به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,428
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 18,075
بازدید ماه: 39,045
بازدید کل: 23,700,866
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲ - خاطرات رفاقت چهل‌ساله حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی با حاج قاسم سلیمانی- شوق شهادت ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
خاطرات رفاقت چهل‌ساله حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی با حاج قاسم سلیمانی- ۲
شوق شهادت
  ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
سعید علامیان نویسنده کتاب برای تاریخ می گویم 1فرهنگ آپ
سعید علامیان
با زنگ تلفن جا خوردم. نگاهی به ساعت ‌انداختم. چهار و نیم صبح بود. بیش از یک ساعت به اذان صبح مانده بود. صدای زنگ تلفن در آن ساعت، نگران‌کننده است. دل‌نگران، گوشی را برداشتم. سردار شریف بود. پرسید: از سردار سلیمانی خبری  دارید؟
ـ حاج ‌قاسم؟ چیزی شده؟
ـ چند شبکه‌ خارجی خبر داده‌اند سردار سلیمانی شهید شده! ان‌شاءالله که شایعه‌ است!
رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه، می‌خواست راست یا دروغ بودن خبر را بداند. پیش از آن هم چند بار شایعه ترور و زخمی شدن و حتی شهادت حاج‌قاسم در شبکه‌ها و فضای مجازی پخش شده بود. 
به خودم قبولاندم یا می‌خواستم بقبولانم این هم از دروغ‌ها و شایعه‌پراکنی‌های همیشگی آن‌هاست. 
با ستاد فرماندهی نیرو تماس گرفتم. گوشی را به سردار قاآنی دادند! آرزو کردم بگوید شایعه است؛ اما این را نگفت! خبر حقیقت داشت! انگار دنیا روی سرم آوار شد. بهت‌زده از خانه زدم بیرون. خبر را به آقای شریف دادم و به طرف ستاد حرکت کردم. بیست دقیقه‌ای راه بود. ابر نازکی که آسمان را پوشانده بود، رمقی برای باریدن نداشت. 
باران اشک، صورتم را خیس کرده بود. 
از ماشین که پیاده شدم، سوز زمستانی به طرفم هجوم آورد؛ اما نتوانست به آتشی که به جانم افتاده بود، غلبه کند. 
وارد ستاد که شدم، یکراست به اتاقش رفتم. همیشه به بهانه‌ای به دفترش می‌رفتم تا او را ببینم. برای آمدنش، برای دیدنش لحظه‌شماری می‌کردم. همان عادت، مرا به اتاقش کشاند. جای خالی‌اش، بغضم را به انفجار تبدیل کرد...1
حادثه، ساعت یک و بیست دقیقه‌ نیمه‌شب روز جمعه سیزدهم دی 1398 اتفاق افتاده بود. سردار قاآنی، همان ساعت باخبر شده و به فرماندهی رفته بود. خبرهای اولیه، این بود که حمله‌ هوایی در محدوده‌ فرودگاه بغداد روی داده است. کم‌کم معلوم شد که حمله را آمریکا کرده و بعد هم خبری غیررسمی از کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس منتشر کرده است. 
یک ساعت پس از آن، وزارت دفاع آمریکا اعلام رسمی کرده بود که قاسم سلیمانی، به دستور شخص ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ترور شده است. سردار قاآنی گفت که حسین پورجعفری هم با سردار سلیمانی شهید شده و بچه‌های کادر حفاظت؛‌ هادی طارمی، وحید زمانیان و شهرود مظفری‌نیا هم جزء شهدا هستند. همان‌جا، با حالی نگفتنی، پیام تسلیتی به محضر امام خامنه‌ای نوشتم.2 ساعت شش صبح، شبکه‌ خبر سیما هم خبر را اعلام کرد.
به فرماندهی سپاه رفتیم. جلسه‌ای بود؛ سردار سلامی، سردار فدوی، سردار قاآنی و آقای حاجی‌صادقی3 حضور داشتند. بیانیه‌ سپاه صادر شد. تصمیم گرفته شد از دشمن انتقام گرفته شود. از آنجا به خانه سردار سلیمانی رفتم. آیت‌الله آملی لاریجانی، آقای محسن رضایی، سردار صفوی، سردار عزیزجعفری و چند نفر از فرماندهان سپاه هم بودند. برادر و بچه‌های حاج‌قاسم، دنبال وصیت‌نامه گشتند؛ آن را توی اتاقش پیدا کردند. سردار سلیمانی، اتاق کوچکی در خانه‌شان داشت؛ اتاق کارش بود. 
زمستان‌ها گاهی عبای زمستانی‌اش را روی دوشش می‌انداخت و مشغول کار و مطالعه می‌شد. دیدن آن اتاق باصفا، قلبم را آتش زد. 
ماهایی که آنجا از جای خالی‌اش می‌سوختیم، همیشه احتمال شهید شدنش را می‌دادیم. 
من و همه دوستان قدیمش می‌دانستیم چه شوقی برای شهادت دارد. روزی که در کنگره‌ شهدای گیلان4 گفت «اگر امروز کسی را دیدید که بوی شهید از کلام او، از رفتار او‌، از اخلاق او استشمام شد، بدانید او شهید خواهد شد.»5‌، همان موقع یقین کردم که شهید می‌شود. این کلام معروف که میلیون‌ها نفر آن را شنیدند و خواندند و دهان به دهان نقل کردند، وصف حال خود او بود.
پانوشت‌ها:
1- آقای شیرازی، چهاردهم دی 1398 در یادداشتی نوشته است: از دیدنش لذت می‌بردم. بارها این را به خودش گفتم. در سال 1391 به سردار گفتم «من حاضرم فدای تو بشوم و قبل از تو شهید شوم.». رازش این بود که هم عاشقش بودم و هم می‌دانستم اماممان خامنه‌ای عزیز در نبودنش می‌سوزد، و من عاشق سرنوشتی بودم که قاسم بماند تا آقایمان نسوزد. اکنون آرزویم بر باد رفته بود. من بودم و جای خالی حاج‌قاسم عزیز! رفاقت‌مان، 38 سال استمرار داشت و حالا شاید عمیق‌تر شده بود.
2- در بخشی از پیام آمده بود: «افتخار بزرگ او این است که به دست شقی‌ترین و نکبت‌بارترین دشمنان خبیث ملت ایران و جهان اسلام، یعنی آمریکای جنایتکار، به درجه‌ رفیع شهادت و به آرزوی دیرینه‌ خود رسید... مطمئن باشید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محکم‌تر از دیروز و در حمایت از ارزش‌ها، در میدان ایستاده است و چون سربازی سرباخته، پا در رکاب است. خداوند عزیز، عمر بابرکت حضرتعالی را مستدام بفرماید. همه‌ ما آماده‌ایم جان‌مان را فدای یک تار موی مولا و مقتدایمان کنیم.»
3- حجت‌الاسلام‌ عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده‌ 
ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
4- این کنگره، 14 اردیبهشت 1395 برگزار شد.
5- ایشان در ادامه گفته بود: «شرط شهید شدن، شهید بودن است. تمام شهدای ما، این مشخصه را داشتند: قبل از اینکه شهید شوند، شهید بودند. تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود.»