به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 18,112
بازدید دیروز: 23,157
بازدید هفته: 125,611
بازدید ماه: 172,798
بازدید کل: 23,661,190
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 19 April 2024
الجمعة ، ۱۰ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۴۵۷ - رئیسی: روند سیر نزولی تورم آغاز شده است ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

 

رئیسی: روند سیر نزولی تورم آغاز شده است

  ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

کنترل و سیر نزولی تورم آغاز شده است | برای خنثی سازی تحریم‌ها در دو جبهه  حرکت کرده‌ایم - خبرگزاری حوزه

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح دیروز با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به منظور دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گرامیداشت یاد شهدای ۱۹ دی‌ماه و قیام مردم قم و گرامیداشت شهید سلیمانی اظهار داشت: مردم انتظار دارند هر روزی که می‌گذرد مشکلات کاهش پیدا کند و در این باب اقداماتی انجام شده و تلاش دولت بر این است که وعده‌های داده شده‌اش تحقق عینی و عملی پیدا کند و به وعده‌هایش عمل شود و در عمل پایبند به وعده‌های خود باشد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کنترل تورم امروز خواست مردم و مسئولان است بیان کرد: در رابطه با تورم که خواست مردم و همه دلسوزان است، کنترل تورم در حال انجام است و سیر نزولی تورم آغاز شده است. در تاریخ پنجاه، شصت ساله کشور این میزان تورم بی‌نظیر بوده است و امروز سیر صعودی تورم به سیر نزولی تبدیل شده که به زودی به کاهش قیمت‌ها و تورم در حوزه‌های مختلف خواهد انجامید.
رئیسی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی عنوان کرد: روند افزایشی ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی در کشور از دیگر اقداماتی است که باید نسبت به آن تلاش کرد تا این میزان و سهم افزایش پیدا کند زیرا سهم ما در اقتصاد منطقه بسیار بالا است.
وی ادامه داد: صادرات نفتی و میعانات امروز در حال افزایش است که بعضاً گله‌مند بودند که نمی‌شود و امکان‌پذیر نیست اما با کمک خداوند انجام شد و ارز حاصل از صادرات در حال بازگشت به منابع ارزی کشور است. گفته می‌شد امکان صادرات نفت نیست یا پول آن بازنمی‌گردد اما با افزایش صادرات نفتی و بازگشت وجوه حاصل از صادرات این مشکل مرتفع شده است.
رئیسی با اشاره به تحقق وعده دولت در راستای تعامل با کشورهای همسایه تصریح کرد: توازن در سیاست خارجی به ویژه تعامل با همسایگان در حال انجام است. امروز ثابت شده است که جمهوری اسلامی به‌دنبال توازن است و روابط اقتصادی و تجاری ما با برخی از کشورهای منطقه در این مدت به سه برابر افزایش پیدا کرده است.
وی بیان کرد: موضوع مهم دیگر افزایش اعتماد مردم به دولت است که سرمایه بسیار بزرگی است و قابل تعویض با هیچ چیز دیگر نیست. ما اگر مشکلاتی اعم از سیل و زلزله و حمله سایبری داشتیم با اعتماد مردم این وضعیت را پشت سر گذاشتیم و امروز خود غربی‌ها و آنهایی که به دنبال تحریم بودند هم می‌دانند مهمترین موضوعی که دولت آن را پیگیری کرده، خنثی کردن تحریم‌ها بوده است.
رئیس‌جمهور حرکت دولت در دو جبهه خنثی‌سازی تحریم‌ها و لغو تحریم‌ها از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم را مورد اشاره قرار داد و گفت: رفع تحریم‌ها در یک حرکت عزتمندانه دنبال می‌شود و مهمتر از همه آن است که ما هیچگاه تحریم‌ها و تهدیدها را مانع خود ندانیم.
وی اضافه کرد: امیدوار هستیم کار با اعتماد و حمایت مردم و در کنار هم قرار داشتن مسئولان دولت، مجلس و دستگاه‌های مختلف کشور بتواند به نتیجه برسد. اعتقاد و باور ما این است و بارها رهبر حکیم و فرزانه به ما آموختند که اگر با قدرت، اعتقاد و اتکال به خدا و امید به داشته‌های کشور کار را دنبال کنید قطعاً پیروز هستید و به نتیجه خواهید رسید. تجربه چندماهه ما نشان می‌دهد این خط سیر درست است و به نتیجه خواهد رسید و جواب خواهد داد.
رئیس‌جمهور گفت: در رابطه با بودجه ۱۴۰۱ همان‌طور که در جلسه گذشته اشاره کردم، هدف‌گیری دولت رشد ۸ درصدی اقتصادی است و امیدوار هستیم که این اقدامات، ما را به این میزان از رشد برساند زیرا سال‌های گذشته مشکلات جدی داشتیم و شاهد رشد کمتر از یک درصد بودیم و این میزان با کمک و همراهی مجلس و دولت امکان‌پذیر است تا به موجب آن و در سایه رشد ۸ درصدی اشتغال ایجاد شود و چرخ‌های تولید بیش از این به حرکت در بیاید و بسیاری از دغدغه‌ها در کشور رفع شود.
رئیسی هدف‌گیری مهار تورم و کاهش آن در بودجه ۱۴۰۱ را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این موضوع از مسائل مهمی است زیرا ما نباید شاهد فقیرتر شدن فقیر و غنی‌تر شدن غنی باشیم و این روند باید به نحوی اتفاق افتد که سفره و معیشت مردم آسیب نبیند.
وی با اشاره به بحث در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیرامون ارز ترجیحی بیش از سایر مباحث بیان کرد: ارز ترجیحی که دغدغه همه ما است به درستی در کمیسیون تلفیق مورد بحث قرار گرفته است. مستحضر هستید زمانی که کار را در دولت آغاز کرده بودیم از ۸ میلیارد دلاری که پیش‌بینی کرده بودید چیزی باقی نمانده بود. یعنی در نیمه دوم سال مبلغی برای ارز ترجیحی برای دولت باقی نمانده بود و طبیعتاً دولت اگر می‌خواست به آنچه در قانون پیش‌بینی شده عمل کند باید بدون جبران، ارز ترجیحی را حذف می‌کرد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه خط قرمز دولت، سفره مردم و معیشت مردم بوده و هست، گفت: ما نمی‌توانستیم به اقتصاد بازار و زندگی مردم شوک وارد کنیم. این موضوع در جلسات مختلف دولت، و ستادهای اقتصادی دولت و جلسات سران قوا مطرح شد و در رفت و برگشت‌های صورت گرفته مقرر شد روند ارز ترجیحی در چندماه آتی ادامه پیدا کند و برای جبران آن باید مقدماتی تمهید شود.