به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 18,668
بازدید دیروز: 23,157
بازدید هفته: 126,167
بازدید ماه: 173,354
بازدید کل: 23,661,745
افراد آنلاین: 20
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 19 April 2024
الجمعة ، ۱۰ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۸۳ - ماموستا حسامی امام جمعه اسبق سنندج به فرزند شهیدش پیوست ۱۴۰۰/۱۱/۲۹

ماموستا حسامی امام جمعه اسبق سنندج

به فرزند شهیدش پیوست

 ۱۴۰۰/۱۱/۲۹

امام‌جمعه جانباز سنندج به فرزند شهیدش پیوست

ماموستا «سید صلاح الدین حسامی» از علمای بزرگ اهل سنت دارفانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست. مرحوم حسامی متولد ۱۳۲۵ روستای هویه شهرستان سنندج بود. این روحانی اهل سنت و از مدرسین برجسته علوم دینی در سال ۱۳۶۱ در حکمی توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به امامت جمعه شهر سنندج منصوب شد.
ماموستا حسامی در طول ۲۳ سال امامت جمعه شهر سنندج با شجاعت از انقلاب اسلامی دفاع و ضمن تقدیم یک فرزند به انقلاب اسلامی، بارها توسط گروه‌های معاند مورد هجمه قرار گرفت. وی در سال ۱۳۸۴ به‌دلیل بیماری از امام جماعت استعفاء داد. ماموستا حسامی بامداد روز پنج شنبه به دلیل عارضه بیماری و در سن ۷۵ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران دارفانی را وداع گفت.
این عالم دینی که از همان سال‌های نخست انقلاب و در حکمی توسط امام خمینی(ره) به امام جماعت شهر سنندج منصوب شد یکی از کسانی بود که با عمل خویش مسیر شکل‌گیری «امت» را می‌پیمود. این همان نکته‌ای است که در کلام بنیانگذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب نیز با کلیدواژه‌هایی مانند «وحدت مسلمانان» و «پرهیز از تفرقه» جریان داشته و دارد. 
امام صادق(ع) در پاسخ یکی از شیعیان که در مورد مراوده با اهل سنت سؤال پرسیده نکات بسیار آموزنده‌ای را بیان می‌فرمایند به این شکل که به مساجد آنها بروید و آنها را در مساجد خویش پذیرا باشید با روی گشاده با آنها مواجه شوید و با آنها چونان برادران خویش معاشرت ‌نمایید و... آنچه عالم آل محمد(ص) می‌فرماید دقیقا پی‌ریزی بنای عظیم امت اسلامی است که اگر شکل گیرد، آن وقت دیگر هیچ قدرتی در عالم نمی‌تواند به مسلمانان و کشورها و منابع و نوامیس مسلمین دست‌اندازی کند. 
ماموستا سید صلاح الدین حسامی به واقع یکی از متفکرانی بود که در ادامه مسیری که بزرگوارانی همچون امام صادق(ع) آن را پی‌ریزی کردند و به تبیین نظری و عملی «امت اسلامی» و الزامات شکل‌گیری آن اهتمام گماشتند، حرکت کرد. ماموستا حسامی همراه ‌اندیشمندانی مانند جمال‌الدین اسدآبادی، اقبال لاهوری، سید قطب و امامین انقلاب اسلامی به طی این طریق پرداخت.
ایستادگی در برابر هجمه‌­ها
چنانکه پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت از کردستان نوشته، حسن عسکری، فرمانده سپاه سنندج در سخنانی اظهار داشت: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، دولت‌های غربی به سرکردگی آمریکا که حیاط خلوت خود در زمان پهلوی را از دست رفته می‌دیدند و اقدامات و توطئه‌های شومشان در تهران به نتیجه نرسیده بود، به فکر سوءاستفاده از اقدامات گروهک‌های تشکیل شده در مناطق کردنشین افتادند و با حمایت‌های خود جنایت‌های بی‌شماری را در منطقه به‌وجود آوردند.
وی گفت: در این برهه حساس در کنار دستور معمار کبیر انقلاب جهت پایان دادن به غائله کردستان، علمای دینی و افراد انقلابی و پیشمرگان مسلمان کُرد به میدان آمدند و در کنار نیروهای نظامی، این مناطق پاکسازی و به امن‌ترین نقاط کشور تبدیل شد.
عسکری به نقش ماموستا سید صلاح‌الدین حسامی در این ایام اشاره کرد و گفت: از همان ابتدای انقلاب خانواده ماموستا حسامی که پیام انقلاب را برگرفته از مکتب قرآن و اسلام تشخیص داده بودند به روشنگری پرداختند و علی‌رغم تهدیدها و اذیت و آزارهای فراوان به ترویج فرهنگ انقلاب در منطقه پرداختند.
وی گفت: سال ۶۱ بنیانگذار انقلاب با آگاهی از شجاعت، شهامت، علم و ایمان ماموستا حسامی در حکمی امامت جماعت شهر سنندج را به این روحانی جلیل‌القدر واگذار کردند که این حکم توسط رهبر معظم انقلاب نیز تنفیذ شد و به مدت ۲۳ سال تا سال ۱۳۸۴ ماموستا حسامی با خطبه‌های تاریخی خود ضمن دعوت به صلح و آشتی، انقلاب اسلامی را انقلابی مبتنی بر باورهای مردمی عنوان و نقش بسیار ارزنده‌ای در دفاع از انقلاب و امنیت امروز کردستان برعهده داشتند که هیچکس منکر آن نیست.
وی با ذکر خاطراتی از ماموستا حسامی گفت: صداقت در بیان و گفتار و روایت شیوا با ذکر جزئیات از وقایع و رویدادهای صورت گرفته در کردستان از ویژگی‌هایی است که ماموستا حسامی را به شاهدی صادق از تحولات کردستان معرفی کرده بود.
عالم مجاهد
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی نوشت: درگذشت عالم مجاهد و انقلابی حاج ماموستا سید صلاح‌الدین حسامی امام جمعه پیشین سنندج موجب تأسف و تأثر خاطر گردید.
رئیسی در ادامه پیامش آورده: این عالم وارسته که فرزند دلاورش را نیز تقدیم استقلال و سربلندی کشور نمود، در حساس‌ترین برهه‌های تاریخی کشور مدافع و پاسدار حقیقی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی بود و در طی بیش از دو دهه خدمت صادقانه به نظام و مردم و تحمل هجمه‌های فراوان دشمنان نظام، در عرصه تبیین و روشنگری معارف دینی و به ویژه تقویت وحدت ملی و تقریب اقوام و مذاهب اسلامی همواره استوار و ثابت قدم بود و آثار و خدمات ارزنده‌ای از خود به جا گذاشت.
وی در پایان متذکر شده: اینجانب مصیبت وارده را به بیت مکرم، مردم غیور استان کردستان به ویژه اهالی شریف سنندج، علمای اعلام اهل سنت تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و همجواری با فرزند شهیدش و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.