به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,534
بازدید دیروز: 2,464
بازدید هفته: 8,132
بازدید ماه: 8,132
بازدید کل: 23,669,960
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۰۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 24 April 2024
الأربعاء ، ۱۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۸۸ - آیت الله سیدمجتبی رودباری یکی از علمای برجسته گیلان به دیار باقی شتافت ۱۴۰۱/۰۱/۰۲

آیت الله سیدمجتبی رودباری

یکی از علمای برجسته گیلان به دیار باقی شتافت

۱۴۰۱/۰۱/۰۲

آیت الله رودباری درگذشت +زندگینامه - سلام نو | خبر فارسی

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدمجتبی رودباری یکی از روحانیون برجسته گیلانی امروز سه شنبه پس از چند دهه تدریس، تبلیغ و ترویج معارف و احکام دین به دلیل ایست قلبی در سن ۸۹ سالگی دارفانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست.

آیت الله رودباری متولد ۱۳۱۲ در نجف اشرف بود که در سال ۱۳۱۹ همراه با پدرش به رشت عزیمت کرد که آن مرحوم به مدت ۲۳ سال نیز، شاگرد امام خمینی (ره) بود.

این روحانی برجسته شرحی بر کتاب تجارت لمعه دمشقیه دارد که در دهه چهل در قم به چاپ رسید، وی موسس کتابخانه عمومی امیرالمومنین (ع) است و شاگردان بسیاری را در حوزه علمیه رشت تعلیم و تربیت کرد.

آیت الله رودباری پس از گذراندن دوره ابتدائی در رشت، در سال ۱۳۲۶ شمسی به طلبگی ورود کرد و به همین منظور در نزد آیت الله ضیابری کتاب جامع المقدمات را فرا گرفت و در سال ۱۳۲۹ جهت ادامه تحصیلات به حوزه علمیه قم رفت و ۱۴ سال در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (س) به فراگیری دروس مشغول شد و در سال ۱۳۴۳ حوزه علمیه قم را به قصد عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف ترک و مدت ۱۵ سال در جوار مرقد حضرت علی(ع) به فراگیری فقه و اصول پرداخت.

از دیگر اساتید وی می‌توان مرحوم آیت الله حاج سید محمود ضیابری، حاج شیخ محمدعلی امنیان،آقا میرزا جعفر سبحانی تبریزی، میرزا محمد تقی ستوده اراکی، حاج سید عبدالکریم اردبیلی، شهید مفتح همدانی، علامه طباطبایی، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی، آیت الله خوئی و آیت الله العظمی حکیم را نام برد.

پیکر آیت الله رودباری در رشت تشییع و به خاک سپرده شد 

۱۴۰۱/۰۱/۰۴

پیکر آیت الله رودباری در رشت تشییع و به خاک سپرده شد

 

رشت - ایرنا - پیکر آیت الله سیدمجتبی رودباری از علمای برجسته استان گیلان روز پنجشنبه با حزن و اندوه مردم در رشت تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش ایرنا، مراسم تشییع این عالم ربانی در میان حزن و اندوه عده کثیری از اقشار مختلف مردم، مسئولان ارشد استان گیلان و روحانیون از میدان ذهاب (شهرداری) رشت آغاز شد. همچنین آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در میدان شهرداری بر پیکر آن مرحوم نماز خواند.

سپس پیکر آن مرحوم در خیابانهای شریعتی و مطهری رشت تشییع شد و سرانجام در مسجد صفی شهرستان رشت که یکی از مساجد قدیمی و معروف استان گیلان بشمار می رود، در کنار پیکر پدر آن مرحوم به خاک سپرده شد.

در مراسم تشییع پیکر آیت الله سیدمجتبی رودباری، علاوه بر حضور هزاران نفر از اقشار مختلف مردم، آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، اسدالله عباسی استاندار گیلان، مدیران و روسای ادارات مختلف این استان ، شهردار و اعضای شورای شهر رشت و سایر مسئولان استانی حضور داشتند. 

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جعمه رشت در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله سیدمجتبی رودباری ضمن اعلام تسلیت به مردم اظهار داشت: آیت الله رودباری عالم ربانی و فقیه وارسته‌ای بود که فقدان وی موجب تالم و تاثر شده و همچنین فقدان چنین بندگان صالحی، ضایعه‌ای جبران ناپذیر است.

آیت الله رسول فلاحتی افزود: آیت الله رودباری سالیان زیادی از عمر شریف و پربرکت خود را  وقف ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام و همراهی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرد و به دلیل اخلاق نیک و مردم‌داری، هم اینک شاهد مراسم تشییع باشکوه آن مرحوم هستیم.

آیت الله سیدمجتبی رودباری، از علمای برجسته گیلان که سال ۱۳۱۲ در نجف اشرف چشم به جهان گشوده بود، ظهر روز سه شنبه، دوم فروردین ۱۴۰۱، در سن ۸۹ سالگی به دلیل ایست قلبی در رشت دارفانی را وداع گفت.

 این عالم برجسته در سال ۱۳۱۹ به همراه خانواده خود به ایران عزیمت و وارد شهرستان رشت شد و دوران ابتدایی را در رشت به اتمام رساند و پس از آن در سال ۱۳۲۶ با  توصیه و رهنمود پدر بزرگوارش به طلبگی ورود کرد.

مرحوم آیت الله رودباری برای گذراندن دروس طلبگی، در نزد آیت الله ضیابری کتاب جامع المقدمات را فرا گرفت و سه سال در حوزه علمیه رشت به فراگیری علم و دانش اشتغال یافت و در سال ۱۳۲۹ جهت ادامه تحصیلات به حوزه علمیه قم رفت.

آیت الله رودباری به مدت ۱۴ سال در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (س) به فراگیری دروس مشغول شد و در سال ۱۳۴۳ به توصیه پدرش، حوزه علیمه قم را به قصد عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف ترک و مدت ۱۵ سال در جوار مرقد حضرت علی(ع) به فراگیری فقه و اصول پرداخت و در دوران عمر پربرکت خود به مدت ۲۳ سال شاگرد امام خمینی (ره) بود.

تأسیس کتابخانه‌ای با عنوان کتابخانه عمومی حضرت امیرالمومنین علی(ع) یکی از اقدامات ارزنده این عالم بزرگوار بود، همچنین تالیفات کتاب الخمس، تقریرات مکاسب، شرح بر متاجر لمعه و همچنین کتاب الحج شرح العروه الوثقی از آثار گرانبهای آیت الله سیدمجتبی رودباری محسوب می‌شود.