به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 164
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 15,416
بازدید ماه: 15,416
بازدید کل: 23,677,242
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۸۹ - در جلسه شورای عالی قوه قضائیه : دستورات «محسنی اژه‌ای» درخصوص کاهش هزینه‌های دادرسی برای مردم ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
در جلسه شورای عالی قوه قضائیه :
 
دستورات «محسنی اژه‌ای»
 
درخصوص کاهش هزینه‌های دادرسی برای مردم 
 
  ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه ضمن تبریک فرارسیدن هفته قوه قضائیه و گرامیداشت سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی، اظهار داشت: شهید بهشتی انسانی باتقوا،‌ اندیشمند، خردورز، مدیر‌، مدیرپرور، عالم و عالم‌پرور بودند؛ لذا وجود ایشان برای دشمنان کینه‌توز و قسم‌خورده انقلاب و کشور ما قابل تحمل نبود.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه شهید بهشتی نه تنها برای اداره دستگاه قضا که برای اداره حکومت دارای طرح و ایده بود، به اقدامات تخریبی دشمن برای ترور شخصیت وی قبل از ترور فیزیکی‌اش اشاره کرد و گفت: دشمن با ابزار و جنودش، دروغ‌ها و نسبت‌های ناروایی را در مورد شهید بهشتی مطرح کرد و فضا‌سازی‌هایی را علیه او ترتیب داد اما از آنجایی که خداوند حامی انسان‌های باایمان و دارای عمل صالح است، عزت و یاد شهید بهشتی جاودانه شد و او برای همیشه در تاریخ ماند. 
وی در ادامه با گرامیداشت سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران، وی را انسانی متقی‌، وارسته و الگویی مطلوب برای مدیران نظام دانست.
از برنامه‌های نمایشی و تبلیغاتی صرف و پرهزینه در هفته قوه قضائیه پرهیز شود
رئیس ‌دستگاه قضا با اشاره به در پیش بودن هفته قوه قضائیه و ضرورت اطلاع‌رسانی و تبیین برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته طی یک سال اخیر از ناحیه مسئولان بخش‌های مختلف دستگاه قضا، به همه آنها تکلیف کرد که با توجه به شرایط کشور از انجام امور و برنامه‌های نمایشی و تبلیغاتی صرف و پرهزینه برای معرفی دستاوردهای خود به جد اجتناب و پرهیز کنند.
اژه‌ای در ادامه با اشاره به ضرورت پرهیز از بازداشت و زندانی کردن غیرضرور افراد و متهمان و اتخاذ تدابیری برای حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری در عین حال به مسئولان ذی‌ربط قضایی موکداً تاکید کرد که نسبت به تعقیب، محاکمه و اجرای به موقع احکام افراد شرور، سارق و مخل امنیت و آرامش مردم تمامی تلاش و مساعی خود را به کار گیرند.
کماکان هزینه دادرسی برای مردم بالا است
وی در ادامه با بیان اینکه کماکان هزینه دادرسی برای مردم بالا است، به معاونت حقوقی قوه قضائیه دستور داد تمامی تدابیر و اقدامات لازم را برای کاهش هزینه‌های دادرسی اتخاذ کند.
رئیس‌ دستگاه قضا با بیان اینکه از وضع موجود درخصوص هزینه‌های دادرسی رضایت ندارد، به معاون اول دستگاه قضا و دادستان کل کشور نیز مأموریت داد با استفاده از ظرفیت نخبگان جامعه و همچنین جلب مشارکت و همکاری بیشتر دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، اقدامات عاجل‌تری را برای ایجاد تحول در فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و کاستن از هزینه‌های مادی و معنوی دادرسی برای مردم، در دستور کار قرار دهند.
اژه‌ای با برشمردن موارد و مصادیقی از بالا بودن هزینه‌های دادرسی، مشخصاً به مسئولان ذی ربط قضایی دستور داد تا تمامی مساعدت‌های لازم را در قبال افراد زیان‌دیده که اموال آنها به سرقت رفته و یا به اشکال مختلف به آنها از ناحیه بزهکاران خسارت وارد شده، انجام دهند. وی در همین رابطه علاوه‌بر نقش مسئولان قضایی به مسئولیت ضابطین و مأموران انتظامی و امنیتی نیز در کمک و مساعدت به افراد زیان‌دیده و بزه‌دیده در راستای شناسایی بزهکاران اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد زیان‌دیده و بزه‌دیده امکان آنکه خودشان به شناسایی و معرفی اموال فرد بزهکار بپردازند را ندارند؛ همچنین ممکن است آنها توانایی معرفی وکیل و یا دفاع از خود در محکمه را نداشته باشند لذا مسئولان و دست‌اندرکاران قضایی، انتظامی و امنیتی به عنوان مأموران حکومت باید به کمک و مساعدت بزه‌دیدگان بشتابند تا فرآیندهای مربوطه در امر شناسایی و دستگیری فرد بزهکار و احقاق حق فرد زیان‌دیده طی شود.