به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,428
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 12,467
بازدید ماه: 18,257
بازدید کل: 23,506,629
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۵۵ - سیدحسن نصرالله : جمهوری اسلامی ایران الگوی استقلال و آزادی در سراسر جهان است ۱۴۰۰/۱۱/۱۹

سیدحسن نصرالله :

جمهوری اسلامی ایران الگوی استقلال و آزادی در سراسر جهان است

۱۴۰۰/۱۱/۱۹

 ایران قدرت منطقه ای/ امریکا توانایی متوقف کردن برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران را ندارد/ هراس صهیونیست ها از ایران/ فعال شدن سامانه های پدافند هوایی حزب الله و وحشت اسرائیلی ها

سیدحسن نصرالله

سیدحسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان در گفتگو با شبکه بین المللی العالم گفت: اگر اسرائیل به ایران حمله نظامی کند جواب ایران بسیار شدید و خشن خواهد بود و اسرائیلی ها از پاسخ ایران می ترسند.

به گزارش مشرق، "سیدحسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان در این گفتگوی اختصاصی و مشروح با شبکه العالم در خصوص انقلاب اسلامی، نقش امام و رهبری در پیروزی و استمرار انقلاب ایران، محور مقاومت، نقش حزب‌الله لبنان و دیگر اعضای این محور، ایستاگی محور مقاومت و پیروزی‌های مکرر و مستمر این محور در مقابل آمریکا و اسرائیل و بالاخره آینده حرکتی که به رهبری امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ آغاز شد و در منطقه خاورمیانه رشد کرد و جهان را از خود متأثر کرد، سخن خواهد گفت.

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو به شرح ذیل است؛

* ورود امام خمینی (ره) از تبعید به تهران از زیباترین مصداق های ایام الله است.

* امروز جمهوری اسلامی ایران الگوی استقلال و آزادی در جهان اسلام و سراسر جهان است.

* بسیاری در منطقه از آزادی و حاکمیت سخن می گویند در حالی که وابسته سفارتخانه های بیگانه هستند.

* جمهوری اسلامی ایران قدرت منطقه ای بزرگی است و نمی توان آن را نادیده گرفت و یا به آسانی با آن جنگید.

* ایران در زمان شاه از سوی آمریکا اداره می شد و در آنجا ۶۰ هزار مشاور آمریکایی در زمینه های مختلف حضور داشتند.

* انقلاب اسلامی، "اسراییل" و امریکا را از ایران خارج کرد.

* اسلام اصیل اسلامی است که به روی ظلم و جنایت می ایستد و این همان چیزی است که امریکا نمی پذیرد.

* آمریکا با نظام اسلامی ایران دشمنی می کند زیرا این نظام، نظامی مستقل و دارای حاکمیت است که ظلم را نمی پذیرد.

* به خیلی از کشورهای دیگر، اسلامی می‌گویند و مردمشان مسلمان هستند اما این وجه تسمیه از روی تسامح است

* سخن آمریکا از جنگ علیه ایران فقط برای ارعاب و اعمال فشار علیه ایران است.

* ایران کشوری قوی و دارای حاکمیت است و امریکا از جنگ با آن می هراسد.

* امریکا توانایی متوقف کردن برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران را ندارد.

* اگر اسرائیل به ایران حمله نظامی کند جواب ایران بسیار شدید و خشن خواهد بود و اسرائیلی ها از پاسخ ایران می ترسند.

*ایران هم اصلا به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست؛ ایران شوخی ندارد؛ ایران پاسخ [هر اقدام نظامی را] می‌دهد

* امارات در اولین حمله موشکی از سوی انصارالله یمن، به حمایت آمریکا و "اسراییل" پناه برد.

* زمانی که رژیم اشغالگر می گوید که می خواهد موشکهای حزب الله را از میان بردارد، او به جنگی کامل نیاز دارد.

* رژیم اسراییل هیچگاه نخواهد توانست از طریق جنگ علیه حزب الله، به هدفش برسد.

* اگر رژیم اسراییل یقین داشت که با جنگ علیه حزب الله، به پیروزی می رسد، لحظه ای هم درنگ نمی کرد.

* از جنگ نمی هراسیم و در مقابل تهدیدها تسلیم نمی شویم.

* مهمترین تحولی که اخیرا اسراییلی ها از آن سخن می گویند، مساله سامانه پدافند هوایی حزب الله است.

* طی دو سال گذشته، سامانه های دفاع هوایی مقاومت را به منظور مقابله با پهپادهای اسراییلی و دور کردن خطر آنها فعال کردیم.

* رویکرد مقاومت استفاده از هر سلاحی به منظور مقابله با تهدیدات اسراییلی ها است.

* طی دو سال گذشته می‌توانم امشب بگویم که تحرکات اسرائیل [در آسمان] بسیار کاهش یافته، مثلا در بقاع که روزانه پهپادهای اسرائیل می‌آمدند، اکنون چندین ماه دیده می‌شود که دیگر نیامده‌اند.

* آنچه که ما را به ایران پیوند می دهد، مساله مقاومت است که یک منفعت امنیتی است.

* سفارت ایران در تصمیمات حزب الله دخالتی نمی کند.

* لبنان تحت اشغال آمریکا نیست اما تحت نفوذ مالی و امنیتی این کشور است.

* هیچ نیرو و یا پایگاه آمریکایی در لبنان وجود ندارد اما آمریکایی ها در تشکیلات نظامی لبنان دخالت می کنند.

مشروح گفتگوی سیدحسن نصرالله با العالم به شرح ذیل است:

* پیروزی انقلاب از بارزترین و مهم ترین مصداق های یوم الله بزرگ بود

در آغاز از مناسبت این دیدار شروع می کنم ... سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جناب سید حسن نصرالله ، شما با چه حس و حال و روحیه ای چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیرید؟

بسم الله الرحمن الرحیم .. با عرض سلام، خوش آمدید .. طبیعتاً ، انسان در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مملو از احساساتی همراه با شادی و سعادت و شور شعف بسیار است.

من به خاطر دارم که در سال ۱۹۷۹ [۱۳۵۷ هجری شمسی]، کل جهان ، دوست و دشمن ، نهضت امام خمینی قدس سره شریف را در پاریس دنبال می کردند، و به نظر من زمانی که ایشان در داخل هواپیما در حال انتقال از فرانسه به تهران بودند، قلب های ده ها میلیون نفر با امام همراه بود، قلب های آنان با امام میان زمین و آسمان همراه بود، که آیا امام به فرودگاه تهران خواهند رسید؟ آیا هواپیما سالم به مقصد خواهد رسید؟ پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، همواره این احساسات و خاطره و برداشت ها را زنده می کند بنابراین، خوشحالی که بعد از ورود امام به فرودگاه تهران حاصل شد و استقبال میلیونی و عظیم و بی نظیر از ایشان صورت گرفت که در طول تاریخ بی همتا بوده است و سخنرانی ایشان در بهشت زهرا و آرامگاه شهدا و رویدادهایی که تا زمان اعلام پیروزی انقلاب صورت گرفت، در واقع از بارزترین و مهم ترین مصداق های یوم الله بزرگ بود.

وقتی که از ایام الله سخن می گوییم ... این روز ، از باشکوه ترین روزهای خداست ... وقتی که انسان ، آن روز را به خاطر می آورد، همواره احساس شادی، شعف و امید به آینده دارد. این احساسات ماست، همانطور که احساسات همه دوستداران انقلاب است.

شخصیت رهبران ایران، از مهم ترین عوامل اساسی تاثیرگذار در پیروزی انقلاب بوده است

جناب آقای نصرالله، خصوصیات رهبری در ایران از زمان امام خمینی (ره) تا زمان حضرت آیت‌الله خامنه ای ، بارز و مشخص بوده است، خصوصیات بسیاری است که انقلاب تا کنون آن‌ها را به عنوان یک وظیفه مستمر متجلی کرده است؛ به نظر شما، بارزترین خصوصیات رهبری در ایران که به این مهم دست یافتند، چیست؟

چه زمانی که درباره امام خمینی (قدس سره) صحبت می کنیم و چه زمانی که درباره حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله) سخن می گوییم، ویژگی های بارزی وجود دارد، یعنی ما اولا با شخصی فقیه با درجه ای والا از فقه و اجتهاد و علم و تخصص در علوم اسلامی و در شریعت اسلامی روبرو هستیم، قبل از اینکه درباره فقیه بودن او سخن بگوییم، با انسانی مومن روبرو هستیم، انسانی با ایمان و پرهیزگار و باتقوای که تقوای خدا را دارد و جز خداوند سبحان و متعان از کسی بیم و هراس ندارد ... ایشان به مرحله فقه و عالم بودن و اندیشمند بودن و انسان حکیم بودن و انسان شجاع بودن رسیدند ، بدین معنا که تدبیر و شجاعت، مهمترین ویژگی است که رهبر انقلاب در این سطح باید از آن برخوردار باشد.

دارا بودن دیدگاه یا تفکر استراتژیک، پیشینه تاریخی، افق گسترده و فراگیر هم از دیگر خصوصیاتی است که یک رهبر باید دارا باشد؛ نگاه ایشان فقط به شهر یا به کشور خود نیست، بلکه نگاهش همواره به کل جهان است، یعنی با پیشینه عقیدتی و ایمانی و شناخت خود، دارای قدرت بسیار در تحمل سختی‌ها و آماده فداکاری است و دارای تجربه بسیار است، ما از رهبرانی سخن می گوییم که دارای تجربه بسیار و فشرده هستند که صرفا حاصل تجربه و یا تحصیل علم و دانش نیست. هیچ تردیدی نیست که شخصیت امام و شخصیت رهبری، از مهم ترین عوامل اساسی تاثیرگذار در پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی و نیز پایداری این نظام و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تا به امروز هستند.

* ایران ، کشوری دارای حاکمیت کامل و دارای استقلال واقعی است

قطعاً، رهبری موجب نگرانی دشمنان ایران شده است، تاجایی‌که یکی از ژنرال‌های صهیونیستی گفته است که آنچه بیشتر از همه چیز مایه هراس ما شده، کاریزمای رهبری معنوی و منظورش رهبر کنونی ایران است ... به نظر شما، ایران امروز بعد از ۴۳ سال، در چه جایگاهی در جهان قرار دارد، جایگاهش در منطقه چگونه است، درباره این ایرانی که از ۴۳ سال پیش مورد محاصره واقع شده و با آن جنگ شده است و اکنون در این جایگاه است، چه می توان گفت؟

می‌توان از چند جهت به ارزیابی این مساله پرداخت .. از جنبه الگو بودن، امروز، جمهوری اسلامی ایران، که نتیجه و حاصل انقلاب اسلامی مردمی است که در ایران روی داد، الگویی برای جهان اسلام، جهان سوم و برای کل جهان است، به‌ویژه برای کشوری که دارای حاکمیت واقعی است ... می دانید ما مشکلی به نام مشکل حاکمیت و استقلال و آزادی در جهان سوم داریم، این شعارها در بسیاری از کشورها و برای بسیاری از ملت ها مطرح می شود، اما در زمان اجرا شدن و در عالم واقع، مسئله متفاوت است، بسیاری از حاکمیت سخن می گویند، درحالیکه وابسته به سفارت خانه ها هستند.

بسیاری از استقلال سخن می گویند، درحالیکه وابسته و پیرو کشورهای خارجی هستند و منافع کشورهای بیگانه را به منافع کشورهای متبوعشان ترجیح می دهند.

وقتی که امروز از این زاویه به ایران نگاه می کنیم، می بینیم که ایران ، کشوری دارای حاکمیت کامل و دارای استقلال واقعی است ، ایران کشوری دارای آزادی مطلق است و کسی که در ایران حکومت می کند، مردم ایران هستند، مردم هستند که رهبر را انتخاب می کنند، مردم هستند که رئیس جمهور را انتخاب می کنند، مردم هستند که نمایندگان مجلس را انتخاب می کنند، مردم هستند که اعضای مجلس خبرگان رهبری و اعضای شوراهای شهر و غیره را انتخاب می کنند؛ یک حاکمیت واقعی مردمی در ایران وجود دارد

از سوی دیگر، همچنین از جهت الگو، ما با تجربه جالبی به نام کشور اسلامی روبرو هستیم، در جهان اسلام به همه کشورها، کشورهای اسلامی گفته می شود ، یعنی با درنظر گرفتن و توجه به هویت که شخصی از والدین مسلمان متولد شود، اکثر مردم در این کشور مسلمان هستند، بنابراین، این کشور، کشوری اسلامی است و این تعریف با کمی ملاحظه، تعریف کشور اسلامی است، بدین معنا که حکومت اسلام را برقرار می کند.

در جمهوری اسلامی ایران از روز اول و از زمان امام خمینی و تا اکنون در دوران رهبری آیت الله خامنه ای و همین طور مسئولان و موسسات و نهادها و نخبگان و عامه مردم، تلاش مداوم برای برقراری حکومت اسلامی واقعی صورت گرفته است ...

قطعا نه حضرت امام خمینی و نه حضرت آیت الله خامنه ای ، هیچگاه مدعی نشده اند که آنچه در ایران داریم، اجرای کامل اسلام است، آن ها می گویند که ما همه تلاش خود را با اخلاص کامل برای اجرای دین اسلام به کار می گیریم و اسلام را اجرا می کنیم و یک کشور اسلامی واقعی را به عنوان الگو به کل جهان معرفی می کنیم

اما از سوی دیگر، وقتی که از باب ارزیابی سیاسی سخن می گوییم، شما اکنون با یک قدرت بزرگ و مقتدر منطقه ای روبرو هستید و این صرفا سخن من نیست، بلکه همه جهان با ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای بزرگ تعامل و برخورد می کنند و ایران دارای تاثیر و حضور عمده در مسائل منطقه و نیز در سرنوشت جهان است.

با وجود همه این موارد جمهوری اسلامی از این مسائل عبور کرده است. همچنین وقتی از نظر پیشرفت به ایران می نگریم، بین ایران در زمان شاه در سال های ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ و ایران امروز در حوزه های علوم، تکنولوژی، دانشگاه‌ها (تعداد دانشجویان در داخل و خارج و در تخصص های علمی)، زیرساختی (همچون فرودگاه‌ها و بندرها و بزرگراه‌ها و مسکن و شهرسازی) و پیشرفت مالی بالا و در حوزه های خودکفایی و کشاورزی و صنایع و تجارت و موضوع صنایع نظامی و قدرت نظامی فرق زیاد را شاهد هستیم.

من در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب سخنرانی داشتم و در طول یک ساعت و نیم سخنرانی خود اطلاعاتی را جمع آوری کردم که از منابع ایرانی نبود بلکه از منابع سازمان ملل بود، یعنی چیزی که دنیا در خصوص درجه ایران در هر مسئله علمی و تکنولوژی و مقامی که به آن رسیده می گویند، امروز وقتی که دنیا از ایران صحبت می کند از مسئله هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای و مشکلات سیاسی در منطقه می گویند اما در طی این سال‌ها باید در خصوص نمونه انقلاب اسلامی صحبت کنیم، در خصوص نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و اینکه رهبری حکیم و شجاع چگونه ایران را به پیشرفت رساند و ایران در همه موضوعات به چه جایگاهی رسید، توضیح این مسئله وقت زیادی را می خواهد و ما اینجا به اشاره چند نکته اکتفا می کنیم.

* آمریکا اسلام اصیل را نمی پذیرد

 در هر حال جناب نصرالله شما فرمودید که در این خصوص موارد زیادی وجود دارد و می توان آن را مطالعه کرد اما ما امروز در مورد ایران در بین دشمنی بسیار بزرگی صحبت می کنیم، در راس این دشمنی‌ها ایالات متحده آمریکا قرار دارد و همانگونه که امام خمینی فرمود تمام مصیبت‌ها ما از آمریکاست و رهبر انقلاب و تمامی مسئولین در ایران به گفته امام خمینی (ره) تاکید دارند، اما سوالم از شما این است که آیا این دشمنی آمریکا با ایران دشمنی با عقیده انقلاب نظام اسلامی است یا دشمنی است که ممکن است در یک روزی با تحقق منافع آمریکا پایان یابد؟

 شما باید به اصل مسئله برگردید، ایران در زمان شاه توسط آمریکا اداره می شد، درست است که شاه و دولت شاه وجود داشت اما در آن زمان در ایرانی که بین 30 تا 35 میلیون جمعیت داشت، بیش از 60 هزار مستشار آمریکایی در آن وجود داشت یعنی مستشاران آمریکا در همه قسمت‌ها حضور داشتند، در مسائل امنیتی، نظامی، نفت، حمل و نقل، مسکن، اقتصاد، امور مالی، فرهنگ و ...

انقلاب اسلامی ایران آمد و ببینید ایران انقلابی چه کرد، باید ببینیم که موضع آمریکا چه بود، در کشوری که آمریکا بر آن تسلط داشت، ثروت‌ها، نفت و گاز آن را به غارت می برد و آن را هرگونه که می خواست اداره می‌کرد، سال‌ها سعی کرد هویت عقیدتی و فرهنگی و فکری آن را تغییر دهد، غربی سازی که شاه و پدرش در تلاش برای آن بودند، می دانیم که شاه مزدور آمریکا بود و در خدمت اهداف آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه اقدام می کرد، ژاندارم منطقه خلیج فارس بود و تمام کشور های منطقه خلیج فارس از او میترسیدند.

امام خمینی(ره) آمد و همراه او مردم انقلابی ایران بودند، اینگونه انقلاب اسلامی ایران آمد و این نظام را سرنگون کرد و این مزدور و 60 هزار مستشار را بیرون کرد، یعنی نه فقط شاه و نظام ساقط بکند و مستشاران آمریکایی را نگه دارد؛ خیر آمریکا و اسرائیل با شاه از ایران خارج شدند و برای همین انقلاب اسلامی روابط با اسرائیل را قطع کرد و سفارت اسرائیل را تعطیل کرد و تحویل سازمان آزادی‌بخش فلسطین داد.

فلسطین دارای یک سفارت شد که تاکنون فعال است، بله آمریکا به طور کامل از ایران خارج شد، یعنی به تعبیر امام (ره) دست آمریکا را در ایران قطع کردند، در هر حال مشکل آمریکا این نیست که ما نماز می خوانیم یا نمی خوانیم یا روزه می گیریم یا نمی گیریم، نه ... آمریکا ضد این نظام اسلامی است که می خواهد کشورش و مردمش آزاد و صاحب تصمیم‌گیری های خود باشد و اجازه ندهد که ثروت‌های آن به غارت برود.

اما اسلامی که نماز می خواند روزه می گیرد و به حج می رود و در مقابل اشغالگری سکوت می کند یا با اشغالگر سازش می کند و یا به هیمنه آمریکا تن در می‌دهد، آمریکا با آن مشکلی ندارد و این همان اسلامی است که امام خمینی آن را اسلام آمریکایی نامید، اسلامی آمریکایی این است که آمریکا با آن مشکلی ندارد، نماز بخوانید روزه بگیرید و به حج بروید، اصلا هر ساله به حج بروید، آمریکایی ها با این موضوع مشکلی ندارند و مساجدی را در آمریکا ساخته اند و مشکلی ندارند، اما شما در قبال موضوع فلسطین و قدس و کشورت و منابع کشورت و امت ات و تصمیم گیری ات در کجا ایستاده ای؟ آیا آلت دست آنها هستی؟ آیا از پیروان آنها هستید؟ یا تو بنده خدایی؟ اسلامی که تو را بنده خدا قرار می دهد قطعا آمریکا با آن مشکل دارد و این همان اسلامی است که در ایران پیروز شد.

آنها (آمریکایی ها) وارث سنت انگلیسی ها هستند، انگلیسی ها هم در طی سالهای گذشته مشکلی ندارند که این جنبش اسلامی باشد یا لائیک یا مارکسیست، نماز می خواند یا روزه می گیرد یا نمی گیرد آنها به این مسائل کاری ندارند، مهم برای آنها این است که در موضوع هیمنه و تسلط و استعمار و استکبار و اشغالگری موضع ات چیست؟ اسلام اصیل شما را در موضع رد اشغالگری و مبارزه و جهاد و مقاومت در مقابل هر ظلم و تسلط و هیمنه و استکبار قرار می دهد و این اسلام قطعا با این مسائل مخالف است و این اسلامی است که امام خمینی(ره) و ملت ایران به آن ایمان داشتند و برای آن به پا خواستند و در سال 57 به پیروزی رسیدند.

* حمایت ایران از فلسطین و از قدس تنها دلیل دشمنی با ایران نیست

 یعنی هیچ پایانی برای این دشمنی با آمریکا تا زمانی که نظام اسلامی در ایران وجود دارد نیست؟!

 ببینید در داخل ایران هم برخی به دلیل تلاش رسانه های خارجی به دنبال خلط مبحث هستند، می گویند که حمایت ایران از فلسطین و از قدس تنها دلیل دشمنی با ایران است، من می گویم این یکی از دلایل است، قطعا از دلایلی است که در آن شکی وجود ندارد، اما از مهم ترین دلایل این است که نظام اسلامی در ایران نظامی آزاده و مستقل است و سرسپردگی را بر نمی تابد و آلت دست آمریکا نیست و اجازه نمی دهد که ثروت های آن به غارت برود، تا زمانی که این نظام در ایران حکومت می کند و این رهبری وجود دارد و اراده ملت ایران اراده استقلال و آزادی و استفاده از ثروت هایش و ممانعت کردن مستکبرین از غارت ثروت است این دشمنی ادامه دارد.

*صحبت از جنگ همیشه برای جنگ روانی است

 ایالات متحد آمریکا تمام انواع جنگ های نظامی را از طریق صدام امتحان کرد، جنگ های امنیتی و ترور رهبران اقتصادی و محاصره و تحریم را امتحان کرد و شکست خورد، علیرغم این شکست به دشمنی ادامه می دهد، اما ما امروز در مقابل تهدید های رئیس جمهور آمریکا هستیم و همچنین وزارت خارجه آمریکا از گزینه های غیر دیپلماتیک در مقابله با ایران صحبت می کنند، به نظر شما آیا این تهدیدهای نظامی آمریکا می تواند واقعی باشد و آمریکا با ایران وارد جنگ شود؟

 این موضوع در دوره دولت فعلی آمریکا بعید به نظر می رسد اما این احتمال همچنان وجود دارد، و ممکن است در زمان ترامپ این احتمال بسیار بالا بود، ترامپ تهدید به جنگ کرد و تا نزدیک جنگ مسائل منطقه را پیش برد اما به سوی جنگ نرفت، این دولت آمریکا بعید است به سوی جنگ برود، صحبت از جنگ همیشه برای جنگ روانی است و برای فشار و تهدید ایران است اما اینکه آمریکا بتواند به سوی جنگ برود، ایران دولت عادی نیست، ایران دولت قوی منطقه است که در منطقه حضور بسیار گسترده ای دارد و من در گذشته گفته ام که هر جنگی با ایران به انفجار کامل منطقه منجر خواهد شد که به هیچ وجه به نفع آمریکا نیست، علاوه بر اینها اولویت های فعلی آمریکا جنگ با ایران نیست، اولویت فعلی آمریکا بیشتر تلاش برای توافق با ایران در موضوع توافق هسته ای است.

اولویت آمریکا مسائل دیگری است، یعنی چین و روسیه ... با توجه به صحبت های مسئولان آمریکایی اعم از وزارت خارجه، پنتاگون و ….. روشن است که اولویت آنها اکنون جنگ علیه ایران نیست

تصمیم آنها برای امضای توافق هسته‌ای به این معنی است که امور به سمت تنش زدایی مشخصی پیش می رود؛ اگر توافقی صورت نگیرد، آنها گزینه‌های تحریم های بیشتر، تحریک، فشار و استفاده از فضای داخلی ایران را اجرا خواهند کرد، همان اقدامی که در زمان ترامپ انجام شد.

* شکافی واقعی در سطح سیاسی، امنیتی و نظامی وجود دارد/ در صورت حمله اسرائیل به ایران متحدی برای حمایت در منطقه ندارد

 تهدیداتی از سوی رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مطرح می شود؛ فرماندهان نظامی این رژیم می گویند که ایران از خطوط قرمز فراتر رفته و ما آماده حمله به آن هستیم؛ به نظر شما با وجود خودداری آمریکا از برافروختن چنین جنگی، آیا رژیم صهیونیستی می تواند با متحدان کنونی خود در منطقه دست به این اقدام بزند؟

متحدان رژیم اشغالگر اسرائیلی هیچ کمکی نمی کنند زیرا خود به کسی نیاز دارند که از آنها حمایت کند. من با این فرضیه بیشتر موافقم که هدف اسرائیلی ها از این صحبت‌ها تنها ارعاب است؛ در داخل "اسرائیل" شکافی واقعی در سطح سیاسی، امنیتی و نظامی وجود دارد و من بخاطر پیگیری این مسئله از آن اطلاع دارم؛ اکثر مقامات امنیتی و نظامی این رژیم با حمله نظامی به ایران مخالف هستند؛ به دو دلیل: نخست اینکه این حمله را بی فایده می دانند زیرا تاسیسات هسته ای ایران برخلاف تصور بسیاری، در یک مکان واحد نیستند بلکه پراکنده هستند؛ مهم تر از مسئله مادی، مسئله علم هسته ای است که هزاران دانشمند متخصص در ایران دارد. حال آیا می توان هزاران نفر را با بمباران هوایی از بین برد؟

حتی عملیات های امنیتی نیز نتوانستند پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را متوقف کنند؛ آنها خودشان می گویند که این کار بی حاصل است و نتیجه عکس دارد و برنامه هسته ای ایران را که از آن میترسند تسریع می کند.

آیت الله خامنه ای در مناسبت های بسیاری اعلام کرده است که ایران قصد ساختن سلاح هسته ای یا استفاده نظامی از انرژی هسته ای را ندارد و مسئولان دیگر ایران نیز بر این مسئله تاکید کرده اند، حتی اگر اسرائیلی ها و آمریکایی ها باور نکنند و این مسئله را بهانه خود قرار دهند.

* اگر ایران از سوی اسرائیلی ها مورد چنین حمله ای قرار گیرد، خود مستقیما پاسخ خواهد داد و پاسخش سخت، شدید و خشن خواهد بود

دلیل دوم، حجم پاسخ ایران است. ایران شوخی ندارد و از زبان رهبر معظم انقلاب و مسئولینش بارها گفته است: ایران پاسخ خواهد داد. برخی تصور می کنند که اگر "اسرائیل" به ایران حمله نظامی کند، جمهوری اسلامی به یاران خود در منطقه تکیه خواهد کرد، درحالیکه جمهوری اسلامی اگر از سوی اسرائیلی ها مورد چنین حمله ای قرار گیرد، خود مستقیما پاسخ خواهد داد و پاسخش سخت، شدید و خشن خواهد بود، اسرائیلی ها نیز این را به خوبی می دانند. از همین رو است که اکثریت مقامات نظامی و امنیتی آنها مخالف چنین اقدام نظامی هستند. من نیز چنین اقدامی را از سوی دشمن اسرائیلی بعید می دانم و اگر دست به این کار بزند، حماقتی کرده که پیامدهای ناگواری برایش به دنبال خواهد داشت.

 آیا جنگ گسترده ای با مشارکت محور مقاومت در خواهد گرفت و محور مقاومت در آن متحد خواهد شد؟

روشن است که پاسخ سختی از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود خواهد داشت. در پرتو این پاسخ قاطعانه ایران، میزان بازتاب ها و تحولات را خواهیم دید و در آن لحظه محور مقاومت آماده است و متناسب با شرایط آن زمان تصمیم خواهد گرفت.

* امارات در نخستین مواجهه مستقیم با انصارالله، شکست خورد

مقامات رژیم صهیونیستی امروز از ائتلافی نظامی صحبت می کنند، بدان معنا که می خواهند با دولت های سازشگر مانند بحرین و امارات و شاید عربستان، ائتلافی نظامی برای رویارویی احتمالی با ایران ایجاد کنند، صحبت از این ائتلاف جدی شده و مانورهایی نیز در حال انجام است، با این وجود به نظر شما تهدید رژیم صهیونیستی صرفا یک تهدید باقی خواهد ماند؟

 ممکن است عادی سازی این دولت ها با رژیم اشغالگر اسرائیلی به لحاظ اقتصادی به سود "اسرائیل" باشد و برخی دولت‌های خلیج فارس اقدام به سرمایه گذاری در فلسطین اشغالی و برقراری روابط اقتصادی با این رژیم کنند یا به لحاظ رسانه ای، سیاسی، شکستن موانع روانی و ارتش های سایبری در شبکه های اجتماعی برای آن سودبخش باشند، اما از بعد نظامی نه تنها نمی توانند هیچ نفعی برای "اسرائیل" داشته باشند، بلکه باری بر دوش آن نیز خواهند بود.

نمونه اخیر آن تحولاتی بود که میان انصارالله و امارات متحده عربی اتفاق افتاد. گذشته از اینها، نکته بسیار عجیب این است که دولت امارات از بدو تاسیس خود تا به امروز به عنوان دولتی نوپا، ده ها میلیارد دلار موشک، جنگنده، سلاح و فناوری نظامی خریداری کرد، اما در اولین درگیری مستقیم با انصارالله، فریاد کمک خواهی سر داد و آمریکایی ها برای حمایت از آن، کشتی، موشک و جنگنده فرستادند. انگلیس و فرانسه نیز به کمک آن شتافتند و "اسرائیل" نیز به کمک فراخوانده شد.

دولت امارات در مقابل انصارالله و در اولین درگیری با آن، به ابرقدرت های جهان و "اسرائیل" پناه برد تا از آن حمایت کنند. حال امارات و بحرین چگونه می توانند در منطقه خلیج فارس یا جای دیگر، به اسرائیلی ها کمک نظامی کنند؟

 آنها به حمایت شدن از سوی رژیم صهیونیستی امید دارند؟

 آنها امیدشان را از شن و در بهترین حالت از شیشه می سازند.

* دشمن صهیونیستی همیشه در حال تهدید لبنان است

به تهدیدهای اسرائیلی علیه حزب الله می پردازیم. امنیت ملی رژیم صهیونیستی آتشی که اطرافش را گرفته ، یعنی موشک های نقطه زن حزب الله، را هدف قرار داده و توصیه کرده که گزینه نظامی برای حمله به حزب الله آماده شود تا این موشک ها را از بین ببرند. آیا این ارزیابی منطقی است؟ پاسخ شما به آن چیست؟ بخصوص اینکه این تهدیدی آشکار به استفاده از گزینه نظامی علیه حزب الله است.

آنها همیشه در حال تهدید کردن هستند. لبنان از سال 1948 یعنی پیش از بوجود آمدن حزب الله و حتی پیش از به دنیا آمدن من و شما، همواره در معرض تهدید بوده است. از همان زمان دشمن اسرائیلی لبنان را تهدید می کرد و این تهدیدها همچنان ادامه دارد. در موضوع مقاومت این تهدیدها مشخص هستند و ما با آن برخوردی جدی داریم. ما با تهدیدها صرفا به عنوان یک جنگ روانی برخورد نمی کنیم ، البته شکی نیست که جنگ روانی است، اما آنها را جدی می گیریم. حال آیا آنها قادر به عملی کردن تهدیدهای خود هستند؟ یعنی مثلا وقتی "اسرائیل" می گوید که می خواهم موشک های نقطه زن حزب الله را بطور کامل از بین ببرم، آیا از تعداد این موشک ها اطلاع دارد؟ آیا از مکان آنها چیزی می داند؟ این موشک ها در یک، دو، سه یا چهار محل ذخیره نشده اند تا اسرائیلی ها بتوانند بیایند، آنها را نابود کنند و این ماجرا را خاتمه دهند.

* اسرائیل قادر به نابودی موشکهای حزب الله نیست

جناب نصرالله، در درون "اسرائیل" دیدگاهی در مورد قدرت حزب الله وجود دارد که اگر آن را نادیده بگیرند، به مرور زمان توسعه پیدا می کند و قدرت فزاینده آن بیشتر و بیشتر می شود، سپس حمله به آن، از بین بردن و یا مقاومت در برابر آن سخت و سخت تر می شود. اگر از عامل زمان صحبت می کنیم..درون اسرائیل اشغالی دیدگاهی وجود دارد که می گوید باید جنگی علیه حزب الله صورت بگیرد حتی اگر هزینه بر باشد، تا از تبدیل این حزب به یک قدرت نظامی بزرگ جلوگیری شود!

توجه کنید ما الحمدلله از این مرحله عبور کرده ایم، از مرحله ای که دشمن اسرائیلی بتواند برای از بین بردن توانایی های مقاومت، توانایی های حزب الله لبنان، جنگی به راه بیندازد. از اینها عبور کرده‌ایم و بهترین دلیل این که حجم ظرفیت‌های موجود از نظر کمی و کیفی و ظرفیت انسانی نیز نزد حزب الله موجود است و در تاریخ لبنان و تاریخ جنبش‌های مقاومت در مواجهه با دشمن صهیونیستی بی سابقه بوده است.

ما به این مرحله رسیده ایم. پس آنها قادر نخواهند بود کاری از پیش ببرند، حتی اگر به جنگ متوسل شوند، نمی توانند به این هدف برسند، بنابراین انتخاب واقعی آنها در سال های اخیر، گزینه جنگ نیست. بنده بطور قاطع آن را انکار نمی کنم.. اما ما در مورد احتمالات صحبت می کنیم، اگر دشمن اسرائیلی از 50 درصد ، نه 51 درصد رهبران سیاسی و ژنرال های نظامی برخوردار بود، اگر آنها 50 درصد چنین نیروهایی داشتند که جنگ امروز، دیروز، پریروز یا فردا علیه لبنان می تواند به توانایی مقاومت خاتمه دهد.

اما چون به نتایج مطمئن نیستند و از حجم واکنش ها در هراسند.. از شکست خیلی واهمه دارند.. از شکست و چیزی بزرگتر از شکست می ترسند.. آنها به اقدامی با چنین حجمی متوسل نمی شوند. مکانیزم های آنها جای دیگری است، و همان چیزی است که در سال های گذشته درباره آن صحبت کردیم و هنوز هم وجود دارد: فشار اقتصادی، محاصره اقتصادی، که لبنان را به عنوان یک دولت، ملت و مردم به سقوط اقتصادی.. ناامنی و به آنچه انقلاب مردمی علیه مقاومت می خوانند، سوق داد.

یعنی فشار اعم از فشارهای بین المللی، منطقه ای، استفاده از مسائل معیشتی، مالی و اقتصادی... شاید بتوانند به این نتیجه برسند که می گوید - این سلاح را بگیر- اگر به خاطر داشته باشید چند ماه پیش گانتز وزیر جنگ دشمن صهیونیستی به فرانسه رفت و صحبت شد که فرانسوی ها می خواهند به لبنان کمک کنند وکنفرانس بین المللی تشکیل دهند. و امثال اینها..

او به فرانسه رفت و با مکرون رئیس جمهور ملاقات کرد. این چیزی است که در رسانه ها گفته شد و اطلاعات بخصوصی از آن درز نکرد.. وی اعلام کرد که من به فرانسه آمدم و از مقامات فرانسوی خواستم که هیچ گونه اقتصادی یا مالی به لبنان ارائه نکنند جز در ازای این نتیجه... حداقل "مشکل موشک های نقطه زن را برای ما حل کنند... اگر او راهی برای حل مشکل موشک های نقطه زن داشت به فرانسه نمی رفت.

برای انجام این کار از مدت‌ها قبل، در اشکال نظامی یا امنیتی این کار را انجام می داد. می‌دانید که اسرائیلی‌ها گزینه‌هایی از این دست دارند، اما آنها به خوبی می‌دانند که به نتیجه‌ای نمی‌رسد، نگاه آنها همچنان روی وضعیت داخلی لبنان مانند وضعیت اقتصادی..و وضعیت مردم متمرکز است و تا الان به شدت ناامید شده اند، حتی برای انتخابات پارلمانی شرط بندی کرده بودند که اگر فرصت شد، در موردش صحبت می کنیم، از آخرین آنها می گویم:

اینها توهم است ... مقاومت امروز یعنی حضور، استقبال بزرگ مردمی از آن، قدرت اجتماعی اش، قدرت مردمی آن، حضورش، انسجام، اتحادش، صلابتش، اعتماد به نفس و روحیه اش. نظر شخصی من است که ما موضوع خطر را به مقاومت منتقل کرده ایم، اما این بدان معنا نیست که من بروم بخوابم، ما محتاط و حاضر خواهیم بود.

* غافلگیری های ما همواره وجود دارد

از سوی دیگر، جناب سید پس از موشک های نقطه زن و ورود به الجلیل و 100 هزار جنگنده، آیا در این زمان غافلگیری برای اشغالگران اسرائیلی وجود دارد؟

نصرالله: غافلگیری های ما همواره وجود دارد، به طبع آنچه را که برای شما آشکار کنم غافلگیری نخواهدبود ... همیشه همانطور که همه ما در حزب الله می گوییم دنبال جنگ نیستیم. ما هشدارها، عواقب و آثار جنگ را درک می کنیم، اما از آن نمی ترسیم، در برابر تهدیدات تسلیم نمی شویم. ما به خاطر تهدید به جنگ، از کشورمان و منافع ملی خود دست نمی کشیم. به هر حال

مسلماً عواملی غافلگیری دشمن وجود دارد، اما البته در طول سالیان تحولات بدست آمده است، مثلاً مهمترین تحولی که اسرائیلی ها شروع به صحبت در مورد آن کردند. مدتی است که در فکر ارائه گزارش مفصل بودم. اما هنوز فرصت نشده.. موضوعی است که شروع کردیم یعنی پدافند هوایی، بعد از یک حادثه که خساراتی به حومه جنوبی وارد شد، اعلام کردیم که با پهپاد با این موضوع مقابله خواهیم کرد و ما برای اولین بار در مقاومت اسلامی پدافند هوایی را فعال کردیم که تاکنون نتایج بسیار خوبی داشته است.

البته اگر پهپادها سقوط کند بهتر است اما هدف فقط پایین انداختن پهپاد ها نیست بلکه رفع خطر و تهدید آنهاست و مهم ترین خطر برای آنها در زمان صلح جنبه اطلاعاتی است. پهپادها پایین می آمدند و جزئیات روزانه را در طول روز پوشش می داند و ضبط می کردند.

در طول دو سال گذشته یعنی از زمانی که این رویه را شروع کردیم به شما و بینندگان محترم می گویم که این حرکت اسراییلی کاهش چشمگیری داشته است، بسیار بسیار زیاد، البته برادران می توانند انشاءالله گزارش تهیه کنند و آن را با اعداد و جزئیات منتشر کنید.

مثلاً در منطقه بقاع که پهپادها روزانه و در محدوده‌های مختلف به پرواز درمی آمدند، گاهی یک ماه می‌گذرد، دو ماه، سه ماه می‌گذرد و حتی یک پهپاد هم نمی‌آید البته این موضوع از زمانی که دشمن شروع به فرستادن پهپاد به آسمان لبنان کرد، ‌سابقه نداشته است. این مسئله در جنوب نیز کاهش چشمگیری داشته است، البته در جنوب نمی توانم ادعا کنم که ظرف یکی دو هفته هیچ پهپادی مشاهده نشده است.

جناب سید الان فقط در مورد سلاح های ضد پهپاد صحبت می کنید.. رسانه های دشمن صحبت می کنند.. از بخش اطلاعات ارتش اسرائیل گزارش شده که حزب الله دارای سامانه های واقعی پدافند هوایی است و صحبت از موشک های SA8 و SA17 روسی به میان آمده است.. امکان دارد که جنابعالی در این مورد صحبت کنید؟

البته در مورد آن چیزی نمی گویم (می خندد) همه اینها - اگر وجود داشته باشد - نشان داده می شود.

آنها از پدافند هوایی صحبت می کنند.. هواپیماهای جنگی نه فقط پهپاد..

همه چیز ممکن است.. همه چیز احتمال دارد. داشتن هر سلاحی که بتواند از این کشور و این مردم در مقابل اسرائیل دفاع کند.

آیا می توان گفت اکنون قواعد درگیری هوایی با دشمن اسرائیلی تغییر کرده است؟

بخشی از آن تغییر کرده است و آنچه من گفتم یعنی فعال سازی.. وقتی می گویید تغییر کرد یعنی ما به سمت فعال شدن رفتیم.. «فعال سازی در مقابل پهپادها» این تصمیم از زمان حادثه سقوط پهپادها بر فراز حومه جنوبی گرفته شده است یعنی سرنگون شده است.