به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,499
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 12,538
بازدید ماه: 18,328
بازدید کل: 23,506,700
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
1113 - پرسش و پاسخ مهدوی(پرسش و پاسخ) ۱۴۰۰/۱۲/۲۵

پرسش و پاسخ مهدوی

(پرسش و پاسخ)

مختصری از زندگانی امام زمان حضرت مهدی (عج)

 
پرسش: چگونه می‌توان اثبات کرد که امام زمان(ع)متولد شده است؟
 
پاسخ: احاديث‏ ولادت‏ حضرت مهدى(ع) كه دلالت بر ولادت حضرت دارد از حدّ تواتر فراتر رفته است؛ یعنی جماعت كثيرى كه اتفاقشان بر دروغ، محال است این روایات را نقل کرده‌اند.(1)
ولادت امام دوازدهم از منظر شیعیان آن حضرت، امری مسلم به شمار می‌‎آید و برای اثبات آن، دلایل تاریخی و روایی بسیاری وجود دارد، از جمله؛
شهادت شاهدانی چون جناب حکیمه خاتون، دختر امام جواد(ع)، که در زمان تولد حضرت در منزل امام حسن عسکری(ع) حضور داشتند، گواه این ادعاست.(2)
 البته از آنجا که برای حفظ جان امام مهدی(ع)، ولادت ایشان از عموم مردم پنهان می‌شد، بیم آن بود که شیعیان در شناخت آخرین حجت پروردگار به اشتباه و گمراهی گرفتار شوند، به این خاطر امام حسن عسکری علیه‌السلام فرزند خود را به گروهی از بزرگان شیعه و افراد مورد اعتماد معرفی کرد تا آنان نیز خبر ولادت او را به دیگر پیروان اهل‌بیت(ع) برسانند و بدین ‌ترتیب ضمن معرفی آن بزرگوار، تهدیدی نیز متوجّه وجود آخرین حجت معصوم نشود.
احمد‌بن‌اسحاق که از بزرگان شیعه و پیروان ویژه امام یازدهم بود چنین می‌گوید: 
خدمت امام عسکری(ع) شرفیاب شدم و می‌خواستم در مورد امام پس از او سؤال کنم، ولی پیش از آنکه سخنی بگویم، ایشان فرمود: «‌ای احمد! همانا خدای متعال از آن زمان که آدم را آفریده، زمین را از حجت خود خالی نگذاشته است و تا قیامت نیز چنین نخواهد کرد! به واسطه حجّت خدا، بلا از اهل زمین برداشته می‌شود و [به برکت وجود او] باران می‌بارد و بهره‌های زمینی بیرون می‌آید»
عرض کردم: ‌ای پسر رسول خدا! امام و جانشین پس از شما کیست؟! 
آن حضرت با شتاب به درون خانه رفت و بازگشت در حالی که پسری سه ساله که رویش همانند ماه تمام می‌درخشید بر دوش خویش داشت و فرمود: «‌ای احمد‌بن‌اسحاق! اگر نزد خدای متعال و حجت‌های او گرامی نبودی، این پسرم را به تو نشان نمی‌دادم! همانا او هم‌نام و هم‌کنیه رسول خداست و کسی است که زمین را از عدل و داد پر می‌کند‌‌، همان‌گونه که از ظلم و ستم پر شده باشد.»
گفتم: «سرور من! آیا نشانه‌ای هست که قلبم به آن آرام گردد؟!»
[در این هنگام] آن کودک، لب به سخن گشود و به زبان عربی روان گفت: 
«اَنا بَقیهًُْ اللّهِ فی اَرْضِهِ والمُنْتَقِمُ مِنْ اَعْدائِهِ...؛ من بقیهًْ الله در زمین هستم که از دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت؛ ‌ای احمد‌بن‌اسحاق، پس از اینکه با چشم خود می‌بینی، در پی نشانه مباش!!»
احمد‌بن‌اسحاق گوید: پس [از شنیدن این سخنان] با شادمانی از خانه امام بیرون شدم....(3) 
همچنین امام حسن عسکری(ع) بار‌ها برای فرزندش عقیقه کرد تا ضمن عمل به این سنت نیکوی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) گروه‌های بسیاری از شیعیان را از ولادت امام دوازدهم آگاه سازد. 
عقیقه ‌کردن و ولیمه ‌دادن برای نوزاد، یکی از سنت‌های سفارش‌شده است و آن،کشتن گوسفند و طعام دادن به گروهی از مردم است که برای سلامتی و طول عمر فرزند تأثیر فراوان دارد.
محمد‌بن‌ابراهیم گوید:
امام عسکری(ع)برای یکی از شیعیان خود، گوسفند سر بریده‌ای فرستاد و فرمود: «این از عقیقه فرزندم «محمد» است».(4)
آیا علمای اهل سنت نیز ولادت امام زمان(ع)را می‌پذیرند؟
در میان اهل سنت در رابطه با ولادت امام مهدی(ع) اختلاف‌نظر وجود دارد؛ 
بسیاری از اهل سنت به دنيا آمدن آن حضرت را نپذيرفته‏اند و بر اين باورند كه مهدى موعودى كه در احاديث اسلامى به آن نويد داده شده، هنوز متولد نشده و در آخرالزمان به دنيا خواهد آمد.
محسن العباد استاد دانشگاه مدينه در اين‏باره مى‏نويسد:
احاديث فراوان درباره مهدى... بدون شك بر يك حقيقت ثابت دلالت دارند و آن اينکه مضمون اين احاديث در آخرالزمان تحقق مى‏يابند و اين فكر، هيچ ارتباطى با عقيده شيعه درباره مهدى منتظر كه او را محمد بن الحسن مى‏نامند، ندارد ....(5)
اما گروهی از اهل سنت نیز با نظر شیعه موافقند واعتقاد دارند که امام مهدی، فرزند امام عسکری(ع) است و سال 255هـ.ق. در سامرا متولد شده است. این گروه که تعداد آنها کم نیست، تصریح کرده‌اند که امام مهدی(ع) متولد شده است، از جمله آنها می‌توان به علمایی چون:
1- علامه شمس‌الدين قاضى ابن خلكان شافعى.2- ابن اثير جزرى.
3- سبط بن جوزى.4- شمس‌الدين محمّد بن طولون حنفى.5- احمد بن حجر هيتمى.6- محمّد بن يوسف گنجى شافعى.7- مؤمن بن حسن شبلنجى.8- شيخ سليمان قندوزى حنفى‌ اشاره کرد.(6)
آیت‌الله صافی گلپایگانی می‌فرماید:
بسيارى از محققين علماى عامه در‌اشعار و قصايد يا كتب و تصنيفاتشان ايمان خود را به اينكه حضرت مهدى(ع) همان يگانه فرزند امام حسن عسكرى(ع) است اظهار داشته‏اند، كه ما در كتاب «منتخب‏ الاثر» در باب اوّل از فصل سوّم تصريحاتى از بيش از شصت نفر علماى اهل‏ سنت‏ راجع به ولادت يا غيبت و امامت آن‏ حضرت را ضبط كرده‏ايم و هر منصفى مجموع اين اعترافات را ملاحظه كند برايش جاى شبهه باقى نخواهد ماند.(7)
در کتاب «اتفاق در مهدی موعود(ع)» از صفحات 58 تا 98 اقوال حدود چهل نفر از بزرگان اهل‏ سنّت‏ نقل مى‏شود كه همه آنان ولادت‏ امام زمان(عج) را نوشته و ولادت او را به‏طور قطع و يقين بيان داشته‏اند. بدين طريق شيعه و اهل‏ سنّت‏ درباره مهدى موعود به توافق مى‏رسند و معلوم مى‏شود كه شهرت عدم ولادت‏ آن حضرت و نسبت مجهول بودنش، بى‏اساس است.
* بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
____________
1. تولد امام مهدی(ع)، ص23
2.کمال‌الدین، ترجمه منصور پهلوان، ج۲، ص۱۴۳و ۴۲۴
3. همان منبع، ص ۸۰
4. کمال‌الدین، ج2، باب 42، ص432
5. بررسي تطبيقى مهدويت در روايات شيعه و اهل سنت، ص 205
6. موعودشناسى و پاسخ به شبهات، ص 171
7. نويد امن و امان، ص 38