به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,155
بازدید دیروز: 4,463
بازدید هفته: 15,216
بازدید ماه: 15,216
بازدید کل: 23,677,042
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 25 April 2024
الخميس ، ۱۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1138 - هر روز عاشورا و هرجا کربلا(پرسش و پاسخ) ۱۴۰۱/۰۵/۲۸

هر روز عاشورا و هرجا کربلا

(پرسش و پاسخ)

تفسیر «کلُّ یومٍ عاشورا و کلُّ ارضٍ کربلاء» در بیان امامین انقلاب اسلامی-  اخبار فرهنگی تسنیم | Tasnimمحرمانه با کربلا» در قم برگزار می‌شود | خبرگزاری فارس

 

پرسش:چگونه می‌توان مفهوم شعار هر روز عاشورا و هرجا کربلا را پیاده کرد؟

پاسخ:امام حسین(ع) می‌فرماید: «ولکم فی اسوهًْ» در کار من برای شما الگو است(تاریخ طبری، ج4، ص304)
الگو بودن سیره امام حسین(ع) به این است که روح قیام آن حضرت باید ملاک عمل اجتماعی مسلمانان قرار گیرد. آنچه که سیدالشهداء به آن عمل کرد و آن ایده‌ای که او داشت و آن راهی که او رفت و آن پیروزی که بعد از شهادت برای او حاصل شد و بقای اسلام را تضمین کرد.
بنابراین عبارت بزرگ و سازنده کل ارض کربلا، هم تکلیف مسلمانان است و هم مژده؛ تکلیف از آن جهت که مستضعفان با عده‌ای قلیل، علیه مستکبران با سازوکار مجهز و شیطانی عظیم، مأمورند چونان سرور آزادگان امام حسین(ع) مبارزه کنند و مژده بدین جهت است که شهیدان ما را در شمار شهیدان کربلا قرار داده است.
مفهوم این عبارت اگرچه روایت مستندی نیست، اما برداشت درستی از مجموع حادثه کربلا و خط سیر امامت و دربر دارنده چندین پیام آموزنده و زیبا است.
چون اگر روزی مثل واقعه عاشورا نیست، و به وجود نخواهد آمد، اما همیشه ظلم ظالمان و ستم به مظلومان پابرجاست، بنابراین فرهنگ عاشورا جاری بر بستر زمان و کربلا نماد استقامت و مبارزه در راه هدف و ظلم و بی‌عدالتی است.
پیشوایان دینی ما این‌گونه به ما آموختند که باید با ظلم ظالمان مبارزه کرد و خود نیز این‌چنین عمل می‌کردند و این‌گونه نیست که عاشورا حادثه‌ای محدود و در چارچوب مکان و زمان معینی باشد. این عبارت بزرگ و سازنده، نشان‌دهنده پیوستگی و تداوم خط درگیری و تقابل حق و باطل در همه زمان‌ها و مکان‌ها است. عاشورا و کربلا یکی از بارزترین حلقه‌های این زنجیره طولانی است.
همیشه در طول تاریخ، حق و باطل رودرروی هم هستند و انسان‌های آزاده، وظیفه پاسداری از حق و پیکار با باطل را برعهده دارند و بی‌تفاوتی در جبهه حق و باطل، نوعی بی‌تعهدی و بی‌مسئولیتی است که با آموزه‌های وحیانی اسلام سازگاری ندارد.
نکته کلیدی دیگر اینکه سازوکار مبارزه با ظلم ظالمان در هر عصری متناسب با مقتضیات همان زمان و مکان
خواهد بود.