به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,289
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 18,936
بازدید ماه: 39,906
بازدید کل: 23,701,727
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۳۴ -گفتگو با خانواده و همرزمان شهید محمود بهشتی: درس‌های زندگیِ شهیدی مؤمن و عاشورایی ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
گفتگو با خانواده و همرزمان شهید محمود بهشتی :
درس‌های زندگیِ شهیدی مؤمن و عاشورایی
۱۴۰۱/۱۱/۰۲

به یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پرواز

به یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پروازبه یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پرواز

کامران پورعباس
29 بهمن 1396 بود که یک فروند هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان، تهران را به قصد فرودگاه یاسوج ترک کرد و پس از دقایقی از صفحه رادار محو شد. این هواپیما با کوه دنا برخورد کرد و 66 نفر از هموطنان‌مان جان خود را از دست دادند. پاسدار شهید محمود بهشتی و پاسدار شهید فرهاد معصومی از نیروهای حفاظت هواپیمایی کشور بودند که به عنوان کادر امنیت پرواز سپاه حفاظت هواپیمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این پرواز حضور داشتند و به درجه رفیع شهادت نایل گردیدند.
صفحه فرهنگ و مقاومت کیهان در شهریور 1397 در گزارشی با عنوان «پرواز از دنا تا بی‌نهایت»، ویژگی‌ها و خصوصیات اعلای شخصیتیِ شهید محمود بهشتی را تبیین نمود و در اسفند 1399 در گزارشی با عنوان «پرواز با آرزوی شهادت کربلایی»، خاطراتِ امام حسینی و هیئتیِ شهید عاشورایی این شهید را منتشر نمود. 
شهیدی که شدیداً و عمیقاً مؤمن و عاشورایی و ولایتمدار و از تبار امام موسی کاظم(ع) هستند. مادر شهید، زهرا بیگم کاظمی فرزند سیّد محمّدعلی از نوادگان حضرت موسی بن جعفر هستند. شهیدی که همیشه با غسل شهادت در هر پرواز حضور داشت. شهیدی که تابع محض ولایت بود و عشق و علاقه خاصی نسبت به رهبر انقلاب داشت. شهیدی که آرزو داشت مثل امام حسین(ع) با بدن قطعه قطعه شهید بشود و به آرزویش هم رسید.
گزارشی از یک حرکت آتش به اختیار فرهنگی 
پایگاه بسیج برادران آیت‌الله طالقانی و پایگاه بسیج خواهران ام سلمه و مسجد حضرت مهدی(عج) در شهرک طالقانی اسلامشهر مسابقه آشنایی با شهید محمود بهشتی را با محوریت دو گزارش کیهان در مورد شهید و برخی اطلاعات تکمیلی دیگر در پاییز 1401 به صورت کشوری برگزار نمود و در 9 دی 1401 در مراسم یادواره شهدا در مسجد حضرت مهدی(عج) با سخنرانی برادر شهید محمود بهشتی و همچنین اقامه عزا به مناسبت ایام فاطمیه، برنامه پایانی مسابقه اجرا شد.
در این مسابقه 10 سؤال تستی و چهار سؤال تشریحی از جزوه‌ای که با محوریت دو گزارش کیهان در مورد شهید محمود بهشتی تهیه وتدوین شده بود، به شرکت‌کنندگان در مسابقه از سراسر کشور ارسال و پاسخ‌ها ثبت و داوری شد. سؤالات تشریحی به‌صورت کیفی و در قالب دلنوشته و درددل با معصومین(ع)، حضرت ام‌البنین(س)، مادران شهدا و شهید محمود بهشتی و نتیجه‌گیری از زندگینامه شهید و خاطرات امام حسینی و هیئتیِ شهید محمود بهشتی بود.
پاسخ‌های ارسالی شرکت‌کنندگان از سراسر کشور بسیار عمیق، احساسی،کیفی و پرشور بود و حکایت از آن داشت که مخاطبان ارتباط قوی و مستحکمی با شهید برقرار نموده‌اند و اهداف عالی مسابقه در سطوح بالایی محقق گردیده است. بسیاری از دلنوشته‌ها به گونه‌ای بود که انگار شرکت‌کننده مسابقه در کنار شهید محمود بهشتی و شهدا نشسته و مشغول صحبت و دردودل است و مقوله زنده بودن شهدا به طور ویژه‌ای تجلی داشت.
گزیده‌ای از دلنوشته‌ها و پاسخ‌های شرکت‌کنندگان در مسابقه آشنایی با زندگینامه شهید محمود بهشتی را نقل می‌نماییم. 
حرف‌دل با حضرت ام‌البنین و مادران شهدا نخستین سؤال تشریحی مسابقه چنین بود:
«حرف دل‌تان با حضرت ام‌البنین(س) و مادران شهدا و مادر شهید محمود بهشتی چیست؟»
گزیده‌ای از دلنوشته‌های شرکت‌کنندگان در مسابقه به این شرح است:
سلام خدا بر بانوی بامعرفت حضرت ام‌البنین.... ما تا ابد مدیون تمام مادران شهدا و چشمان منتظر آنها هستیم. با تمام وجودم در برابر قامت استوار شما، چشمان پر از اشک‌تان، دل صبورتان، آن قلب پر دردتان، می‌ایستم و بوسه بر دستانتان می‌زنم. وفا و خلوص، غیرت و شجاعت عباس‌علیه‌السلام و تمام شهدا نشان می‌دهد در دامن چه شیرزنانی رشد یافته‌اند. درود بر شما که چه دلیر مردانی در دامنتان پرورش دادید.... شفاعت ما و جوانان‌مان را در این زمانه پرآشوب در نظر فرزندان-تان کنید و با حس و دعای مادرانه از آنها بخواهید به ما هم معرفت و بصیرت و شجاعت بدهند. بوسه می‌زنم بر دستانت‌ای مادر شهید.
***
نمی‌دانم خداوند چه صبری در وجود شما قرار داده که این چنین از جان عزیزترین‌تون می‌گذرید. شما چه معامله‌ای با خدا انجام می‌دهید که جگر گوشه خود را در راهی می‌فرستید که یقین دارید برگشتی در آن نیست. من هم مانند شما یک مادر هستم ولی مثل شما دل بزرگ و دریایی ندارم. من طاقت یک تب و سرماخوردگی بچه‌ام را ندارم. به معنی واقعی می‌میرم و زنده می‌شوم تا بچه‌ام سرپا شود. اما شما فرزندتان را از بچگی تربیت می‌کنید برای شهادت. شما از همان اول می‌دانید که کودکی را که بزرگ می‌کنید و جلوی شما قد می‌کشد به زودی با تن پاره‌پاره شده خواهید دید. 
خدای من این چه موجودی است که خلق کرده‌ای. ظریف و شکننده و ریحان و در عین حال قوی و صبور و بزرگ. مگر می‌شود که یک انسان صفتهای ضد و نقیضی به این شدت را همچنان با هم داشته باشد.... وای نمی‌توانم تصور کنم شما را که این‌گونه قوی هستید.
***
من به تازگی ازدواج کرده‌ام و بسیار خواهان داشتن فرزندان انقلابی هستم. از حضرت ام‌البنین(ع) و مادران شهدا و مادر شهید محمود بهشتی درخواست دارم که برای دخترهای به سن من و من دعا کنند تا ان شاءالله ما هم فرزندانی انقلابی داشته باشیم و بتوانیم آن قدر رشد پیدا کنیم که ما هم در زمره مادران شهدا قرار بگیریم و فرزندانمون راه شهدایی چون شهید بهشتی را ادامه دهند و این انقلاب را به دست وارث اصلی آن یعنی حجت بن الحسن(عج) بسپارند. 
از روزی که عقد کرده‌ام همواره از خداوند و ائمه اطهار خواستارم که به بنده عنایتی کنند تا بتوانم سربازانی گمنام برای اسلام و راه شهدا تربیت کنم. از مادران شهدا و حضرت ام‌البنین بسیار التماس دعا، عاقبت بخیری برای تمام جوانان مسلمان دارم.
***
به تمامی مادران شهدا که پیرو حضرت فاطمه(س) و حضرت ام‌البنین(س) هستند، غبطه می‌خوریم. خوشا به سعادتشان که جگر گوشه‌ها و دسته گلها تقدیم دین و کشور کردند. ثواب مادران شهدا کمتر از شهادت نیست و چه بسا بیشتر هم باشد چرا که تربیت فاطمی مادران شهدا بود که آنها را غیرتمند و بالنده نمود و از دامن این مادران چنین مردان خدایی به معراج رفتند و امروز تمام همت جنود ابلیس بر نابودی و فساد مادران است اما زهی خیال خام که ما دختران همین مادران هستیم و راه آنان را ادامه خواهیم داد.
***
یا حضرت ام‌البنین! به حق مقام خودت و مقام باب الحوائجی عباست (حضرت عباس علیه‌السلام) قسم می‌دهم تورا که دعا کن تا من کمترین که شرمنده شهدا هستم، عاقبت به خیر شوم و سرانجام زندگیم ختم به شهادت گردد، ان‌شاء‌الله. 
خدایا مرا دست‌بوس مادران شهدا به ویژه مادر شهید بهشتی قرار بده؛ بلکه مرا عفو کنند و دعا کنند تا قدردان زحمات مادران شهدا باشم که صبورانه همچون حضرت زینب سلام الله علیها در فراق لاله‌های غرق به خون خود ایستادگی کردند و جز زیبایی چیزی ندیدند. امید که مورد لطف آنها باشیم.
***
از حضرت ام‌البنین ملتمسانه و با دیده اشکبار می‌خواهم تا به من مادر کمک کند تا فرزندانی انقلابی و محب اهل‌بیت و چون شهید بزرگوار عاشق شهادت تربیت کنم و بدون هیچ درنگی و خالصانه در راه اسلام و قرآن و اهل‌بیت و ولایت‌فقیه تقدیم کنم ان‌شاءالله.
حرف‌دل با شهدا و شهید محمود بهشتی
دومین سؤال تشریحی مسابقه چنین بود: «حرف دل‌تان با شهدا و شهید محمود بهشتی چیست؟»
گزیده‌ای از حرف دل‌ها و درد دل‌های شرکت‌کنندگان در مسابقه نیز این‌گونه است:
«دلت را آرام به شهدا بسپار».
«حق شهدا این است که در راهی که باز کردند، حرکت کنیم». 
خیلی دلم می‌خواد با شهدا و شهید بهشتی عزیز حرف بزنم و درد و دل کنم؛ اما واقعاً خجالت می‌کشم. با چه رویی با کسانی صحبت کنم که ارزشمندترین دارایی‌شان یعنی جان عزیزشان را در راه اسلام، انقلاب و کشور و شرف و حجاب و... دادند اما نتوانستیم از امانت آنها محافظت کنیم. واقعاً خجالت زده هستم.... 
شهدای عزیزم! با تمام وجودم از شما شرمنده‌ام و قول می‌دهم تمام تلاشم را برای بصیرت‌افزایی جوانانی که با آنها سر و کار دارم انجام دهم؛ شاید کمی از کم‌کاری‌هایم کم شود و در این راه به عنایت خدا و یاری و کمک شما به شدت نیاز دارم.
هر روز در کلاس درس بعد از نام خدا و حضرت مهدی، نام شهدا را با صدای بلند بیان می‌کنم. در بالای تخته بسم رب الشهدا را می‌نویسم و سعی می‌کنم کتاب‌هایی که یادآور دلاوری‌های شماست به همراه داشته باشم و در برابر این کارهایی که خیلی خیلی ناچیز هستند، از شما برکت می‌خواهم؛ برکت در عمر و فرزند، عاقبت به‌خیری. 
واقعاً ما در حق شما کاری نکردیم و کم‌کاری‌های فراوان کردیم. خدا ما را ببخشد. تا ابد مدیون شماییم.
***
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الشُّهَدآءُ الْمُؤْمِنُونَ.
ما هرچه داریم و هرچه قرار است داشته باشیم، همه را مدیون جوان‌مردی شما شهدا هستیم. شما همگی راه امام حسین(ع) را ادامه دادید؛ شما به‌خاطر اسلام و کشورمان جان عزیز خود را فدا کردید؛ پس ما نیز موظفیم پیرو راه شما باشیم. 
من یک مادر مسلمان ایرانی هستم. به شما شهدا قول می‌دهم تا فرزندانم را پیرو راه شما تربیت کنم و هموا ه از چادرم که سفارش همه‌ شهیدان است، محافظت کنم.
***
خاطرات شما را زیاد خوانده‌ام. همه شما به طرز عجیبی خوب بودید و انگار از بدو تولد شهید پا به جهان گذاشتید. بی‌ریا و با اخلاص وصف‌نشدنی خدایی بودید. همیشه حسرت می‌خورم از این که این قدر از شما دورم در حالی که الگوهایی زنده در کنارم هستند. یه خواهشی داشتم: ما محتاج یک نگاه کوچک شما هستیم، این نگاه را از ما دریغ نکنید.
***
در این روزهای سخت و فتنه‌های پیاپی، از همه شهدای عزیز می‌خواهم که نزد ارباب بی‌کفن، این ملت مظلوم را دعا کنند و خداوند را به پهلوی شکسته حضرت مادر قسم دهند که سلاله پاک ایشان که خار چشم حرامیان شده را نگاه دارد. 
ای شهدا! شما السابقون السابقون راه ولایت بودید و ما هنوز‌اندر خم یک کوچه! ما را نیز دریابید.
***
به نام خدای شهدا و صدیقین.
سلام بر قافله‌ای که خوشبختی آخرت را به لذت زندگی بر دنیا ترجیح دادند. به‌راستی که شما شهیدان مانده‌اید و ما مرده‌ایم. ما قافله‌ای از مردگان و شما قافله‌ای از زنده‌ها هستید. ما گرفتار نفس و هوس‌های خودمان شده‌ایم. به راستی شما چه کردید که از قفس و بند نفس خودتان رها شدید. نیستید تا ببینید چه طور در آشوب‌های اخیر در جمهوری اسلامی چه توهین‌هایی به ولی‌فقیه و فرزند زهرا امام خامنه‌ای می‌کنند و چگونه دشمنان در ذهن عده‌ای مردم گول خورده رسوخ کرده‌اند و به مبانی انقلاب و اسلام توهین می‌کنند. 
در این روزهای سخت، شما کمک کار این انقلاب باشید. شما از مادرتان زهرا سلام الله علیها بخواهید که انقلاب و اسلام و رهبر را کمک کنند تا پرچم انقلاب را به دست امام زمان ما برساند ان شاءالله.
***
خوشا به سعادت شما شهدا که آرزو داشتید شهید شوید و به آرزویتان رسیدید. من حرف دلم به شما شهدا این است که واقعاً شرمنده شما شهدا هستیم. شما جان و مال و ناموس خود را فدای ما مردم به خصوص ما زنان و دختران ایرانی کردید که احدی پایش را وارد خاک میهن اسلامی نگذارد. شما الگوی ما جوانان ایران هستید؛ شهدایی که نظر لطف آقا امام حسین علیه‌السلام و بانو فاطمه زهرا بودید. دعا کنید ما هم همچون شما جهاد در راه خدا و اهل‌بیت کنیم و پشتیبان امر ولایت آقا امام خامنه‌ای باشیم.
من یه دختر مسلمان شیعه قسم می‌خورم تا پای جان پشت رهبرم و انقلاب و خون شما شهدا خواهم ایستاد و این چادری که بر سر دارم، تا ابد بر سر دارم، لحظه‌ای از خود جدا نمی‌کنم جز زمانی که مرگم سراغم بیاید.
ما امنیت الان را مدیون شما هستیم. دعای¬مان کنید در مسیری قرار بگیریم که خدا واهل‌بیت از ما راضی باشن. شاید الان دیگه جنگ نباشد مثل قبل، اما ما با جنگ نرم مواجهه هستیم. اجازه نمی‌دهم خون شما مردان بی‌ادعا، بی‌جهت بر زمین پایمال شود اونم با حفظ حجاب و عفاف و پشتیبان امر ولایت آقا امام خامنه‌ای بایستم و در برابر دشمنان برانداز چه خودی چه بیگانه (خارجی) سر خم نکنم ان‌شاءالله.
***
دعا کنن برای ظهور و سلامتی آقامون مهدی(ع)، عشق و محبت اهل‌بیت از دلمون دور نشه. یک نگاه آنها به ما کافی است تا زندگی‌مون متحول بشه. مارو به حال خودمون واگذار نکنن. دعا کنن در حق ما دور باشیم از گناه، در حفظ حجاب موفق باشیم. راضی باشن از ما. به ما توفیقی بدهند که راهشان را ادامه دهیم، عاشق خدا شویم و از دنیای مادی دل بکنیم. دعا کنید در حقمون نماز اول وقت ترک نشه، مغرور نشیم، در انجام فرایض دینی موفق باشیم، خداوند ازمون راضی باشد، احترام به پدر و مادر، در راه خدا قدم برداریم، کارهایمان برای رضای خدا باشه.
درس‌های زندگیِ شهید محمود بهشتی
سومین سؤال تشریحی مسابقه چنین بود:«از خواندن زندگینامه شهید محمود بهشتی چه نتیجه‌ای گرفتید؟ (چه چیزهایی از شهید محمود بهشتی یاد گرفتید؟»)
گزیده‌ای از نتیجه‌گیری‌های شرکت‌کنندگان در مسابقه:
بارها در خاطرات و زندگینامه شهدا، ویژگی خاصی که به نظر اطرافیان و نزدیکان راز پیدا کردن لیاقت شهادت بوده را جست‌وجو کرده‌ام. مثل همیشه درباره شهید هم همانهاست. آن قدر هم عجیب و غریب نیست. به نظر ساده می‌رسد اما موثرترین کارهایی هستند که شاید بعضی از ما توجهی نداریم: احترام و خدمت به پدر و مادر، انجام فرایض دینی و ارتباط خالصانه و زیبایی که با خداوند و معصومین داشته‌اند. تا زمانی که به خاطر کارهای دیگر از انجام به موقع فرایض غافل شویم یا خدمت به پدر و مادر را در اولویت قرار ندهیم، هر چقدر هم که به فرض خودمان در راه جهاد باشیم، بیشتر توهمی از کار درست است. راه آدم شدن و شهید بودن از همین کارهای به ظاهر ساده و ابتدایی می‌گذرد.
***
بهترین نتیجه‌ای که من از زندگینامه شهید بهشتی عزیز گرفتم این است: شهادت دست نیافتنی نیست، در همه حال و همه جا می‌توان با توکل بر خدا و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام و حضرت امام حسین علیه‌السلام البته با اخلاص و تقوا همچون شهید بهشتی که بی‌ریا و مخلصانه در همه کاری علی‌الخصوص عزاداری سیدالشهدا با جان ودل تلاش می‌کرد، ما هم با ارادت به امام حسین علیه‌السلام می‌توانیم به همسایگی شهدا در بیاییم.
شهید بهشتی الگوی بزرگی برای من ترسیم کرد تا بیش از پیش به پدر و مادرم احترام بگذارم و سیره اهل بیت علیهم‌السلام را در زندگی پیشه خود سازم.
***
از شهدا به ویژه شهید بهشتی این درس را می‌گیریم که باید علاوه‌بر یادگیری معارف اسلام، به آنها نیز در زندگی خود عمل کنیم و دیگران را با رفتار و عمل خودمان به اسلام دعوت کنیم نه با زور و فقط حرف زدن. 
این احترام گذاشتن شهید بهشتی به والدین خودش درس بزرگی به بنده بود که اینها که در کمال ادب در برابر پدر و مادر خودشان بودند نیز عاقبت بخیر شدند و درس دیگر از شهدا و شهید بهشتی ولایتمداری محض آنها از ولی فقیه و رهبری‌شان است که کاملاً در زندگی روزمره¬شان این مبانی رهبری را عمل می‌کنند.
درس‌های حسینی وکربلایی 
چهارمین سؤال تشریحی مسابقه چنین بود: «از خواندن خاطرات امام حسینی و هیئتیِ شهید محمود بهشتی چه نتیجه‌ای گرفتید و چه درس‌های حسینی وکربلایی از شهید محمود بهشتی آموختید؟»
گزیده‌ای از نتیجه‌گیری‌ها و درس‌آموزی‌های شرکت کنندگان در مسابقه به این شرح است:
عشق فقط یک کلام حسین (علیه‌السلام)؛ همین یک جمله یعنی کل درس اخلاق و ایمان.... اگر به این عشق باور داشته باشید، به خاطر عشقتون هر کاری می‌کنید.
***
ایشان معنا و مفهوم مکتب امام حسین(علیه‌السلام) را به خوبی درک کردند. مثل خیلی‌ها عاشورا را فقط در چند لحظه عزاداری بدون تفکر ندیده‌اند. از خاطراتی که از ایشان تعریف کرده‌اند مشخص است برای هدف قیام اباعبدالله قدم برداشته‌اند و گمان می‌کنم هدیه شهادت هم به همین دلیل به ایشان عطا شده است. ارزش‌های عاشورایی را در زندگی‌شان به‌عنوان هدف و اولویت قرار داده‌اند و در راه تحقق آنها تلاش می‌کردند. ان شاء الله بتوانیم همچون این شهید بزرگوار شور و عزاداری در عاشورا را راهی برای درک به حقایق کربلا و تجلی ارزش‌های عاشورایی در زندگی‌مان قرار بدهیم. 
***
خلوص و بی‌ریایی این شهید بزرگوار و رابطه خاص معنوی ایشان با سیدالشهدا(ع) و همچنین اهتمام و توجهی که ایشان به مکتب حسینی داشتند، مرا به وجد آورد و بسیار برایم آموزنده بود. دریافتم که در این مکتب هرچی کمتر دیده شوی و یا حتی شنیده شوی، بیشتر در برابر صاحب اصلی آن یعنی امام حسین(ع) خواستنی‌تر و خاص‌تر خواهی بود.
***
اگر خواهان عاقبت به‌خیری وعزت در دنیا وآخرت هستیم، از عزاداری و شرکت در هیئت حسینی غافل نشویم و هر چه می‌خواهیم از ارباب وآقای‌مان امام حسین بخواهیم. شهدا اگر عزیز شدند، شاگرد مکتب عاشورا هستند.
***
ارادت به اهل بیت عصمت، وقتی با عقیده و باور کامل نسبت به حضور آن حضرات همراه شود، به یقین مانند این شهید عزیز می‌توان از شفای مریض تا برات شهادت را از این خاندان کریم گرفت. اینان که در دنیا و هزار سال بعد از شهادت اهل‌بیت این چنین مخلصانه و عاشقانه به آنها سلام می‌دهند، بی‌شک در آخرت نیز همنشین آن حضرات خواهند بود. طوبی لهم و حسن مآب!
***
نتیجه گرفتم که باید بی‌ریا و خالص در هیئت‌ها شرکت کنیم و از ته دل امام حسین را دوست داشته باشیم و دنبال خودنمایی نباشیم و فقط برای رضای خدا و دوستی با امام حسین در مجالس شرکت کنیم. همیشه یادمان باشد که هر لحظه عاشوراست و هر جایی کربلاست. همیشه و هر لحظه آماده‌باشیم که جان خود را در راه کشور و اسلام و اطاعت از رهبری نثار کنیم تا با شهادت خود به سعادت برسیم.
***
اینکه شهید واقعاً امام حسین و روز عاشورا رو درک کرده و امام حسین(ع) عنایت ویژه‌ای به این شهید بزرگوار داشته‌اند و این که ما هر چه داریم همه از امام حسین داریم و ما همه قطره‌ای در مقابل دریاییم. اینکه باید به فرزندانمان از کودکی حسین بی‌علی را بشناسانیم و شعله عشق به مولای‌مان را از ابتدا در دل‌شان شعله‌ور کنیم و توسل به اهل‌بیت خصوصاً امام حسین چیزی جز عاقبت به خیری و شهادت را در پی نخواهد داشت.

Image result for ‫گل لاله‬‎