به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,372
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 36,980
بازدید ماه: 57,950
بازدید کل: 23,719,769
افراد آنلاین: 57
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۴۷ - کدخدایی: عاملان ترور شهید سلیمانی باید محاکمه شده و به سزای اعمال خود برسند ۱۴۰۱/۱۰/۱۰

کدخدایی:

عاملان ترور شهید سلیمانی باید محاکمه شده

و به سزای اعمال خود برسند

  ۱۴۰۱/۱۰/۱۰

اعتماد آنلاین - کیفرخواست پرونده ترور سردار سلیمانی به مراحل نهایی نزدیک  شده - صاحب‌خبرروزنامه ۱۹دی - کیفرخواست پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی به مراحل نهایی  نزدیک شده است - صاحب‌خبر
 
عباسعلی کدخدایی، مشاور وزیر امور خارجه و رئیس‌کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی دیروز (شنبه) دهم دی‌ماه در میزگرد تخصصی مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه غرب آسیا در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه طی سخنانی گفت: آمریکا به غلط خودش را به‌عنوان مبارزه با گروه‌های تروریستی مطرح می‌کرد. آیا در جهت حذف و مقابله با آنها اقدام می‌کرد یا در جهت تقویت آنها؟ همه در منطقه شاهد بودند که اگر چراغ سبز آمریکا نبود، گروه داعش نه به وجود می‌آمد و نه می‌توانست به جنایت‌هایش ادامه دهد.
وی گفت: داعش که مخلوق رژیم آمریکا بود دو سوم کشورهای عراق و سوریه را تصرف کرده بود و این ممکن نبود مگر با حمایت‌های رژیم آمریکا.
وی همچنین عنوان کرد که جامعه بین‌المللی گرفتار خوی زیاده‌طلبی رژیم آمریکا شده است.
مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی مثل داعش، عنوان کرد: با سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری اتخاذ کردند، جمهوری اسلامی ایران در خط اول مقاومت و در خط اول مقابله با این گروه‌های تروریستی قرار گرفت. هم به‌عنوان راهبرد اساسی ایران و هم به‌عنوان تعهد بین‌المللی و هم به‌عنوان یک امر اخلاقی، جمهوری اسلامی ایران خودش را موظف می‌دانست در این جهت گام بردارد.
کدخدایی بیان کرد: وقتی پایان داعش با مجاهدت‌های فراوان حاج قاسم و دوستان آن اعلام شد رژیم آمریکا متوجه شد که یک ابزار مؤثری را در منطقه از دست داده است. داعش مخلوق آمریکا که آمده بود منطقه غرب آسیا را به هم بریزد، دست آمریکا خالی شد و دیگر بهانه‌ای نداشت و آن زمان شاهد بودیم که مرتکب این جنایت عظیم در ۱۳ دی سه سال گذشته شد که امروز در آستانه آن هستیم.
وی گفت: آمریکا با این جنایتی که مرتکب شد هم تعهدات بین‌المللی خودش را نقض کرد و هم به تعهداتی که بر اساس منشور ملل متحد متعهد به انجام آنها بود، تعرض کرد. عدم‌ مداخله در امور داخلی کشورها، رعایت موازین حقوق بشری، رعایت و احترام به حاکمیت و استقلال کشورها ازجمله تعهداتی است که در اسناد مختلف بین‌المللی وجود دارد و آمریکا همه این‌ها را نقض کرد و هیچ‌کدام از توجیهاتی که آمریکا در جهت انجام این اقدام جنایتکارانه مطرح کردند نیز مورد تأیید واقع نشد و امروز به‌عنوان سند بین‌المللی در مجامع بین‌المللی ثبت است که آمریکا با این اقدام جنایتکارانه خود یک تخلف بزرگ بین‌المللی را مرتکب شده است.
به گفته کدخدایی این موضوع در گزارش گزارشگر ویژه به‌خوبی تبیین شد که جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی و همراهانش یک تخلف بین‌المللی بود و آمریکا نقض تعهد داشت.
وی گفت: فرمانده این مقاومت و مبارزه کسی نبود، جز سردار شهید حاج قاسم سلیمانی.
در حوزه حقوقی پرونده مراحل نهایی را  طی می‌کند
وی با ذکر این نکته که بعد از ارتکاب این جنایت اقدامات خوبی از سوی ایران در بعد حقوقی و بین‌المللی انجام‌شده که همچنان در حال استمرار است، افزود: وزارت خارجه پیگیری‌های خوبی انجام داده است. در قوه قضائیه و در بعد داخلی پیگیری‌های خوبی انجام شده است. خوشبختانه در حوزه حقوقی پرونده مراحل نهایی را طی می‌کند. هم رئیس‌قوه قضائیه و هم قضات شریف در این خصوص مصر هستند که پرونده با دقت مورد رسیدگی قرار گیرد و در بعد کیفری نیز کیفرخواست هم به مراحل نهایی نزدیک شده و امیدواریم در بعد کیفری نیز به نتایج خوبی برسد.
وی ادامه داد: این موضوع از سوی وزارت امور خارجه در مجامع بین‌المللی در حال انجام است و مبنای ما کنوانسیون ۱۹۷۳ است. حرمت شهید سلیمانی به‌عنوان عالی‌ترین مقام نظامی ما و مهمان عراق لازم‌الرعایه بوده است. ایشان دارای مصونیت بوده و مقامات آمریکا مکلف به رعایت جایگاه ایشان بودند و متأسفانه این جنایت را انجام دادند.
کدخدایی گفت: این جنایت نابخشودنی است و مقامات آمریکایی که مرتکب این جنایت شدند باید محاکمه شده و به سزای اعمال خود برسند. اقداماتی با کمک مقامات عراق در حال انجام است و هم از سوی قوه قضائیه و هم مقامات رسمی در عراق که امیدواریم کمک خوبی برای پیگیری پرونده شهید سلیمانی باشد که ان‌شاءالله گزارش آن خدمت عزیزان ارائه خواهد شد.
کنعانی: شهادت حاج قاسم قدرت‌ساز بود
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه حیات حاج قاسم وحدت‌ساز و قدرت‌ساز بود، گفت: شهادت ناجوانمردانه ایشان که مصداق بارزی از تروریسم سازمان‌یافته دولتی بود، نیز قدرت‌ساز بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مکتب حاج قاسم شایسته مطالعه است، یادآور شد: شخصیت چندبعدی ایشان آنقدر عظیم و دارای وجوه متعدد است که می‌شود مرام حاج قاسم، رویکرد، اخلاق، سیاست، نبرد، صلح و مذاکره حاج قاسم و سایر وجوه را در قالب یک مکتب دید و آن را مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
وی با بیان اینکه یکی از وجوه مهم شخصیتی حاج قاسم به گمان من توان منحصربه‌فرد ایشان در تولید قدرت بود، اظهار داشت: تولید قدرت ملی و تولید قدرت بین‌المللی برای جهان اسلام و جریان و جبهه مقاومت. تعبیری که مقام معظم رهبری دارند این است که شهید سلیمانی نشان داد که در آن واحد می‌شود شخصیتی ملی بود و همزمان یک شخصیت امتی بود. یعنی ملی بودن تنافری با امتی بودن ندارد، کشوری بودن تنافری با جهانی بودن ندارد. حاج قاسم این دو را با هم به‌خوبی جمع کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شهید سلیمانی هم در حوزه ملی وحدت‌آفرین و اجماع‌ساز حول منافع ملی بود و توان قدرت‌‌سازی برای کشور داشت و شخصیتی فراگیر، فراحزبی و فراجناحی بود و به معنای واقعی کلمه سرباز ملت، نظام و کشور بود و هم در حوزه بین‌المللی نشان داد که می‌تواند هم برای جهان اسلام و هم برای جبهه فراگیر مقاومت قدرت‌‌سازی کند.
کنعانی خاطرنشان کرد: این ویژگی برجسته‌ای بود. حیات حاج قاسم وحدت‌ساز و قدرت‌ساز بود و شهادت ناجوانمردانه حاج قاسم که مصداق بارزی از تروریسم سازمان‌یافته دولتی بود، نیز قدرت ساز بود.
وی با بیان اینکه هزینه ترور سازمان‌یافته و علنی و رسمی آن ازنظر محاسبات آنها احتمالاً کمتر از تحمل شخصیت وجودی ایشان بود، اظهار داشت: همه هزینه‌ها را کرده و این شخصیت برجسته را ترور کردند.
کنعانی عنوان کرد: ما چنین شخصیتی را نداریم که چطور یک فرد نظامی می‌تواند این میزان محبوبیت ملی و فراملی برای خودش ایجاد کند و شاهد بودیم که حجم کثیری از ملل در حوزه‌های جغرافیایی مختلف در تشییع پیکر قطعه‌ قطعه این شهید شرکت کنند.
وی گفت: شهید سلیمانی قدرت ملی تولید کرد و برای مقاومت هم قدرت تولید کرد و ابعاد وجودی این شخصیت بزرگ و قدرت‌ساز و تولیدکننده قدرت هنوز هم بعد از شهادت ایشان برای جبهه مقاومت تولید قدرت می‌کند و ما ابعاد وجودی ایشان را همچنان در ابعاد مختلف ژئوپلیتیکی منطقه ساری و جاری می‌بینیم و قطعاً با اخلاصی که این شهید بزرگوار داشت و با شخصیت وجودی با برکتی که داشت روزبه‌روز ان‌شاءالله برکات این شخصیت بزرگ در حوزه ملی، فراملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تجلی و ظهور و بروز بیشتری خواهد داشت.
کنعانی در پایان اظهاراتش به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شهید سلیمانی چهره بین‌المللی مقاومت بود، اشاره کرد.

Image result for ‫گل لاله‬‎