به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 419
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 36,027
بازدید ماه: 56,997
بازدید کل: 23,718,816
افراد آنلاین: 17
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۵۳ -  سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی : زنده‌تر از همیشه در قلب ملت خون شهید سلیمانی همچنان می‌جوشد ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
 سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی
زنده‌تر از همیشه در قلب ملت خون شهید سلیمانی همچنان می‌جوشد 
  ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
سه سال است که روح بلند سپهبد حاج قاسم سلیمانی سردار پرافتخار اسلام و سیدالشهدای جبهه مقاومت به لقاءالله پیوسته ولی او همچنان در قلب و ذهن مردم ایران و ملت‌های آزاده جهان حی و حاضرتر از گذشته است.
جمعه ۱۳ دی‌ماه یک هزار و سیصد و نود و هشت، ساعت از 1 بامداد گذشته بود که حاج قاسم سلیمانی با ترور ناجوانمردانه توسط خبیث‌ترین انسان‌های عالم یعنی آمریکایی‌ها به شهادت رسید؛ شهادتی که جهان را به جوش‌وخروش‌انداخت و او را در قاب «قهرمان ملّت ایران»، «یک چهره بین‌المللی مقاومت»، یک «مکتب» و «یک مدرسه درس‌آموز» تصویر کرد.
تکثیر حاج قاسم در ایران و دیگر ملت‌های جهان
شهید سلیمانی قهرمان ملتی است که داشته‌های فرهنگی، معنوی و انقلابی و ارزش‌های خودش را در او متبلور و مجسم دید. مراسم تشییع پیکر مطهر او صحنه‌ای تاریخی و به‌یادماندنی را در افکار جهانیان ثبت و ضبط کرد و نشان داد که چگونه حاج قاسم در ایران و دیگر ملت‌های جهان تکثیر خواهد شد.
رهبر انقلاب، مراسم باشکوه تشییع‌جنازه سردار دل‌ها را «یوم‌الله» دانستند و گفتند «روزی که ده‌ها میلیون در ایران، و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به‌پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه جهان را شکل دادند، یکی از ایّام‌الله است.»
اکنون قاسم سلیمانی، صرفاً یک شخص و یک فرمانده نظامی ملی نیست؛ به قول رهبری، او به چهره‌ای بین‌المللی و مکتبی تبدیل شده که با شهادتش، قیامتی بر پا کرد و زنده بودن انقلاب در کشور ایران را به رخ همه دنیا کشید. «شهید سلیمانی به هر دو حُسنیین رسید؛ هم پیروز شد هم به شهادت رسید؛ یعنی خدای متعال کِلتَا الحُسنَیَین را به این شهید عزیز داد.» چه آنکه او «هم در زمان زنده بودنش استکبار را شکست داد، هم با شهادتش.»
طی سه سال گذشته حجم کثیری از یادبودها، نام‌گذاری‌ها و یا کتب، نوشته‌ها و اشعار به اعتبار و اعتنای حاج قاسم در داخل و خارج به صورت‌های گوناگون اجرا، نوشته و یا سروده شده که وصف آن در این مقال نمی‌گنجد اما به‌عنوان نمونه برای مردم ایران شاید زیبا و جالب‌توجه باشد هنوز که هنوز است در پروفایل کاربران شبکه‌های اجتماعی یا در برخی مغازه‌ها و خانه‌ها و پشت شیشه برخی اتومبیل‌ها چشمانمان به تصاویری از آن سردار پرافتخار اسلام خیره می‌ماند و گوشمان به صدایش آشنا که «ما ملت امام حسینیم.»
همین چند روز پیش در برخی شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر و بازنشر شد که دوقلوهای یک خانواده عراقی به‌پاس تجلیل از فرماندهان پیروزی به نام‌های «ابومهدی المهندس» و «قاسم سلیمانی» نامگذاری شده‌اند. و چه قابل‌تأمل‌تر از آنکه یاد شهید سلیمانی فراموش‌شدنی نیست و نخواهد بود.
درس‌آموزی شهید سلیمانی از مکتب امام و رهبری
رمز جاودانگی شهید سلیمانی، اخلاص و شوق شهادتی بود که همیشه در سر داشت. آرزویی که سردار دل‌ها از آن می‌گفت و برای آن اشک می‌ریخت برآمده از فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس بود «معبود من، عشق من و معشوق من، دوستت دارم. بارها تو را دیدم و حس کردم، نمی‌توانم از تو جدا بمانم. بس است، بس. مرا بپذیر، اما آن‌چنان‌که شایسته تو باشم.... مرا به قافله‌ای که به سویت آمدند، متصل کن...»
در وصیتنامه سیدالشهدای مقاومت آمده است: «خداوند،‌ای عزیز! من سال‌ها است از کاروانی به جا مانده‌ام و پیوسته کسانی را به سوی آن روانه می‌کنم، اما خود جا مانده‌ام، اما تو خود میدانی هرگز نتوانستم آنها را از یاد ببرم. پیوسته یاد آنها، نام آنها، نه در ذهنم بلکه در قلبم و در چشمم، با اشک و آه یاد شدند. عزیز من! جسم من در حال علیل شدن است. چگونه ممکن [است] کسی که چهل سال بر درت ایستاده است را نپذیری؟ خالق من، محبوب من، عشق من که پیوسته از تو خواستم سراسر وجودم را مملو از عشق به خودت کنی؛ مرا در فراق خود بسوزان و بمیران. عزیزم! من از بی‌قراری و رسواییِ جاماندگی، سر به بیابان‌ها گذارده‌ام؛ من به امیدی از این شهر به آن شهر و از این صحرا به آن صحرا در زمستان و تابستان می‌روم. کریم، حبیب، به کَرَمت دل بسته‌ام، تو خود میدانی دوستت دارم. خوب میدانی جز تو را نمی‌خواهم. مرا به خودت متصل کن.»
این درس‌آموزی از مکتب امام و رهبری و نفس کشیدن برای جهاد و ایثار و مقاومت بود که و روش و منش حاج قاسم سلیمانی را پایه‌گذاری و او را به چهره درخشان و قهرمان امّت اسلامی تبدیل کرد؛ چهره‌ای جاودانه که روزبه‌روز در حال تکثیر شدن است.
«خامنه‌ای عزیز را عزیزِ جان خود بدانید»
ولایتمداری یکی از ویژگی‌های او بود که جمهوری اسلامی را «حرم» می‌دانست و می‌گفت: «ولی‌فقیه زمان را عزیزِ جان خود بدانید» و «راه امام مبارزه با آمریکا و حمایت از جمهوری اسلامی و مسلمانان تحت ستم استکبار، تحت پرچم ولی‌فقیه است.»
شهید سلیمانی در وصیت‌نامه خود خطاب به مردم ایران آورده است: «برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد، کما اینکه شما صدها هزار جان را فدای اسلام و ایران کردید؛ از اصول مراقبت کنید. اصول یعنی ولیّ فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنه‌ای عزیز را عزیزِ جان خود بدانید. حرمت او را حرمتِ مقدسات بدانید.»
سردار دل‌ها، شخصیتی انقلابی بود، به فرموده رهبر انقلاب، «در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح و مانند این‌ها نبود، لکن به شدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ ذوب در انقلاب بود. پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود.»
«شهید سلیمانی» خطرناک‌تر از «سردار سلیمانی»
بر همین اساس است که می‌توان گفت شهید حاج قاسم سلیمانی برای دشمنان قسم‌خورده این مرزوبوم خطرناک‌تر از «سردار سلیمانی» است چه آنکه اهریمنان هرگز گمان نمی‌کردند ملت ایران و جبهه مقاومت اسلامی در کشورهای جهان تا این حد مجذوب و مسحور سلیمانی باشند و خون او کالبد جبهه مقاومت را قوی‌تر از گذشته کرده و «رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام» شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دی‌ماه سال گذشته به این موضوع اشاره کردند و فرمودند «یک نفری گفته بود که شهید سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر از سردار سلیمانی است؛ درست فهمیده بود. وضع آمریکا را ببینید! از افغانستان فرار می‌کند و در عراق ناچار است تظاهر به خروج کند. یمن و لبنان را نگاه کنید. در سوریه هم زمین‌گیر شدند...»
اکنون نظام سلطه دست و پا می‌زند تا از این دامی که برای خود پهن کرده رهایی یابد. آنان از ترس انتقام سردار سلیمانی، حیات سیاسی و اجتماعی خود را در محاصره نیروهای امنیتی و در اتاق‌های پنهان سپری می‌کنند و خود بارها خواسته یا ناخواسته به آن اعتراف کرده‌اند.
سال گذشته، «ژنرال کنت مک کنزی»، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در غرب آسیا (سنتکام) از ترس آمریکایی‌ها از ایران برای انتقام خون سردار سلیمانی پرده برداشت و گفت: «فکر می‌کنم هنوز این خطر وجود دارد که آنها به‌عنوان یک اقدام عملی چنین کاری را مدنظر داشته باشند. نگاه کنید، ما به‌طور مداوم محافظت از نیروی خود را در منطقه ارزیابی می‌کنیم. ما به‌شدت به این مسئله نگاه می‌کنیم.»
خود «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق و خبیث آمریکا که از عوامل اصلی طرح ترور سردار سلیمانی بود از دولت جو بایدن خواست که از او و دیگر آمریکایی‌ها حفاظت کند. او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود: «از من و ترامپ محافظت کنید.»
 علاوه‌بر این، «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای به تهدیدهای ایران در زمینه انتقام از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس واکنش نشان داده و گفته بود «دولت واشنگتن از شهروندان آمریکایی محافظت خواهد کرد.»
همچنین شهریورماه سال جاری بود که «پیتر بیکر» خبرنگار نیویورک‌تایمز و همسرش «سوزان گلیزر» خبرنگار «نیویورکر» در کتابی که نوشتند که دونالد ترامپ از احتمال کشته شدن توسط ایران واهمه دارد. روزنامه «گاردین» هم در گزارشی با این عنوان نوشت: «طبق مطالب یک کتاب، ترامپ از ترور شدن توسط ایران به خاطر انتقام‌جویی برای کشته شدن (سردار قاسم) سلیمانی) می‌ترسید.»
گاردین در گزارش خود نوشت: «دونالد ترامپ دسامبر ۲۰۲۰ به دوستانش گفت که او نگران است که در انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی ژنرال ایرانی که در حمله پهپادی ایالات‌متحده یک سال قبل از آن کشته شد، ایران برای ترور او تلاش کند.»
در همین راستا و بر اساس نوشته‌های کتاب «عامل تفرقه: ترامپ در کاخ سفید ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با دوستانش درباره انتقام‌جویی ایران از او، به واهمه خویش اعتراف کرده است. بر اساس آنچه نویسندگان عنوان کرده‌اند، «ترامپ در یک مهمانی میگساری به چند تن از دوستانش در فلوریدا گفت که می‌ترسد ایران قصد ترور او را داشته باشد، بنابراین او مجبور شد به واشنگتن برگردد، جایی که در آن امن‌تر باشد.»
اعتراف دشمنان به ‌اشتباه راهبردی و شکست
نکته قابل‌تأمل آنکه خود غربی‌ها بارها به شکست آمریکا در ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی اعتراف کرده‌اند. سال گذشته و در شرایطی که عملیات علیه منافع ایالات‌متحده در خاک عراق همچنان داشت، «ویل اسمیت» تحلیلگر مسائل امنیتی و منطقه‌ای با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیل نشنال اینترست با عنوان «چگونه ترور سلیمانی به منافع آمریکا در عراق لطمه زد؟» استدلال کرد که پیامدهای عملیات ترور باعث وضعیتی کاملا به خلاف از پیش تعیین شده بیانجامد.
او نوشته بود: «تشخیص این مسئله چندان دشوار نیست که تصمیم به ترور سلیمانی نوعی سوءاستفاده بی‌مورد از قدرت اجرایی توسط دونالد ترامپ بود که ضربه بزرگی به منافع ایالات‌متحده وارد آورد... تصمیم به ترور سردار سلیمانی مجموعه‌ای از پیامدهای منفی برای آمریکا داشته که هنوز هم احساس می‌شود.»
پیش از آن کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی با بیان اینکه وقت آن رسیده که کنگره با افشای انگیزه اصلی ترامپ از ترور سردار سلیمانی، مانع از سوءاستفاده وی از روند طبقه‌بندی اسناد محرمانه شود، گفته بود: «مردم آمریکا حق دارند دلیل اقدام ترامپ علیه سردار سلیمانی را بدانند چراکه این تصمیم تبعات امنیتی را برای آمریکا در پی داشته است.»
روزنامه نیویورک‌تایمز هم به نقل از مقام‌های اطلاعاتی این کشور از اعتراف مشاوران دونالد ترامپ به بی‌نتیجه بودن ترور سردار سلیمانی، خبر داده و نوشته بود: «ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأثیری در سیاست‌های ایران و متحدانش در منطقه نداشته است.»
بر اساس همین واقعیات بود که بر اساس اعلام سردار فدوی «ترامپ درباره ترور سردار سلیمانی اعتراف کرده که اشتباه کرده است و صهیونیست‌ها او را فریب داده‌اند.»
انتقامی که از دستورکار جوانان جهان اسلام خارج نخواهد شد
بی‌تردید، راه حاج قاسم که نرم‌افزار مقاومت و الگوی‌ستیز با نظام سلطه را به جبهه مقاومت آموخت با قدرت ادامه دارد و مهم‌تر آنکه جوانان جهان اسلام تا از آمران و مباشران و عاملان ترور سردار سلیمانی انتقام نگیرند، آرام نمی‌نشینند. ازاین‌رو بود که سرلشکر محمد باقری رئیس‌ستادکل نیروهای مسلح روز یکشنبه در پیامی به مناسبت سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، تصریح کرد: «نام قهرمان ملی ما برای همیشه تاریخ زنده و ماندنی است، اما قاتلانش اگرچه اکنون هم مورد لعن و نفرین عدالت‌خواهان جهان هستند، اما پس از تقاص جنایت، برای همیشه به زباله‌دان تاریخ سپرده خواهند شد.»
در پیام او تأکید شد: «انتقام از آمران و مباشران و عاملان ترور سردار سلیمانی، هرگز از دستورکار جوانان جهان اسلام و بلکه ارادتمندان او در اقصی نقاط عالم خارج نخواهد شد.»