به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,188
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 12,856
بازدید ماه: 33,826
بازدید کل: 23,695,648
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۶ - دلایل برتری بانوی دو عالم (پرسش و پاسخ) ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
 
دلایل برتری بانوی دو عالم
(پرسش و پاسخ)
چرا حضرت زهرا (س) برترين بانوی عالم است؟
 
پرسش: چرا حضرت فاطمه(س) در یک عمر کوتاه کمتر از بیست سال، نه تنها سرآمد همه زنان عالم شد، بلکه گوی سبقت را از بسیاری از مردان نیز ربود؟
پاسخ: فضایل حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف زبانزد خاص و عام است. در اینجا برخی از شاخص‌ترین فضایل این بانوی بزرگ جهان اسلام و انسانیت را ذیلاً مطرح می‌کنیم:
شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) از حیث سخن
این فضیلت منحصر به فرد حضرت فاطمه(س) را از زبان یکی از علمای بزرگ اهل سنت نقل می‌کنیم. حاکم نیشابوری از عایشه نقل کرده که: «من از حیث سخن و حدیث احدی را شبیه‌تر از فاطمه(س) به رسول خدا(ص) ندیدم. هرگاه که وی بر رسول خدا(ص) وارد می‌شد، آن حضرت به احترامش از جای برمی‌خاست، دستش را می‌گرفت و او را می‌بوسید و در جای خود می‌نشانید» این دانشمند بزرگ اهل سنت بعد از ذکر این حدیث می‌گوید: این حدیث با معیارهایی که بخاری و مسلم نیشابوری برای حدیث ذکر کرده‌اند، صحیح است. هر چند آن را در کتاب‌هایشان نیاورده‌اند. (مستدرک الصحیحین، ج 3، ص 154)
نامبرده در کتاب نفیس و معتبر خود «مستدرک الصحیحین» درباره فضیلت و منقبت و سیره حضرت زهرا(س) حدود پنجاه حدیث از طرق گوناگون نقل کرده و خودنیز به اعتبار آنها گواهی داده است. (همان، ص 151 تا 164) البته احادیث زیادی که محدثان محقق شیعه در کتابهای ارزشمند خود از طرق گوناگون در این باره ذکر کرده‌اند، هم جایگاه خاص خود را دارد. 
بنابراین به جرأت می‌توان گفت که فاطمه(س) نمونه و خلاصه رسول خدا(ص) بود. این حقیقتی است که به‌خوبی و روشنی از متون معتبر اسلامی استفاده می‌شود. زندگی کوتاه اما پربار و آثار و برکات فراوان آن وجود مقدس نیز شاهد دیگری بر این مدعا است. ما اگر برای قضاوت در این باره مدرکی جز خطبه مسجد آن بزرگوار را در دست نداشته باشیم، همان برای ما کافی است. 
ابن ابی الحدید دانشمند بزرگ اهل سنت این خطبه را از طرق گوناگون که یکی از آنها به حضرت زینب(س) می‌رسد نقل کرده است. (شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 211 تا 213) 
این خطبه را یک بانوی جوان و داغدیده، ضمن استیضاح قدرت حاکم، یک دوره کامل معارف اسلامی را از اصول گرفته تا فروع، از فلسفه عبادات گرفته تا بیان بعضی از احکام اصولی اسلام و... آنچنان رسا و گویا ایراد می‌کند که صدایش برای همیشه در تاریخ ماندگار می‌شود، خطبه‌ای که بسیاری از محققان و دانشوران در تاریخ به شرح و بسط و تفسیر آن پرداخته‌اند، اما هیچ یک حتی ادعای رسیدن به کنه و عمق آن را نکرده‌اند.
در منابع روایی شیعه و سنی فضایل فراوانی برای حضرت فاطمه(س) بیان شده که برخی از اهم آنها عبارتند از:
۲- برترین بانوی عالم: در احادیث و زیارت‌های حضرت فاطمه(س)! و برترین بانوی عالم معرفی شده است.
۳- پاره تن پیامبر اکرم(ص): براساس حدیث بضعه که در منابع شیعه و اهل سنت از رسول خدا(ص) نقل شده فاطمه پاره تن پیامبر(ص) است. حدیث بضعه یکی از دلایل اثبات عصمت حضرت زهرا(س) از سوی عالمان شیعه بوده است.
۴- خشنودی و خشم فاطمه(س) خشنودی و خشم خدا: براساس برخی روایات نبوی از جمله حدیث بضعه خداوند با خشنودی فاطمه(س) خشنود و با خشم او خشمگین می‌شود.»
۵- گفت‌وگو با فرشتگان: براساس احادیث، فرشتگان الهی همچون جبرئیل بر حضرت فاطمه نازل می‌شدند و او را از مطالب گوناگون همچون رویدادهای گذشته و آینده باخبر می‌کردند. مجموع آن مطالب توسط امام علی(ع) نوشته شده و مصحف فاطمه(س) نامیده شده است. فاطمه(س) را به دلیل گفتگو با فرشتگان محدثه نیز نامیده‌‌اند!
۶- دریای علم: براساس روایتی از امام صادق(ع) فاطمه (س) و علی(ع) دو دریای ژرف علم معرفی شده‌اند.
۷- همتای امام علی(ع): در برخی احادیث فاطمه(س) همتا و هم مرتبه امام علی(ع) شمرده شده است. و فرموده‌اند: که اگر علی(ع) نبود، تا روز قیامت همتایی برای فاطمه(س) یافت نمی‌شد.
۸- ...