به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 999
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 12,038
بازدید ماه: 17,828
بازدید کل: 23,506,200
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
668 - اسرائیل علیه روسیه وارد جنگ اوکراین شده است / آمریکا به بن سلمان درباره خاشقجی مصونیت قضایی داد! ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
رسانه‌های عبری‌زبان:
 اسرائیل علیه روسیه وارد جنگ اوکراین شده است
۱۴۰۱/۰۸/۲۷
طولانی شدن جنگ اوکراین و ارسال گسترده تسلیحات غربی به کیف بر اساس گزارش‌ها زرادخانه تسلیحاتی آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی حامی اوکراین را خالی کرده است. در همین رابطه شبکه خبری «سی ان ان» گزارش داده کمبود تسلیحات و عدم توانایی شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی در افزایش تولید، یکی از چالش‌های کلیدی پیش روی دولت جو بایدن است. به گفته مقامات آمریکایی تسلیحاتی چون مهمات توپخانه‌های ۱۵۵ میلیمتری و موشک‌های استینگر، جاولین، جی ام ال ار و موشک‌های‌هارم  با کمبود مواجه است. با ته کشیدن مهمات ارسالی آمریکا به اوکراین فشارها به رژیم صهیونیستی نیز برای ورود مستقیم به جنگ و حمایت نظامی از دولت اوکراین بالا گرفته است. هفته گذشته برخی رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند در منطقه «خرسون» که به تازگی روس‌ها از آن عقب نشسته‌اند تعدادی خودروی زرهی ساخت رژیم صهیونیستی که توسط نیروهای اوکراینی استفاده می‌شوند، مشاهده شده است. 
حالا در جدیدترین نشانه از حضور نظامی رژیم صهیونیستی در جنگ «یوگنی کورنیچوک» سفیر اوکراین در تل‌آویو نیز طی گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار امیدواری کرده کابینه جدید رژیم صهیونیستی، کمک‌های تسلیحاتی خود به کیف را افزایش دهد؛ اظهاراتی که رسانه‌های عبری صحت آن را تایید می‌کنند. طبق گزارش‌ رسانه‌های عبری، «یوگنی کورنیچوک» سفیر اوکراین در تل‌آویو پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه صهیونیستی «آی‌۲۴»، تصریح کرده: «اوکراین انتظار دارد تا روابط نظامی کیف با اسرائیل به ویژه در زمینه ارسال سامانه‌های ضد موشکی و پهپادها تقویت شود.»
 به گزارش فارس وی در ادامه ضمن فرافکنی و تکرار ادعاهای غربی مبنی بر دخالت ایران در جنگ اوکراین، سعی کرد تا کمک نظامی را به عنوان وظیفه‌ای برای رژیم صهیونیستی قلمداد کند: «چون ایران وارد صحنه درگیری و جنگ شده، به همین دلیل اسرائیل باید مواضع خود را در ندادن سلاح به کیف تغییر دهد». «ولودیمیر زلنسکی»، نیز روز چهارشنبه گفته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به او وعده داده ارسال پدافندهای هوایی اسرائیلی به اوکراین را بررسی کند. وبگاه خبری شبکه «المیادین» نیز در گزارشی اعلام کرد که رسانه‌های عبری‌زبان گزارش داده‌اند که سیاستمداران صهیونیست در نتیجه فشار مقامات آمریکایی تصمیم گرفته‌اند تا از طریق طرف ثالثی، تسلیحات خود را به اوکراین ارسال کنند. به گفته این منابع، رژیم صهیونیستی همچنین با «امکان تأمین سامانه‌های تسلیحاتی حاوی قطعات اسرائیلی، از جمله سامانه‌های نوری و سامانه‌های کنترل آتش»، از طریق کشورهای ناتو موافقت کرده است. «دمیتری مدودف»، معاون رئیس‌شورای امنیت روسیه ماه گذشته میلادی به تل‌آویو هشدار داده بود: «طرح‌های اسرائیل برای تجهیز کیف اقدامی بسیار جسورانه است و تمامی روابط ما را نابود خواهد کرد.»پیشتر برخی رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش داده بودند، تل‌آویو هشدار روشنی از مسکو دریافت کرده مبنی بر اینکه «اگر اسرائیل تلاش کند سامانه‌های دفاعی را به اوکراین انتقال دهد، حتی اگر از طریق یک کشور سوم باشد، این مسئله به منزله عبور از خط قرمز خواهد بود و پیامدهایی خواهد داشت»پیش از این سیاستمداران رژیم صهیونیستی، از ترس واکنش‌های احتمالی روسیه و تشدید تنش‌های قبلی با مقامات کرملین بارها اعلام کرده‌ بودند که برای اوکراین سلاح نمی‌فرستند.
احتمال پیروزی اوکراین بسیار پایین است
همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر فشار آمریکا به دولت زلنسکی برای آغاز مذاکرات آتش بس با روسیه،رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز اظهار داشت که احتمال هرگونه پیروزی نظامی اوکراین بر روسیه کم است. ژنرال «مارک میلی» که در یک نشست مجازی درباره جنگ اوکراین سخن گفت افزود:« احتمال هرگونه پیروزی نظامی اوکراین بر روسیه کم است و  اما  روسیه با وجود شکست‌های نظامی در تهاجم خود، همچنان قدرت رزمی قابل توجهی در داخل اوکراین دارد.» میلی توضیح داد: «احتمال پیروزی نظامی اوکراین  که به معنای بیرون راندن روس‌ها از تمام  خاک خود از جمله کریمه باشد، از نظر نظامی در آینده نزدیک کم است. با این حال از نظر نظامی ممکن است یک راه‌حل به‌دست آید که به موجب آن روس‌ها عقب‌نشینی کنند.»
تروریست‌های تکفیری در اوکراین
منابع آگاه همچنین خبر می‌دهندکه پس از تشدید درگیری‌ها در مناطق مختلف اوکراین و نیاز به تقویت نیروهای چریکی، دستورات جدیدی به تروریست‌های «هیئه تحریرالشام» و گروهک «ارتش آزاد» که مورد حمایت مستقیم ترکیه است، داده شده است تا اقدام به حذب داوطلبان برای اعزام به اوکراین کنند. در همین راستا منابع محلی در استان ادلب، واقع در شمال غرب سوریه روز پنج شنبه خبر دادند که ۸۰۰ مزدور مسلح این استان را برای حضور در مناطق درگیری اوکراین و جنگ علیه روسیه، ترک کرده‌اند. به گفته این منابع عملیات اعزام این تعداد مزدور در دو هفته گذشته در دو مرحله و در هماهنگی با گروهک «هیئه تحریر الشام» (جبهة النصره سابق) انجام شده است، گروهکی که بر بخش‌هایی از شمال غرب استان ادلب تسلط دارد. طبق این گزارش، تروریست‌ها در قالب گروههای کوچک‌تر ابتدا به اردوگاههای «الجهاد» و «البشیر» در شمال شهر «سرمدا» منتقل شده‌اند و از آن‌جا شبانه و از طریق گذرگاه «باب الهوی» به خاک ترکیه رفته‌اند.منابع محلی همچنین فاش کردند که اکثر ۸۰۰ فرد مسلح، اتباع سوری و متعلق به گروه‌های تحت حمایت ترکیه از جمله «فیلق الشام»، «جبهه ملی برای آزادی» و «الفیلق الثالث» هستند که در قالب تفاهمات میان خود به سمت اوکراین حرکت کرده‌اند. عملیات لوجستیکی انتقال این تروریست‌ها نیز بر عهده جبهة النصره بوده است.به نوشته اسپوتنیک، عملیات انعقاد قرارداد با داوطلبان و عضو‌گیری به دلایلی که کاملاً مشخص نیست به دست گروهک «جبهة النصره» بوده و این سازمان تروریستی در ازای آن به مزدوران قراردادی سازمان‌های مسلح فوق‌الذکر مشوق‌های مالی بزرگی بالغ بر ۵۰۰۰ دلار در ماه پیشنهاد داده است تا مراکز تحت تسلط خود در مناطق «سهل الغاب» در شمال غرب استان حماه و برخی نواحی منطقه «جسر الشغور» در ادلب را ترک کرده و به اوکراین بروند.
تلاش زلنسکی برای آغاز جنگ جهانی سوم
خبر دیگر این که یکی از موسسات مطالعاتی آمریکایی در گزارشی با اشاره به فریب‌ها و دروغ‌های رئیس‌جمهور اوکراین درباره موشک سقوط‌کرده در لهستان، تاکید کرد که «زلنسکی» به دنبال آغاز جنگ جهانی سوم است. به گزارش فارس، «اندرو کوریبکو» در وبگاه موسسه مطالعاتی «رون پل برای صلح و پیشرفت» در آمریکا طی مطلبی نوشت:« حکومت اوکراین به ریاست «ولودیمیر زلنسکی» تلاش کرد تا با فریب‌کاری و دروغ، جنگ جهانی سوم را آغاز کند.طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، این روزنامه نگار گفته است: «این واقعیت که مقامات بلندپایه در کیف به معنای واقعی کلمه برای اجرای این سناریوی آخرالزمانی توطئه کردند، نشان می‌دهد که جبهه آنها به قدرت خود اطمینان ندارد»وی در ادامه تاکید می‌کند که زلنسکی به تمام جهان دروغ گفته است و بمباران لهستان توسط نیروهای اوکراینی را «حمله موشکی روسیه به امنیت جمعی» خوانده و به ناتو گفته است که این ائتلاف نظامی باید اقدام کند»
سه شنبه گذشته بود که موشکی در خاک لهستان در نزدیکی مرز اوکراین سقوط کرد و طی آن دو شهروند لهستانی کشته شدند. زلنسکی درباره این حادثه گفته بود که این موشک روسی بوده و این رویداد، نشان از افزایش تنشی خطرناک از سوی مسکو است. در حالی که وزارت دفاع روسیه در گزارش‌هایی رسمی تاکید کردند که نیروهای مسکو هیچ هدفی در مرزهای اوکراین با لهستان را مورد حمله قرار نداده‌اند. «جو بایدن» نیز ضمن ابراز تردید درباره ادعای زلنسکی گفته است که این موشک اوکراینی بوده که بر خاک لهستان اصابت کرده است. بایدن پنج شنبه نیز نسبت به اظهارات همتای اوکراینی خود مبنی بر اینکه شلیک موشکی به لهستان ارتباطی به اوکراین ندارد، واکنش نشان داد و گفت« چنین اظهاراتی برای آمریکا مدرک نمی‌شود. »
محرومیت 10 میلیون اوکراینی از برق
خبر دیگر از جنگ اوکراین این که رئیس‌جمهور اوکراین از قطعی گسترده برق و اینترنت برای میلیون‌ها شهروند اوکراینی خبر داد. به گزارش منابع خبری، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌‌جمهور اوکراین  گفت: «قطع برق در بسیاری از شهرها و مناطق کشور رخ می‌دهد. حدود ۱۰ میلیون اوکراینی بدون برق مانده‌اند» رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «مشکلاتی در ارتباط اینترنت در سراسر کشور وجود دارد  و برخی از شهرهای دیگرعرضه گرما را به حالت تعلیق درآوردند.»ولودیمیر زلنسکی همچنین از خسارت به ۱۵ تاسیسات زیر ساخت انرژی خبر داد. بیشترین قطع برق در مناطق «خارکیف»، «ژیتومیر»، «کیف» و «لویو» ثبت شده است.
اعتراض به گرانی انرژی در چک
از ادامه اعتراضات به بحران انرژی در اروپا نیز خبر می‌رسد که مردم جمهوری چک در اعتراض به بحران گرانی انرژی در این کشور شرق اروپا و همچنین کمک به اوکراین تظاهرات کردند. طی روزها و هفته‌های اخیر بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد اعتراضات گسترده مردمی علیه افزایش تورم و بحران انرژی بوده است.

 

بار دیگر دم خروس حقوق بشر آمریکایی بیرون زد
آمریکا به بن سلمان درباره خاشقجی مصونیت قضایی داد!
 
کاخ سفید: اعطای مصونیت به بن سلمان ارتباطی به روابط آمریکا و عربستان ندارد  | سایت انتخاب
وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رأی مشورتی و موافقت دولت این کشور به ولیعهد سعودی در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد ریاض در اسلامبول، مصونیت اعطا کرد تا تمام ادعاهای این کشورمدعی، درباره حقوق بشر به یکباره رنگ ببازد.
وقتی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به قدرت رسید ادعا می‌کرد که با «محمد بن سلمان» ولیعهد سوداییِ سعودی برخورد کند و قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار نگون بخت را پیگیری کند و آمریکا حتی ادعا کرد رئیس‌جمهور این کشور از محمد بن سلمان تعهد گرفته که با مخالفان در آینده بدرفتاری نکند! 
اما رفتار کنونی آمریکا و ادامه رفتار وحشیانه آل‌سعود در صدور احکام سنگین برای مخالفان، حتی صدور حکم اعدام برای کودکان نشان می‌دهد که همه این حرف‌ها ادعاهای گزاف بوده که مرور آنها جز نمک بر زخمِ زخم‌دیدگان سعودی نیست. 
چندی پیش «محمد سلیمان العجاجی»، رئیس‌شورای کارشناسان در کابینه سعودی اعلام کرده بود که، فرمان سلطنتی تعیین «محمد بن سلمان» ولیعهد به سمت رئیس‌هیئت دولت در اواخر سپتامبر گذشته [اوایل مهر ماه] به او همه اختیارات رئیس‌دولت را همانند اختیارات «سلمان بن عبد العزیز» شاه سعودی داده در نتیجه در برابر دادگاه‌های آمریکا و دادگاه‌های دیگر، سزاوار مصونیت بین‌المللی است! 
او این‌ها را برای دادگاه آمریکایی بیان کرد که در حال رسیدگی به شکایات مطرح شده علیه بن سلمان است و شکایت «خدیجه چنگیز» نامزد جمال خاشقجی روزنامه‌نگار کشته‌شده عربستانی از جمله آن‌هاست. حالا هم که خبر می‌رسد وزارت دادگستری آمریکا، طی یک رأی به این نتیجه رسیده که بن سلمان در اتهامات قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد ریاض، مصونیت دارد! نکته قابل تامل این است که در این رای حتی تلاش نشده بن‌سلمان «بیگناه» معرفی شود! این در حالی است که تحقیقات خود آمریکایی‌ها نشان داد بن سلمان شخصا در اره کردن این خبرنگار منتقد و ذوب کردن بدن قطعه قطعه شده او در اسید نقش داشته است. 
به گزارش فارس، قاضی این دادگاه تا نیمه شب پنجشنبه (۱۷ نوامبر؛ 26 آبان) به دولت آمریکا مهلت داده بود تا درباره درخواست وکیل بن سلمان مبنی بر اعطای مصونیت قانونی به موکلش به دلیل موقعیت بالای وی اظهار نظر کند؛ در حالی که واشنگتن این فرصت را داشت و می‌توانست که به هیچ وجه نظر خود را اعلام نکند. گفتنی است، خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی هنگام مراجعه به کنسولگری سعودی در شهر اسلامبول، توسط نیروهای وابسته به رژیم ریاض کشته و بدن او تکه تکه شد؛ به نظر می‌رسد نیاز غرب به نفت سعودی در این رفتارها بی‌تأثیر نیست، به هر حال بارها چون شرایط اقتضا می‌کرده حقوق بشر نادیده گرفته شده و این‌بار چرا استثنا باشد!
یادمان هست بعد از این که بایدن در سفر اخیر خود به عربستان طی چند ماه گذشته حتی حاضر شد به محمد بن سلمان باج داده و برخلاف وعده‌های حقوق بشری خود پرونده‌هایی چون قتل جمال خاشقجی را عملاً نادیده بگیرد، امید آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای تشویق ریاض به افزایش تولید نفت و کاهش نوسانات در بازار این ماده حیاتی در جهان زیاد شد و آنها نسبت به کاهش قیمت جهانی نفت در اثر روانه شدن مقادیر زیادی از نفت عربستان و امارات به بازار خوشبین بودند و البته و صد البته که تصمیم اخیر روسیه و رژیم سعودی در اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت تا 2 میلیون بشکه در روز آب سردی روی همه این امیدها بود؛ اما به نظر می‌رسد این جا احتمال بالا بردنِ قیمتِ باج منتفی نباشد.