به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 755
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 22,924
بازدید ماه: 113,787
بازدید کل: 23,775,588
افراد آنلاین: 89
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۴۹ - دفــتـر خــاطــرات ســـرو قــامــتـان: پیشتازان و پرچمداران مدرسه عشق ۱۴۰۱/۰۲/۱۸

دفــتـر خــاطــرات ســـرو قــامــتـان:

پیشتازان و پرچمداران مدرسه عشق

   ۱۴۰۱/۰۲/۱۸

Image result for ‫گل لاله‬‎

کامران پورعباس
جامعه بزرگ و شریف فرهنگیان و معلمان، حدود پنج هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران نموده است که بخش اعظم آنان در دوران هشت سال دفاع مقدس به مقام «عند ربهم یرزقون» نائل گردیده‌­اند. در جنگ تحمیلی بيش از یکصد و پنجاه هزار نفر از فرهنگیان در جبهه‌هاي حق عليه باطل حضور یافتند و چهار هزار و نهصد نفر از آنان عشق­بازی با محبوب نموده و شربت شهادت نوشیدند. درود می‌فرستیم و ادای احترام می­‌نماییم به تمامی شهدای فرهنگی و به مناسبت هفته معلم یادی می­‌نماییم از تعدادی از شهدا و ایثارگران جامعه بزرگ فرهنگیان.
گفتنی است، برجسته‌ترین شهدای فرهنگی می‌توان به شهیدان مرتضی مطهری، بهشتی، مفتح، ابراهیم هادی، ابراهیم همت، رجایی و باهنر‌ اشاره کرد که از آنها می‌گذریم و به دیگر شهدای فرهنگی می‌پردازیم.


شهید سهراب مصطفایی

شهدای انقلاب و کتاب های مختلف در مراکزکانون لرستان معرفی شدند - کانون


شهید سهراب مصطفایی معلم ایلامی که به‌عنوان نخستین معلم شهید انقلاب اسلامی معروف است، در سوم آبان ۵۷ در تظاهراتی در لرستان بر اثر شلیک گلوله یک ساواکی به شهادت رسید. مردم در اندک زمانی فرد ساواکی را به هلاکت رساندند.


شهید محمد طالبیان

خاطرات شهدا: شهید


شهید گمنام و جاویدالاثر دیگر از جامعه فرهنگیان که هنوز مهمان ویژه حضرت زهرا(س) است، شهید محمد طالبیان می‌­باشد.
در دوران طاغوت مبارزات گسترده‌­ای با رژیم ستمشاهی داشت. همزمان با تدریس با راه‌اندازی انجمن ضدبهائیت به مقابله با افکار منحرف بهائیان پرداخت. همچنین به هدایت و رهبری گروه انقلابی ابوذر نهاوند پرداخت که مشی آن مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاه بود.
اسوه مقامت و ایثار مردم نهاوند در سال 1352 به ‌دست نیروهای امنیتی رژیم شاهنشاهی دستگیر و پس از تحمل شش ماه شکنجه به 15 سال زندان محکوم شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد و مسئولیت‌های متعددی در آموزش­‌وپرورش، وزارت کشور و سازمان‌های دیگر برعهده گرفت.
پس از آغاز جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور یافت و تا آخرین روزهای جنگ از دین و میهن دفاع نمود.
در سال 1370، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه منافقان کوردل در منطقه عمومی خانقین حمله کرد و با نابودی این پایگاه، ضدانقلابیون مستقر در آن را به هلاکت رسانده یا متواری کرد تا مردم ساکن در مناطق مرزی از شرارت‌های آنها در امان باشند. محمدطالبیان در این عملیات در 12 فروردین 1370 به دست منافقان به شهادت رسید.
در جایگاه رفیع این شهید بزرگوار همین بس که مقام معظم رهبری در دیدار با برگزارکنندگان کنگره شهدای استان همدان از او به نیکی یاد و بر ضرورت گرامیداشتِ یاد این مرد زحمتکش و مبارز واقعی تأکید نمودند.


  شهیده زهرا مداح  

شهید زهرا مداح


معلم شهیده زهرا مداح در سال 1366 به حج رفت. در سفر حج بارها به دوستانش گفته بود که آرزو دارد خادمه حضرت زهرا(س) شود و در محل اقامت مکه از هر نوع کمکی به زائرین دریغ نمی‌­نمود. در 9 مرداد 1366، در فاجعه جمعه خونین مکه، در راهپیمایی برائت از مشرکین در مکه معظمه توسط عمال سعودی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در پی اصابت باتوم به سر و مسمومیت ناشی از گاز شیمیایی به شهادت رسید.


شهید صلاح پورمیدانی

شهید صلاح پورمیدانی


شهید صلاح پورمیدانی در سال ۱۳۳۶ در جوار مرقد مطهر سیدالشهدا حضرت ­اباعبدالله‌­الحسین(ع) دیده به جهان گشود.
در سال ۱۳۵۰ به ایران آمد. درسال ۱۳۵۶ به‌عنوان سپاه­ دانش عازم نظام وظیفه گردید. بعد از انقلاب به خدمت آموزش­‌وپرورش درآمد و آموزگاری در بخش محروم شراء، مسئول امور تربیتی و معاون آموزش‌­وپرورش شراء، مسئول واحد امور دانش‌­آموزی امور تربیتی استان همدان و مربی پرورشی در دبیرستان شریعتی همدان را در کارنامه دارد.
او معلم قرآن، قاری قرآن و در عین حال عارفی عامل به قرآن بود و کلاس‌های متعدد قرآن در جبهه، محل سکونت و محل کار برگزار نمود.
در سال ۶۵ در شلمچه و در کربلای ۵ به شهادت رسید و پیکرش ۸ سال بعد به وطن بازگشت.
ارادتی خاص به اهل­‌بیت عصمت و طهارت به‌ویژه سرور و سالار شهیدان حضرت­ حسین ‌بن­‌علی(ع) داشت. در وصیت­نامه­‌اش تأکید نموده است که: «به فرزندم بگویید که... معلم او[پدرت] حسین(ع) بوده است.»


شهید رضا ملایی

گوشه ای از ﻭﺻﯿﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﺷﻬﯿﺪ ﻣﺪﺍﻓﻊ ﺣﺮﻡ ﺣﺎﺝ ﺭﺿﺎ ﻣﻼﯾﯽ (آغاجاری :: مدافعان حرم  (پروانه های شهر دمشق)


فرهنگی بازنشسته حاج رضا ملایی نخستین شهید مدافع حرم جامعه فرهنگیان کشور است.
معلمی را از سال 55 با سپاه ­دانش آغاز کرد. پس از سربازی در سال 57 فعالیت رسمی خود را در آموزش‌وپرورش به‌عنوان مربی علوم ­تربیتی آغاز کرد و پس از آن به‌عنوان معلم ابتدایی و مدیر مدارس راهنمایی مشغول فعالیت شد. بارها به‌عنوان معلم و مدیر نمونه استانی و کشوری انتخاب شود. سرپرست حوزه بسیج دانش‌­آموزی شهرستان آغاجاری نیز بود و به‌عنوان بسیجی نمونه مورد تقدیر قرار گرفت.
در جنگ تحمیلی حضور گسترده‌­ای داشت و در عملیات‌های مختلفی شرکت نمود.
رئیس شورای شهرستان آغاجاری و ریاست شعبه دو شورای حل اختلاف شهرستان آغاجاری را در کارنامه دارد.
از سال 86 تا 94 آن‌­قدر به کربلا رفته بود که به قول خودش مغازه­‌دارهای آنجا می‌شناختندش. کاروان‌­های زیارتی ‌ترتیب می­‌داد و کسانی هم که بی‌بضاعت بودند را با هزینه شخصی به زیارت می‌برد.
فردی ولایتمدار و گوش به فرمان رهبری بود و همیشه می­‌گفت ما باید مواضع‌مان را به­‌وسیله سخنان رهبری مشخص کنیم.
در 26 آبان 1394 راهی سوریه شد و پس از دو هفته در حلب با اصابت موشک کورنت در غروب اربعین سیدالشهدا(ع) مصادف با 10 آذر 1394 به شهادت رسید.


شهید مجید عسگری جمکرانی

حكایت لبخند معلمی كه شوق پرواز داشت - ایرنا


شهید مدافع حرم مجید عسگری جمکرانی، معلم قمی با 23 سال سابقه است.
سال هشتم خارج طلبگی را به‌صورت افتخاری درس می‌­خواند، خادم افتخاری حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران بود.
در طول سال چندین‌بار به زیارت امام رضا(ع) می­‌رفت و در اربعین حضوری چشمگیر داشت.
در 28 آبان 1396 مصادف با شام شهادت امام رضا(ع) از قم راهی سوریه شد.
به برادرش که یک‌بار با رفتنش مخالفت کرد، گفت: برادرم اگر ما در عزاداری­‌های ماه محرم و صفر می‌­گوییم یااباعبدالله­‌الحسین(ع) اگر ما در روز عاشورا بودیم، شما را یاری می‌­كردیم، امروز روز عاشوراست كه باید ما برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) اقدام كنیم.
در هفتمین روز حضورش در سوریه در 6 آذر 1396 در سالروز شهادت امام­ حسن ­عسکری(ع) به شهادت رسید. در آخرین لحظات با اینکه خونریزی زیادی داشت، اما تا آخرین نفس ذکر یازهرا(س) از لبش نیفتاد. پدر شهید خاطرنشان می­‌نماید: انگار فرزندم همیشه كنار من است و یك لحظه هم از نظرم دور نمی‌شود؛ در خواب هم به دوستش گفته بود من مهمان امیرالمومنین(ع) و اهل‌بیت هستم و این نشان می­‌دهد شهدا زنده‌­اند و اعمال و رفتار ما را می­‌بینند.


شهید قربان نجفی

حاج قربان نجفی" به جمع شهدای مدافع حرم استان گلستان پیوست- اخبار استانها  تسنیم | Tasnim


شهید مدافع حرم قربان نجفی فرهنگی بازنشسته، دهمین شهید مدافع حرم استان گلستان و شهید شاخص سال 1401 سازمان بسیج پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت است.
رزمنده دفاع مقدس بود و سال‌ها در مدارس شهر و روستاهای علی­‌آباد کتول به تعلیم و‌ تربیت پرداخت و در سال 1388 بازنشسته شد.
چند بار برای دفاع از حرم زینب(س) در سوریه اقدام کرد، اما به هر دری زد با اعزامش موافقت نکردند. با پافشاری و ممارستی که داشت از طریق سپاه قدس قم به کربلا اعزام شد.
5 فروردین ۱۳۹۵ به عراق اعزام و در 5 خرداد شهید شد. بعد از یک هفته که به عراق اعزام شده بود، مجروح و ۲۱ روز در بیمارستان الحریری بغداد بستری بود. سپس به بیمارستان لقمان حکیم تهران و بعد به بیمارستان بقیهًْ‌­الله منتقل شد و در آنجا به شهادت رسید.
نخاعش آسیب‌دیده بود و هیچ تحرکی نداشت و نمی‌توانست صحبت کند. نمی‌توانست حرف بزند و با‌ اشاره نماز می‌خواند.
همسر گرامی شهید معتقد است:
«شهید اکنون حاضر و ناظر است و من این را لمس می‌کنم. ... می­‌دانم شهید در منزل منتظر من است و من در خانه آرامش خاصی دارم.»
شهدای بمباران مدرسه در جنگ تحمیلی
چهارم آبان 1362، موشک ۱۲ متری بعثی‌های کافر، مدرسه شهید پیروز بهبهان را هدف قرار داد که در این فاجعه ۶۹ دانش‌آموز بی­‌گناه و چهار معلم و یک خدمتگزار مدرسه مظلومانه به شهادت رسیدند.
شهدای معلم مدرسه آقایان محمدطاهر خلفیان، منصور آموزش، نجفعلی ویسیان و عبدالرسول نژادصادقی و شهید خدمتگزار آقای عبدالرسول صمدی بود.


شهدای ‌ترور

مروری بر زندگی نامه شهدای ترور مسیحی ایران - ایمنا

بالغ بر ۱۵۸ شهید معلم داریم که در حوادث ‌تروریستی به شهادت رسیده و جزو هفده هزار شهید ‌ترور کشور هستند. یادی می‌­نماییم از چند تن از این شهدا.
معلمان شهید جواد مالکی قمی و عین­‌الله صادقی نیارکی از جمله 72 یار شهید آیت‌الله بهشتی هستند که در جریان بمب­گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر 1360 به همراه شهید بهشتی به شهادت رسیدند.
شهید محمد نامدار مرادی آموزگار روستایی در مریوان و معلم مدارس شهرهای مریوان و سنندج در 4 اسفند 1360، توسط عوامل وابسته به قدرت‌های استکباری در مقابل دبیرستان محل کارش به شهادت رسید.
معلم شهید محمد اسلامی مسئول گزينش اداره آموزش­‌وپرورش شهرستان سرباز در 3 آبان 1391، شهید جواد نوروزی معلم روستای حیط در جنوب سیستان و بلوچستان در 26 فروردین 1393، معلم شهید رضا سرگزی از فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان در 29 مهر 1393 و شهید عیسی شهرکی­زاد معلم بومی ساکن در روستای نصیرآباد شهرستان سرباز در 11 دی 1393 توسط ضدانقلاب و ‌اشرار مسلح به شهادت رسیدند.
شهیده معلم فاطمه صغری جعفری در دهم ماه مبارک رمضان سال 1361 در نماز جمعه یزد در جریان ‌ترور شهید آیت‌الله صدوقی بر اثر انفجار نارنجک توسط منافقین کوردل به شهادت رسید.
معلم شهید رضا آقاجانی یکی از شهدای روز عاشورای سال 1373 در حادثه انفجار بمب در حرم امام رضا(ع) است.
شهیده سیمین ‌ترسایی شش سال در نهضت سوادآموزی منطقه محروم چابهار مشغول به خدمت شد و در حادثه ‌تروریستی تاسوعای حسینیِ چابهار که طی آن دو عامل ‌تروریست انتحاری خود را در میان جمعیت عزادار منفجر کردند، در 24 آذرماه 1389 به همراه ده‌ها عزادار به شهادت رسید.
شهید دیگر تاسوعای خونین چابهار، شهیده معلم سکینه سندگل است که قصد شیر دادن نوزادش را داشت که ناگهان انفجار رخ داد و سکینه سندگل و فرزند دو ماهه‌اش ثنا پردل به شهادت رسیدند.
شهیده هانیه اکبریان معلم نهضت بود که از روستایی در لرستان برای پیگیری مطالبات خود و همکاران و دانش‌­آموزانش در سال 1396 به ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران رفته بود که در حمله ناجوانمردانه عوامل گروهک ‌تروریستی داعش به شهادت رسید.
معلمان ایثارگر
فضای مجازی سرشار است از نقل تجربیات جهادی و فداکاری‌ها و ایثارگری‌های معلمان دلسوز و زحمتکش و ازخودگذشته در لباس مقدس خدمت فرهنگی.
به‌عنوان نمونه آقای کاظم صفرزاده در سال 1393 در راه نجات جان دانش‌آموز خود به همراه سه نفر از دانش‌آموزانش در سیلاب استان لرستان گرفتار و آسمانی شد.
آقای حسن امیدزاده در سال 1376 در آتش‌سوزی کلاس درس در اثر آتش ‌گرفتنِ بخاری، تعدادی از دانش‌آموزان را نجات داد و خود دچار سوختگی شدید شد و ۱۷ مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۳۹۱ در اثر عوارض سوختگی پر کشید. آقای محمودرضا واعظی‌نسب در سال 1387 در جریان نجات یکی از دانش‌آموزان مدرسه در حالی که در معرض خطر سقوط تیر دروازه بر سرش بود، از ناحیه سر ضربه دید و پس از دو روز که در کما بود، به دیار حق شتافت.
حمیدرضا گنگوزهی بلوچ معلم دبستانی در روستای نوکجوی در جنوب زاهدان بود که در سال 1395 وقتی دیوار مخروبه منزل روستایی مجاور مدرسه ریزش کرد، جان سه دانش‌آموز را از مرگ حتمی نجات داد، اما خود زیر آوار گرفتار شد و در حین انتقال به بیمارستان، در راه نجات دانش‌آموزان جان خویش را فدا ‎کرد.

Image result for ‫گل لاله‬‎