به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,450
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 12,489
بازدید ماه: 18,279
بازدید کل: 23,506,651
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
103/ 31 - روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - رفتار نانجیبانه فتنه‌گران فراموش نشود ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - 103/ 31

رفتار نانجیبانه فتنه‌گران فراموش نشود

   ۱۴۰۰/۱۱/۰۳

بیانات منتشرنشده امام‌خامنه‌ای درباره فتنه 88 + فیلم- اخبار سیاسی تسنیم |  Tasnim

گزیده سخنان کلیدی رهبر انقلاب درباره فتنه 88
ادامه فصل پنجم: از 22 بهمن 1388 تا امروز
مسئله‌ اصلی 88، ایستادگی در برابر قانون | من خواهش می‌کنم اگر چنانچه مسائل سال ۸۸ را مطرح می‌کنید، مسئله‌ اصلی و عمده را در این قضایا موردنظر و در مدّ نگاهتان قرار دهید؛ آن مسئله‌ اصلی این است که یک جماعتی در مقابل جریان قانونی کشور، به شکل غیر قانونی و به شکل غیر نجیبانه ایستادگی کردند و به کشور لطمه و ضربه وارد کردند؛ این را چرا فراموش می‌کنید؟ البتّه ممکن است در گوشه‌وکنار یک حادثه‌ بزرگ زد وخوردهایی انجام بگیرد که انسان نتواند ظالم را از مظلوم تشخیص دهد؛ یا یک نفر درموردی ظالم، درموردی مظلوم باشد؛ این کاملاً امکان‌پذیر است؛ امّا در این قضایا، مسئله‌ اصلی گم نشود. خب، در انتخابات سال ۸۸ آن کسانی که فکر می‌کردند در انتخابات تقلّب شده، چرا برای مواجهه با تقلّب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمی‌دهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ امّا جواب ندارند؛ خب، چرا عذرخواهی نمی‌کنند؟ در جلسات خصوصی می‌گویند ما اعتراف می‌کنیم که تقلّب اتّفاق نیفتاده بود؛ خب، اگر تقلّب اتّفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟ اگر خدای متعال به این ملّت کمک نمی‌کرد، گروه‌های مردم به جان هم می‌افتادند، می‌دانید چه اتّفاقی می‌افتاد؟ می‌بینید امروز در کشورهای منطقه، آنجاهایی که گروه‌های مردم مقابل هم قرار می‌گیرند، چه اتّفاقی دارد می‌افتد؟ کشور را لب یک چنین پرتگاهی بردند؛ خداوند نگذاشت، ملّت هم بصیرت به‌خرج دادند. در قضایای سال ۸۸، این مسئله‌ اصلی است؛ این را چرا فراموش می‌کنید؟ (6 مرداد 1392)
از عناصر نامطمئن استفاده نکنید | از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید؛ مطلقاً استفاده نکنید. بعضی‌ها هستند که نشان دادند و ثابت کردند که عناصر نامطمئنّی‌اند؛ برای چه کسی نامطمئنّند؟ برای شخص حقیر؟ نه _ من که خیلی راحتم در برخورد با این‌وآن؛ با همه‌جور آدمی می‌توانم برخورد کنم؛ ارتباط‌گیری من خوب است؛ می‌تواند کسی با من هیچ مشکلی نداشته باشد، جز از لحاظ عقیده _ بی‌اعتمادی خودشان را برای نظام ثابت کردند، برای کشور ثابت کردند، برای جمهوری اسلامی ثابت کردند؛ هم برای اسلامیّتش، هم برای جمهوریّتش. همین‌هایی که سال ۸۸ آن بازی را راه‌انداختند، خب اینها با جمهوریّت نظام جمهوری اسلامی مخالفت کردند، بدون هیچ منطقی، بدون هیچ حرف قابل‌قبول و پسندیده در مقابل آدم‌های باانصاف؛ اینها نامطمئنّند. (20 تیر 1394)
خطر لغزش به‌خاطر نبود بصیرت | خیلی‌ها در این حوادثی که در همین فتنه‌ سال ۸۸ اتّفاق افتاد لغزیدند؛ آدم‌های بدی نبودند [امّا] لغزیدند به‌خاطر کم بودن بصیرت. خب، شما وقتی میبینی که یک نفری می‌گوید: «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» باید چه‌کار کنی؟ شما که معتقد به نظامی، شما که جانت را حاضر شدی برای نظام و برای حفظ نظام بدهی، تا می‌بینی یک عدّه‌ای دارند این‌جوری شعار می‌دهند، باید چه‌کار کنی؟ این، نبودن بصیرت است؛ ملتفت نشدن به وظیفه در لحظه‌ لازم است. (20 آبان 1394)
زیر بار حرف حق نرفتند | یک بُعد دیگر حقّ‌النّاس بودن، پذیرش نتیجه‌ قانونی انتخابات است؛ [یعنی‌] وقتی‌که به یک نتیجه‌ای رسید و مراکز قانونی تصدیق کردند که این است، پذیرش این نتیجه [حقّ‌النّاس است‌]؛ ضدّ آن کاری که در سال ۸۸ انجام شد. خب در سال ۸۸ یک حرف منکر و مستنکَری را آمدند مطرح کردند که تقلّب شده است و باید این انتخابات برهم بخورد؛ حالا مردم چقدر شرکت کردند؟ 40 میلیون! 40 میلیون [نفر از] مردم شرکت کردند در یک انتخاباتی و رأی دادند به کاندیداهای مختلف، نامزدهای مختلف؛ این آقایان به ادّعای تقلّب [این را گفتند]. البتّه بنده با اینها خیلی مماشات کردم _ حالا کارهای جزئی‌ای که انجام گرفت طولانی است _ مماشات کردیم، حرف زدیم، گفتیم بیایید، بگویید بروند صندوق‌ها را نگاه کنند؛ هر تعداد صندوقی که شما می‌خواهید؛ اعتنا نکردند، گوش نکردند؛ بنا بر این نبود که زیر بار این حرف حق بروند؛ زیر بار حرف حق نرفتند و برای مملکت خسارت درست کردند. من نمی‌دانم بنا است که این خسارت‌هایی که در سال ۸۸ بر ما وارد شد کِی جبران بشود؟ واقعاً نمی‌دانم! هنوز جبران نشده. (14 دی 1394)
انتخابات مجلس و خبرگان 94 نشانه‌ بی‌اعتباری ادّعاهای فتنه‌گران 88 | دشمنان ما دائماً در طول این سال‌ها، همواره تبلیغ کردند؛ و این تبلیغ در اوقات انتخابات غالباً شدید شده که «آقا، خیانت می‌کنند؛ اسم فلانی را می‌آورند، رأی فلانی را به جایش درمی‌آورند.»؛ از این حرف‌ها شنیده‌اید؛ مرتّباً یک عدّه‌ای بیرون گفته‌اند و یک عدّه‌ای هم در داخل آنها را بازگو کرده‌اند و همان حرف‌ها را در داخل کشور تکرار کرده‌اند. با وجود این، بحمدالله انتخابات، سالم بود و همیشه سالم بوده انتخابات. این نشان داد بی‌اعتباری حرف کسانی را و اقدام کسانی را که یک‌وقتی یک انتخاباتی مثل سال ۸۸ را نامعتبر دانستند و آن فتنه‌ مضر و مُهیب را برای کشور به‌وجود آوردند؛ به‌خاطر اینکه متّهم کردند کشور را به اینکه انتخابات انتخابات ناسالمی است؛ نه، انتخابات سالم بود؛ هم امروز سالم بود، هم دوره‌های قبل سالم بود، هم سال ۸۸ سالم بود، هم سال ۸۴ سالم بود؛ انتخابات سلامت داشت. هیچ‌وقت این‌جور کاری [نشده است]. بله، ممکن است در یک گوشه‌ای، در یک صندوقی 10 تا، 20 تا، 100 تا رأی این‌وَروآن‌وَر بشود؛ یا از روی غفلت، یا از روی غرض، [امّا] هیچ‌گونه حرکت سازمان‌دهی‌شده‌ای که وجود داشته باشد که نتیجه‌ انتخابات را تغییر بدهد، در کشور ما وجود نداشته و وجود ندارد و بعد از این هم امیدواریم ان‌شاءالله هرگز وجود نداشته باشد. (20 اسفند 1394)
مقایسه‌ رفتار شکست‌خوردگان دو انتخابات | نکته‌ دیگری که باز در این انتخابات (مجلس و خبرگان 1394) واضح شد و بسیار خودش را نشان داد، رفتار کاملاً نجیبانه‌ کسانی بود که رأی نیاوردند. اگر آن کسانی که رأی نیاورده‌اند، بنا می‌کردند اعتراض کردن و دعوا کردن و شِکوه و گلایه کردن و در بلندگوها حرف زدن، وضع آرام نمی‌ماند و طبعاً ناآرامی به‌وجود می‌آمد... اینها خیلی بااهمّیّت است؛ اینها خیلی باعظمت است؛ اینها ارزش است، این ارزش‌ها را بایستی قدر دانست؛ برخلاف رفتار نانجیبانه‌ کسانی که در سال ۸۸ عمل کردند که چون رأی نیاوردند، دعوا راه‌انداختند، مردم را به خیابان‌ها کشاندند، کار را به زدوخورد کشاندند، برای کشور هزینه درست کردند، دشمن را جری کردند، طمع دشمن را برانگیختند؛ این کارها شد. خدای متعال آن فتنه را خاموش کرد وَالّا آن فتنه، فتنه‌ کوچکی نبود که اینها راه‌انداختند. (20 اسفند 1394)
نباید از ما در فتنه بهره‌برداری شود | فتنه چیست؟ فتنه عبارت از آن حادثه‌ای است که تشخیص حق و باطل را برای مردم مشکل می‌کند؛ این فتنه است. در جامعه وقتی یک حادثه‌ای پیش آمد که تشخیص حق و باطل در او برای عموم مردم _ حالا خواص یک چیزهایی می‌فهمند امّا _ برای متن عمومی جامعه مشکل شد، این فتنه است؛ مثل همین قضایای سال 88؛ این می‌شود فتنه. در فتنه مراقب باشید از شما استفاده نشود، نه از حرفتان، نه از نگاهتان، آن فتنه‌گر استفاده نکند. این درس کلّی امیرالمؤمنین است. حالا ممکن است انسان یک گرایشی داشته باشد، نخواهد وارد میدان بشود و سینه سپر کند، این محلّ بحث نیست؛ [اینکه] شما علیه فتنه‌گر وارد میدان بشوید و در مقابل او [باشید]، ممکن است یا سلیقه‌تان یا مزاجتان یا سبک زندگی‌تان متناسب با این نباشد که سینه‌چاک وارد میدان بشوید؛ امّا می‌توانید جوری حرکت کنید که فتنه‌گر از شما هیچ استفاده‌ای نکند. این برای امروز و فردا و همیشه‌ ما یک درس است.
(2 تیر 1395)
برنده و بازنده‌ انتخابات از خود ظرفیّت نشان بدهند | در تبلیغات، در مناظرات، حرف‌هایی زده شد، گاهی بداخلاقی‌هایی شد، برخی از دستگاه‌های گوناگون کشور مورد اتّهام قرار گرفتند. اینها کارهای خوبی نبود؛ گذشته، گذشته است؛ بایستی اینها ادامه پیدا نکند. همه توجّه داشته باشند: به آنچه در انتخابات (ریاست‌جمهوری 1396) انجام گرفت، با چشم اغماض نگاه کنند؛ تکرار نکنند؛ یعنی ملّت _ چه آن گروهی که نامزد آنها رأی آورده است، چه آن گروهی که نامزد آنها رأی نیاورده است _ باید از خودشان ظرفیّت نشان بدهند، از خودشان حلم نشان بدهند _ حلم یعنی ظرفیّت، جنبه‌دار بودن _ بی‌جنبگی نشان ندهند. بعضی هستند که اگر در یک قضیّه‌ای برنده هم بشوند بی‌جنبگی نشان می‌دهند، بی‌ظرفیّتی نشان می‌دهند، اگر بازنده هم بشوند همین‌جور؛ نه، بایستی چه درصورتی‌که انسان موفّق شد و به آن مقصودی که داشت رسید، چه درصورتی‌که نرسید، از خود ظرفیّت نشان بدهد. خب، خوشبختانه امسال در این انتخابات ظرفیّت نشان دادند، آن کسانی هم که موفّق نشدند، ظرفیّت نشان دادند، برخلاف سال ۸۸ که آن مشکلات را برای کشور به‌وجود آوردند.
(14 خرداد 1396)