به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 152
بازدید دیروز: 2,464
بازدید هفته: 6,750
بازدید ماه: 6,750
بازدید کل: 23,668,578
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۰۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 24 April 2024
الأربعاء ، ۱۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۷۴ - خاطره ای از شهید مدافع سلامت حاج مهدی حبیب‌پور : جهادگرِ آتش به اختیار ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
 خاطره ای از شهید مدافع سلامت حاج مهدی حبیب‌پور :
 
جهادگرِ آتش به اختیار  
 
   ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
 کامران پورعباس
شهید مهدی حبیب‌پور رزمنده گمنام عرصه جهاد و کارآفرینی بود. جوان با اخلاقی بود که هر کاری که می‌کرد، خدا را در نظر می‌‌گرفت. در مسیر پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌‌ها تلاش و مجاهدت شبانه‌‌روزی داشت.
آقا مهدی بزرگ‌‌شده‌ شهرک مهدیه در اسلامشهر بود و پدرش رزمنده و از جانبازان شیمیایی دفاع مقدس است.
۱۵، ۱۶ سالش بود که با چرخ‌دستی در محله‌شان بلوریجات می‌فروخت. مدتی هم میوه‌فروشی کرد. در عین حال ظهر‌ها به مدرسه می‌رفت و شب‌ها هم در پایگاه بسیج فعالیت می‌کرد.
بسیار در مسجد و پایگاه فعال بود و یک قطب در آنجا به شمار می‌‌آمد. در ۱۹ سالگی مسئول دانش‌آموزی پایگاه شد و همه کارهایی که می‌توانست باعث جذب نوجوان‌ها و دانش‌‌آموزان شود را تدارک می‌دید و اجرا می‌‌نمود. نام پایگاه بسیج‌‌شان شهید دستغیب و نام واحد دانش‌‌آموزی پایگاه شهید همت و نام مسجد امام جواد(ع) بود. در سال 1380 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.
تأسیس خیریه جوادالائمه(ع)
چون منطقه‌‌شان فقیرنشین بود و خودش هم با فقر دست و پنجه نرم کرده بود، کم‌‌کم به کارهای خیریه روی آورد و با همکاری دوستانش در پایگاه مجموعه خیریه‌‌ای با نام جوادالائمه(ع) تأسیس شد که متولی کار آقای حبیب‌پور بود. از حدود سال 1380 به مدت ۱۵ سال، در مسجد کار خیر توسط این خیریه انجام شد.
به تدریج خیریه از فضای مسجد خارج گردید و در نیمه آبان 1395 در وزارت کشور به ثبت رسید و آقای مهدی حبیب‌پور مدیرعامل آن شد.
مرجع تمامی خیریه‌های اسلامشهر
کمتر از یک سال بعد، مؤسسه خیریه جوادالائمه(ع) مرجع تمامی خیریه‌های اسلامشهر شد. آقا مهدی برای انسجام خیریه‌‌ها سه خط‌مشیِ هم‌افزایی، عدم کار‌های موازی و توجه به اشتغال‌‌زایی را سرلوحه کار قرار داد. 
در قرارگاه فاطمهًْ‌‌الزهرا(س) جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی جنوب غرب استان تهران، مسئولیت کارگروه خیریه در جنوب غرب استان تهران که شامل شهرستانهای اسلامشهر و بهارستان و رباط کریم بود، را برعهده گرفت و اولویتش انسجام خیریه‌‌ها بود و توانست بسیاری از خیریه‌‌ها را با هم مرتبط و هماهنگ کند.
کارآفرینی و اشتغالزایی
در خیریه جوادالائمه(ع)، ابتدا مانند سایر خیریه‌‌ها کمک‌های مالی و مادی به مستمندان ارائه می‌‌گردید و حدود ۲۰۰ خانواده محروم تحت پوشش قرار گرفتند و بسته‌های معیشتی و سبد کالا در اختیارشان می‌گذاشتند؛ اما از اوایل دهه نود تصمیم گرفتند کارآفرینی و اشتغال‌‌زایی کنند و به اصطلاح به جای ماهی دادن، ماهیگیری یاد بدهند. 
آقا مهدی خانه‌‌اش را که با وام و قرض خریده بود، فروخت و کارگاه تولیدی پوشاک تأسیس نمود. چون خیلی به حضرت زهرا(س) و حدیث کسا علاقه داشت، نام کارگاه را «کساپوشان» گذاشت. 
اولویت دادن به خانم‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست
در یک زمین بزرگ در شهرک لاله اسلامشهر، کارگاه و دو کمپ ترک اعتیاد برای آقایان و خانم‌‌ها راه‌اندازی کرد. چون از خیریه به کارگاه‌داری زده بود، با خانواده‌‌های بدسرپرست آشنا بود و آنها را در کارگاه مشغول به کار کرد. خانواده‌های دارای سرپرست بی‌کار و بدسرپرست و بی‌سرپرست و بچه‌‌های یتیم در اولویت کمک قرار داشتند. خانم‌هایی که همسرشان معتاد یا مریض یا زندانی یا فوتی بوده و خانم‌های طلاق گرفته و به عبارت دیگر خانم‌های سرپرست خانوار در کارگاه کار می‌‌کنند. در جامعه به این افراد معمولاً کار نمی‌‌دهند. 
می‌گفت اگر ما برای این خانم‌ها اشتغال ایجاد کنیم، از فساد و خیلی مسائل دیگر جلوگیری می‌شود. 
با چهار، پنج چرخ خیاطی شروع کرد و بعدها به جایی رسید که 70،۸۰ نفر مستقیم و ۲۰، ۳۰ نفر هم غیرمستقیم از این کارگاه روزی سرسفره‌شان می‌برند.
افرادی که در کارگاه مشغول کار هستند، قبلاً در خیریه کمک می‌‌گرفتند اما بعد از اشتغال به جایی رسیدند که از درآمدشان به خیریه هم کمک می‌کنند.
مسئولان بنیاد کرامت بازدیدی از این کارگاه داشتند و پیشنهاد دادند که مشابه این کارگاه در ورامین ایجاد شود که این امر هم محقق گردید و از سال ۹۷ یک کارگاه دیگر در ورامین با مدیریت آقا مهدی راه‌‌اندازی شد و در آنجا هم ۸۰ نفر از خانم‌های عمدتاً سرپرست خانواده مشغول هستند.
تولید لباس‌های ایرانی/ اسلامی
در کارگاه‌‌هایش محرومان حقوق دارند و بیمه می‌‌شوند و از حالت مستمری‌‌بگیر خیریه‌ها خارج شده‌‌اند. در کارگاه‌‌ها لباس‌های ایرانی، اسلامی تولید می‌‌شود.
به غیر از افرادی که در دو کارگاه خیریه در اسلامشهر و ورامین مشغول به کار هستند، افراد زیادی با پرداخت وام قرض‌‌الحسنه و یا معرفی به شرکت‌ها و کارگاه‌‌های مختلف و یا با حمایت مادی و معنوی از طرف خیریه مشغول به کار شده‌اند.
یکی دیگر از بخش‌های فعال، گروه جهادی خیریه است که از جوانان پرشور و پرانگیزه‌ دانشجو و طلبه تشکیل گردیده است و اردوهای جهادی پربار و پربرکتی در مناطق محرومِ دور و نزدیک تا کنون داشته است.
اهم فعالیت‌های خیریه جوادالائمه(ع)
اهم فعالیت‌های خیریه جوادالائمه(ع) از سال 1395 تا پایان شهریور 1399 چنین است:
- اردوی جهادی در روستاهای شهرستان حمیدیه در خوزستان و مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی 
- اردوی جهادی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
- جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زده‌های کرمانشاه و اعزام آن به روستاها
- اردوی جهادی در مناطق سیل‌زده استان لرستان
- اردوی جهادی در مناطق سیل‌زده و روستاهای استان خوزستان
- اردوی جهادی در مناطق مختلف اسلامشهر جهت انجام امور تأسیسات، برق‌کشی، نقاشی ساختمان، تعمیرات منزل 
- توزیع سبد معیشتی کالا به خانواده‌های مددجویان خیریه؛ حداقل هر فصل یک‌بار سبد معیشتی تهیه و به مناسبت‌های مختلف به مددجویان تحت پوشش و همچنین نیازمندان تحت پوشش دیگر خیریه‌ها و مؤسسات و مساجد و هیئت‌ها توزیع شد. از سال 1395 تا آخر شهریور 1399 بالغ بر 9 هزار بسته تهیه و توزیع شده است.
- مشارکت در طرح اکرام علوی و فاطمی که سه‌هزار بسته ارزاق با کمک قرارگاه فاطمهًْ‌الزهرا(س) و دیگر جاها تهیه و توزیع شد. 
- نذر قربانی(گوشت گوسفند و مرغ و ماهی) و اطعام(تهیه و پخت و پخش غذاهای نذری بین مددجویان و نیازمندان)
- تهیه جهیزیه نوعروسان؛ از سال 96 تا آخر شهریور 99 بالغ بر چهل جهیزیه تهیه و اهدا گردیده است.
- تهیه و توزیع کیف و لوازم‌التحریر؛ از سال 96 تا آخر شهریور 99 بالغ بر 1100 بسته تهیه وتوزیع گردیده است. 
- از سال 96 فروشگاه پوشاکی آماده و انواع پوشاک و کفش عرضه و بن‌هایی صادر گردید تا مددجویان با سلیقه خود انتخاب کنند.
- برپایی مراسم افطار و برنامه‌های بسیار متنوع فرهنگی
- کمک‌های مالی؛ برای تعدادی از مددجویان با توجه به نیازشان کمک‌های ماهیانه نقدی و در بعضی مواقع کمک‌های موردی نقدی پرداخت گردیده است. 
- ایجاد گروه فرهنگی خیریه با جمعی از طلاب و فعالان فرهنگی
- برگزاری طرح‌های فرهنگی
- راه‌اندازی مرکز مشاوره جهت بهبودی وضعیت مددجوها و افراد عادی
- جمع‌آوری و هدفمند شدن صدقات و وجوهات
- برگزاری کلاس‌های آموزشی
- پاسخگویی به سؤالات شرعی در مجموعه
- پرداخت وام قرض‌الحسنه؛ برای مددجویان برای تهیه منزل و اشتغال، وام قرض‌الحسنه پرداخت گردید.
- تهیه وسایل منزل؛ وسایل ضروری منزل از جمله کولر، یخچال، تلویزیون، اجاق گاز تهیه و تقدیم مددجویان گردید. همچنین در پویش مردمی وسایل دست دومِ قابل استفاده جمع‌آوری و بعد از تعمیر تحویل خانواده‌ها گردید. 
- حمایت درمانی؛ مددجویان و خانواده محترم‌شان در صورت نیاز به خدمات درمانی از طرف خیریه مورد حمایت قرار می‌گیرند و در حد توان و مقدورات کمک‌های مالی، معرفی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، پیگیری اخذ تخفیف از بیمارستان‌ها و... انجام می‌گیرد. 
- از سال 1396 که درمانگاه طب سنتی خیریه با عنوان دارالشفا حضرت معصومه(س) تأسیس گردید، تعداد زیادی از مددجویان به‌صورت رایگان ویزیت و درمان گردیده‌اند. علاوه‌بر مددجویان، برای همه اقشار مردم با تخفیف ویژه مراحل درمان طب سنتی انجام می‌گیرد. 
- از جمله فعالیت‌های خیریه در بخش درمان دعوت از گروه‌های جهادی درمانی و پزشکان جهادی است که در هر سال در چند نوبت انجام می‌گیرد و کلیه مددجویان به صورت رایگان توسط این گروه‌های پزشکی جهادی معاینه و درمان می‌شوند.
- دعوت از گروه‌های جهادی دندانپزشکی در سال ۱۳۹۸ که بیش از ۲۰ دندانپزشک در چهار روز کاری تعداد ۴۰۰ مددجو را درمان کردند.
- یکی از فعالیت‌های مهم خیریه در سال ۱۳۹۸، شروع به کار بخش حمایت درمانی از بیماران خاص علی‌الخصوص بیماران سندروم رت است. در این بخش به‌صورت خاص به بیماران خاص نیازمند کمک شده و علاوه‌بر پیگیری درمان آنها و معرفی به مراکز درمانی، تجهیزات و امکانات پزشکی و داروهای مورد نیاز تهیه و تحویل این افراد می‌گردد. حدود ۲۰ بیمار سندروم رت مورد حمایت دائمی این مؤسسه هستند و افراد دیگر به صورت موردی حمایت می‌گردند. خرید و تحویل ۱۲ دستگاه ویلچر و دستگاه اکسیژن و داروهای خاص از جمله کارهای این بخش در سال ۱۳۹۸ می‌باشد.
- با توجه به اینکه خانواده‌هایی از مددجویانِ تحت پوشش خیریه درگیر معضل اعتیاد هستند، از این رو با برپایی کمپ و تقبل هزینه‌ها سعی بر این شده که مشکل این خانواده‌ها برطرف گردد تا بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.
نقش‌آفرینی ممتاز در مبارزه با کرونا
در ابتدای شیوع بیماری کرونا در اسفند 1398، یک کمبود موقت و مقطعی و بسیار کوتاه‌مدتِ ماسک در کشور پیش آمد که با همت نیروهای جهادی‌ به سرعت رفع شد و این در حالی ا‌ست که در برخی کشورهای به اصطلاح پیشرفته بر سر اقلام بهداشتی در فروشگاه‌ها دعوا راه افتاد و تصاویرش در دنیا منتشر شد و حتی کشورهای به اصطلاح ابرقدرت، دزدی محموله ماسک داشتند و در یک راهزنی آشکار محموله‌های ماسک سایر کشورها را توقیف و ضبط کردند که به دزدی مدرن معروف شد. 
وقتی کرونا شروع شد و رهبر انقلاب گروه‌های مردمی را به کمک فراخواندند، شهید مهدی حبیب‌پور احساس تکلیف کرد و در اوج کمبود ماسک و سوءاستفاده‌های برخی دلالان از شرایط موجود و قصدشان برای ایجاد بازار سیاه ماسک، دو کارگاه خیریه را تبدیل به کارگاه تولید ماسک کرد و سه شیفته به‌صورت شبانه‌روزی کار می‌کردند. عده زیادی هم که چرخ خیاطی در منزل داشتند، خارج از کارگاه‌ها با خیریه برای تولید ماسک همکاری نمودند. بعد هم کار به جایی رسید که به صورت دستی ماسک تولید می‌کردند و هم مهدی دستگاهی خرید و تولید صنعتی آن را راه‌ انداخت. 
در اوایل شیوع کرونا چهارصد، پانصد نفر برای تولید ماسک حضوری یا در منزل همکاری داشته و به کارگاه رفت و آمد داشتند؛ خوشحالی شهید از این بابت بود که عده زیادی از این بابت نان می‌برند. 
علاوه‌بر اینها وی با مجموعه‌های جهادی مختلف در سطح کشور در این زمینه هماهنگی و تعامل و هم‌افزایی داشت و حدود یکصد مجموعه از جمعیت امام رضایی‌ها و بنیاد علوی و بنیاد احسان و بنیاد مستضعفان و... به خیریه جوادالائمه پیوستند و شروع به تولید ماسک کردند؛ به این ترتیب چندهزار ماسک در روز تولید می‌شد.
قطبِ تولید ماسک در کشور 
در آغاز کرونا که کمبود مقطعی ماسک مشکل‌ساز شده بود، به اذعان خیلی از مسئولان کشور ماسک خیریه جوادالائمه(ع) در جنوب و جنوب غرب تهران قیمت ماسک را کنترل کرد.
شهید مهدی حبیب‌پور اولین تولیدی بود که از سازمان غذا و دارو مجوز تولید ماسک گرفت و بعد هم به تولیدکنندگان(لباس بیمارستانی کرونایی) هم پرداخت که حتی به عراق و افغانستان هم فرستاده می‌شد. از بهمن ۱۳۹۸ تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹ بیش از ۷ میلیون ماسک و ۵۰ هزار لباس بیمارستان کرونایی تولید و توزیع شد.
در زمانی که تولید و توزیع ماسک وارد دلال بازی عجیبی شده بود، شهید مهدی حبیب‌پور به خیلی جاها مثل مجموعه‌های زیر نظر بهزیستی، مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست، آسایشگاه‌های سالمندان و... ماسک‌های مجانی ارائه می‌داد. به بقیه جاها هم ماسک را ارزان‌قیمت و بدون صرفه اقتصادی عرضه می‌نمود. بسیار به او گفته شد که با سود کم و معقول ماسک را عرضه کند و این سود را در کار‌های خیر هزینه نماید؛ اما قبول نکرد، چرا که معتقد بود: اگر ما برای خدا کار کنیم، خدا هم به وقتش دست ما را می‌گیرد و همچنین می‌گفت: مهم برای من این است که کار نظام جلو برود و می‌دانم اگر دست انقلاب و نظام را بگیرم، امام‌زمان(عج) بعداً دست من را خواهد گرفت.
مهدی حبیب‌پور بی‌محابا کار می‌کرد و یکی دوبار بیمار شد؛ از ترس اینکه خانواده مبتلا نشوند در کارگاه می‌خوابید. سرانجام نیز در راه همین مجاهدت‌ها و در اثر بیماری کرونا آسمانی شد. وقتی کرونا گرفت، باید استراحت مطلق می‌کرد اما تا آخرین لحظه پیگیر خدمت به مردم و محرومان بود. وقتی هم که در بیمارستان بستری شد تا نیم ساعت، چهل دقیقه قبل از آن که به کما برود، از طریق پیام‌رسان و تماس تلفنی کارها را پیش می‌برد.
سرباز اهل‌بیت(ع)
در عرصه خدمت به معصومین(ع) و سرباز اهل‌بیت بودن نیز کارنامه حاج مهدی بسیار درخشان و افتخارآفرین است. 
مادر گرامی‌شان فرزند حضرت زهرا(س) هستند و شخصیت ویژه‌ای دارند و خود و بچه‌های‌شان را وقف اهل‌بیت عصت ‌و طهارت(ع) نموده‌اند.
حاج مهدی بزرگ شده مکتب امام حسین(ع) است و از بچگی در روضه امام حسین(ع) و پای مکتب امام حسین(ع) بزرگ شده است.
شش سال پشت سر هم علاوه‌بر اینکه خودش در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کرد، همیشه تعداد زیادی را همراه خودش می‌برد و می‌گفت باید کاری کنیم پیاده‌روی اربعین هر سال شلوغ‌تر شود.
چند سال پیش حاج مهدی گفت خیریه‌ای پیدا شده که حاضر است عده زیادی را که سفر اول کربلای‌شان باشد، به کربلا ببرد و حدود 180 نفر را به کربلا برد و هزینه‌ها فراهم شد. بعد از شهادتش مشخص شد که خودش هزینه‌ها را پرداخت کرده و کار خودش بوده است.
او چه در محرم و چه در اربعین برای اهل‌بیت(ع) خدمت جهادی و خالصانه انجام می‌داد و همیشه کار برای اهل‌بیت(ع) را دست بالا می‌گرفت؛ اگر قرار بود پرچمی زده شود، می‌گفت باید بهترین پرچم را بزنیم و اگر قرار بود پذیرایی بشود، باید بهترین پذیرایی صورت می‌گرفت. کار برای اهل‌بیت(ع) باید به نحو احسن انجام می‌شد. هر سال در منزلشان سفره امام حسین(ع) را پهن می‌کردند، حتی آن زمان که دست‌شان تنگ بود. با تمام خانواده در خدمت امام حسین(ع) بودند. شام‌های هیئت که شبی بیست‌هزار پرس بود را مادر گرامی حاج مهدی با خانم‌های محل 
می‌پختند.
حاج مهدی پای فرهنگ امام حسین(ع) بزرگ شد و یک جهادگر انقلابی گردید.
حاج مهدی بسیار امام حسنی هم بود. حدود دو دهه، هر ماه در خانه روضه امام حسن مجتبی(ع) داشت و آخر مراسم هم سفره احسان پهن می‌شد. افتخارش این بود که سال‌هاست برای امام حسن مجتبی(ع) روضه ماهانه دارد و سفره 
می‌اندازد.
بسیجی مکتب حضرت روح‌الله و فدایی حضرت سید علی
به گفته حجت‌الاسلام حمزه محمدی امام جمعه واوان و دبیر قرارگاه فاطمهًْ‌الزهرا(س):
«این خاطره هم از مرحوم حبیب‌پور هیچ وقت از ذهنم پاک نمی‌شود. من هر وقت به هیئت آقای حبیب‌پور می‌رفتم، ایشان در آبدارخانه هیئت بودند و ما را مهمان چای لیمویی هیئت می‌کردند. خیلی باتواضع در آبدارخانه خدمت می‌کردند. نصف زندگی و دارایی‌شان را هم وقف امام ‌حسین(ع) و فقرا کرده بودند. اهل روضه امام حسن ‌مجتبی(ع) بودند و بیست‌وهشتم هر ماه در منزل‌شان روضه امام ‌حسن(ع) برقرار بود. ان‌شاءالله در این ایام و افتخار خادمی خیریه جهادی حضرت‌جوادالائمه(ع) و ارادت او به این خاندان، اسباب حُسن‌ عاقبت را برای این بسیجی مکتب حضرت روح‌الله و فدایی حضرت سید علی فراهم خواهد کرد.» 
ولایت‌محوری کم‌نظیر
آقا مهدی بسیار انقلابی و بابصیرت بود و همیشه کارهایش را در راستای فرمان ولی انجام می‌داد. 
همیشه می‌گفت نباید حرف آقا روی زمین بماند. از آن سال‌هایی که رهبری شعارهای سال را اقتصادی قرار دادند، کارهایش را بر همین مبنا قرار داد و در عرصه تولید ورود پیدا کرد. 
ولایت‌پذیری در شخصیت و فعالیت‌هایش موج می‌زد. مقام معظم رهبری هر سخنرانی که انجام می‌دادند، آقا مهدی نمی‌گذاشت به اصطلاح جوهر حرف آقا خشک شود و بلافاصله شروع به برنامه‌ریزی برای تحقق منویات رهبری می‌کرد و ورودش به مسائلی که حضرت آقا بر روی آنها تأکید داشتند، بسیار جدی و عملیاتی بود. ورودش به عرصه اقتصاد و تولید در خیریه، یکی از مصادیقِ این حقیقت بود.
 مثال دیگر آن است که سال‌ها قبل رهبر انقلاب در یک سخنرانی به این مضمون اشاره نمودند که چه خوب است جوان‌ها صحیفه سجادیه داشته باشند و صحیفه سجادیه مثل قرآن در هر خانه باشد. آقای حبیب‌پور گفت که حرف آقا نباید روی زمین بماند و بلافاصله به یک مجموعه سفارش داد تا ۱۲۰ هزار جلد صحیفه سجادیه با جلد گلاسه تولید کند و همه را در ایستگاه‌های مترو و جاهای دیگر عرضه نمود.
جواد تاجیک در مورد در خط ولایت بودنِ شهید حبیب‌پور و تبعیت عملی‌اش از امام خامنه‌ای، خاطرنشان می‌سازد: 
«ایشان بعد از فرمان جهاد اقتصادی آقا در این زمینه ورود کرد و امروز راهش یک الگو و نمونه بسیار موفق در بین فعالان جبهه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور است. کار را با نگاه بلند و نیت صاف شروع کرد و الحمدلله موثر هم شد....
ایشان از سال ۹۶ با محوریت صحبت‌های حضرت آقا در مورد لزوم پیوست اجتماعی داشتنِ فعالیت‌های فرهنگی، الگوی خود را پیاده کرد. ایشان در حاشیه شهر و آسیب‌های اجتماعی آن تمرکز کرد.... 
فهرست بلند بالای فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در کنار ساعات کاری موظفی پیش می‌برد.... 
نگاهش انجام کار برای خدا بود، برای خدمت به خلق بود. نیتش خالص بود. سودی برای خودش در کارها متصور نبود. تمام عایدی مادی را صرف امور خیر و انجام فعالیت اجتماعی، فرهنگی می‌کرد و خداوند هم به کارش برکت می‌داد....»
سربازی برای زمینه‌‌‌سازی ظهور
صحبت‌های خود شهید مهدی حبیب‌پور در مورد اهمیت و ضرورت تبعیت از رهبری و توفیقات خودش در این راه که در قالب کلیپی موجود است، بسیار شنیدنی است:
«حالا جهاد اقتصادی شروع شده، حضرت آقا هم به‌عنوان ولی امر مسلمین به ما اعلام جهاد داده، در چند سال اخیر چه در نامگذاری سال‌ها و چه در کلید واژه‌هایش، آقا در سخنرانی‌هاشون به کار بردن، یکی از بیشترین کلید واژه‌ها و تأکیدات ایشان در بحث جهاد اقتصادی و در جهاد اقتصادی بر تولید و اشتغال ایشان تأکیدات فراوانی داشتند. کاری که ما داریم انجام می‌دهیم، می‌خواهیم اشتغال را انجام دهیم برای محرومین و مستضعفان جامعه....
برای اینکه فاصله بین مردم و نظام را کم کنیم، بهترین کار اینه که با پرچم انقلابی‌گری، محرومیت‌زدایی کنیم....
این جنس کارها(کمک به محرومین و فقرا و گروه‌های جهادی) می‌تونه مارو حداقل سرباز کوچکی برای زمینه‌‌‌سازی ظهور کند.»
ترویج کتاب و کتابخوانی با محوریت آثار شهدایی 
خیریه جوادالائمه(ع) هم فروشگاه کتاب ثابت دارد و هم چادرهایی دارد که در جاهایی از جمله مناطق اردوهای راهیان نور برپا می‌شود و کتاب عرضه می‌گردد.
حدود ۲۰ سال پیش در اسلامشهر اگر کسی می‌خواست یک کتاب درخصوص شهدا بخرد، باید تا پاساژ مهستان تهران می‌رفت. آقای حبیب‌پور یک فروشگاه در مکان ثابت در اسلامشهر راه ‌انداخت که با مدیریت خوبش ظرف چهار سال این فروشگاه تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مراکز توزیع کتاب درخصوص شهدا شد. در بحث راهیان نور هم در دهلاویه و معراج شهدای اهواز بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب را دایر می‌کرد. بیشترین کتاب‌هایی هم که عرضه می‌نمود، کتاب‌های شهدایی بود.
کتاب‌فروشی خیریه تبدیل به یک قطب در کشور گردید به‌طوری که خیلی از ناشران وقتی می‌خواستند کتابی در حوزه شهدا عرضه کنند، یک گوشه بزرگش آقا مهدی بود. خیلی از ناشران و نویسندگان حوزه شهدا با آقای حبیب‌پور کار می‌کردند به‌دلیل آنکه او کسی بود که می‌توانست به نحو مطلوب کتاب‌هایشان را عرضه کند. در اقدامی عجیب و جالب کتاب‌ها را با ۳۰ یا ۴۰ درصد تخفیف می‌گرفت و با ۵۰ درصد تخفیف می‌فروخت؛ یعنی از خود انتشارات ارزان‌تر. دوستانش می‌گفتند این عقلانی نیست. در پاسخ می‌گفت: شما برای شهدا کار کنید، خودشان برکتش را می‌رسانند. اعتقاد داشت و می‌گفت: من هرچه دارم از کار برای شهدا دارم.
کتاب سلام مهربان را هم خودش در خیریه چاپ کرد. کتاب سلام مهربان سرگذشت‌نامه جهادگر شهید مدافع حرم حاج محمود شفیعی به تألیف قرارگاه جهادی جوادالائمه(ع) توسط انتشارات صحیفهًْ‌الزهرا در سال 97 به چاپ رسید.
شهادت‌طلبی و عاشق شهادت بودن
حاج مهدی حبیب‌پور برای تولید و توزیع ماسک با خیلی از افراد ملاقات می‌کرد و بسیار پیگیری و دوندگی داشت. در همین اثنا به کرونا مبتلا گردید و سرانجام در شامگاه آخرین یکشنبه ماه ذی‌القعده و در آستانه شهادت حضرت جوادالائمه(ع)، در ۲۹ تیر 1399، روح این سرباز ولایت و مجاهد خستگی‌ناپذیر در جوار رحمت حق آرام گرفت و شهید مدافع سلامت شد.
جواد تاجیک از عشقش به شهادت می‌گوید: 
«عشق به شهادت داشت. یکی از آخرین پیام‌هایش در ماه مبارک رمضان امسال به من این بود که: دعا کن من شهید شوم و عاقبتم ختم به شهادت شود. در گفتار، رفتار و کارهایش این آرزو نمود داشت و حرکتش به سمت شهادت بود. به خاطر شرایطی که داشت نشد مدافع حرم شود اما به معنای واقعی در عرصه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شمشیر زد و عنوان شهید برازنده ایشان است. من به معنای واقعی معتقدم که ایشان به شهادت رسیدند....
مقام شهادت، پاداش خوب زندگی کردن شهید است و شهادت هم پاداشی برای شهید دارد؛ یکی از این پاداشها این است که اهداف و آرمانی که مد نظر شهید است در مسیر تحقق قرار گیرد. مجاهدت‌های آقا مهدی باعث شد که خداوند متعال بستر تحقق آرمانش را به‌واسطه افرادی که راه ایشان را دنبال می‌کنند، فراهم کند.»
عباس حبیب‌پور فرزند گرامیِ حاج مهدی از عاشق شهادت بودنش می‌گوید:
«پدرم عاشق شهادت بود و همیشه به من و خواهرم می‌گفت اگر می‌خواهید عاقبت‌ به خیر شوید باید راه امام‌حسین(ع) را بروید.... ایشان عاشق شهادت بود و عاقبت هم عروجش شهادت‌گونه شد.»
جواد حیدری از ادامه راهش می‌گوید:
«خدا خواست که مهدی در اوج و در سن 28سالگی برود. او با رفتنش یک مسیر و راه به جا گذاشت و مطمئنم چون شهید است، «عند ربهم یرزقون» است. ان‌شاءالله راه و رسم این شهید ادامه پیدا کند. ما و خانواده و دوستانش قول دادیم که راهش را ادامه دهیم.»
الگوی واقعیِ جهادگر بسیجی و ولایی
سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه محمّد رسول‌‌الله(ص) تهران بزرگ در دیدار با خانواده شهید مهدی حبیب‌پور که به فاصله کوتاهی از شهادتش در منزلش انجام شد، مطالب مهمی در مورد شهید بیان نمود که برخی از محورهای آن چنین است:
- شهید حبیب‌پور یک مجاهد بسیجی بود که در عرصه‌های مختلف خدمت کرد و به یک الگو تبدیل شد.
- از نظر مقام معظم رهبری بسیجی واقعی کسی است که هرجا انقلاب اسلامی به آن نیاز داشت در آن عرصه حضور یابد و فعالیت کند که حاج مهدی که همواره آتش به اختیار و گوش به فرمان رهبری بود، در این زمینه یک الگو بود.
- امروز مصداق و الگوی فرمایشات رهبری، شهید حبیب‌پور است.
- این شهید بزرگوار با ایثار، جهاد، فداکاری و فعالیت در عرصه‌های فرهنگی، سازندگی، اجتماعی و اقتصادی و اردوهای راهیان نور و مقابله با کرونا، با اقداماتی که انجام داد، به‌عنوان یک الگوی واقعی جهادگر بسیجی در جامعه ماندگار شد.
- این جهادگر شهید، یک شخصیت فراگیر بود و با ویژگی‌های شخصیتی که داشت با نیت مخلصانه و الهی، با دست خالی، اراده قلبی و اعتقاد به خداوند توانست فعل خواستن، توانستن است را به خوبی صرف و به مردم خدمت کند و جاودان بماند.

Image result for ‫گل لاله‬‎