به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,815
بازدید دیروز: 2,474
بازدید هفته: 1,815
بازدید ماه: 117,321
بازدید کل: 23,779,119
افراد آنلاین: 2
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 18 May 2024
السبت ، ۱۰ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
2 - آمریکا میدان نبرد جنگ با مردم آمریکا - فاشیسم آمریکایی ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
آمریکا میدان نبرد جنگ با مردم آمریکا - 2

 فاشیسم آمریکایی

۱۴۰۱/۰۳/۱۷

فاشیسم آمریکایی: از کوکلوسکلان تا ترامپ* - سارا چرچول، برگردان: کامران  صداقتی - اخبار روز - سايت سياسی خبری چپ

نویسنده: جان‌دبلیو. وایتهد
مترجم: احمد دوست‌محمدی
 
در فاشیسـم آمریکـایی دیگـر از پیراهن مشکی‌های عضو سازمان‌های فاشیستی ایتالیایی، مردان سوار بر اسـب، احـزاب تـوده‌وار و نظـایر آن خبری نیست. «فاشیسمی با چهره‌ای متبسم و ظاهری آراسـته»، «فریبکـار» و «زیـرک» اسـت و بـا «دستکش‌های مخملی». گراس می‌گوید «من این فاشیسم را، فاشیسم دوستانه می‌نامم. چیزی که بیشتر از همه مرا می‌ترساند، ظاهر فریبنده آن است.» این فاشیسـم بـا لطایف‌الحیل و بـا اسـتفاده گسـترده از دستگاه‌های عریض و طویل تبلیغاتی و رسانه‌ای به عامه مردم آمریکا این‌گونه القا کرده کـه «خیرخواه ملت» است.
 
ادامه مقدمه
... فاشیسم جدید که می‌توان نام «فاشیسم آمریکـایی» بـر آن نهـاد، دو تفـاوت اساسـی بـا فاشیسم آلمانی دارد:
اول اين‌كه، همان‌طور که برترام گراس، نویسنده نامدار آمریکـایی، در اثـر مانـدگارش «فاشیسـم دوسـتانه: چهـره جدیـد قـدرت در آمریکـا» می‌نویسد، در فاشیسـم آمریکـایی دیگـر از پیراهن مشکی‌های عضو سازمان‌های فاشیستی ایتالیایی، مردان سوار بر اسـب، احـزاب تـوده‌وار و نظـایر آن خبری نیست. «فاشیسمی با چهره‌ای متبسم و ظاهری آراسـته»، «فریبکـار» و «زیـرک» اسـت و بـا «دستکش‌های مخملی». او می‌گوید «من این فاشیسم را، فاشیسم دوستانه می‌نامم. چیزی که بیشتر از همه مرا می‌ترساند، ظاهر فریبنده آن است.» این فاشیسـم بـا لطایف‌الحیل و بـا اسـتفاده گسـترده از دستگاه‌های عریض و طویل تبلیغاتی و رسانه‌ای به عامه مردم آمریکا این‌گونه القا کرده کـه «خیرخواه ملت» است؛ هر تصمیمی که می‌گیرد و هر اقدامی که می‌کند برای «خدمت» و بـه «مصـلحت» مردم است و در این انگیزه هیچ تردیدی نباید کرد! حتی اگر هر روز چند نفر بی‌گناه از همه جا بی‌خبر را بـه ضرب گلوله‌های پلیس از پای درآورد، نیروهای پلیس تا بن دندان مسلح آماده شلیک، در دل شب، به طور ناگهانی، به خانه‌های شما یورش بیـاورد و در خانه‌های شـما را درهـم بشـکند، بـا اسـتفاده گسترده از ابزارها و شیوه‌های الکترونیکی جمع‌آوری اطلاعات، 24 ساعته شـما را تحـت تعقیـب و مراقبت و دیدبانی فراگیر قرار داده، بدون کسب اجـازه و بـدون اطلاع شـما، بـه اطلاعـات فـردی، شخصی و خصوصی شما دسترسی داشته باشد و یا...
تفاوت دیگر فاشیسم آمریکایی با فاشیسم آلمـانی ایـن اسـت کـه به‌مراتب علمی‌تر، فنی‌تر، پیچیده‌تر، تخصصی‌تر، کارآمدتر، روان‌شناختی و جامعه‌شناسانه اسـت و بـا اسـتفاده گسترده از هوش مصنوعی، اعمال و اجرا می‌شود. لذا از کارایی بسیار بالایی برخوردار بـوده و هـیچ حرکت و جنبشی، هر چقدر هم که گسترده و عمیق باشد، یارای مقابله با آن را ندارد و ایـن چیـزی است که ما در جریان جنبش 99 درصدی اشغال وال‌استریت، به وضوح شاهد آن بودیم. یک اعتراض مردمی مسالمت‌آمیز که در عرض مدت کوتاهی، در بیش از 100 شهر در سرتاسـر آمریکـا گسترش یافت و از یک جنبش ضد سرمایه‌داری «وال‌استریت را اشغال کنید» به یک جنبش سیاسی ‌
ضد نظام سیاسی حاکم، «همه خیابان‌ها را اشغال کنید» تبدیل شد؛ اما بعد از مدت نسبتاً کوتاهی با شناسایی رهبران آن در اقصی نقاط آمریکا و تعقیب، تطمیع، تهدید، آزار و اذیت، دستگیر و دادگـاهی کردن و به قتل رساندن آنها، قبل از اين‌كه به مرحله تهدیدکنندگی برسد، بساط آن برچیده و بـه بوتـه فراموشی سپرده شد! 
شاید بیان این حقایق مسلم درباره ایالات ‌متحده آمریکا، بـرای بسـیاری از مـردم عـادی و حتی کارشناسان حوزه سیاست و حکومت در آمریکا که شناخت جـامع، کامـل، از نزدیـک و به‌روز از جامعه آمریکا ندارند و آمریکا را تحت تأثیر تبلیغات هیئت حاکمه و جریان اصلی رسانه‌ای وابسـته‌اش، بـه عنوان سرزمین آزادی‌ها و مهد دموکراسی می‌شناسند، باورنکردنی و مبالغه‌آمیز به نظر برسند؛ اما اگر بدانیم ایـن حقـایق توسط چـه کسی و با چه درجه‌ای از اعتبار در جامعه علمی آمریکا بیان و افشا می‌شود، آن‌وقت باورپـذیر به نظر می‌رسند.
دکتر جان دبلیو. وایتهد، وکیل دادگستری و نویسنده‌ای است کـه راجـع بـه ابعـاد و جوانـب متفاوت و متعدد قانون اساسی آمریکا در سطح ملی، مطالبی منتشر کرده و به بحث و گفت‌وگو می‌پردازد. بسـیاری او را یک پیشوای مذهبی می‌دانند که دغدغه و درد دین دارد. او طی گفت‌وگوهایش در سطوح ملی در زمینـه آزادی‌های مدنی و حقوق بشر، به مثابه یک قهرمان مبارز و با صلابت در دفاع از قانون اساسی ایالات‌متحده شناخته می‌شود. نگرانی وایتهد از تحت تعقیب و فشار قرار گرفتن، او را مجبور کرد در سال 1982 اقدام به تأسیس یک مؤسسه غیرانتفاعی متعهد به دفاع از آزادی‌های مدنی و حقوقی  اساسـی، تحت عنوان «مؤسسه رترفورد» نماید.
«نات هنتوف» سرمقاله‌نویس و مفسر سیاسی برجسته همزمان روزنامه‌های ملی آمریکـا و صـاحب اثر ارزشمند «اولین آزادی: تاریخ آشفته آزادی بیان در آمریکا» (1980) می‌نویسد: «جان وایتهد نه تنها یکی از استوارترین و سرسخت‌ترین طرفـداران آزادی‌های مدنی است، بلکـه همچنـین یـک تصویرگر به طرز استثنایی تیزهوش و تیزبین در فرهنگ عمومی ما [برای نمایاندن] نقاط قوت و ضعف آن است.» «ران پال» کسی که به مدت دوازده دوره نماینده کنگره آمریکا بوده و حتی سابقه نامزدی در انتخابات ریاست جمهـوری ایالات‌متحده را دارد در مقدمـه مفصل و مبسوطی که بر کتاب حاضر نوشته، معتقد است که «جان وایتهد، یکـی از فصیح‌ترین و فاضل‌ترین مدافعان آزادی و از مخالفان دولت پلیسی در حال رشد در آمریکا است.» همچنین «وایتهد» را بـا توماس پین یکی از بنیان‌گذاران ایالات ‌متحده، فیلسوف و نظریه‌پرداز سیاسـی و انقـلاب آمریکـا، صاحب جزوه معروف «عقل سلیم» در طرفداری از استقلال آمریکا از انگلیس که در 1776 منتشـر شد و نویسـنده کتاب‌های «عصـر خـرد» (1794)، «حقـوق بشـر» (1791) و «بحـران آمریکـا» (1777) مقایسه می‌کنند. 
او در سال 2009 کتابچه‌ای منتشر کرد، تحت عنوان «به پا خیزید و بجنگیـد؛ وقـت انقـلاب دوم آمریکا است» و در آن هیئت حاکمه را به این دلیل که مسیحیان کشور را از آزادی دینی و حق اعمال مناسک روحانی خود در مراسم‌های رسمی و مدارس کشور، محروم کرده است به شدت مورد انتقاد قرار داد و مردم را به مبارزه و برپایی انقلاب دوم در آمریکا دعوت کرد.
البته درست است که او را با نظریه‌پرداز انقلاب آمریکا، مقایسه می‌کنند و او، خـود بـه راه‌حل انقلابی اعتقاد دارد، اما او نه تنها طرفدار تغییرات انقلابی خشونت‌آمیز نیست، بلکه با تجربه تلخـی که از جنبش اجتماعی ناموفق مارتین لوترکینگ پسر، کشیش سرشناس سیاه‌پوست آمریکـا، در دهـه 1960 و جنبش اشغال وال‌استریت در زمان ما کسب کرده است، اعتقادی به ایجاد تغییـر از طریـق حضور مسالمت‌آمیز در کف خیابان‌ها را هم ندارد.
 او اما به «مقاومت مسالمت‌آمیز آشتی‌ناپذیر» اعتقاد دارد که باید از طریق صندوق‌های رأی، از پایین‌تر سطح اجتماع، یعنی از روسـتا و محله‌های شهرک‌ها و شهرها، آغاز شود. به طوری که مردم هر روستا و محله با آگاهی‌ها و آموزش‌های لازمی که کسب می‌کنند، نماینده یا نمایندگان شایسته و مردمی خود را در شوراهای مربوطه انتخاب نمایند و این نمایندگان از میان خود، یک نفر را که از شایستگی و صلاحیت بالاتری برخـوردار اسـت، بـه شورای بالاتر، معرفی کند و همین‌طور این فرآیند به طـور سلسـله مراتـب تـا معرفـی نماینـده یـا نمایندگان در سطح ملی و فدرال ادامه یابد. از نظر او این شیوه از هر حیث کم‌هزینه‌ترین راه تغییر است. وایتهد به هر حال به یک تغییر انقلابی اعتقاد راسخ دارد.
ربنا تقبل منا
احمد دوست‌محمدی
دانشیار بازنشسته دانشکده حقوق 
و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دهه مبارک فجر 1400