به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 684
بازدید دیروز: 18,753
بازدید هفته: 684
بازدید ماه: 684
بازدید کل: 23,662,515
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 20 April 2024
السبت ، ۱۱ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۷۳ - پیکر مطهر شهید مدافع وطن «علی‌اکبر رنجبر» تشییع شد: قتل وحشیانه مأمور پلیس در شیراز، زنگ خطر برای امنیت ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
پیکر مطهر شهید مدافع وطن «علی‌اکبر رنجبر» تشییع شد:
 
قتل وحشیانه مأمور پلیس در شیراز، زنگ خطر برای امنیت جامعه 
 
  ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
 

انتشار خبر و تصاویر دلخراش شهادت مأمور پلیس در درگیری با یکی از اراذل و اوباش در شیراز، که موجی از غم را در بین مردم ایجاد کرده است، یک بار دیگر لزوم ارتقای قوانین حمایتی از پلیس را گوشزد می‌کند.
پخش تصاویر نحوه شهادت مظلومانه «علی‌اکبر رنجبر» یکی دیگر از ماموران جان برکف پلیس در درگیری با یکی از اراذل و اوباش در شیراز موجی از غم و تأسف را در بین مردم کشورمان به‌همراه داشت. براساس تصاویر منتشر شده، در حادثه شامگاه چهارشنبه مامور پلیس در حالی که در یک دست سلاح دارد و با دست دیگر درگیر با فرد مهاجم است به دلیل قوانین سخت به کارگیری سلاح، نمی‌تواند از سلاح گرم برای دفاع از جان خود استفاده کند و بعد از چند لحظه درگیری، مورد اصابت وحشیانه ضربات چاقو در ناحیه گلو قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد. یک سرباز پلیس هم در این درگیری به شدت مجروح شد.
قاتل دستگیر شد
دیروز اما رئیس‌کل دادگستری استان فارس از دستگیری قاتل شهید رنجبر خبر داد.
فرمانده انتظامی استان فارس نیز در تشریح جزئیات دستگیری این قاتل گفت: قاتل پس از به‌شهادت رساندن شهید رنجبر به یکی از روستا‌ها فرار کرده بود، بلافاصله مأموران به محل اختفای قاتل در یکی از روستا‌های شیراز مراجعه کرده و خوشبختانه او را در مخفیگاهش پیدا کردند.
سردار رهام‌بخش حبیبی افزود: زمانی که قاتل دستگیر شد هنوز چاقویی که شهید رنجبر را به شهادت رسانده بود در دستش بود و با همین چاقو با مأموران درگیر شد.
حبیبی ادامه داد: ما در همان درگیری با وجود اینکه اسلحه داشتیم و می‌توانستیم او را مورد هدف گلوله قرار دهیم این کار را انجام ندادیم و حین درگیری پای قاتل شکست.
وی با اشاره به این که قاتل از اهالی استان فارس نیست گفت: قاتل حین دستگیری حالت طبیعی نداشت و احتمالاً وی مواد مصرف کرده بود.
تشییع پیکر شهید در نماز جمعه
گفتنی است، مراسم تشییع پیکر پاک شهید والامقام سرهنگ دوم علی‌اکبر رنجبر، دیروز بعد از اقامه نماز جمعه در حرم مطهر شاهچراغ‌(ع) شیراز برگزار شد. پس از مراسم تشییع، پیکر این شهید در گلزار شهدای شهر شیراز به خاک سپرده شد.
قوانین به‌کارگیری سلاح
باید خیلی زودتر از اینها اصلاح می‌شد
با وقوع این حادثه تلخ در ادامه تکرار چندباره شهادت مظلومانه ماموران پلیس توسط اشرار و اراذل و اوباش، یک بار دیگر لزوم اصلاح قانون به کارگیری سلاح گرم توسط ماموران پلیس مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.
پیش از این نیز بارها و بارها ماموران وظیفه‌شناس پلیس مورد حمله اراذل و اوباش قرار گرفته بودند که با توجه به قوانین سفت و سخت برای ماموران در به‌کارگیری سلاح و عدم استفاده از اسلحه مورد جراحات و صدمه شدید واقع شده و تعدادی نیز به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند. متاسفانه مأموران پلیس در لحظه رودررو شدن با اراذل و اوباش و حتی در شرایطی که جانشان در خطر است به جای استفاده از سلاح گرم باید به این فکر کنند که اگر استفاده از اسلحه باعث آسیب یا مرگ فرد مهاجم شود باید در برابر قانون درباره چرایی استفاده از سلاح و اثبات لزوم این استفاده پاسخگو باشند!
این نقص قانونی موضوعی است که به دفعات و هربار پس از شهادت یکی از ماموران پلیس در چنین حوادثی، از سوی فرماندهان پلیس به صورت گلایه و مطالبه مطرح شده است.
از جمله سردار رضایی جانشین فرمانده انتظامی کل کشور بارها با توجه به نحوه شهادت مظلومانه ماموران در برخورد با مجرمان از مظلومیت پلیس در استفاده از سلاح در برابر این جانیان خطرناک سخن گفته است.
همچنین مهرماه امسال بود که سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با کیهان با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر قوه قضائیه از ماموران پلیس در برخورد با اراذل و اوباش و مجرمان اظهارداشت: این یک واقعیت انکارناپذیر است که مجرمین گستاخ‌تر شده‌اند و به راحتی از هرگونه سلاحی چه سرد و چه گرم استفاده می‌کنند، در واقع ماموران نیروی انتظامی در این امر بسیار مظلوم واقع شده‌اند، که باید فکر جدی به حال این قضیه شود.
حال با وقوع حادثه دلخراش شهادت مدافع وطن شهید رنجبر در شیراز شاهد تأکید برخی مسئولان بر لزوم اصلاح قانون به‌کارگیری از سلاح هستیم اما چه‌بسا اگر پیش از این، مسئولان به فکر تغییر این قانون و حمایت جدی‌تر از ماموران پلیس که وظیفه‌ای جز برقراری امنیت و آرامش شهروندان ندارند، می‌بودند، امروز شاهد شهادت مظلومانه شهید «علی‌اکبر رنجبر» و یتیم شدن پسر و دختر 13 ساله و 8 ساله‌اش نبودیم.
مطالبه جدی سردار اشتری
از قوای مقننه و قضائیه
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت این مامور پلیس در شیراز ضمن مطالبه جدی و عاجل از قوای مقننه و قضائیه درخصوص اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح و حمایت قضائی همه‌جانبه از ماموران جان بر کف پلیس دستور ویژه‌ای برای استمرار برخورد قاطع و جدی با اراذل و اوباش به فرماندهان انتظامی در سطح کشور صادر کرد.
دستور دادستان‌ کل کشور به دادستان‌ها
در پی شهادت مامور نیروی انتظامی
دادستان کل کشور هم در پی شهادت مظلومانه مأمور وظیفه‌شناس شهید ‫علی‌اکبر رنجبر در درگیری با اراذل و اوباش در استان فارس، در پیامی به دادستان‌های سراسر کشور اظهارداشت: «حوادث هر از چندگاه مقابله مامورین انتظامی و امنیتی با تعدادی از اراذل و اوباش که با حضور در ملاءعام موجب شکستن حریم امنیت جامعه شده و آرامش و آسایش مردم عزیز را هدف قرار داده و با سلاح سرد و گرم به دیگران آسیب می‌رسانند و ایجاد رعب و وحشت می‌کنند که گاهی شاهد هدف قرار گرفتن حافظین امنیت توسط جنایتکاران می‌باشیم، مسئولین محترم اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی، تقنینی و قضایی را بر آن می‌دارد که نسبت به این امر مهم بازنگری در قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها، آرا و احکام را مورد توجه قرار دهند.»
درخواست رئیس‌ مجلس
برای رسیدگی خارج از نوبت اصلاحات
«قانون استفاده از سلاح»
محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیز طی پیامی در فضای مجازی در واکنش به شهادت مامور وظیفه‌شناس ناجا در درگیری با اراذل و اوباش نوشت: «اصلاحات «قانون استفاده از سلاح» خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. امنیت جامعه و آسایش مردم جز با فراهم کردن زمینه‌های اعمال اقتدار و قاطعیت پلیس تامین نخواهد شد. ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در اسرع وقت اصلاحات مورد نیاز «قانون استفاده از سلاح» برای مامورین شجاع و جان برکف ناجا را به مجلس ارائه کنند تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرار گیرد.»
در همین زمینه رئیس‌مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون استفاده از سلاح توسط پلیس را به همکاران حقوقی مرکز ابلاغ کرد.
راهکارهایی غیر از اصلاح قانون
در کنار لزوم اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح، برخی کارشناسان هم راهکارهای دیگری از جمله نصب دوربین به لباس ماموران نیروی انتظامی برای مستند کردن درگیری‌ها، استفاده از سلاح‌های غیرکشنده و موثر و آموزش بیشتر ماموران را مفیدتر از اصلاح قانون و گسترش اختیارات ماموران انتظامی در استفاده از سلاح می‌دانند. با این همه در مجموع ضروری است با بررسی‌های دقیق کارشناسی در جهت تقویت اقتدار نیروی انتظامی و افزایش شهامت نیروهای انتظامی در استفاده از سلاح در مواقع ضروری، اقداماتی موثر انجام شود.
چه کسانی تیغ پلیس را کند می‌کنند؟
گذشته از مواردی همچون اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح، یادآوری چند نمونه از اقدامات برخی مسئولان و جریانات سیاسی و سلبریتی‌هادر سال‌های اخیر نباید فراموش شود.
مواردی همچون هجمه شدید و غیرمنصفانه اصلاح‌طلبان به پلیس در جریان غائله کوی دانشگاه در سال 78، یا تحریف فعالیت امنیت بخش پلیس مظلوم و مورد آسیب قرار گرفته توسط اشرار در جریان فتنه 88 از سوی برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی همنوا با معاندان خارج نشین، افتخار رئیس‌جمهور وقت به فرستادن پلیس بدون اسلحه به میان آدمکش‌های وابسته به دراویش گنابادی در غائله سال 96 خیابان پاسداران و بیان همراه با ذوق‌زدگی این اقدام در مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه که به گفته آقای روحانی تعجب ماکرون را نیز در پی داشت تنها چند نمونه از اقدامات مخرب علیه پلیس در سال‌های گذشته است.
از سوی دیگر تلاش برخی از سلبریتی‌های کم‌سواد یا وابسته و خودفروخته برای تغییر جایگاه جلاد و شهید در موارد مختلف واقعیتی انکارناپذیر است. در همین اغتشاش دراویش گنابادی وقتی تعدادی از نیروهای مظلوم انتظامی که جناب روحانی به اسلحه نداشتن آنها افتخار می‌کرد زیر چرخ اتوبوس هدایت شده توسط یکی از وابستگان دراویش گنابادی به نام «محمد ثلاث» مظلومانه به شهادت رسیدند، با صدور حکم اعدام این قاتل پس از اعتراف صریح وی، عده‌ای از سلبریتی‌ها برای قاتل اشک تمساح می‌ریختند و هشتگ نه به اعدام می‌زدند.
همین‌ها البته در این کار سابقه دارند و از قاتلی به نام «نوید افکاری» که صراحتا به قتل یک شهروند اعتراف کرده بود یک کشتی‌گیر مظلوم و قهرمان می‌ساختند و نمونه‌های دیگر.
اما اکنون همین چهره‌های و جریانات سیاسی و سلبریتی‌ها که اخیرا ادعای دروغ ضرب و شتم پیرزنی به نام «گوهر عشقی» را در فضای مجازی داغ کرده بودند و چند روز بعد رسوا شدند، در برابر اشک کودکان یتیم شده یک مامور فداکار پلیس که برای حفظ امنیت جامعه و همین افراد به شهادت رسیده است سکوت می‌کنند.
امنیت پلیس لازمه تامین امنیت مردم
بی شک برای تامین امنیت مردم باید ابتدا امنیت ماموران پلیس را حفظ کرد و ارتقا داد. این در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، حمایتی قاطع از پلیس انجام می‌شود و نه تنها کمترکسی جرأت شلیک به پلیس را دارد بلکه در موارد زیادی حتی در برخورد با یک فرد معلول، پلیس حتی بر اساس حدس و گمان و احتمال قصد استفاده افراد و مجرمان از سلاح فرد مقابل را به رگبار می‌بندد. نه اینکه چنین اقداماتی از سوی پلیس در کشورهای دیگر مورد تایید باشد اما نباید کار به جایی برسد که مامور پلیس احساس کند در درگیری با مجرمان پشتوانه‌ای ندارد.

Image result for ‫گل لاله‬‎