؟ این چه فکری است؟ این چه انصافی است؟ این‌همه انتخابات در طول این سی سال انجام گرفته است _ در حدود سی انتخابات _ مسئولان وقت در هر دوره‌ای رسماً متعهّد شده‌اند و صحّت انتخابات را تضمین کرده‌اند و انتخابات صحیح بوده است؛ چرا بیخود خدشه می‌کنند، مردم را متزلزل می‌کنند، تردید ایجاد می‌کنند؟ 
(1 فروردین 1388)
گلایه از ناسپاسی دوستان درمورد سلامت انتخابات | انتخابات کشور ما از انتخابات اکثر این کشورهای مدّعی دموکراسی، هم آزادتر است، هم پرشورتر است، هم انگیزه‌ مردم در این انتخابات بیشتر است؛ انتخابات پرشور، انتخابات خوب، سالم. دشمن خدشه می‌کند. از دشمن انتظاری هم جز دشمنی نیست؛ چه انتظاری هست؟ بی‌توقّعی از دوستان است؛ بی‌توقّعی از کسانی است که جزو این ملّتند؛ واقعیّات را دارند می‌بینند؛ می‌بینند که این انتخابات چگونه سالم و متقن انجام می‌گیرد، درعین‌حال، همان حرفی را که دشمن می‌زند، این‌ها هم می‌زنند! من انتظارم این است: کسانی که با ملّت ایران‌اند، جزو ملّت ایران‌اند، توقّع دارند ملّت ایران به آنها توجّه کنند، این‌ها دیگر علیه ملّت ایران حرف نزنند و انتخابات ملّت ایران را زیر سؤال نبرند؛ مرتّب تکرار نکنند که آقا این انتخابات سالم نیست؛ انتخابات، انتخابات نیست. چرا دروغ می‌گویند؟ چرا بی‌انصافی می‌کنند؟ چرا خلاف واقع می‌گویند؟ چرا این‌همه زحماتی را که این ملّت و مسئولین در طول این سال‌های متمادی متحمّل شدند، ندیده می‌گیرند؟ چرا؟ چرا ناسپاسی می‌کنند؟ (9 اردیبهشت 1388)
یادآوری سلامت و صحّت انتخابات در دوره‌های گذشته | انتخابات در دوره‌های گذشته سالم بوده. در مواردی که شبهاتی پیش می‌آمد، ما فرستادیم تحقیق کردند، دنبال کردند. در یکی از مجالس گذشته شایعاتی پیدا شد، بعضی‌ها دلایلی آوردند، حرف‌هایی زدند که انتخابات ناسالم است؛ توقّع داشتند که در برخی از شهرهای مهم ازجمله تهران، انتخابات ابطال شود. ما افراد وارد و مطّلعی را فرستادیم تحقیق کردند، مطالعه کردند؛ دیدند نه، خدشه در انتخابات نیست. در بین هزارها صندوق ممکن است در دو تا، پنج تا صندوق خدشه‌هایی به‌وجود بیاید. این، انتخابات را خراب نمی‌کند. این هم مال بعضی از اوقات بوده است. گاهی یک گروهی، یک جناحی که بر سر کار بودند، نتیجه‌ انتخابات به ضرر آنها و به نفع جناح مقابل شده. مکرّر این اتّفاق افتاده. چطور این انتخابات را کسی ممکن است زیر سؤال ببرد؟ (9 اردیبهشت 1388)
همه‌ نامزدها صالحند، دنبال اصلح باشید| آن کسانی که نامزد ریاست‌جمهوری می‌شوند و در شورای نگهبان صلاحیّت آنها زیر ذرّه‌بین قرار می‌گیرد و شورای نگهبان صلاحیّت آنها را اعلام می‌کند، این‌ها همه‌شان صالحند. امّا مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح‌ترین را پیدا کنید. اینجا جایی نیست که من و شما بتوانیم به حدّاقل اکتفا کنیم؛ دنبال حدّاکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید. 
بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‌گونه نظری ابراز نمی‌کنم؛ امّا شاخص‌هایی وجود دارد. بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگری خودش نباشد. 
(22 اردیبهشت 1388)
بی‌انصافی و تخریب نکنید | نامزدهای محترمی که تاکنون نام‌نویسی کرده‌اند و مشغول تبلیغات و اظهاراتی هستند، سعی کنند با انصاف عمل کنند؛ اثبات و نفی‌شان باتوجّه ‌به حق و صدق باشد. چیزهایی را که انسان می‌شنود، باور نمی‌کند که از زبان نامزدها و آن کسانی که دنبال این مسئولیّت‌ها هستند، از روی صدق و صفا خارج شده باشد. گاهی انسان حرف‌های عجیب و نسبت‌های عجیبی می‌شنود؛ این حرف‌ها مردم را نگران می‌کند؛ کسی را هم به گوینده‌ این حرف‌ها دل‌بسته و علاقه‌مند نمی‌کند! نامزدهای محترم توجّه داشته باشند: اذهان عمومی را تخریب نکنند. این‌همه نسبت خلاف دادن به این‌وآن، تخریب‌کننده‌‌ اذهان مردم است؛ واقعیّت هم ندارد؛ خلاف واقع هم هست. 
(22 اردیبهشت 1388)
حرف غربی‌ها را تکرار نکنید |  امروز و از سال‌ها قبل، همه‌ تلاش دولت‌های غربی و فعّالان تمدّن غربی، متوجّه این نقطه است که فرهنگ خودشان، دانسته‌های خودشان، بافته‌ها و یافته‌های خودشان را بر ملّت‌ها، بر ذهن‌ها تحمیل کنند. ملّت عزّت‌طلب، ملّتی که می‌خواهد مستقل باشد، باید در مقابل این حرکت مقاومت کند... جوان‌های ما، اهل فکر ما، اهل فرهنگ ما تأمّل کنند؛ مسئولین کشور به سمت سیاست‌های اسلامی حرکت کنند. اینی که یا مسئولان ما، یا در دوره‌های انتخابات مثل وضع کنونی، نامزدهای انتخاباتی ما برای جلب‌توجّه دیگران حرف‌های غربی‌ها را تکرار کنند، این هیچ امتیازی محسوب نمی‌شود.
 امتیاز این نیست که ما آن چیزی را بگوییم که غرب می‌پسندد.  این‌ها کسانی‌اند که با فکر ایرانی، فکر اسلامی، هویّت اسلامی و ایرانی مخالفند... ما باید هوشیار باشیم؛ مسئولین ما باید هوشیار باشند؛ نامزدهای انتخابات باید هوشیار باشند. مبادا نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در تبلیغات خود برای دلخوشی دشمنان حرفی بر زبان جاری کنند. 
(14 خرداد 1388)
نامزدها مراقبت کنند | نامزدها همه برای یک هدف دارند کار می‌کنند. 
هرکسی به نظر خودش یک احساس مسئولیّتی، تکلیفی دارد، می‌آید میدان. من با مناظره و معارضه و گفت‌وگو و انتقاد مخالفتی ندارم؛ امّا سعی کنید این در چهارچوب‌های درست شرعی و دینی انجام بگیرد... 
در این سخنرانی‌ها، در این اظهارات، جوری نباشد که منتهی بشود به ایجاد دشمنی و ایجاد نقار؛ با برادری و با مهربانی پیش بروند. 
البتّه اختلاف‌نظر، اختلاف رأی، اختلاف سلیقه، در مسائل گوناگون، در مسائل شخصی، در مسائل عمومی، یک امر طبیعی است؛ اشکالی هم ندارد. 
نگذارید این به اغتشاش منتهی بشود. 
(14 خرداد 1388)