به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 818
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,986
بازدید ماه: 120,713
بازدید کل: 23,784,286
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۹۳۶ - دکتر داود مهدوی زادگان : دولت بی‌حاشیه و دغدغه‌های اقتصادی آن ۱۴۰۱/۰۷/۲۷

دولت بی‌حاشیه و دغدغه‌های اقتصادی آن 

۱۴۰۱/۰۷/۲۷

داوود مهدوی زادگان: سقف انگاری ویژگی تفکر مادی گرا است/ سقف آزادی در دنیای  مدرن | مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

دکتر داود مهدوی زادگان* 
هرازگاهی که در سال‌های اخیر موضوع حجاب به میان می‌آمد و حاکمیت بر مشروع و قانونی بودن اجرای آن در جامعه ایستادگی می‌کرد؛ مخالفین و جریان برانداز به یکباره هجمه می‌آوردند که مسائلی بسیار مهم‌تر از حجاب وجود دارد و باید به آنها بپردازید. مهم‌ترین این مسائل‌، مشکلات اقتصادی است. اما کنش‌گری جبهه معارض در اغتشاشات چند هفته گذشته نشان داد که آنان اساساً دغدغه رفع مشکلات اقتصادی مردم را ندارند بلکه بیشتر برای باز داشتن حاکمیت از پرداختن به مسائل فرهنگی و تربیتی جامعه بوده است که اهمیت مسائل اقتصادی را طرح می‌کردند. زیرا خواسته‌ها و شعارهای معترضین و آشوب‌طلبان در چند هفته گذشته معطوف به مشکلات اقتصادی مردم نبوده است. چنان‌که شعار زن، زندگی، آزادی دلالت روشنی بر مطالبات اقتصادی مردم ندارد.
دقیقا به همین خاطر بود که طبقات پایین جامعه با این حرکت خشونت‌طلبانه همراهی نکرد. چون آنها شاهد این معنا بودند که حرکت اعتراضی پیش آمده توسط طبقه مرفهین بی‌دردی سازمان‌دهی شده که دغدغه حل مشکلات اقتصادی مردم را ندارند. مردم مشاهده کردند که چگونه همان کسانی که در پدید آمدن مشکلات اقتصادی موجود نقش به‌سزایی داشتند یا سلبریتی‌هایی که هیچ‌گونه دردمندی با طبقه کارگر و مستضعف ندارند از حوادث خشونت بار اخیر حمایت و پشتیبانی می‌کنند. 
اما آشوب خیابانی چند هفته گذشته نه تنها جدی نبودن معترضان در حل مشکلات اقتصادی را معلوم ساخت بلکه از آن طرف، معلوم شد که دولت سیزدهم توجه جدی در حل مشکلات اقتصادی مردم را دارد. اکنون بر همگان معلوم گشت که دولت آیت‌الله رئیسی بی‌حاشیه‌ترین دولت بوده است و بی‌آنکه از التزام به اجرای قانون عفاف و حجاب پا پس بکشد، دغدغه حل معضلات و مشکلات اقتصادی مردم را دارد. در همین چند هفته که اغتشاشگران در حال ضربه زدن و ایجاد اختلال در نظام اقتصادی مملکت بودند، دولت آیت‌الله رئیسی دغدغه باز‌سازی و ارتقاء جایگاه اقتصادی ایران در نظام بین‌الملل را داشته است. عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای و بازگرداندن کارخانه‌های ورشکسته به چرخه اقتصاد و اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی و فعال ‌سازی طرح‌های دانش‌بنیان و کاهش 40 درصدی واردات گندم و موارد دیگر، همگی بیانگر آن است که حرکت اغتشاشی دشمن ملت برای متوقف کردن دولت سیزدهم از تغییر وضعیت موجود و اصلاح امور اقتصادی با شکست جدی روبه رو شده است. آیت‌الله رئیسی به خوبی نشان داد که هرگز وارد بازی دشمن نخواهد شد و از مسیر درست خود منحرف نمی‌شود.
_____________________
* عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی