به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 18,101
بازدید دیروز: 23,157
بازدید هفته: 125,600
بازدید ماه: 172,787
بازدید کل: 23,661,179
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 19 April 2024
الجمعة ، ۱۰ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۷۱ - سید حسن نصرالله: در مسئله فلسطین امیدی به کشورهای عربی نیست مقاومت خود دست به کار شده است ۱۴۰۱/۰۲/۳۱

 

سید حسن نصرالله:

در مسئله فلسطین امیدی به کشورهای عربی نیست

مقاومت خود دست به کار شده است

   ۱۴۰۱/۰۲/۳۱

سید حسن نصرالله: فلسطین دیگر منتظر کشورهای عربی نیست/مقاومت، لبنان را آزاد  کرد | خبرگزاری فارس
 
دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت سالروز شهادت «مصطفی بدرالدین» تأکید کرد که نباید برروی کشورهای عربی، حساب باز کرد. او با اشاره به این‌که فلسطینی‌ها دیگر منتظر کشورهای عربی نیستند، گفت که آنها مقاومت را انتخاب کرده‌اند.
«سید حسن نصر الله»، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان شنبه شب سخنرانی خود را به مناسبت ششمین سالگرد شهادت مصطفی بدرالدین، فرمانده حزب‌الله در سوریه آغاز کرد. گفتنی است که شهید بدرالدین، فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله بود که ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ (۱۳ مِـی ۲۰۱۶) در حمله راکتی و توپخانه‌ای تکفیری‌ها به نزدیکی فرودگاهی نظامی در حوالی دمشق، پایتخت سوریه ترور و شهید شد.
امیدی به کشورهای مرتجع عربی نیست
نصرالله ضمن انتقاد از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و اینکه مردم لبنان می‌توانند چه انتظاری از این کشورها داشته باشند، تصریح کرد: «تنها نظامی که واقعا [در برابر اسرائیل] ایستاد و در این راه، شهید هم تقدیم کرد، سوریه بود. اینجاست که ویژگی نسل بدرالدین مشخص می‌شود؛ نسلی که نه منتظر کشورهای عربی ماند، نه سازمانهای اسلامی، نه جامعه بین‌الملل و نه شورای امنیت، بلکه مقاومت از ساعت اولیه حمله [اسرائیل]، وارد درگیری مستقیم با دشمن و مبارزه با آن شد.»
وی با بیان اینکه هیچ کس نباید فکر کند که جهان عرب می‌تواند از لبنان حمایت کند، خاطر نشان کرد: «جهان عرب زمانی که یکپارچه و منسجم بود، نتوانست فلسطین را آزاد کند و تا به امروز نیز نتوانسته است از فلسطین حمایت کند. حتی به آزاد‌سازی لبنان نیز کمک نکرد. اما نسل بدرالدین منتظر این کشورها نماند. البته رابطه با جهان عرب، از اصولی است که قابل مناقشه نیست، ولی از این کشورها نباید انتظار کمک داشت. و در آن زمان فقط سوریه و جمهوری اسلامی ایران مواضع حمایتی از لبنان داشتند.»
دبیرکل محبوب حزب‌الله لبنان ادامه داد: «ملت فلسطین، تصمیم خود را مدتها پیش گرفته است و در حال حاضر در تمامی عرصه‌ها و میادین حضور دارد. این ملت دیگر منتظر کشورهای عربی، اتحادیه عرب، سازمان همکاری، شورای امنیت و سازمان ملل نیست. لذا فکر می‌کنم که طی ۲۰ سال گذشته، باور اکثریت قاطع ملت فلسطین به گزینه مقاومت، بیش از هر زمان دیگری، قویتر شده است.»
سید مقاومت سپس با اشاره به اینکه «در ابتدا انتظار می‌رفت کشورهای عربی بتوانند فلسطین را آزاد کنند»، افزود: «اما این مسئله به از دست رفتن قدس، کرانه باختری، جولان [اشغالی]، مزارع شبعا و منطقه سیناء ختم شد. لبنان نیز می‌توانست مانند فلسطین شاهد این فاجعه باشد. تصور کنید که اگر مقاومت نبود، سرنوشت لبنان چه بود؟ سرنوشت مردم لبنان چه بود؟ چه فاجعه‌ای می‌توانست برای مردم لبنان رقم بخورد؟ همان طور که ملت فلسطین و ملت‌های عرب از ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۸ تا به امروز، منتظر هستند، مردم لبنان نیز باید منتظر راهبرد عربی یکپارچه می‌بودند تا لبنان از دست اسرائیل آزاد شود.»
آن‌ها که در لبنان ایستادند
دبیرکل حزب‌الله با تأکید بر اینکه پس از ۷۴ سال جنگ کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، هیچ کس در لبنان نیست که بتواند بر روی نظامهای رسمی عربی حساب باز کند، ادامه داد: «در سال ۱۹۸۳، حکومت لبنان از سر ضعف با رژیم صهیونیستی وارد مذاکره شد و توافق ننگینی حاصل کرد؛ توافقی که حاکمیتی برای لبنان باقی نگذاشت و همه گروهها با آن موافقت کردند، به جز دو نماینده پارلمان. این معاهده، تحت حمایت گروهی قرار داشت که امروز، مدعی حاکمیت و ارتباط با جهان عرب است. اما برخی از گروههای ملی گرا و علمای مسلمان مخالف این معاهده بودند. سوریه و ایران نیز به شدت با این توافق مخالفت کردند.»
وی با تأکید بر اینکه گروههای مقاومت لبنان این توافق را ناکام گذاشتند و نسل بدرالدین تسلیم این امر نشدند، خاطر نشان کرد: «حکومت در ۱۷ می، برای حمایت از لبنان در برابر دشمن تحت حمایت آمریکا که قویترین ارتش در منطقه خاورمیانه را در اختیار داشت، چه کاری انجام داد؟. مسئولان دولتی در آن زمان بدترین انتخاب را انجام دادند و به سمت مذاکره با دشمن از روی ضعف و تسلیم شدن حرکت، و توافقی کردند که ناقض کرامت و آزادی لبنان بود. باید حکومت عادل و توانمندی شکل گیرد که جرأت تصمیم‌گیری داشته باشد. ولی آیا این دولت می‌تواند آمریکا و کشورهای مستکبر را به چالش بکشد و از منافع ملی دفاع کند؟»
دبیرکل حزب‌الله با اشاره به نقش شهید بدرالدین در مقابله با صهیونیستها و مدیریت عملیاتهای بسیار علیه رژیم صهیونیستی، گفت: «مقاومت در سال ۱۹۹۶ توانست شبکه‌های جاسوسی صهیونیستها را منهدم کند. شهید بدرالدین نیز در این مسئله، در کنار حکومت قرار داشت. وی در تمامی مذاکرات تبادل اسرا و آزاد‌سازی لبنان حضور داشت. او کسی بود که باعث شد تا به امروز، از لبنان در برابر دشمن اسرائیلی حمایت شود. مقاومت نیز در کنار ارتش و نیروهای امنیتی، امنیت داخلی لبنان را تأمین کرد.»
آمریکا غافلگیر شد
نصرالله همچنین به مسئله حضور شهید بدرالدین در جنگ سوریه اشاره و عنوان کرد: «این شهید، جنگ سوریه را از مراحل نخست از لبنان مدیریت می‌کرد، ولی پس از اینکه وضعیت وخیم شد، از داخل سوریه مدیریت آن را بر عهده گرفت. البته سال‌های آینده، اسنادی که منتشر خواهد شد که نشان خواهد داد چه اهدافی از جنگ علیه سوریه وجود داشته است که بیشتر آن، چشم طمع به گاز و نفت سوریه و منابع این کشور است. لذا شهید، با قدرت در این جنگ حضور داشت.»
دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به نبرد «القصیر» و اینکه حزب‌الله تصمیم خود را برای این جنگ گرفته بود، گفت: «هزاران نفر از برادران ما عازم این جنگ شدند. کسانی که مدیران این جنگ بودند، به ویژه آمریکایی‌ها نیز اعتراف کردند که از ورود حزب‌الله به جنگ القصیر غافلگیر شدند. این جنگ نتایجی داشت که به تحولات راهبردی منتهی شد.»
معیشت، مشکل لبنان است؛ نه سلاح مقاومت
دبیرکل حزب‌الله همچنین با اشاره به مشکلات لبنان در زمینه برق، آرد، دارو و سوخت، تأکید کرد: «چالش اصلی، بحران اقتصادی و معیشتی و بحران نان است، نه سلاح مقاومت. از چهل سال پیش تا کنون برای آزادی، امنیت، عزت و شرافت لبنان، سلاح بر دوش داریم. ما این دستاوردها را حفظ خواهیم کرد. ما کسانی هستیم که نه پاسپورت خارجی داریم، نه تابعیت دوم. نه املاکی در خارج داریم، بلکه در اینجا به دنیا آمده‌ایم و دفن خواهیم شد. لذا روزی نخواهد رسید که ملت و کشور خود را رها کنیم.» وی با بیان اینکه گروه سیاسی وابسته به آمریکا، هیچ اهتمامی به مشکلات به مردم ندارند، تصریح کرد: «برخی از کارشناسان اقتصادی جهان می‌گویند که به خاطر جنگ اوکراین و روسیه، ۶۴ کشور به سمت فروپاشی در حرکت هستند، از جمله لبنان و کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل عادی کردند. یکی از این کشورها نیز فروش دارایی‌های خود را آغاز کرده است. لذا هیچ کس نمی‌تواند بگوید که اگر ما روابط خود را با اسرائیل عادی می‌کردیم، از ورشکستگی نجات می‌یافتیم.»